اسرائیل از فاز اعتراضات گسترده وارد فاز اعتصابات گسترده شد

صدای پای دیکتاتوری

۰۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۷۲۳۷ اخبار اصلی خاورمیانه
بعد از یک دوره اعتراضات گسترده سراسری در سرزمین های اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو و کابینه اش که مهمترین آن تظاهرات یک صد هزار نفره نسبت به تلاش های نخست وزیر برای تغییرات قوانین و ساختار قضایی اکنون فاز اعتصاب سراسری هم آغاز شده است.
صدای پای دیکتاتوری

حسین فاطمی، دورنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: بعد از یک دوره اعتراضات گسترده سراسری در سرزمین های اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو و کابینه اش که مهمترین آن تظاهرات یک صد هزار نفره نسبت به تلاش های نخست وزیر برای تغییرات قوانین و ساختار قضایی اکنون فاز اعتصاب سراسری هم آغاز شده است. در این باره بیش از ۱۳۰ شرکت فناوری پیشرفته (های تک) در اراضی اشغالی در اعتراض به تصمیم نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای انجام اصلاحات در دستگاه قضایی، فردا سه شنبه اعتصاب کرده و دست از کار می‌کشند.

به گزارش رسانه‌های صهیونیستی از جمله وبسایت خبری واللا و روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشتند، این شرکت‌ها که یکی از ستون‌های اقتصاد اسرائیل به شمار می‌روند، تصمیم گرفتند با انجام یک «اعتصاب هشداردهنده» که برای چند ساعت در روز سه‌شنبه ادامه دارد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را از برنامه‌اش پیرامون اصلاح دستگاه قضایی منصرف کنند؛ برنامه‌ای که به نوعی به چالش کشیدن دیوان عالی این رژیم محسوب می‌شود.

کمپین «مبارزه با کودتا» که در انجمن‌ها و نهادهای اسرائیلی مخالف دولت نتانیاهو عضو هستند، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کودتای دیکتاتوری به شدت به حقوق شهروندی، اقتصاد اسرائیل و تمام سیستم‌های زندگی آسیب می‌رساند. از این روی ما خواهان اتخاذ تدابیر اساسی هستیم. با وجود خسارت‌های اقتصادی به عنوان نخستین گام دست به اعتصاب می‌زنیم تا به دولت اسرائیل بفهمانیم که این کودتا امکان پذیر نیست و دولت اسرائیل دیکتاتور نخواهد بود که در این صورت حتی برای یک روز هم بدون روند اصلی اقتصاد و جامعه مدنی نمی‌تواند کار کند.»

ادامه اعتراضات

علاوه بر این، کمپین «مبارزه با کودتا» گزارش داد که انتظار می‌رود پنج شنبه تظاهرات بیشتری برگزار شود و تظاهرات گسترده دیگری در عصر شنبه علیه اقدامات دولت در تل‌آویو برگزار خواهد شد.

روز شنبه بیش از ۱۳۰ هزار اسرائیلی علیه اصلاحات قضایی که یاریو لوین، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی اوایل ماه جاری اعلام کرد، در دو مسیر در تل‌آویو تظاهرات کردند. از جمله اصلاحاتی که قرار است در دستگاه قضایی اعمال شود، تغییر ترکیب کمیته انتصاب قضات است که در صورت تصویب اصلاحات از این به بعد کمیته تحت کنترل دولت خواهد بود، قدرت دیوان عالی رژیم صهیونیستی (بالاترین نهاد قضایی اسرائیل) هم درخصوص ابطال قوانینی که با اکثریت ۶۱ عضو در کنست تصویب شده، محدود می‌شود.

تحلیلگران معتقدند، دولت نتانیاهو بخصوص پس از اینکه مجبور شد روز یکشنبه در راستای اجرای رای صادره از سوی دیوان عالی علیه آریه درعی، وزیر بهداشت و امور داخلی این رژیم را که قبلا در پرونده‌های کیفری محکوم شده بود، از وزیری برکنار کند، در تصویب اصلاحات دستگاه قضایی مصمم است.

فشار در سیاست خارجی

به موازات بحران در درون سرزمین های اشغالی، نتانیاهو در حوزه سیاست خارجی هم این روزها حال خوشی ندارد. از یک سو  توماس نایدز، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی گفت: «دولت بایدن با الحاق اراضی جدیدی به عنوان شهرک به اسرائیل موافق نیست و ما (ایالات متحده) به حفظ راهکار تشکیل دو کشور توجه داریم.» آن طور که خبرگزاری فلسطینی سما گزارش داده است، نایدز تأکید کرد: «نتانیاهو درک می‌کند که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا موافق الحاق اراضی جدید نیست. دو طرف باید راهکار تشکیل دو کشور را حفظ کنند.» توماس نایدز ماه میلادی گذشته اعلام کرد که با دولت کنونی در تل‌آویو تنها از طریق نتانیاهو تعامل خواهد کرد. مجله پولیتیکو پیشتر اعلام کرد که دولت بایدن مسؤولیت اقدامات اعضای دولت نتانیاهو را بر دوش وی خواهد گذاشت.

