حادثه حمله به سفارت آذربایجان و پرسش‌های موجود توام با بدبینی

چرا باکو بر تخریب روابطش با تهران اصرار دارد؟

۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۷۴۲۷ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
سید علی موسوی خلخالی در یادداشتی می نویسد: چرا آذربایجان این قدر بر تخریب روابط با ایران پافشاری می کند؟ چرا سفارت آذربایجان این قدر عجله کرد و به سرعت سفارت خود را تخلیه کرد و حتی اجازه نداد گزارش های لازم در زمینه حادثه روز جمعه به آن داده شود؟ چرا طرف آذربایجانی اعتنایی به رفتارهای مسالمت جویانه طرف ایرانی نکرد؟ چرا طرف آذربایجانی به هیچ کدام از دلجویی های طرف ایرانی که نشان از توجه ویژه تهران به اهمیت روابطش با آذربایجان دارد، نمی کند؟ اصرار آذربایجان به تشدید تنش در روابط با ایران برای چیست؟ اورخان عسگراوف چه کسی بوده که مرگ او برای آذربایجانی ها جایی برای بخشش نگذاشته است؟ آیا رد پای اسرائیل در این جریان در میان نیست؟
چرا باکو بر تخریب روابطش با تهران اصرار دارد؟

دیپلماسی ایرانی: حمله به سفارت آذربایجان در تهران در روز جمعه 9 بهمن به گفته مقامات نیروی انتظاری و پلیس کشورمان حادثه‌ای تروریستی نبوده و یک حادثه صرفا جنایی با انگیزه‌های فردی بوده است. اگرچه ممکن است ابهاماتی برای عده ای وجود داشته باشد اما باید انتظار کشید و دید دستگاه های ذی‌ربط انتظامی و پلیس ما چه پاسخی برای سوالات احتمالی دارند و گزارش نهایی آنها در این زمینه چیست. منطق می گوید نباید زود قضاوت کرد و باید منتظر ماند.

در مسائل دیپلماتیک میان کشورها این مسائل به دقت ارزیابی می شوند و کشورها تلاش می کنند برای حفظ روابط حسنه خویشتنداری کنند و از اظهارنظرها و رفتارهای احساسی خودداری کنند، مانند اتفاقی که در پی ترور سفیر روسیه در ترکیه افتاد یا اتفاقات مشابه دیگر. 

شاید در اینجا گفته شود که اتفاق سفارت آذربایجان در تهران در بحبوحه سردی روابط ایران و آذربایجان روی داد، اتفاقا در مورد حادثه ترور سفیر روسیه در آنکارا نیز روابط ترکیه و روسیه در اوج تنش به‌ویژه بر سر سوریه بود اما دو کشور تلاش کردند حادثه را به گونه ای مدیریت کنند که کار به تنش بیشتر و قطعی روابط نرسد.

در حالی که در اینجا می بینیم دولت آذربایجان بسان کسی که انتظار بهانه ای را می کشد، فورا این موضوع را بهانه کرد تا به تشدید روابطش با ایران ادامه دهد و به زعم خود تهران را تحت فشار بگذارد. با وجود این که دستگاه دیپلماسی و دولت کشورمان تلاش کردند هر آنچه از دستشان در جهت دلجویی از باکو بر می آمد را انجام دهند؛ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان فورا بیانیه داد و این اقدام را محکوم کرد، وزیر امور خارجه کشورمان با همتای آذری خود تلفنی گفت وگو کرد و ضمن دلجویی از او و تسلیت به کشور آذربایجان این اتفاق را محکوم کرد، او همچنین به بیمارستان شهدای تجریش رفت و از زخمی شدگان این حادثه عیادت کرد، وی همچنین با خبرنگاران در حضور سفیر آذربایجان جلسه مطبوعاتی گذاشت و مراتب تاسف خود را از حادثه رخ داده ابراز داشت. پلیس فورا تصویر ضارب را پخش کرد و گزارش اولیه خود را ارائه داد و اظهارات ضارب پخش شد. دستگاه های ذی ربط هر آنچه در توان داشتند و لازم بود سعی کردند انجام دهند و همه تلاش خود را به کار گرفتند تا نگذارند احساسات و تشنج بر روابط دو کشور مستولی شود. روز بعد هم رئیس جمهوری کشورمان با همتای آذربایجانی اش تماس گرفت و اتفاقا دو طرف بر لزوم خویشتنداری و اجتناب از تاثیرگذاری این حادثه بر روابط دو طرف تاکید کردند.

اما در طرف مقابل، دولت آذربایجان شتابزده (و البته شاید برنامه ریزی شده) عمل کرد و بر خلاف آنچه خود گفت رفتار کرد؛ در حالی که هنوز ابعاد ماجرا روشن نشده بود از همان دقایق اول رسانه ها و مقامات آذربایجانی در اقدامات و اظهاراتی که به نظر می رسید برنامه ریزی شده است، آتش حملات خود را علیه ایران آغاز کردند و حتی از به کار بردن عبارات دور از نزاکت علیه طرف ایرانی اجتناب نکردند، گویی که از جای دیگر چراغ سبز گرفته بودند که هر آنچه می خواهند بگویند بدون این که نگران باشند چنین اظهارات و اقداماتی علیه ایران، بر روابط تهران – باکو اثر بگذارد یا از جایی بازخواست شوند. در همان دقایق اولیه در حالی که هنوز هیچ چیز مشخص نشده بود، از صدر تا ذیل مقامات آذربایجان (از جمله رئیس جمهوری آذربایجان) گفتند این اتفاق تروریستی است بدون اینکه سندی برای اثبات ادعای خود ارائه دهند. 

