رييس‌جمهور نيکاراگوئه در تهران

۰۸ مرداد ۱۳۸۶ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۲ اخبار اصلی
دانيل اورتگا رييس‌جمهور نيکاراگوئه که پس از 16 سال موفق به شکست احزاب طرفدار آمريکا در انتخابات اخير اين کشور شده است، براى اولين بار پس از پيروزى انقلاب اسلامى به در ايران آمده است.

دانيل اورتگا رييس‌جمهور نيکاراگوئه و رهبر جبهه آزادى‌بخش ملى ساندنيست‌هاى اين کشور شنبه شب 19 خرداد براى ديدارى دوروزه وارد تهران شد و در پايون جمهورى مورد استقبال همتاى ايرانى خود محمود احمدى‌نژاد قرارگرفت.

 

دانيل اورتگا، رييس‌جمهور نيکاراگوئه بنا به دعوت محمود احمدى‌نژاد، رييس‌ جمهورى اسلامى ايران، سفرى دو روزه به تهران خواهد داشت و در اين سفر با مقامات ارشد ايران ديدار و پيرامون مباحث مورد نظر گفت‌وگو و تبادل نظر خواهد کرد.

 

رييس‌جمهور ايران در سفر دى ماه 1386 خود به نيکاراگوئه، طى مراسمى با حضور مردم و مقامات ايران و نيکاراگوئه عالى‌ترين نشان فرهنگى اين کشور را با عنوان روبن‌داريو ازآقاى اورتگا دريافت کرد. هم‌چنين در اين مراسم نشان اتحاد آمريکاى لاتين "نيکاراگوئه آزاد" از سوى دانيل اورتگا به محمود احمدى‌نژاد تقديم شد.

 

آقاى اورتگا رييس‌جمهور نيکاراگوئه که پس از 16 سال موفق به شکست احزاب طرفدار آمريکا در انتخابات اخير اين کشور شده است، براى اولين بار پس از پيروزى انقلاب اسلامى در ايران و انقلاب جبهه آزادى‌بخش ملى ساندنيست در نيکاراگوئه در سال 1979، به جمهورى اسلامى سفر کرده و در دومين برنامه جبهه مقاومت جهانى که به «همبستگى با دولت و ملت مبارز نيکاراگوئه» اختصاص يافته، سخنرانى مى‌کند.

 

در اين مراسم که در تالار شهيد چمران دانشگاه تهران برگزار مى‌شود، حسن رحيم پور ازغدى نيز در موضوع «برادرى جهانى، عدالت جهانى» سخنرانى مى‌کند. پخش قطعات هنرى و نماهنگ‌هاى مرتبط با موضوع تشکيل يک جبهه واحد جهانى براى تحقق «عدالت» و مبارزه با ظلم و امپرياليسم ايالات متحده از جمله ديگر برنامه‌هاى اين جلسه خواهد بود. سفرا و اعضاى سفارتخانه‌هاى کشورهاى آمريکاى لاتين از جمله ميهمانان ويژه اين برنامه هستند.

 

بر اساس اين گزارش نيکاراگوئه، بزرگ‌ترين کشور حوزه آمريکاى مرکزى است که همواره مورد تهاجم سياسى و تبليغاتى دولت امريکا قرار داشته است. انقلابيون معروف به «ساندنيست‌ها» در سال 1990 در اثر فشارهاى آمريکا و جنگى که با حمايت اين کشور از سوى ضدانقلابيون کنترا، در اين کشور برپا شد و يازده سال به طول انجاميد، از مصدر سياست در اين کشور کنار رفتند و اکنون پس از سال‌ها مجدداً حکومت را در اختيار گرفته‌اند.

 

دانيل اورتگا در اولين روزهاى پس از به ‌دست گرفتن حاکميت، با صراحت تمام، همکارى استراتژيک نيکاراگوئه با کوبا و ونزوئلا را مورد تاکيد قرار داد. او پشتيبانى قاطع خود را از تشکـيل اتحاد بوليوارى آمريکا، بلوک تجارى- اقتصادى هوگو چاوز در مقابل برنامه ايالات متحده آمريکا مبنى بر تشکيل منطقه آزاد تجارى از آلاسکا تا هر سرزمين سوزانى که، منافع ايالات متحده آمريکا را تامين مى‌کـند، اعلام کرد.


نظر شما :