رسوایی بزرگ برای رئیس جمهور تونس

جدی تر شدن تلاش برای برکناری قیس سعید

۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۷۴۲۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
به باور بسیاری از ناظران میزان مشارکت بسیار اندک مردم تونس در دور دور انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور، آن هم در سایه تحریم گسترده احزاب مخالف را باید «رسوایی بزرگ» برای قیس سعید دانستند.
جدی تر شدن تلاش برای برکناری قیس سعید

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلامسی ایرانی: دور دوم انتخابات پارلمانی تونس در سایه بحران اقتصادی و اختلاف‌های سیاسی روز یکشنبه برگزار شد. حدود 8 میلیون واجد شرایط تونسی برای شرکت در دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند. در این انتخابات 262 نامزد برای کسب 131 کرسی پارلمانی رقابت می‌کنند که در نهایت طبق بیانیه کمیته عالی انتخابات تونس، میزان استقبال مردم از دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور، ۱۱.۴۰ درصد است.

در دور اول رای‌گیری که ماه گذشته هم برگزار شد، تنها 11.22 درصد از واجدان شرایط رای دادند. مانند دور اول، اکثر احزاب سیاسی که از طرف سیستمی که نامزدها را از اعلام وفاداری به یک گروه سیاسی منع می‌کند، کنار گذاشته شده‌اند، خواستار تحریم شدند. 

- واکنش قیس سعید 

به دنبال استقبال بسیار کمرنگ تونسی‌ها از دور دوم انتخابات پارلمانی، رئیس جمهوری این کشور دلیل این اتفاق را با بی‌اعتمادی مردم به پارلمان توجیه کرد.

به گزارش عربی۲۱، قیس سعید، رئیس جمهوری تونس در این باره اظهار کرد: «این موضوع نشان دهنده بی‌اعتمادی تونسی‌ها به پارلمان به دلیل دخالت‌ها و سوء استفاده‌هایی است که در یک دهه گذشته در آن صورت گرفته است.»وی در دیدار با نجلاء بودن، نخست وزیر تونس گفت: «۹۰ درصد رای ندادند و این نشان می‌دهد که مردم تونس دیگر به این نهاد اعتماد ندارند.»

- جدی تر شدن تلاش برای برکناری قیس سعید

به گزارش میدل ایست نیوز، با تکرار مشارکت پایین در انتخابات تونس، «جبهه نجات ملی»، بزرگ‌ترین فراکسیون مخالفان تونس خواستار اتحاد موضع برای برکنار کردن رئیس جمهوری این کشور شد.

با تحریم انتخابات توسط احزاب مخالف، پیش‌بینی می‌شود که اکثر کرسی‌ها به نمایندگان مستقل برسد. «احمد نجیب الشابی»، رئیس جبهه نجات ملی تونس، در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «از همه جنبش‌های سیاسی و مدنی می‌خواهم که برای رقم زدن تغییر و برکناری «قیس سعید» رئیس جمهوری تونس و اجرای انتخابات پیش از موعد دست در دست هم دهیم.» جبهه نجات ملی تونس شامل پنج حزب «النهضه»، «قلب تونس»، «ائتلاف الکرامه»، «جنبش اراده تونس» و «الامل» به اضافه جنبش «شهروندان ضد کودتا» و تعدادی چهره‌های مستقل است.

ناظران تأکید می‌کنند که تنها راه برون‌رفت از بحران سیاسی در تونس اجرای «طرح نجات» است که پیش از این اتحادیه کارگران تونس و انجمن حقوق بشر و کانون وکلا آن را مطرح کرده‌اند. الشابی انتخابات پارلمانی اخیر را «انتخاباتی با شکست مفتضحانه» برای قیس سعید دانست و تأکید کرد که نتایج انتخابات را مطلقا نخواهد پذیرفت.به باور بسیاری از ناظران میزان مشارکت بسیار اندک مردم تونس در دور دور انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور، آن هم در سایه تحریم گسترده احزاب مخالف را باید «رسوایی بزرگ» برای قیس سعید دانستند.

قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس شب ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ طی تصمیمی ناگهانی اعلام کرد که هشام المشیشی، نخست‌وزیر را برکنار و فعالیت پارلمان را تعلیق کرده است. در پی این اقدام سعید، راشد الغنوشی رئیس مجلس و رئیس حزب النهضه و جمعی از نمایندگان به پارلمان رفتند؛ اما ارتش مانع ورود آنان به ساختمان مجلس شد.

مجلس جدید فاقد اختیارات چندانی است و حق استیضاح رئیس را ندارد. به دنبال آن تظاهرات اعتراضی در پایتخت و برخی از شهرهای تونس توسط طرفداران الغنوشی برگزار شد. از سوی دیگر، ریاست جمهوری تونس اعلام کرد: «سعید، بازرس کل نیروهای مسلح یعنی عبدالمنعم بلعاتی را به عنوان وزیر کشاورزی و همچنین محمد علی البوغدیری را به جای فتحی السلاوتی به عنوان وزیر آموزش منصوب کرده است.» این اقدامات حکایت از آن داشت که قیس سعید در مسیر نابودی دموکراسی تونس گام برداشته است، اما اکنون با این نتایج انتخابات پایه های قدرت او به لزره افتاده اند. 


 

کلید واژه ها: قیس سعید تونس انتخابات پارلمانی راشد الغنوشی حزب النهضه


( ۲ )

نظر شما :