سفیر آذربایجان در تهران حتی جانب ادب و نزاکت را رعایت نکرد و در حالی که وزیر امور خارجه کشورمان با حضور او نشست مطبوعاتی گذاشته و تلاش کرده احترام او و کشورش را نگه دارد و تاکید می کند این حادثه صرفا یک حادثه جنایی و شخصی بوده، خلاف نظر او صحبت کرد و در حضور او بار دیگر گفت که این اتفاق تروریستی بوده است!

حتی دقیقا در همان روزی که رئیس جمهوری کشورمان با رئیس جمهوری آذربایجان تلفنی گفت وگو کرد و بر حفظ روابط دوستانه دو کشور تاکید کرد و همه تلاش خود را به کار گرفت تا از او دلجویی کند، و اتفاقا رئیس جمهوری آذربایجان در این تماس تلفنی با تشکر از ابراز همدردی و تسلیت سید ابراهیم رئیسی به دولت و مردم کشورش، تصریح کرد: "این یک جنایت غیر منتظره بود ولی همکاری دو کشور در این زمینه باید چنان باشد که کسی به بهانه چنین حوادثی فرصت اخلال در روابط دوستانه دو کشور را پیدا نکند" اما چنین نشد و همان روز و ساعاتی بعد از این مکالمه تلفنی سفارت آذربایجان در تهران تخلیه شد و سفیر جمهوری آذربایجان و کلیه کارکنان و خانواده‌ها به کشورشان بازگشتند. به گفته منابع خبری 53 نفر از جمله سفیر و خانواده اش به همراه تابوت اورخان عسگراوف، رئیس تیم حراست سفارت آذربایجان در تهران به باکو بازگشتند. 

امروز هم دولت جمهوری آذربایجان در ادامه اقدامات خود در راستای تخریب روابط با تهران به شهروندان کشورش توصیه کرد به ایران سفر نکنند. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه خود با ادعای این که وضعیت در جمهوری اسلامی ایران بی‌ثبات است و حمله به سفارت در تهران تروریستی بوده است به شهروندان خود توصیه کرد که جز در شرایط ضروری به ایران سفر نکنند.

چرا آذربایجان این قدر بر تخریب روابط با ایران پافشاری می کند؟ چرا سفارت آذربایجان این قدر عجله کرد و به سرعت سفارت خود را تخلیه کرد و حتی اجازه نداد گزارش های لازم در زمینه حادثه روز جمعه به آن داده شود؟ چرا طرف آذربایجانی اعتنایی به رفتارهای مسالمت جویانه طرف ایرانی نکرد؟ چرا طرف آذربایجانی به هیچ کدام از دلجویی های طرف ایرانی که نشان از توجه ویژه تهران به اهمیت روابطش با آذربایجان دارد، نمی کند؟ اصرار آذربایجان به تشدید تنش در روابط با ایران برای چیست؟ اورخان عسگراوف چه کسی بوده که مرگ او برای آذربایجانی ها جایی برای بخشش نگذاشته است؟ آیا رد پای اسرائیل در این جریان در میان نیست در حالی که برای همه روشن است که آذربایجان روابط همه جانبه سیاسی و امنیتی با اسرائیل برقرار کرده و حتی حاضر شده اراضی خود را در اختیار این رژیم برای انجام اقدامات ایذایی علیه ایران قرار دهد؟ چرا طرف آذربایجانی هیچ واکنشی نسبت به ادعای ضارب در حمله به سفارت نشان نمی دهد و نمی گوید واقعا چه چیزی بوده که سبب شده همسر آذربایجانی ضارب بدون اطلاع خانواده اش به آذربایجان برود؛ چرا درباره هویت این زن سکوت تام اختیار کرده است؟ آیا رابطه ای میان اقدامات ایذایی اخیر اسرائیل در ایران و جاهای دیگر با رفتارهای آذربایجان وجود دارد؟

رفتارهای دولت آذربایجان سبب می شود تا پاسخمان به این پرسش ها توام با بدبینی باشد. بی شک گذر زمان حقایق را فاش خواهد کرد، اما قطعا نمی توانیم به راحتی بپذیریم آذربایجان مظلوم این ماجراست.

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و آذربایجان حمله به سفارت آذربایجان حمله به سفارت جمهوری آذربایجان تهران و باکو الهام علیف جمهوری آذربایجان جمهوری اسلامی ایران سید علی موسوی خلخالی آذربایجان


( ۶۴۰ )

نظر شما :

