ژیونگان پنجره ای است به سوی بلندپروازی های شی جی پینگ

شهر آینده نگر چین میدان آزمایشی است از قدرت برنامه ریزی این کشور

۰۳ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۸۳۵۴ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
در حدود ۶۰ مایلی جنوب مرکز پکن، یک شهر تازه به مانند جلوه ای از توسعه سازگار با محیط زیست با فناوری بالا ساخته می شود. ایستگاه راه‌آهن پرسرعت و مرکز داده "مغز شهری" آن توسط رسانه‌های دولتی چین به مانند شاهدی از سرعت و برتری مدل رشد چینی اعلام شده است. ژیونگان پنجره ای است به سوی دیدگاه شی چی پینگ از آنچه که نوآوری تحت رهبری دولت باید شبیه اش باشد. شی این شهر را ابتکار شخصی خودش یا برنامه هزارساله ای با اهمیت ملی نامیده است. گزارش شده که تا سال ۲۰۲۲، ۴۰۰ میلیارد یوان در این شهر سرمایه گذاری شده است. 
شهر آینده نگر چین میدان آزمایشی است از قدرت برنامه ریزی این کشور

اندرو استاکلوس

دیپلماسی ایرانی: در حدود 60 مایلی جنوب مرکز پکن، یک شهر تازه به مانند جلوه ای از توسعه سازگار با محیط زیست با فناوری بالا ساخته می شود. ایستگاه راه‌آهن پرسرعت و مرکز داده "مغز شهری" آن توسط رسانه‌های دولتی چین به مانند شاهدی از سرعت و برتری مدل رشد چینی اعلام شده است.
 
ژیونگان پنجره ای است به سوی دیدگاه شی چی پینگ از آنچه که نوآوری تحت رهبری دولت باید شبیه اش باشد. شی این شهر را ابتکار شخصی خودش یا برنامه هزارساله ای با اهمیت ملی نامیده است. گزارش شده که تا سال 2022، 400 میلیارد یوان در این شهر سرمایه گذاری شده است. 
 
در سخنرانی خود در بیستمین کنگره حزب در اکتبر گذشته، شی اعلام کرد که "نوآوری در قلب حرکت مدرن سازی چین باقی خواهد ماند. با این وجود، برخورد عواملی از جمله قرنطینه‌های COVID-19 و تنش‌های تجاری به رشد کلی کندتر در چین کمک می‌کند.
 
با این حال، در چشم انداز شی، کنترل حزب مانعی برای نوآوری نیست. در عوض، دیدگاه شی از نوآوری، دیدگاهی است که دولت و حزب در آن نقش رهبری را ایفا می کنند. شی سرکوب شرکت‌های فناوری خصوصی مانند علی‌بابا را رهبری کرده است، اما سیاست‌هایی مانند "ساختِ چین" ۲۰۲۵ را نیز رواج داده که هدف آن افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه و یارانه‌ها برای مزیت‌ بخشی رقابتی به شرکت‌های چینی در صنایعی از جمله بیوتکنولوژی، رباتیک، هوش مصنوعی و نیمه هادی هاست.
 
رویکرد نوآوری در ژیونگان شامل نهادینه سازی فناوری در بافت شهر و همچنین فرآیندهای نوآوری در داخل حزب-دولت است. تا کنون شرکت های دولتی بزرگی در منطقه تازه سرمایه گذاری کرده اند. این شرکت های دولتی می توانند از ژیونگان به عنوان بستر آزمایشی برای فناوری های تازه استفاده کنند. موسسات تحقیقاتی و چندین دانشگاه پکن در حال برنامه ریزی برای افتتاح در این منطقه در حدود سال 2025 هستند.
 
حتی در حالی که اقتصاد چین در طول قرنطینه‌های COVID-19 و رکود جهانی کند شده، ساخت فاز اول ژیونگان آغاز شده است: یک ایستگاه بزرگ راه‌آهن پرسرعت برای اتصال شهر به پکن در سال 2020 افتتاح شد گزارش های رسانه ای از افتتاح مدارس تازه نشان دهنده تلاش برای ایجاد امکانات رفاهی عمومی با کیفیت بالا برای جذب ساکنان شهر است.
 
