نتانیاهو توان موازنه ندارد

حمله به جنوب لبنان و نوار غزه، نقطه انحراف یا کاتالیزور سقوط؟!

۱۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۸۶۶۸ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر چه نتانیاهو به دنبال شکل گیری یک جنگ برای تامین منافعش بوده است، اما با توجه به سابقه تاریخی درگیری رژیم صهیونیستی در جنگ های پیشین، لزوما وقوع جنگ نمی تواند کمکی به دولت های این رژیم بکند. حتی در مواردی هم وقوع جنگ به بحران در کابینه، فروپاشی و سقوط نخست وزیران رژیم صهیونیستی منجر شده است. در این میان وقوع جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ با لبنان و نمونه اخیرش نبرد سیف القدس عملا کاتالیروز فروپاشی دولت های وقت در رژیم صهیونیستی شد. از این منظر تجاوزات روز جمعه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و جنوب لبنان لزوما نمی تواند به انحراف افکار عمومی و تقویت جایگاه بی بی منجر شود. حتی در نگاهی عکس می تواند به فروپاشی هر چه سریع تر کابینه افراطی او بینجامد. 
حمله به جنوب لبنان و نوار غزه، نقطه انحراف یا کاتالیزور سقوط؟!

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به دنبال شلیک ده ها راکت که طبق برخی اخبار واصله حدود 100 راکت ظرف مدت 10 دقیقه به اراضی اشغالی در روز پنج شنبه شلیک شد و متعاقبش تشکیل جلسه امنیتی پنج شنبه شب کابینه نتانیاهو، از اوایل بامداد جمعه حملات موشکی، توپخانه ای و هوایی رژیم صهوینیستی به جنوب لبنان آغاز شد. در همین باره رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب لبنان و منطقه صور حمله هوایی و موشکی کرد اما به گزارش المیادین تلفاتی نداشته است. این حمله ظاهرا به مراکز و زیرساختهای حماس در جنوب لبنان بوده است.

در عین حال رژیم صهیونیستی اردوگاه اوارگان فلسطینی الرشیدیه و دشت قلیله را هدف قرار داد. الجزیره اعلام کرد که دست کم ۶ موشک به مناطق جنوبی لبنان شلیک شد. شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که ارتش اسرائیل اهدافی متعلق به حماس در جنوب لبنان را هدف قرار داد. رژیم صهیونیستی به بهانه شلیک موشک به سمت شهرک‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، شهرهای «المعلیه» و «وادی زبقین» در جنوب لبنان را نیز با توپخانه بمباران کردند.

وزیر امور خارجه لبنان در اعتراض به حملات رژیم صهیونیستی به جنوب این کشور، عنوان داشت که بیروت قصد دارد تا از این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند. عبوالله بو حبیب تثریح کرد که حملات رژیم اسرائیل نقض آشکار حاکمیت لبنان و قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل است و ثبات جنوب لبنان را تهدید می‌کند.

در پی این رویدادها گزارش شد این رژیم حملات تازه ای را هم علیه مراکز مقاومت و حماس در نوار غزه را در دستور کار قرار داد که مسئول شلیک راکت ها به شمال فلسطین اشغالی در روز پنجشنبه معرفی شده است.  به گزارش رسانه های فلسطینی شمال تا جنوب نوار غزه آماج حملات هوایی صهیونیست ها قرار گرفت. همچنین جنگنده‌های‌ اسرائیلی خانه‌ای مسکونی را در محله شجاعیه در شرق غزه بمباران و با خاک یکسان کردند. پهپادهای ارتش رژیم صهیونیستی نیز یک پایگاه مقاومت را در شرق بیت حانون در شمال نوار غزه هدف قرار دادند.