مجتبی ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۴
چون دلش خوش کرده به چند پانترکی و هوادارنش در سازمانها و ارگانها سیاسی و اقتصادی و ترکیه و اسراییل
ناشناس ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۷
گذر زمان نمی خواهد . معلوم است . اختیار خانواده ی علیف در جای دیگر است .‌ یک نکته ی کوچک . من چندین سال است از مطالب این سایت استفاده می کنم . به ندرت و شاید در حد صفر شاهد بودم که در بخش کامنتها اثری از شیطنتهای امثال علی پانترکه بوده باشد تا اینکه ... تا اینکه گویی از یک اطاق فرمان احتمالا از غرب اروپا دستوری رسید . حمله به ارمنستان .... به ناگاه خانواده ی علیف یک شبه تبدیل شدند به دشمن خونی ایران . به ناگاه امثال علی پانترکه سرازیر شدند به فضای مجازی ایران ... ساکنین دو سوی آتلانتیک دیگه چجوری بگویند که خواهان جنگی تمام عیار در قفقاز جنوبی هستند . البته شاید برخی قضیه ناتو و یا حتی رویاهای متوهمانه ی رجب را بخواهند برجسته کنند . بله شاید اینها تاثیر گذار باشد . اما آنچه برای انگلوساکسونها در این مقطع تاریخی مهم است ، خود جنگ است . جنگ برای جنگ و نه برای هیچ چیز دیگر . تنها چیزی که سیادت به خطر افتاده شان بر کره ی زمین را نجات می دهد . نقشه ی موزیانه ی آمریکا برای به جان هم انداختن چین و تایوان با درایت ناشی از رشد بیشتر مردمان مشرق زمین جواب نداد اما ظاهرا هنوز خاورمیانه مستعد جنگ و آدم کشی است . تا در خاورمیانه حاکمان از جنس مردم نباشند آش همین آش و کاسه همین کاسه . حکومتهای موروثی بلای جان خاورمیانه شده اند . خانواده هایی که به علت نداشتن جایگاه اجتماعی مجبورند نقش کارگر بیگانگان را بازی کنند . مشابه دستوری که خانواده ی علیف دریافت کرده چند مدت قبل خانواده ی بن سلمان و خانواده آل خلیفه هم دریافت کردند و با نقشه هایی شبیه همین مورد آذربایجان ، اجرایش کردند . برای ایران صبوری ( البته همراه با کنشگری فعال ) فعلا بهترین تجویز است .
رضاافشاری ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۱
خود اذربایجا نیها وبعضی از کشورهای همسایه،واملفسادمنطقه(اسراییل) وامریکا سه ضلع این وقایع هستند.اما قوه قضاییه ایران باید به کمک این شخص ضارب ریشه این توطعه را مشخص وبه اثباات جهانیان وجهان شمول،قابل قبول همه باشد.واین لطایف الحیل اخری نیز نخواهد بود.
محمدرضا ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰
دلار های نفتی و گازی کمی بهشون سرگیجه داده
هموطن آذربایجانی ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۲۱
چون شما فقط خودتونو (حق )وکل دنیا رو(باطل) می دانید
ناشناس ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۲۸
آذربایجانیها می گویند با توجه به تنشهای موجود ما بارها به دولت ایران جهت تمهید اقدامات امنیتی و حفاظتی بیشتر برای سفارت مان پیغام دادیم ولی هر بار از طرف دولت ایران با بی اعتنایی روبرو شدیم
ابراهیم قدیمی ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۲
الخائن خائف۔اذربایجان از خجالت جهت فرار از پاسخ گوئی به عملیات زشتی که در سفارت خانه ان کشور علیه ایران وحتی علیه اذربایجانی های ایرانی وکشور اذربایجان انجام گرفته است فرار را بر قرار ترجیح داد۔علیف شاهزاده خائنی است به منافع مردم اذربایجان وروسیه و ارمنستان ومنطقه است وبه منافع جیب خود وخانواده سلطنتی خود فکر میکند۔یکی رئیس جمهور است ،دیگری نخست وزیر است۔و۔۔۔
ابراهیم قدیمی ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۰
گروهی به سفارت خانه حمله نکرده است که ایران مسئول باشد۔ پلیس ایران اجازه ورود به سفارت خانه وبازرسی بدنی افراد را ندارد۔شخصی با اسلحه وارد سفارت خانه شده وبا ماموران ایمنی داخل در گیر شده وفردی کشته شده است۔خطا از پرسنل امنیت سفارت خانه است۔حتی از پلیس ایران نیست۔اینگونه بازرسی ها باید توسط سفارتخانه صورت گیرد ونه ماموران انتظامی ایران۔
ابراهیم قدیمی ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۵
بر این مژده گر جان فشانیم رواست۔سفارت خانه اذربایجان مرکز فساد وفعالیت ضد ایرانی کشورهای دیگر بسته شد۔۔تصمیم های لازم بعدی بعهده وزارت امور خارجه است۔
کیان بختیاری ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۹
احتمال زیاد علی پانترکه و خسرو از اعضای سفارت باکو بوده باشند. چون بعد از رفتن اعضای سفارت دیگه خبری ازشون نیست. احتمالا تا زمانی که چمدانهاشون رو در باکو باز کنند
علی اس ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۵
انها همسر یک ایرانی را دزدیده و به کشور دیگری منتقل کرده اند بدون اجازه همسر و دولت ایران این شخص از طریق دادگستری شکایت کرده و نتیجه نگرفته هرکدام از شما همسرتان را بدون اجازه به کشور دیگری ببرند همین کار این شخص را نمیکنید اذر بایجان در ایران اقدام به ادم دزدی کرده چرا ما باید اینهمه کوتاه بیاییم و ذلیلانه عمل کنیم؟؟؟؟؟
