با فشارهای کوین مک کارتی

بایدن به زانو در می آید؟

۲۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۹۸۷۷ اخبار اصلی آمریکا
حدود دو هفته پیش، جمهوری‌خواهان لایحه‌ای را در مجلس نمایندگان به تصویب رساندند که سقف بدهی را در ازای کاهش هزینه‌ها افزایش می‌داد. تا انتها مشخص نبود که آیا مک کارتی آرای کافی جمع آوری خواهد کرد یا خیر. او مجبور شد امتیازهای زیادی بدهد تا در نهایت آرای کافی داشته باشد. اما برای مک کارتی، این یک پیروزی ویژه بود. او توانایی خود را برای متحد داشتن جناحش با وجود مشکلات نشان داد.
بایدن به زانو در می آید؟

نویسنده: یوهانا روت

دیپلماسی ایرانی: از 7 ژانویه سال جاری، کوین مک کارتی جمهوری خواه و رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، سومین فرد قدرتمند کشور بوده است. او پست جدید خود را با آرای جناح راست افراطی حزبش خریداری کرده که لیست درخواست هایی طولانی را ارائه کرده: "تحقیقات" علیه هانتر پسر جو بایدن، روند احتمالی استیضاح آلخاندرو مایورکاس، وزیر کشور و مخالفت با افزایش مجدد سقف بدهی. بنابراین واضح بود که مک کارتی بایدن را تحت فشار قرار می دهد، زیرا او نیز خود تحت فشار است.

چهار ماه از آن زمان می گذرد و در عرض دو هفته، ایالات متحده آمریکا در خطر ورشکستگی قرار خواهد گرفت. کوین مک کارتی به جو بایدن هیچ فرصتی نمی دهد. در حالی که رئیس جمهور در نشست سران G7 در ژاپن بود، او توییت کرد: «از این آشفتگی که در واشنگتن ایجاد کرده اید، فرار نکنید. آمریکا به رئیس جمهوری نیاز دارد که به مشکلات آمریکا رسیدگی کند.» 

مک کارتی به خوبی می داند که این هرج و مرج کمتر به بایدن مربوط می شود تا با خود جمهوری خواهان که به اصطلاح از کاخ سفید باج خواهی می کنند. آنها تنها در صورتی افزایش سقف بدهی را تصویب خواهند کرد که رئیس جمهوری مایل به سازش در سایر زمینه ها باشد؛ به عنوان مثال، با الزامات دریافت کنندگان رفاه اجتماعی یا سیاست آب و هوا و انرژی، به طور دقیق تر، قانون کاهش تورم، پروژه شاخص بایدن. رئیس‌جمهوری نیز به نوبه‌ی خود تلاش کرد تا اوضاع را آرام کند. او از مذاکره امتناع کرد و امیدوار بود که جمهوری خواهان در نهایت از مخالفت خود دست بکشند.

در دوران باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق ایالات متحده که با سناریوی مشابهی روبه رو بود، رادیکال های حزب تی پارتی بودند که لحن جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان را تعیین می کردند. اما امروزه، طرفداران متعصب ترامپ هستند که اعمال فشار می کنند و نگران راه حل نیستند، بلکه به عکس آن فکر می کنند: آنها می خواهند هرج و مرج را گسترش دهند. انتظار از آنها برای تسلیم شدن به خاطر عقل سلیم و صلاح کشور، بیهوده و بی نتیجه است.

مک کارتی به این موضوع کاملا واقف است. حدود دو هفته پیش، جمهوری‌خواهان لایحه‌ای را در مجلس نمایندگان به تصویب رساندند که سقف بدهی را در ازای کاهش هزینه‌ها افزایش می‌داد. تا انتها مشخص نبود که آیا مک کارتی آرای کافی جمع آوری خواهد کرد یا خیر. او مجبور شد امتیازهای زیادی بدهد تا در نهایت آرای کافی داشته باشد.

اما برای مک کارتی، این یک پیروزی ویژه بود. او توانایی خود را برای متحد داشتن جناحش با وجود مشکلات نشان داد. او توانست روی پله های کنگره بایستد و به کاخ سفید اعلام کند که «ما وظیفه خود را انجام دادیم». نتیجه مذاکرات با کاخ سفید هر چه باشد، بزرگترین مشکل مک کارتی در صفوف خودش است. جناح راست افراطی این حزب در مجلس نمایندگان بر این ادعا پافشاری می کند که افزایش سقف بدهی آسیب بزرگی به همراه خواهد داشت، مانند خطر سوق دادن میلیون ها نفر به فقر و بیکاری. حتی اگر مک کارتی بتواند امتیازاتی را از بایدن بگیرد و در مورد معامله ای مذاکره کند که بتواند به نتیجه آن و پیروزی خود افتخار کند، افرادی خواهند بود که آن را یک باخت و نه یک برد می دانند.

منبع: دی سایت / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا کوین مک کارتی جو بایدن دولت بایدن حزب جمهوری خواه حزب دموکرات اختلافات داخلی امریکا انتخابات امریکا انتخابات ریاست جمهوری امریکا


( ۴ )

نظر شما :