تلفات روسیه در جنگ اوکراین به بالاترین میزان از شروع جنگ رسیده است

شبه‌نظامیان چچن در خدمت پوتین

۰۹ آذر ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۳۳۶۵ اخبار اصلی اروپا آسیا و آفریقا
بر اساس تازه‌ترین برآوردها، تعداد تلفات روسیه در جنگ اوکراین از ۳۰۰ هزار نفر فراتر رفته است و در کنار آن نیز هزاران نظامی روس، میدان جنگ اوکراین را ترک کرده‌اند. در چنین شرایطی، رمضان قدیروف، رهبر چچن، از آمادگی سه هزار نیروی نظامی تحت امر خود برای پیوستن به ارتش روسیه در جنگ اوکراین خبر داد. قدیروف که از یک سو خود را «پیاده‌نظام» رئیس‌جمهوری روسیه می‌داند و از سوی دیگر به «عملیات نظامی ویژه» روسیه در اوکراین انتقادهایی دارد، جنگ مسکو و کی‌یف را سنگر مبارزه با «تجاوزهای» غرب تلقی می‌کند.
شبه‌نظامیان چچن در خدمت پوتین

دیپلماسی ایرانی: بر اساس تازه‌ترین برآوردها، تعداد تلفات روسیه در جنگ اوکراین از 300 هزار نفر فراتر رفته است و در کنار آن نیز هزاران نظامی روس، میدان جنگ اوکراین را ترک کرده‌اند. در چنین شرایطی، رمضان قدیروف، رهبر چچن، از آمادگی سه هزار نیروی نظامی تحت امر خود برای پیوستن به ارتش روسیه در جنگ اوکراین خبر داد. قدیروف که از یک سو خود را «پیاده‌نظام» رئیس‌جمهوری روسیه می‌داند و از سوی دیگر به «عملیات نظامی ویژه» روسیه در اوکراین انتقادهایی دارد، جنگ مسکو و کی‌یف را سنگر مبارزه با «تجاوزهای» غرب تلقی می‌کند.

رویترز به نقل از رهبر چچن نوشت جنگجویان او آماده‌اند تا زیر نظر وزارت دفاع و نیروهای گارد ملی روسیه، واحدهای جدیدی تشکیل دهند. این اظهارنظر قدیروف در حالی منتشر می‌شود که برخی گزارش‌ها از تلفات سنگین نیروهای روسی در درگیری‌های شدید در شرق اوکراین حکایت دارند. وزارت دفاع بریتانیا با استناد به داده‌های ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، اعلام کرد تلفات روسیه در شش هفته گذشته به بالاترین حد از آغاز حمله این کشور به اوکراین رسیده است.

بر اساس این گزارش، روسیه در نوامبر ۲۰۲۳ در هر شبانه‌روز به‌طور میانگین ۹۳۱ نفر از نیروهای نظامی‌اش را عمدتا در نبرد برای شهر آودیوکا از دست داده است. رکورد بیشترین تلفات روسیه در جنگ اوکراین پیش‌تر برای ماه مارس ۲۰۲۳ ثبت شده بود؛ آن زمان و در اوج نبرد در جبهه باخموت، در هر شبانه‌روز به‌طور متوسط ۷۷۶ سرباز روسی جان باخته یا مجروح شده‌ بودند. قدیروف مدعی شد نیروهایش علاوه بر در اختیار داشتن «بهترین تجهیزات و سلاح‌های مدرن»، برای جنگیدن باانگیزه‌ و مصمم‌اند.

رهبر چچن سال گذشته ۲۶ هزار نیروی نظامی به جنگ اوکراین فرستاد که ۱۲ هزار نفر از آنها داوطلب بودند. در‌حال‌حاضر تخمین زده می‌شود هفت‌هزار سرباز چچنی در کنار نیروهای نظامی روسیه در اوکراین می‌جنگند. هم‌زمان، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، اطمینان داد که ایالات متحده با وجود محدودیت‌های سیاسی در واشنگتن، به کمک نظامی به اوکراین ادامه می‌دهد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، استولتنبرگ در نشست وزرای خارجه ناتو گفت: «مطمئن‌ هستم ایالات متحده به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد؛ زیرا ما توافق کرده‌ایم و از نظر امنیتی به نفع آمریکا‌ست». اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز حمایت نظامی و مالی از اوکراین را برای اروپا دارای «اهمیت وجودی» دانست.