مهدی A ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۶
۱- چون جمهوری اسلامی ایران در طول این سال ها بار ها به سفارت های مختلف حمله کرده و آنجا را به آتش کشیده است . ۲- چون جمهوری آذربایجان اعلام کرده است ، ما بارها در مورد تامین امنیت سفارت خانه به ایران تذکر داده بودیم و ایران آنها را نادیده گرفته است .
ایران ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۲۱
الهام یه عمره داره همه جوره به مادر وطنش یعنی ایران توهین میکنه وهنوز متوجه نشده الهام جون که ایران داره لطف میکنه به بچه کوچکش ولی لطف زیاد باعث پرو شدن و جفتک اندازی این طفل کوچک میشه پس باید سیلی زد به این طفل
سکوت ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۵
آخه چه سودی داره براش با ایران بودن دنیا پی منافع خود وملتش هست
علی ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۰:۳۲
باکو با مشاوره کشورهای متخاصم با ایران تلاش می نماید با اجرای یک جنگ، پای ناتو را در بیخ گوش روسیه باز کند و در این روش زنگ زور را از ایران بگیرد. روابط روسیه و ایران را قطع و ترکیه از طرف ناتو جانشین ایران شود. معامله ترکیه و غرب باعث کنترل روسیه خواهد شد و از طرف دیگر ایران بدلیل حذف کریدور فوق نابود و نابود شود. رهبر گفتند چاه کندن برای همسایه مسلمان باعث حذف رحمت الهی خواهد شد. چاه نکن برای کسی اول خودت بعد کسی. ایران تلاش کرد براساس این توصیه باکو را در جنگ با ارمنستان با قبولی بازگشت قره باغ به باکو حمایت نماید و همچنین اردوغان را از کودتا ارتش نجات دهد. اما آن دو برای ایران چاه می کنند. باید دید براساس آموزه فوق در آینده نزدیک چه اتفاقی برای دندان طمع آن ها خواهد افتاد. ایران ابتدا وارد جنگ با باکو نشود، اگر باکو خواست بحث دفاع مشروع چیز دیگری است.
بتوچه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۰:۵۷
معلوم نیست این آذربایجان چه ریگی تو کفشش بود سریعم برای اینکه گوگوریو رو نشه زود جمع کرده در رفته
فربور ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۱:۱۶
چون به پشتیبانی اسراییل پررو شده بایستی رویش را کم کرد
سلمان ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۱:۳۹
چون شما پانفارس ها از وقتی سرزمینهای اشغالی آذربایجان آزاد شد ماتم گرفتین و بیشتر از ارامنه گریه کردین.
محب ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۱:۴۴
چکار کرده ایم،که،تمام،دنیاباایران،خوب،نیست،همیشه،حق،باجانب،هستیم
علی ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۱:۴۹
چون زیادی ارزش قائل شدیم، اینا ذاتشون خرابه، احترام همسایگی رو هم به جا نیاوردن، کجای تاریخن
ن دنیا ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۱:۵۹
مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید
محمد ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۲:۰۰
علیف اشتباه صدام را تکرار میکند،ایران برای او باتلاقی میشود که توان در آمدن از آن را نخواهد داشت.آنزمان ترکیه و اسراییل خود را کنار میکشند. صدام هم به طمع خوزستان و اروند رود به ایران حمله کرد.این آقا هم در طمع آذربایجان و تبریز است،ولی نمی داند که اینجا قره باغ نیست که به پیاده روی بیاید.آری تاریخ معلم بزرگی است.
هموطن ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۳:۰۳
مطالعه تاریخ نشون میده که تمام این کارهاساخته ی ذهن طراحانی برای اهدافی است ومثلا برای بوجودآوردن اختلاف بین دوکشور دست به هرتوطئه ای خواهندزددربرنامه ای ازدرسهای تاریخی برای اختلال درکارکشوری مجری گفت پول می دادندبه عده ای شورش کنندبعدسلاح میدادن به طرف مقابل همونها روازبین ببرندحالا معلوم نیست این مورد یا صدهامورددیگرطراحش کیست خداعالمه.
امیرارسلان نامدار ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۳:۱۴
راستش را بخواهید روابطی به معنای واقعی در میان دو کشور موجود نبود ( زمانیکه هر دو کشور با چندین مانور نظامی بر رود ارس پلهای شناور نظامی با دهها هزار نیرو در سر مرز جمع کرده اند) صحبت از روابط کمی خنده دار است، البته از ابتدای استقلال آذربایجان ( ۱۹۱۸ ) در زمان محمد امین رسول‌زاده که عده ای به نام آذربایجان گیر داده بودند و بهانه این بود که اسم ج. آذربایجان آران است،ولی آران نام بخش کوچکی از سرزمین ج. آذربایجان است در مقابل سرزمین مغان که درست در طرف آذربایجان ایران میباشد،(( آران به معنی منطقه سرد سیر،و مغان به معنی منطقه گرمسیر )) منتهی در تمام کتب تاریخی حدود آذربایجان از همدان تا دربند قید شده که تماما زبانشان ترکی است ودینشان مسلمان(شیعه)می‌باشد. لاکن دست تقدیر از سال ۱۸۲۸ سرنوشت آذربایجان را تغییر داد،که دولت روس بعد از ۲۲ سال جنگ تحمیلی بلاخره قسمت شمال ارس را اشغال کرد و مابین مسیحیان( ارمنی،گرجی،روس) سرزمینهای مسلمانان را تقسیم کرد : ولایت دربند را به روس‌ها ، ولایت بورچالی و اکستافا را به گرجستان،و ولایتهای گوی گول،زنگزور،قمری،ودی باسار،باسار گچر،چوخور سعد،.. را به ارامنه بخشید، و مسلمانان بومی آن ولایات را به آسیای میانه کوچانید، و حتی بعد از واژگونی سیستم کومنیستی و استقلال ۱۵ جمهوری ( ۱۹۹۱) باز روس‌ها لشکر زرهی خود در قره باغ را در اختیار ارامنه گذاشتند تا ارامنه ۷ ولایت آذربایجان را اشغال نمودند که علی رغم ۴ قطعنامه سازمان ملل روس‌ها مانع باز پس‌گیری سرزمینهای اشغالی از ارامنه میشدند.