اما در سوی دیگر یک روزنامه عبری زبان فاش کرد، در پی بازدید روز چهارشنبه هیئتی از سفرای برخی کشورهای اتحادیه اروپا از مسجد الاقصی بدون هماهنگی با طرف اسرائیلی، تنش و خشمی میان تل‌آویو و این کشورهای اتحادیه اروپا ایجاد شد. آریل کهانا، خبرنگار روزنامه عبری زبان «یسرائیل هیوم» در خبر اصلی این روزنامه اعلام کرد، اسرائیل به شدت از اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی به دلیل بازدید ده‌ها تن از دیپلمات‌های این کشورها از مسجد الاقصی انتقاد کرد.

کهانا نوشت، بازدید روز چهارشنبه از مسجد الاقصی، بدون هماهنگی با اسرائیل و با نادیده گرفتن "کنترل" آن بر مسجد الاقصی به شکل خاص و به طور کلی بر قدس انجام شد و ۳۰ نماینده از اعضای اتحادیه اروپا و نیز کانادا، استرالیا و آرژانتین در این بازدید شرکت کرده و با مدیریت اوقاف دیدار کردند و اسرائیل را نادیده گرفتند.این خبرنگار اسرائیلی در ادامه نوشت، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در رام‌الله به این بازدید مبادرت ورزید؛ اما آن را اعلام نکرد، در مقابل شرکت‌کنندگان این موضوع را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

کنسولگری انگلیس در حساب کاربری خود در تویتر نوشت: «ما همراه با برخی دیپلمات‌های هم نظر با خودمان، در بازدید از مسجد الاقصی شرکت کردیم تا حمایت خود را از قیمومیت اردن بر مکان‌های مقدس مسیحی و اسلامی در قدس نشان دهیم، ما به حمایت از امور مربوط به وضعیت تاریخی موجود که به هر سه دین اجازه فعالیت در بخش قدیمی را می‌دهد، ادامه می‌دهیم.»

این کنسولگری در ادامه تاکید کرد، اسرائیل از بازدید از این مکان حساس خشمگین است. سخنگوی وزرات خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه یسرائیل هیوم گفت: «این بازدید غیرمسئولانه بوده و می‌تواند به تحریک منجر شود.» او افزود: «وزارت خارجه به رایزنی با کانال‌های دیپلماتیک ادامه می‌دهد تا مانع اقداماتی تنش‌زا شود، همچنین این وزارتخانه خطرات این اقدامات را برای اتحادیه اروپا شرح داد.»

یسرائیل هیوم در ادامه نوشت: «به نظر می‌رسد هدف این دیپلمات‌ها انتقال این پیام بوده که از نظر آنها اردن مسؤول تدابیر و امور حرم قدسی (مسجد الاقصی) است و آنها مخالف اقدامات اسرائیل هستند که از نظر آنها کنترل اسرائیل در این مکان را تقویت می‌کند.»

ران یشای، سفیر سابق رژیم صهیونیستی در قزاقستان که به عنوان مشاور سیاسی وزارت خارجه این رژیم نیز فعالیت داشت، در واکنش به بازدید هیئت اروپایی از مسجد الاقصی گفت: «این رفتار غیرمسئولانه سفیر اردن که "بر خلاف ضوابط و بر خلاف سایر بازدیدکنندگان سیاسی مسجد بدون هماهنگی با پلیس (رژیم صهیونیستی) وارد مسجد الاقصی شد، موجب انتشار عکس‌های شرم‌آوری از هیئت نمایندگان اروپایی شد.»

یشای در ادامه مدعی شد که اسرائیل کنترل مسجد الاقصی را دارد و وضعیت به این شکل باقی خواهد ماند؛ اما اینکه نمایندگان کشورهایی از اروپا با تل‌آویو و اطراف آن به عنوان عرصه‌ای بین‌المللی برخورد می‌کنند، باید متوقف شود و اسرائیل ابزارهایی برای اطمینان از آن در اختیار داشته و ما به دولت اعتماد داریم چراکه می‌داند چگونه این کار را انجام دهد.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو


( ۴ )

نظر شما :