به گزارش الجزیره در عملیات نظامی اسرائیل موسوم به «دست نیرومند» تاکنون گزارشی از تلفات یا مجروحان گزارش نشده است، اما حداقل پنج سایت در این حمله هدف قرار گرفته اند؛ از جمله زمین های کشاورزی در بیت حانون در شمال نوار غزه، دو مکان در جنوب شهر غزه، زمینهای کشاورزی در شرق محله الزیتون در نزدیکی شهر غزه و یک سایت در شرق خان یونس در جنوب نوار غزه. همزمان گزارش شد گروهی از مردم فلسطین در حالی که غزه آماج حملات بود در مسجدالاقصی تجمع کرده و شعار "روح و خون ما فدای تو ای اقصی" سردادند. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه ای مدعی شد دو مرکز ساخت سلاح در غزه را هدف قرار داده است.

با توجه به شرایط بحرانی و حتی ابربحرانی در سرزمین های اشغالی پس از کودتای قضایی نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری به جنگ با یک بازیگر خارجی نیاز داشت تا ضمن به انحراف کشاندن افکار عمومی با هدف به پیش بردن منافعش ذیل اصلاح ساختار قضایی این رژیم، عملا از فروپاشی ارتش و نیروهای امنیتی جلوگیری کند. طی هفته های اخیر ریزش شدید در بدنه ارتش و پلیس رژیم صهیونیستی به شکل بی سابقه ای اوج گرفته است. شکاف سیاسی - اجتماعی کنونی هم عملا توانی بای نتانیاهو باقی نگذاشته بود، لذا تقابل با مقاومت در نوار غزه و جنوب لبنان همان چیزی بود که کابینه افراطی بی بی به آن نیاز داشت.

البته این گزاره هم مطرح است که اگر چه نتانیاهو به دنبال شکل گیری یک جنگ برای تامین منافعش بوده است، اما با توجه به سابقه تاریخی درگیری رژیم صهیونیستی در جنگ های پیشین، لزوما وقوع جنگ نمی تواند کمکی به دولت های این رژیم بکند. حتی در مواردی هم وقوع جنگ به بحران در کابینه، فروپاشی و سقوط نخست وزیران رژیم صهیونیستی منجر شده است. در این میان وقوع جنگ 33 روزه سال 2006 با لبنان و نمونه اخیرش نبرد سیف القدس عملا کاتالیروز فروپاشی دولت های وقت در رژیم صهیونیستی شد. از این منظر تجاوزات روز جمعه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و جنوب لبنان لزوما نمی تواند به انحراف افکار عمومی و تقویت جایگاه بی بی منجر شود. حتی در نگاهی عکس می تواند به فروپاشی هر چه سریع تر کابینه افراطی او بینجامد. 

 پاسخ مقاومت

گروه های مقاومت در پی آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به شلیک موشک های ضدهوایی از جمله یک موشک SAM پرداختند. همچنین گروه های مقاومت فلسطینی در پاسخ، شهرک هایی از جمله سدیروت و عسقلان را با موشک های خود هدف قرار دادند. مقامات رژیم صهیونیستی از ساکنان شهرک ها خواستند به هیچ وجه از پناهگاه ها خارج نشوند. 

همزمان واحد پدافندی نیروهای مقاومت فلسطین با موشک های زمین به هوای دوش پرتاب با جنگنده های رژیم صهیونیستی بر فراز غزه مقابله کردند. رادیو رژیم صهیونیستی بامداد جمعه با تأیید شلیک ۲۰ موشک به شهرک‌های جنوب نوار غزه، مدعی رهگیری آنها شد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی از زخمی شدن یک نظامی صهیونیست بر اثر تیراندازی در شمال قدس اشغالی خبر دادند.

اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت در غزه بامداد جمعه در بیانیه ای به تحولات و تنش‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی واکنش نشان داد و بر آمادگی این گروه ها برای مقابله و پاسخگویی با تمام قدرت به تجاوز رژیم صهیونیستی تأکید کرده است. صبح جمعه بود که  ارتش رژیم صهیونیستی از پایان وضعیت اضطراری برای شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف نوارغزه خبر داد، اما در عین حال از شهرک نشینان خواست تا آماده رفتن به پناهگاه در صورت لزوم باشند.