که نهایت بعد از جنگ ۴۴ روزه ارامنه اشغالگر شکست خوردند و تمامیت آذربایجان بر پا گردید. منتهی روس‌ها و ارامنه ویارانشان همچنان در پی شیطنت هستند . مافیای ارمنی به بهانه‌های مختلف و به کمک دنیای مسیحیت ( فرانسه،روس،امریکا...) در پی اشغال مجدد خاک آذربایجان می‌باشد. بطوریکه با حمله به سفارت آذربایجان در کشورهای فرانسه،انگلیس،یونان ...و سابقه کشتن ۷۷ سفیر و کارمند ترکیه در سالهای گذشته در کشورهای مختلف، لذا ارامنه ید طولایی در حمله به سفارتها را دارد به احتمال زیاد حمله به سفارت آذربایجان در تهران هم جزو سری تهاجمات ارامنه میباشد، چون شخص مهاجم حین ورود به سفارت بدون سوال اینکه آیا زنش آنجا می‌باشد یا نه بلافاصله شروع به تیراندازی نموده و اگر کارمند سفارت وی را دستگیر نمی‌کرد به احتمال زیاد کسی از ۸۰ نفر کارکن و خانواده‌شان زنده نمیماند، واین تاکتیک کشتار مخصوص ارامنه است که در قتل عام خوجالی وجنگ ۳۰ ساله با آذربایجان بیش از ۱۰۰ هزار آذری مسلمان را به قتل رسانده اند، البته ارامنه به اتکای پشت گرمی دول مسیحی وحتی هند و دیگر دشمنان مسلمانان در پی جنگها وقتل عام های بسیاری می‌باشد.
حسینی ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۴:۵۲
اگه اذربایجان زمیمه خاک ایران میشد دیگه اینچیزا نبود
رسول ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۵:۲۳
باکو به خاطر نادیده گرفتن رفتار های خصمانه این کشور فکر می کند ایران بخاطر نیازی که به او دارد این طور برخورد می کند ، اگر در برید گستاخی ها مقامات این کشور دد وقت گذشته در برابر ایران داشتند جواب همراه با قدرت و عزت می گرفتند این طور خیال نمی کردن که انها نیاز داریم ، باکو از یک طرف به دریا و ارمنستان متصل است و یک طرف هم ایران اگر محدویت هایی در این مسیر ها برایش پیش می آمد هرگز این خیال خام که ما از سر ظعف با آنها برخورد نمی کنیم بلکه آنها را مثل خود می داریم و دید و نگاه پدر به فرزندی به آنها داشته و داریم ، حال آنکه بعضی وقت ها فرزند به پدر جسارتی می کند و پدر از سر لطف توی گوش فرزند می زند تا بداند چه کرده و چه گفته تا خود را اصلاح کند حال ما در گوش این فرزند نزده و نمی زنیم و او هر روز پر رو تر و گستاخ تر می شود تا جایی که دیگر خارج از کنترل شود ، همیشه روابط دو کشور بر اساس احترام متقابل بوده و هست حال اگر طرف مقابل اسرار به بی احترامی دارد و گوش به حرف کسی نمی دهد چاره چیست ؟ یک بار برای همیشه سیلی سخت در گوش طرف بزنیم تا حالش سر جایش بیاد او دل خوش به وعده ها توخالی کشور های غربی دارد ،
خودم ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۵:۴۰
واملفسد که نوشتید،از کدام ادبیات هستش،وبه چه معناست
لیلا ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۶:۱۲
جواب همه ی سوالات این است که مردم همه حقیقت رو میدانند و حوصله ی داستان گوش دادن رو ندارند
سیاوش ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۷:۲۸
روابط جمهوری باکو و البته دیگر کشورهای جهان بر مبنای بی اعتمادی و البته سواستفاده از شرایط وخیم اقتصادی سیاسی و اجتماعی در ایران است. اگر ما کشوری آباد و همراه با روابط خوب و مناسب جهانی داشتیم آنگاه همه این کشورها با احترام با ما رفتار می‌کردند
علی فیضی ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۶
سلام ‌علی اف خائن گول‌اربابان صهیونیسم اشغال گر مثل خودش که سرزمین های‌فلسطین را‌اشغال کرده اند‌را‌می‌خورد آنها دارند‌چاپایشان را‌در سرزمین های‌اجدادی ما که توسط الهام علی اف ‌راهشان داده‌محکم می‌کنند‌ولی‌کور خوانده اند نمی‌دانند که‌علی‌آف خائن خودش‌هم جای ندارد‌دوست می‌گویند که‌ایران درطول سیصد‌سال است که به کشوری حمله نکرده واین‌نشانه این نمی باشد که ازسرزمین های اباواجداد‌خود‌که‌به هر‌بهانه ای‌اشغال شده اند‌را پس نگیریموبگداریم که همچنان‌دراشعال افرادی خائن مثل علی اف که به همسرش هم رحم نمی کندوان رادر قمار‌می بازد‌بر‌مردمان برادران وخواهران ما حکومت کند‌پس حالا که برادران وخواهران ما در آنجا آغوش باز کرده اند ماهم‌استقبال می‌کنیم وباگرمی آنها را درآغوش می گیریم اری‌اینجا ایران است سرزمین شیران است نه جولان گه اشغال ها وکهتار
ناشناس ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۶
نویسنده محترم بقیه کشورها مثل ایران نیستند که جان مردمش براش مهم و عزیز نباشد بعد شما میگوید عسگراوف مگر چه کسی بود!!!
