مسکو روی تهران حساب کرده است

توسعه همه جانبه همکاری های ایران و روسیه

۰۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۹۶۹۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
امروز، روسیه آماده گسترش همکاری با ایران از جمله، در بخش مالی است. پیش از این، از ایجاد شبه ارز روسیه و ایران با پشتوانه طلا خبر داده شده بود.
توسعه همه جانبه همکاری های ایران و روسیه

نویسنده: آناتولی کومراکوف

دیپلماسی ایرانی: تا همین اواخر، مقامات و شرکت های روسی تحریم های ایالات متحده امریکا علیه ایران را مشاهده می کردند و از ارائه هرگونه سلاح به تهران خودداری می کردند. امروز، روسیه آماده گسترش همکاری با ایران از جمله، در بخش مالی است. پیش از این، از ایجاد شبه ارز روسیه و ایران با پشتوانه طلا خبر داده شده بود. الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه، روز سه شنبه به تهران سفر کرد. در این سفر، مذاکراتی برای امضای تفاهم نامه در حوزه های ارزی و بانکی انجام شد.

نشست سران اتحادیه تسویه حساب آسیایی به مدت دو روز در تهران برگزار شد و در آن علاوه بر نابیولینا، روسای بانک های مرکزی بنگلادش، میانمار، بوتان، پاکستان، افغانستان و سایر کشورها نیز حضور یافتند.

اخیرا، علی اصغر شالبافیان، معاون وزیر گردشگری ایران در حاشیه مجمع روسیه – جهان اسلام، این واقعیت را که روسیه و ایران به تمام توافقات اولیه در مورد استفاده از کارت میر دست یافته اند، بیان کرده است. در همین مجمع، مقامات و بازرگانان روسیه در مورد جزئیات توافق با ایران در مورد توسعه کوریدور حمل و نقل و لجستیک شمال – جنوب و ساخت ناوگان تجاری مشترک صحبت کردند.

این کشورها به طور فعال در حال توسعه همکاری هستند، آنها دلار را در تسویه حساب های متقابل کنار گذاشته اند، به سیستم های پرداخت بانکی متصل شده اند و اولین شعبه بانک روسی VTB اخیرا در ایران افتتاح شده است. ایران به یکی از کشورهایی تبدیل شده که روسیه در کنار چین، هند، کشورهای آسیای مرکزی و سایر کشورها روابط خود را با آن تقویت کرده است.

نواک پس از جلسه هفته گذشته گفت که روسیه و ایران حدود 80 درصد از تسویه حساب های متقابل را با ارزهای ملی انجام می دهند. به گفته وی، آنها ارزهای سایر کشورها از جمله یوان را نیز در نظر گرفته اند که در آینده ممکن است به یکی از واحدهای حسابی آنها تبدیل شود. ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی، گفت: «در سال 2022، تجارت میان روسیه و ایران 15 درصد افزایش یافت و به 4.6 میلیارد دلار رسید، همکاری میان دو کشور تقریباً همه زمینه ها را در بر می گیرد.» اخیرا، کشورهای گروه 7 از تهران خواسته اند، از حمایت از مسکو در چارچوب درگیری در اوکراین و از انتقال تسلیحات به روسیه خودداری کند.

مقامات ایرانی می گویند که روس ها هم اکنون می توانند، ویزای ورود به جمهوری اسلامی را درست در فرودگاه دریافت کنند. اگرچه، به طور رسمی این روش ممکن است، چندین ساعت طول بکشد، اما آنها وعده می دهند که صدور ویزا هنگام ورود بیش از نیم ساعت طول نخواهد کشید. در اوایل ژوئن، از سرگیری پرواز مستقیم سن پترزبورگ به تهران پیش بینی می شود.

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و روسیه روابط ایران و روسیه همکاری میان ایران و روسیه اتحاد ایران و روسیه همکاری های ایران و روسیه اقتصاد ایران و روسیه


( ۱۰ )

نظر شما :