به دنبال حملات موشکی نیروهای مقاومت در روزهای گذشته و موشک باران شهرک نشینان صهیونیست در چند روز اخیر ، منابع رسانه ای از خسارت سنگین بخش گردشگری رژیم تل آویو خبر می‌دهند. شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی بدون ارائه آمار و ارقام تنها اعلام کرد که تنها در چند ساعت ناامنی و حملات موشکی به شمال فلسطین اشغالی، بخش گردشگری اسرائیل چند صدها هزار شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی) خسارت دیده است.

آنگونه که تصور می شد واکنش کابینه نتانیاهو به حملات موشکی و خمپاره ای پنج شنبه جندان گسترده و قاطه نبود. به باور ناظران دلیل اصلی ان موضوع به ناتوانی رژیم صهیونیستی در توازن قوا باز می گردد. اکنون بیش از هر زمالن دیگری این ؤزیم ا درگیری و بحران تمام عیار در دورن ارتش و نیوراهی امنیتی درگیر است. به همین دلیل بی بی عمیق تر از هر فرد دیگری می داند که توان حمله گسترده، نه به نواره غزه و نه جنوب لبنان را ندارد. 

در همین راستا رادیو رژیم صهیونیستی گزارش داد که جلسه کابینه شاهد اختلافات شدید و تلخ بین فرماندهان ارتش و وزیران درباره توقف یا ادامه حملات به غزه بوده که نتانیاهو جانب فرماندهان ارتش را گرفته است. رسانه‌های صهیونیست گفتند که فرماندهان ارتش و نظامیان این رژیم هرگونه توقف عملیات کنونی در نوار غزه را رد کردند. مخالفت با این درخواست درحالی انجام می شود که جلسه امنیتی کابینه رژیم صهیونیستی با تشتت همراه بود. از سوی دیگر کارشناسان نظامی در واکنش به جلسه کابینت اسرائیل اعلام کردند که احتمالا این حملات محدود به غزه نخواهد شد بلکه در جبهه‌های دیگری نیز انجام خواهد گرفت. همزمان با آن برخی مقامات صهیونیست از ادامه تنش با جریان مقاومت در نوار غزه و جنوب لبنان به شدت نگران هستند و نسبت به عواقب ادامه حملات هشدار داده اند. 

عملیات غور

در حالی که همه توجهات به نوار غزه و جنوب لبنان بود، رسانه های خبری ظهر جمعه از کشته شدن ۲ شهرک نشین صهیونیست در تیراندازی در منطقه غور اردن خبر دادند. به گزارش شبکه الجزیره، ۲ شهرک نشین در جریان یک تیراندازی در منطقه غور اردن کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.

سخنگوی پلیس رژیم صهیونیستی گفت که این تیراندازی به سمت یک خودرو در منطقه الحمراء در غور اردن صورت گرفت. رسانه های رژیم صهیونیستی درباره جزئیات این عملیات گفتند که فلسطینی ها از این خودروی حامل شهرک نشینان سبقت گرفته و سپس به سمت آن تیراندازی کردند که باعث رخ دادن حادثه برای این خودرو شد و در جریان آن دو شهرک نشین کشته و یک نفر دیگر به شدت زخمی شد. برپایه این گزارش، تحقیقات رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دو فلسطینی در این عملیات شرکت داشتند و توانستند از منطقه به سلامت خارج شوند.

در پی این عملیات، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)گفت: «عملیات قهرمانانه غور اردن نشان داد که مقاومت به سرعت و در مناطق حساس امنیتی اشغالگران صهیونیست، پاسخ جنایات آنها را می دهد. محمد حماده، روز جمعه در گفت وگو با رادیو «الاقصی» با نثار درود به جوانان شجاع و دلاور مقاومت که با دفاع جدی خود با حملات رژیم صهیونیستی به غزه مقابله کردند، افزود: مقاومت در قلب مردم ما و اهالی مسجدالاقصی ریشه دارد. وی افزود: وفاداران به مسجد الاقصی امروز با یک عملیات قهرمانانه در غور اردن، به حملات وحشیانه اشغالگران صهیونیست به غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی پاسخ دادند.

کلید واژه ها: اسرائیل حماس نتانیاهو نوار غزه جنوب لبنان حزب الله


( ۴ )

نظر شما :