سقوط تمدنی پیش از پایان قرن قرار دارد

بشریت در معرض خطر

۲۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۸۶۲ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
به گزارش نیوزویک، پروفسور ریس در یک مقاله علمی منتشر شده در ژورنال ورلد اظهار می دارد که «اصلاح» بزرگ جمعیت قبل از پایان قرن انجام خواهد شد.
بشریت در معرض خطر

نویسنده: النا ژیله

دیپلماسی ایرانی: این پیش بینی تلخی است که توسط پروفسور ویلیام ریس از دانشگاه بریتیش کلمبیا در ایالات متحده امریکا انجام شده است. مفهومی که او شرح داده بسیار فراتر از نقش زیست محیطی است. به گفته او، بشریت در آستانه فروپاشی تمدنی اجتناب ناپذیر خواهد بود. به گزارش نیوزویک، پروفسور ریس در یک مقاله علمی منتشر شده در ژورنال ورلد اظهار می دارد که «اصلاح» بزرگ جمعیت قبل از پایان قرن انجام خواهد شد.

طبق گزارش سازمان ملل متحد در نوامبر سال 2022 جمعیت جهان از مرز هشت میلیارد گذشت، رقمی که از دهه 1960 بیش از دو برابر شده است. اگر این نشانه پیشرفت در پزشکی باشد، مسائل مربوط به توسعه پایدار و پیشرفت اجتماعی – اقتصادی را ایجاب می کند. اگر پیش‌بینی‌های سازمان ملل برای سال 2080 را باور کنیم، این رقم در آستانه کاهش نیست. بنا بر پیش‌بینی این سازمان، جمعیت جهان به طور قابل توجهی در حال افزایش است و در آن سال به 10.4 میلیارد نفر در زمین خواهد رسید.

این وضعیت پیامدی بر مصرف ما خواهد داشت. از نظر ویلیام ریس، مصرف بیش از حد ما بیشتر از چیزی است که سیاره زمین می تواند به ما بدهد. این متخصص هشدار می دهد: «در حال حاضر بشریت از حداکثر ظرفیت طولانی مدتی که زمین می تواند پشتیبانی کند فراتر رفته است.» وی اضافه می کند که تغییرات آب و هوایی فقط یکی از علائم این وضعیت است. از نظر پروفسور ویلیام ریس، شناخت ما برای رویارویی با پیچیدگی پیامد بلندمدت ناشی از جامعه مصرف‌کننده مناسب نیست و بدون اقدام از سوی ما، از بین رفتن کامل منابع زمین اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. او هشدار می‌دهد: «اگر این روندها مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند هم رکود اقتصادی جهانی و هم فروپاشی تمدنی را پیش از پایان قرن افزایش دهد.» 

اما این متخصص در پیش‌بینی‌های بدبینانه‌اش به همین بسنده نمی‌کند، او می گوید: «در این شرایط، فروپاشی تمدن مشکلی نیست که بتوان از آن اجتناب کرد، بلکه پایان چرخه‌ای است که باید آن را تحمل کنیم... انتقال را می توان به گونه ای مدیریت کرد که از رنج بی مورد میلیون ها (میلیاردها؟) انسان جلوگیری کند، اما این اتفاق نخواهد افتاد در جهانی که نمی خواهد این اتفاق را که با آن مواجه می شود، ببیند.»

منبع: اسلیت / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بشر بشریت کره زمین جمعیت جمعیت زمین تغییرات آب وهوایی پایان زندگی پایان زندگی بشر


( ۶ )

نظر شما :

عبدالرضا ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۴
این پیش بینی یک پروفسور و عالم نیست بلکه نقشه طرح شده عده ای جنایتکار و میلیادر برای بشریت است که ایدز کرونا و چند بیماری دیگر ساخته و پرداخته ذهن بیمار انهاست انها نقشه های پلیدی که می کشند به صورت فیلم سریال وکارتون در هلیوود و سایر موسسه ها به نمایش در می اورند و یا از زبان دانشمندان و نخبگان به صدا در می اورند مثل دانشمندان پیش بینی می کنند در سیبری زیر یخها ویروسهایی است که با گرم شدن زمین ازا دمی شوند ولی نه این درست نیست بلکه اینها در تدارک تولید ویروسهای جدیدی هستند