ژیونگان به عنوان "سه شهر" توصیف شده است: شهر بالای زمین، شهر زیرزمین و شهر در ابر. شهر زیرزمین راهروهایی است که در زیر جاده‌های اصلی قرار گرفته‌ و شبکه‌های آب و برق و همچنین فضایی را برای ارائه خودکار تدارکات در بر دارد. شهر در ابر به دوقلوی دیجیتال ژیونگان اشاره دارد، یک نسخه دیجیتال مجازی که در کنار ساخت و ساز واقعی شهر ساخته می شود. این دوقلو دیجیتال قرار است امکان ناوبری ترافیکی در زمان واقعی، نگهداری بهتر زیرساخت ها و سیستم های فناوری و مدیریت الگوریتم محور ترافیک و سایر سامانه های های شهری را فراهم کند.
 
ژیونگان همچنین محل آزمایشی برای تلاش‌های چین در ایجاد رنمینبی دیجیتال تازه، یک ارز دیجیتال بانک مرکزی بوده که می‌تواند در نهایت وابستگی به دلار آمریکا را کاهش و به دولت اجازه دهد تا اطلاعات مربوط به تراکنش‌های مصرف‌کننده را جمع‌آوری کند. کارگران ساختمانی در ژیونگان از طریق ارز دیجیتال دستمزد دریافت کرده‌اند.
 
طراحی شهر علاوه بر تاکید بر نوآوری، اهداف مهندسی اجتماعی نیز دارد. طرح ژیونگان مستلزم قرار دادن امکانات اجتماعی و فرهنگی در قلب زندگی شهری است که نشان دهنده اهمیتی است که حزب کمونیست چین از سال 2014 برای ترویج شهرنشینی بیشتر "انسان محور" قائل شده است. دستورالعمل‌های طراحی شهری به ساکنان این امکان را می‌دهد تا به کلینیک‌های پزشکی، امکانات مراقبت از کودکان و سالمندان و طیف گسترده ای از خدمات یک مرحله‌ای در یک پیاده‌روی پنج دقیقه‌ای دسترسی داشته باشند.
 
طراحی ژیونگان  همچنین عناصری از فرهنگ سنتی چین را به معماری مدرن گره می زند که نشان‌دهنده تاکید شی بر اعتماد به نفس فرهنگی است. کیفیت محیطی بخش بزرگی از قدرت نمادین ژیونگان است. شورای ایالتی با تشخیص اینکه آلودگی سمی به تهدیدی برای مشروعیت حزب تبدیل شده، دستورالعمل‌های تازه شهرنشینی پیرامون انرژی های نو را در سال 2014 صادر کرد.
 
چندین طرح در حال تکمیل این آمیختگی از طبیعت، فناوری پیشرفته، و عناصر فرهنگ سنتی چینی را به اشتراک می‌گذارند: مرکز داده‌های مغز شهر بر روی بدنه‌ای از آب شناور است و با فضای سبز فراگرفته شده که سرورها را خنک می‌کند. نوآوری با فناوری پیشرفته نباید به قیمت از دست دادن محیط زیست یا سلامت عمومی تمام شود و چین می‌تواند با شرایط خود نوآوری کند.
 
یکی از مهم ترین طرح ها در بردارنده اسکان دوباره روستائیانی است که خانه‌هایشان برای ساختن شهر ویران شده است. این ادامه یک سیاست سراسری در تلاش برای ریشه کن کردن فقر روستایی از طریق جابجایی روستاییان به آپارتمان های تازه است.
 
اگر شهر شروع به کار کند، شرکت‌های خصوصی ممکن است بخواهند به آنجا نقل مکان کنند تا از چیزی که می‌تواند مجموعه‌ای از استعدادها و منابع با فناوری پیشرفته باشد استفاده کنند. با این حال، تا آن زمان، حمایت دولت مرکزی منبع اصلی سرمایه خواهد بود. اگرچه این شهر یک پروژه هزار ساله نامیده می‌شود، چند سال آینده یک دوره حیاتی برای ژیونگان و برای دیدگاه بزرگ‌تر شی از نوآوری تحت رهبری حزب است.
 
 

کلید واژه ها: چین شی جین پینگ ژیونگان پکن


( ۸ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۰
چین اینده جهان علم و دانش وتکنولوژی است۔هر کس شک کند عالم صادق نیست۔مگر انکه جنگ سوم وخود کشی جهانی زودتر شروع شود۔که احتمال ان زیاداست۔مخالفین چین سعی بر این دارند۔