بن سلمان در پاریس چه می‌کند؟

۲۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۹ کد : ۲۰۲۰۰۹۰ سرخط اخبار

محمد بن سلمان به فرانسه رفته تا در سفری ۱۰ روزه دیدارهای متنوعی با موضوعاتی گسترده از جمله جنگ اوکراین، تغییرات اقلیمی، مبارزه با فقر و ایجاد شغل برای جوانان عربستان داشته باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی جمعه با امانوئل ماکرون دیدار کرد و قرار است در یک نشست مالی بین‌المللی با هدف مبارزه با فقر و تغییرات اقلیمی شرکت کند.

ماکرون و بن سلمان در کاخ الیزه یک وعده نهار کاری صرف کرده و گفتگو کردند. ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که گفتگوها بر روابط دوجانبه میان ریاض و پاریس و همچنین مسائل مربوط به ثبات منطقه‌ای متمرکز خواهد بود، مخصوصا پس از گرم شدن دوباره روابط میان تهران و ریاض.

فرانسه یکی از تامین‌کنندگان تسلیحاتی بزرگ کشورهای خلیج فارس است و بن سلمان برای سفری ۱۰ روزه به این کشور رفته است.

این رهبران همچنین برای یک نشست آتی جهانی آماده می‌شوند که با هدف «تجمیع بودجه‌های خصوصی و عمومی» برای مبارزه با فقر، حمایت از محیط زیست و حفاظت از تنوع زیستی برگزار می‌شود. انتظار می‌رود بیش از ۵۰ رئیس دولت و سازمان‌های مردم‌نهاد و کنشگران برجسته محیط زیست در این رویدادر حضور پیدا کنند.

همچنین انتظار می‌رود که بن سلمان در این سفر سعی در جلب موافقت برای برگزاری اکسپو ۲۰۳۰ در ریاض داشته باشد. بن سلمان سعی دارد وجهه خود را که با قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی واشنگتن‌پست خدشه‌دار شده، احیا کند.

بن سلمان دست داشتن در طرح ترور خاشقجی را رد می‌کند، اما مقامات اطلاعات آمریکا همچنان اصرار دارند که این قتل با دستور بن سلمان صورت گرفته است.

ولیعهد سعودی از آن زمان سعی کرده نقش میانجی‌گر بین اوکراین و روسیه را بازی کند و از جایگاهش به عنوان عضو ارشد «اوپک پلاس» برای افزایش بهای جهانی انرژی استفاده کرده است.

بن سلمان همچنین به دنبال پروژه‌هایی برای ایجاد شغل برای جوانان کشورش است.

همچنین یک مقام ارشد فرانسوی گفت که فرانسه می‌خواهد عربستان سعودی را متقاعد کند تا با روسیه در طرحی برای پایان دادن به جنگ و در عین حال حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تعامل داشته باشد.

این مقام همچنین گفت که ماکرون قصد دارد درباره مسائل حقوق بشر – از جمله مجازات اعدام که پاریس با آن مخالفت شدید دارد – گفتگو کند.

گفتنی است که بن سلمان در حومه پاریس عمارت مجللی دارد که آن را «کاخ لویی چهاردهم» نام نهاده‌اند؛ بنایی نوساز که با تقلید از جلال و تجمل کاخ ورسای - که زمانی محل سکونت خاندان سلطنتی فرانسه بود - ساخته شده است.

بن سلمان در پاریس چه می‌کند؟

ساخت این  عمارت در سال ۲۰۰۸ آغاز شده و در سال ۲۰۱۵ توسط یک فرد ناشناس به قیمت ۳۰۰ میلیون دلار خریداری شد و مجله فورچن لقب «گران‌ترین خانه جهان» را به آن داد. نهایتا نیویورک‌تایمز گزارش داد که بن‌سلمان مالک اصلی این کاخ است.

بن سلمان در پاریس چه می‌کند؟

جالب آنجاست که سازنده این عمارت، کسی نیست جز عماد خاشقجی، پسرعموی روزنامه‌نگار مقتول سعودی که در فرانسه به ساخت‌وساز مشغول است.


( ۳ )

نظر شما :