mustafa ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۵
خوبی که از حد بگذرد نادان خیال بد کند همون بهتر که لانه جاسوسی باکو ( اسرائیل ) بسته شد . و اینکه این لانه جاسوسی چه تو تهران و چه در تبریز باید بسته بشه تا راه ارتباطی جاسوسهای وطن فوش بسته بشه . راه آزادی قدس و نابودی اسرائیل از باکو شروع میشه .
موسی کریمزاده ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۷
از خواب خرگوشی بیدار بشوید ومسایل را درست تحلیل کنید
کورش ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۶
بیشترکامنتهای هموطنان عزیزم نفرت پراکنی است.فراموش نکنیم آذربایجان شرقی،حدود پنجاه درصدازآذربایجان غربی،زنجان،اردبیل،بخش های از استانهای همدان،گیلان وحتی بخش خیلی کوچکی ازکرمانشاه،ایل بزرگ قشقایی و ...... همگی ترک و زبان آنهاآذری زیباوشیرین است.اینهاباترکهای سراسردنیارابطه ی عاطفی دارند.همانطورکه ما کُردهای شیعه ی کرمانشاه باکُردهای سنی عراق و ترکیه وسوریه و ..... رابطه ی عاطفی داریم. بیاییدهمه باهم ایران عزیزیمان رابسازیم.
حسین ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۸
اگرایران آنروزکه اردوغان درکودتاترکیه فراررابرقرارترجیح دادوبه ایران گریخت ایران اردوغان راکت بسته تحویل کودتاچیان میدادامروزبااین معضل روبرونبودیم ازقدیم گفتندترحم برپلنگ تیزدندان ۰ علیف هم به پشتوانه اردوغان واسراییل وناتو برای خاک پاک ایران یعنی آذربایجان عزیزمادندان تیزکرده ولی نمیداندکه دتدانهایش راخوردمیکنیم کاری میکنیم که روزی هزاربارمرگش راازخدابخواهد۰
سید ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۹
آگاهی به تاریخ برای همه اقشار بسیار ارزشمند است سرزمین آذربایجان بنا به شکست های نظامی شاهان قاجار از دولت روسیه و بی کفایتی مفرط قسمتی از سرزمین پهناور ایران را به این دولت استعماری بخشیدند ممکن بود این اتفاق در هر نقطه از این وطن بیافتد و هر منطقه ای از میهنمان را به دشمنان ببخشند . در آخر آیا ساکنین مناطق آذربایجان این حقایق را نمیدانند؟ آیا حاکمان مناطق جدا شده از ایران حقیقت را میدانند؟ بلی همه حقیقت را میدانند ولی با دروغ و تاریخ سازی جعلی اهداف خود را پیش میبرند
ناشناس ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۲
به کورش . بسیاری از کشتارهای بزگ تاریخ بین همزبانها رخ داده .‌جنایت بعثی های عراق در خرمشهر و سایر مناطق اشغال شده در خوزستان در زمان جنگ . جنایت کردهای کومله در حق مردم کرمانشاه و کردستان . کشتار مردم شمال غرب ایران توسط سپاه عثمانی و ... فراوان مثال دیگر از جمله در سایر نقاط کره ی زمین . مطلقا هم زبانی محبت نمی آورد و اگر هم آورد به هنگام نزاع ، به چشم به هم زدنی به کینه توزی و کشتار تبدیل می شود . ماجرای جنگ ویتنام شمالی و جنوبی را خوب بخوانید . از دل برود هر که از دیدا برفت . چندین دهه است که بین مردم شمال و جنوب ارس فاصله افتاده . اگر جنگی در بگیرد ( که احتمالش نزدیک به صفر است ) بلایی که عربهای خوزستان بر سر عربهای متوهم بعثی آوردند ، ... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
علی ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۷
خود جمهوری آذربایجان ضرر میکنه حالا هر جور صلاحه
ابراهیم قدیمی ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۵
اگر از ابتدای انقلاب تا کنون دقبقا توجه کنیم مسئول در گیر شدن مستقیم مردم با سفارت خانه های خارجی ضعف دولت ها در برخورد سیاسی ودیپلماتیک مجاز ومقبول با فعالیت های نامقبول سفارتخانه ها در ایران است۔سفارت خانه ها خود را در ایران صاحب قدرت میبینند ودولت در جلوی خواسته های نامعقول انها با قدرت وبر طبق روال صحیح سیاسی عمل نمی کنند۔مقصر اصلی در برخورد دانشجویان با سفارت امریکا دولت مهندس بازرگان بود نه دانشجویان۔من برای مرحوم بازرگان هنوز هم احترام استادی و بزرگی قایل هستم ولی در مقابل امریکا از نظر برخورد سیاسی ضعیف بود ومناسب نخست وزیری با ان کابینه پیر مردش نبود۔ وباعث ان حادثه نامعقول دیپلماتیک شد۔ هم خودش ضایع شد وهم کشور زیان دید۔همینگونه سفارت انگلستان ویا همین سفارت اذربایجان یا حتی سفارت البانی و۔۔۔۔برخورد سیاسی ما از راههای دبپلماتیک با دولتها مقتدرانه نیست۔بقول یکی از کامنت نویس ها زن ومادر دوکودک را دزدیدهاند وکسی حتی خبر دار نشده است ودراخبار نیامده وجراید به ان نپرداخته اند۔این ًضعف یک دولت است۔مدارک به اذربایجان رفته است واز انجا به اسرائیل حرکتی صورت نگرفته است۔بقول ما مورچه چه هست که کله پاچه اش باشد۔اذربایجان چه هست که منافعش برای این مملکت باشد۔وقتی برخوردها ًضعیف باشد بی حیا میشوند۔تخت بر دوش مردم میگذارند وسفیر در ان تخت روان جولان میدهد۔ زن وبچه مردم میدزدند۔کانادای کودک کش با ان سابقه در کشتار بومیان رابطه خود با ایران را با انهمه منافع وانتقال پول قطع میکند۔دریغ از یک ببخشیدی که ایران به یک سفارت خانه خارجی بگوید۔ما انقدر ضعیف عمل میکنیم که ممکن است دولتها با فعالیت های سفارت خانه های خود در ایران اشنا نباشند۔سفارت خانه ها حکومت های جدا از دولتها هستند۔
