تلگراف: ماکرون حق مداخله در تعیین دبیرکل جدید ناتو را ندارد

۲۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۲ کد : ۲۰۲۰۱۲۷ سرخط اخبار

نشریه تلگراف انگلیس در مطلبی با انتقاد از مواضعی که امانوئل ماکرون علیه ائتلاف ناتو اتخاذ کرد، نوشت که او حق ایفای نقش در تعیین دبیرکل جدید این ائتلاف را ندارد.

به گزارش ایسنا، نشریه تلگراف انگلیس در مطلبی با تیتر "امانوئل ماکرون حق نقش آفرینی در ائتلاف ناتو را ندارد" نوشت:

«امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه همین چند سال قبل اعلام کرد ائتلاف ناتو به "مرگ مغزی" گرفتار شده است. او در مدت اخیر نیز به سراغ پروژه دلخواه خود تحت عنوان "جامعه سیاسی اروپا" رفته و با ایجاد گشایشهایی برای دوستی با چین، راهش را از آمریکا جدا کرده است.

 حالا که رقابتی بر سر تعیین دبیرکل جدید ناتو به راه افتاده، ماکرون ظاهرا به این نتیجه رسیده که حق ایفای نقش به عنوان یک "پادشاه ساز" ائتلاف ناتو را دارد. او تلاش می‌کند جلوی انتصاب بن والاس، وزیر دفاع انگلیس به سمت رهبری جدید این ائتلاف را بگیرد.

این مداخله نه فقط مشخصه یک انتقام‌جویی محقر از بابت بریگزیت را دارد اما در عین حال با توجه به شرایطی که اروپا از زمان اجرای جنگ ولادیمیر پوتین علیه اوکراین تجربه کرده، نسنجیده است. انگلیس به عنوان یک قدرت مستقل در جریان این بحران رهبری، سردمدار در اروپا بوده و غرب را برای آنکه محکم در برابر تجاوزگری روسیه بایستد تحریک کرده است. اروپا اغلب دنباله رو بوه و عزم امانوئل ماکرون نیز به شکلی ویژه ضعیف بوده است. تغییر جدیدی در وضعیت روابط ایجاد نشده است. انگلیس مدتهاست که بعد از آمریکا دومین مشارکت کننده بزرگ در ائتلاف ناتو محسوب می‌شود و با وجود کاهش‌هایی که در نیروهای مسلحش اعمال کرده همچنان قوی‌ترین قدرت نظامی از برخی جوانب در اروپا است.

ظاهرا امانوئل ماکرون به دنبال آن است که کاندیدایی متعلق به اتحادیه اروپا جای ینس استولتنبرگ را در صدر رهبری ناتو بگیرد. اگر ماکرون مصمم به جلوگیری از منصوب شدن والاس به عنوان دبیرکل ناتو با توجیهات برآمده از انزواگرایی است باید در نظر داشته باشد گزینه‌های موجود قرار نیست همه اعضای ناتو را شگفت زده کنند. تمرکز این ائتلاف شدیدا بر جبهه شرقی است؛ آیا پاریس می‌تواند واقعا توقع داشته باشد که گزینه ارجحش برای دبیر کلی ناتو به همان اندازه کاندیدای انگلیس در لهستان یا همسایگانش مورد احترام قرار بگیرد؟»


( ۱ )

نظر شما :