ارسال سلاح از قزاقستان به اوکراین ادامه دارد

لبریز شدن جام خشم مسکو از آستانه

۱۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۸۰۵۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
اطلاعات نشان می دهد که رابطه میان دو کشور همسایه یعنی روسیه و قزاقستان که مرزهایی به طول ۷۵۹۰ کیلومتر دارند تقریبا به بن بست رسیده است.
لبریز شدن جام خشم مسکو از آستانه

نویسنده: عماد الشدیاق

دیپلماسی ایرانی: موضوع فروش سلاح از سوی قزاقستان به اوکراین همچنان عنوانی دردسرساز در روابط میان مسکو و آستانه یعنی دو کشور همسایه و متحد است. آستانه به ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین ادامه می‌دهد و خبرها و جزئیات آن به طور مداوم به طرف روسی می‌رسد.

طبق اطلاعاتی که هر از گاهی از روزنامه‌های روسی به بیرون درز می‌کند طرف‌هایی از دو کشور چک و اسلواکی از قزاقستان گلوله‌های مخصوص تانک و خمپاره و راکت انداز و نفربر زرهی به علاوه تسلیحات متنوع دیگر خریداری می‌کنند. این امر علی رغم این مسئله است که آستانه در ماه اوت اعلام کرد این عملیات به صورت «اختیاری» در راستای تلاش برای اطمینان دادن به روسیه متوقف شده؛ اما این امر در حقیقت اتفاق نیفتاده است.

محافل روسی متحد خود قزاقستان را به تلاش برای بدست آوردن منافع مالی متهم می‌کنند. همچنین طبق گزارش‌های رسانه‌ای از زمان صدور تصمیم توقف اختیاری فروش سلاح نقشه‌هایی مختلف برای صدور این تسلیحات به صورت کاملا محرمانه وجود دارد. به ویژه تسلیحاتی که استفاده دوگانه دارد تا به این ترتیب «مهم‌ترین شریک» و «شریک مورد اعتماد» در سازمان همکاری‌های شانگهای متوجه نشود.

روزنامه‌های روسی «متحدان» قزاقستانی را سرزنش می‌کنند و می‌گویند کاری که آنها انجام می‌دهند «بسیار ناپسند» است و انکار این معاملات دیگر فایده‌ای ندارد؛ زیرا مقامات روسی همه اسنادی را که وقوع آن را اثبات می‌کند در اختیار دارند. همچنین این روزنامه‌ها می‌گویند که طبق این نقشه پنهانی قراردادهای بسیاری وجود دارند که برای آینده در حال آماده شدن هستند و این برنامه قزاقستان برای تجهیز «دشمنان روسیه» به تمام چیزهایی است که برای عملیات نظامی ضروری است.

محافل روسی همچنین باور دارند تمام «اصول اصلی رفتار شایسته» که مسکو حتی در دشوارترین زمان‌ها در قبال متحدی قدیمی همچون قزاقستان از آنها دست برنداشت، از سوی آستانه زیر پا گذاشته شده و نادیده گرفته شده است. هم زمان آنها این تحولات را درسی برای مسکو در خصوص وعده‌های متحدان و شرکا در اتحاد شوروی سابق و نیز فرصتی می‌دانند که به وسیله آن می‌توان متحد واقعی و جعلی را شناسایی کرد.

تمام این اطلاعات بی‌تردید نشان می‌دهد رابطه میان این دو کشور همسایه که مرزهایی به طول 7590 کیلومتر دارند تقریبا به بن بست رسیده است. همچنین به نظر می‌رسد جدایی میان آنها یک واقعیت ناگزیر است.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قزاقستان روسیه روسیه و قزاقستان آستانه مسکو اوکراین اوکراین و قزاقستان روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین جنگ اوکراین روسیه و قزاقستان و اوکراین


( ۲۸ )

نظر شما :

کامران ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۲۷
سالها پیش از جنگ روسیه و اوکراین محافل ناسیونالیست نزدیک به پوتین از جمله مرحوم ژیرینوفسکی! ادعای ارضی نسبت به خاک قزاقستان و حتی الحاق این کشور داشتند ، با افتادن پرده نیات کرملین در این زمینه و بازگشت به ایده های تزاریسم ، انگونه که هیچ رحمی به برادران هم دین و هم زبان و هم نژاد اوکراینی خود نشان ندادند ، دیگر چه نیاز به پرده پوشی ؟ روسیه دشمن بزرگ اقوام و ملتها در سرتاسر جغرافیای وسیع شوروی سابق بوده و هست .حتی دوره کومونیسم که فی الواقع میبایست برابری و برادری را برای بیش از ۱۲۰ قومیت مختلف در این سرزمین بزرگ می ا‌ورد تبدیل به ابزاری جهت ناسیونالیسم روسی و نابودی و تبعید و کشتار انها در بازه زمانی محدودی شد..ایا بالاتر از سیاهی رنگی هست؟ دیر یا زود بعد اوکراین قزاقستان قربانی مطامع کرملین خواهد بود.پس هر چه ضعیفتر ،بهتر
خسرو ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۶
روسیه خود اول و آخر نامردی در روابط دوجانبه با کشورهاست ، نمونه بارز آن اکراین هست که به جهت شدت نزدیکی با روسیه مثل یک کشور (به جهت نژادی و زبانی و دینی و فرهنگی )هستند ولی با این وجود می‌تواند اکراین را ویران کند در مورد قزاقستان این مطالب بیشتر بهانه است تا بعد از اکراین قسمت غربی قزاقستان توسط روسیه اشغال شود بخصوص اینکه می‌دانند غرب از قزاقستان حمایت نخواهد کرد خدا را شکر با روسیه همسایه نیستیم