علیرضا ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۲
تمام برنامه های باکو را در مورد ایران اسراییل به اذربایجان دیکته میکنه اونها به اذربایجان پول میدن و اونها هم اطاعت کرده اجراش میکنه اذربایجانی ها یک دکتر درست حسابی ندارن برای درمان هاشون میان ایران دو سال نتونن بیان به غلط کردن می افتن چند ساله که هر غلطی کردن ساکت نشستیم مثل قضیه شاه چراغ که کسانی که ان عملیات را انجام دادن شهروند اذربایجان بودن و تا کنون چندین عملیات پهبادی در ایران مانند جنگ با ارمنستان که چطور میشود پهباد هاشون میومد 150 کیلومتر اینور تر داخل خاک ایران شهرمهربان اذربایجان شرقی سقوط میکرد همه این کارهاو شیطنت ها عمدی بوده و دولت اذربایجان باید پاسخگو باشد و دولت باکو تا کنون نفهمیده که با دم شیر بازی کردن چه عواقبی دارد و الا گوشمالی سختی در راه است
خسرو ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۷
همه سوالات بالا را از خودمان هم باید بپرسیم آیا در این قضیه تامین امنیت سفارت توسط ایران طبق مقرارت بین المللی بود ؟ اطلاع رسانی موضوع خطا نداشت ؟ یعنی بعد از حمله به سفارت باید رفتار جنگی می کردیم به جای رفتار مسالمت آمیز؟ وقتی می‌گوییم قضیه شخصی بوده است در کجای آن ردپای اسراییل را می جوییم ؟ مگر شخص فوت شده باید خیلی مهم باشد تا ارزشمند گردد ؟ جان انسانها ارزش مساوی ندارد؟ ایران کشور بزرگ و قدرتمندی است وقتی در جنگ خاموش آذربایجان و ارمنستان-- به سمت ارمنستان غلتیدیم خودبخود جهت توازن ، آذربایجان بسمت ترکیه و اسرائیل خواهد رفت که اشتباه است به نظر من اگر ایران به جهات طبیعی هموطنی قدیمی و شیعه گی و فرهنگ مشترک و جغرافیا و منافع ملی و اقتصادی در کنار آذربایجان قرار می گرفت -- آذربایجان حتی به ایران ملحق می‌شد ( درخواست حیدرعلی اف از هاشمی رفسنجانی)
ناشناس a ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۵
ممنون از سایت خوبتون جواب ساده است: به هر کسی بچسبی ازت فرار میکنه حتی سایه خودتم هر چه نزدیکتر شی بهش ازت دور و دورتر میشه با کمی تامل ببینید متاسفانه ایران قدرتمند ما برای حفظ روابط حتی روابط معلق و خراب رو هم به انواع و اقسام روش‌ها میخواد نگه داره و رابطه دوستانه بمونه که اغلب جواب وارونه است بلکه طرف مقابل رو هم که اغلب هم کوچک و هم ازکشورهای نه چندان قوی هستن و در مقابل ایران چندان قدرتی ندارن گستاخ و جسور میکنه و حالا اینها طاقچه بالا میذارن عربستان اخیرا عراق آذربایجان و... از اونجا که ایران کشور قدرتمندی هست همه جوره خصوصا در زمینه علمی نظامی و...وقتی با کشورهای کوچک گرم میگیره در کمال تعجب این اونها هستن که اکراه میکنن و حالت خصمانه به خودشون میگیرن و.... که نمونه اخیر رو در دسیسه آفرینی آذربایجان و فیلمی که اجرا کردن توسط طراحان پشت پرده آمریکا اسرائیل و.... همه دیدیم کشتن یه انسان بی گناه که بتونن توجیهی واسه قطع ارتباط و رفتن از ایران داشته باشن و سریع قطع رابطه کردن که واقعا این فیلم واضح و شفاف عملیاتی شده بود و بسیاری می به داستان اینها بردن ! آمریکا و اسرائیل نظام فعلی و مستقل از خودشون رو نمی‌خوان اینا نظامی میخوان که رهبرش عین زلنسکی غلام حلقه بگوش و وابسته اینا باشه واسه همینم هست چیزی به نام برجام دست آویزی شده واسه اینا که هر چی میگن به خاطر برجام بگیم چشم قربان!
خداپرست ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۵
ابراز نگرانی نویسنده محترم قابل درک است ولی در سه مورد با ایشان موافق نیستم: - در عجله کردن آذربایجایجان تنها نبود بلکه ما هم عجله کردیم و از همان ساعات اولیه گفتیم که حادثه شخصی بوده و تروریستی نبوده در حالی که این ادعا باید بعد از بررسی دقیق می شد. - در مورد سخنان سفیر در کنفرانس مطبوعاتی که مخالف با سخنان وزیر امور خارجه ما بود نمی توان گفت بی نزاکتی و بی ادبی صورت گرفته است. ایشان کار درست را انجام داده و مواضع کشورش را اعلام نموده چون سفیر آذربابایجان است نه سفیر ایران - در مورد اینکه گفتید رئیس جمهور آذربایجان فقط از آقای رئیسی در تماس تلفنی تشکر کرده باید بگویم که چون منبع نویسنده محترم فقط خبرگزاری های ایرانی هستند که محتوای این گفتگو را سانسور کرده اند بنابر این اطلاعاتشان خیلی ناقص است. رئیس جمهور آذربایجان به رئیس جمهور ما صریحا" گفته که حمله تروریستی بوده و امنیت سفارت تامین نشده و اگر کارمند آذری سفارت مداخله نمی کرد ضارب همه را قتل عام می کرد.
جلال ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۴
