حوادثی که بوی جنگ دارند

ترور، ابزار اوکراین در خاک روسیه

۲۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۸۷۴۲ اخبار اصلی اروپا
ماکسیم فومین روز دوم ماه مارس در مراسمی که در کافه ای در سن پترزبورگ برگزار شد، سخنرانی کرد. به گزارش خبرگزاری تاس روسیه و منابع دیگر،‌ مظنون بازداشت شده عروسکی شبیه فومین را به او داد. در ویدیویی که وزارت کشور روسیه در تلگرام منتشر کرده، مظنون به تحویل عروسک به فومین اعتراف کرده ولی با این حال از گفتن این که چه کسی آن را درخواست کرده، خودداری کرده است.
ترور، ابزار اوکراین در خاک روسیه

نویسنده: اوهاما هیتوشی 

دیپلماسی ایرانی: وبلاگ نویس برجسته روسی که به تازگی گزارشی از یک «‌عملیات نظامی ویژه» در اوکراین منتشر کرده است، روز دوم ماه آوریل بر اثر انفجاری در یک کافه در سن پترزبورگ واقع در غرب روسیه کشته و سی و دو نفر دیگر هم زخمی شدند. کمیته تحقیقات فدرال روسیه روز سوم ماه آوریل اعلام کرد، یک زن بیست و شش ساله روسی به اتهام قتل در شهر سن پترزبورگ بازداشت شده است. روسیه سرویس های اطلاعاتی اوکراین را مسوول این حمله تروریستی می داند و همین امر می تواند تنش میان دو کشور را بیش از پیش شعله ور کند.

ماکسیم فومین، وبلاگ نویس نظامی که از نام مستعار «والادلن تارتار سکی»‌ استفاده می کرد، در این انفجار جان باخته است. وی در اپلیکیشن تلگرام بیش از پانصد و هفتاد هزار دنبال کننده داشت و از عملیات نظامی جاری ارتش روسیه در اوکراین حمایت کرده است. ماکسیم فومین روز دوم ماه مارس در مراسمی که در کافه ای در سن پترزبورگ برگزار شد، سخنرانی کرد. به گزارش خبرگزاری تاس روسیه و منابع دیگر،‌ مظنون بازداشت شده عروسکی شبیه فومین را به او داد. در ویدیویی که وزارت کشور روسیه در تلگرام منتشر کرده، مظنون به تحویل عروسک به فومین اعتراف کرده ولی با این حال از گفتن این که چه کسی آن را درخواست کرده، خودداری کرده است.

به گزارش رسانه های روسی مظنون در گذشته هم به علت شرکت در جنبشی علیه عملیات نظامی ارتش روسیه در اوکراین بازداشت شده بود. گفته می شود وی پس از مدتی آزاد شد ولی تحت تعقیب بوده است. کمیسیون ضد تروریسم روسیه روز سوم ماه آوریل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «این انفجار بدست سازمان های اطلاعاتی اوکراین برنامه ریزی شده بود.» این کمیسیون در ادامه ادعا کرد، سازمان های مرتبط با آلکسی ناوالنی، رهبر مخالف روسی که در زندان بسر می برد، در قتل ماکسیم فومین با سازمان های اطلاعاتی اوکراین همکاری کرده است.   

ماه اوت سال 2022 هم داریا دوگینا، دختر الکساندر دوگین، مغز متفکر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، بر اثر انفجاری که هنگام سوار شدن ماشینش رخ داد، جان باخت. سرویس امنیت فدرال روسیه در آن زمان اعلام کرد، این حمله را سازمان اطلاعات اوکراین برنامه ریزی کرده و یک زن اوکراینی آن را اجرا کرده است. هر چند دولت اوکراین هرگونه مداخله در این حمله تروریستی را رد کرد، ولی روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در تحلیلی ادعا کرده که دولت اوکراین در آن دست داشته است.

منبع: ماینیچی / تحریریه دیپلماسی ایرانی 

کلید واژه ها: سن پترزبورگ روسیه اوکراین روسیه و اوکراین جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین ترور در سن پترزبورگ ترور در مسکو الکساندور دوگین


( ۱۳ )

نظر شما :