بنده از همان روز اول ، تمام مواردی را که فرمودید در نظر داشتم و البته ایران کم کاری کرد و اولین کار دولت ایران بایست دفاع از شخصیت مردم ایران باشد . اگر ادعای آن فرد درست باشد ، این مسئله چگونه بایست دولت بادکوبه را پاسخ گو کند . اگر واقعا همسر آن فرد در سفارت بادکوبه بوده باشد و یا با استفاده از مصونیت دیپلماتیک اعضای سفارت از مرز گذشته باشد ، چرا دولت ایران ، سفارت بادکوبه و دولت بادکوبه را پاسخ گو نکرده است . مماشات با بادکوبه به ضرر امنیت ملی ایران است . ما با پیشینه تاریخی خود ، بعنوان یک بزرگتر تا کنون اقدام لازم را در دلجویی کرده ایم . اکنون به عنوان یک بزرگتر بایست حتما موارد تنبیهی را هم مد نظر داشته باشیم .
جلال ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۷
متاسفم که یک تعداد ضد میهن و ستون پنجم در کشور داریم چرا این خائن ها هنوز مجازات نشده اند . بنده خودم آذری تبار هستم و یک تعداد که خود را ترک می‌دانند مثل یک مزدور برای بادکوبه و عثمانی دم تکان می‌دهند.
محمد ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۳:۵۸
چون باهاتون حال نمیکنن
مسلمان شیعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۰
آقای موسوی جای تعجب است اسمی از ارمنی ها نقش و سود آنها در این معامله در اختلاف اندازی بین کشورهای مسلمان نمی برید
سبزعلی ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۷
من مطمعینم آذربایجان پشیمان خواهد شد درصورت پر رویی بلایی اوکراین برسرش خواهد آمد از اون هم بدتر .
ایرانی ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۵
والله کار دشواری نیست دانستن مقصر خروج پرونده های هسته ای حملا پهبادی به اصفهان در سالهای گذشته و ترور دانشمندان هسته و فخری زاد همه و همه از خاک کشور باکو فراهم شد و به دستور اسرائیل انجام شد.افرادی به نام پانترک اللهی تا مغزاستخان رژیم حاکم رفته اند در ظاهر مسلمان هستن ولی تنها عشق انها و خدای انها ترک گرایی هست گویی خبر ندارن زبان ترکی را ترکمنهای سلجوقی به زور به ایران اوردن و مسولین ایران هیچ در مقابله با پانترکیزم و حمله های باکو نمیکند تا جایی که مقامهای باکو گفتن چون چهل ملیون ترک در ایران زندگی میکنن ایران جرات جواب دادن به ما ندارد.مشکل ایران با اسرائیل باکو رو اباد کرد اسرائیل و ترکیه ملیونها دلار خرج کردن داخلش فقط برای مقابله با ایران.البته اسرائیل خرج بعضی احزاب کُردی و حزب تروریستی الاهوازی رو هم میده ولی خطرناک ترین جبهه پانترکیزم است و اگر ملی گرایی ایرانی در کنار ارزشهای شیعی نباشد شمال غرب کشور از دست رفته چنان که الان میبینیم جوانان ان منطقه را سراب باکو و اناتولی کور کرده .
امیر ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۹
کوتاه؛ اگر سگ شما رو گاز گرفت.....شما هم سگ رو گاز نگیر!! ....اما سگ صاحاب رو چوب بزن!! ما غده صهیونی رو طرف خودمون میدونیم!!! الی کوچولو....صرفا یک (( زلنسکی هست منتهی درجه سه))! اما سناریو یکیه!!! اگر انگشت ما به باکو بخوره.. مهم نیست حق با ما باشه...اما تمام رسانه ها ایران رو با آلمانه نازی و هیتلر و فاشیست و نازیسم خطاب خواهند کرد و اشغال گر و شروع کننده جنگ و مقصره صدددد در صددد!!! و این وقایع فققققققط میتونه در سایه بی سوادی و کم فهمی عوام و توده مردم جهان و منطقه پیش بره!!!! جالبه نه؟؟ میدونستن کجا رو هدف بگیرن!! عوامه کم سواده جهان رو!!
علی. خادمی ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۵
علیف باید بترسد. بلای صدام به سرش نیارند. حالا جو گیر شده. فکر کرده ایران ارمنستانه.
سارا ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۱
چون قصد داره سرزمین های جامانده ی اون طرف ارس رو پس بگیره مثل قره باغ
آریا ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۹
مسئولان حکومتی ترکیه و آذربایجان تهی از علوم سیاسی هستند تمامی سخنان و تصمیمات آنها برخاسته از تعصبات قومی و زبانی است و خالی از هرگونه ملاحظات بشر دوستانه و صلح نگری است اینچنین قوم ملتی آسان کنترل دست سیاست بازان چیره دستی چون انگلیس و آمریکا اسرائیل خواهند شد چرا که اینچنین مردمی با تعصبات غلط تصمیم می گیرند نه با عقل و هوش
ایرانی ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۳
ترکها همیشه دچار تعصبات قومی و زبانی بودن و برای همین در کل تاریخ بدون عقل کاری رو انجام دادن حتی اسلام اوردن ترکها به طمع رسیدن به سرزمینهای جدید بوده و خودشون رو به روم شرقی رساندند . باید ایران با قدرت نظامی کل اذربایجان رو برگردانه به وطن اصلی خودش ایران
ایرانی ۲۰ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۹
سلام من سالها در باکو - ترکیه زندگی کرده ام . و آذری هم هستم . این را در یک جمله بگویم ترکیه فقط - فقط به فکر منافع خودش هست . حتی با این نگاه با جمهوری آذربایجان ارتباط دارد . باکو هم بدون اسراییل هیچ قدرتی و اراده ای ندارد . بدون غرض ورزی و صادقانه بگویم مسولان کشور جمهوری آذربایجان با برنامه راهبردی خود تلاش دارند از ایران - روسیه - و حتی ترکیه فاصله گرفته و به سمت اسراییل - انگلیس و آمریکا بروند .