خبرگزاری فرانسه به نقل از او نوشت: «تا زمانی که لازم باشد، به این حمایت ادامه خواهیم داد». استولتنبرگ تأکید کرد که اعضای ناتو در تعهد خود به کی‌یف «تزلزل‌ناپذیر» هستند و به مقادیر «بی‌سابقه» تسلیحات و تجهیزات ارسال‌شده از سوی این کشورها به اوکراین و تحویل سلاح‌های آتی از‌جمله سیستم‌های دفاع هوایی و جت‌های جنگنده و همچنین تعهدات اخیر آلمان و هلند مبنی بر اختصاص مجموعا ۱۰ میلیارد یورو (نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار) کمک نظامی به کی‌یف در سال آینده اشاره کرد. با‌این‌حال، رئیس ناتو هشدار داد که «حتی با وجود این حمایت نظامی درخور توجه و چشمگیر از سوی متحدان ناتو، [اوکراینی‌ها] در طول سال گذشته نتوانسته‌اند خط مقدم را جابه‌جا کنند».

او ادامه داد: «و این فقط نشان‌دهنده این واقعیت است که ما هرگز نباید روسیه را دست‌کم بگیریم. صنعت دفاعی آنها در شرایط جنگی قرار دارد؛ آنها می‌توانند نیروهای خود را با مهمات و قابلیت‌های جدید تأمین کنند و همین دستیابی به دستاوردهای میدانی که ما امید آن را داریم، دشوار می‌کند». همان‌طور‌که ژنرال والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین در اوایل این ماه گفته بود، دبیرکل ناتو هم در کنفرانس مطبوعاتی خودش این تصور را رد کرد که جنگ روسیه‌ و اوکراین در‌حال‌حاضر در «بن‌بست» باشد. با‌این‌حال، استولتنبرگ گفت وضعیت در خط مقدم «بسیار دشوار» با «نبرد سنگین» و «تعداد تلفات بالا» است.

برآورد تلفات روسیه

برآوردهای بریتانیا نشان می‌دهد شمار تلفات نیروهای نظامی روسیه در حمله به اوکراین از مرز ۳۰۰ هزار نفر گذشته است و هزاران نفر نیز میدان جنگ را ترک کرده‌اند. جیمز هیپی، وزیر امور نیروهای مسلح، برآورد تلفاتی را که ولادیمیر پوتین از آغاز حمله در فوریه سال گذشته متحمل شده است، فاش کرد. او اخیرا در پاسخ به پرسش‌های جان هیلی، وزیر دفاع در سایه گفت: «ما برآورد می‌کنیم که از آغاز درگیری، حدود ۳۰۲ هزار نفر از نیروهای نظامی روسیه کشته یا زخمی شده‌اند و ده‌ها هزار نفر از میدان جنگ فرار کرده‌اند».

هیپی با ارائه جزئیات سایر خسارت‌های گسترده روسیه، گفت این کشور هزاران خودروی نظامی، کشتی‌های ناوگانی و تجهیزات را از دست داده‌ که منابعش را به میزان قابل‌‌ملاحظه‌ای تحلیل برده است. او گفت: «ما همچنین برآورد می‌کنیم از آغاز درگیری تاکنون، بیش از هفت‌هزارو ۱۱۷ خودروی زرهی، از‌جمله حدود دوهزارو ۴۷۵ تانک اصلی میدان نبرد، ۹۳ هواگرد ثابت‌بال، ۱۳۲ هلیکوپتر، ۳۲۰ هواپیمای بدون سرنشین، ۱۶ کشتی ناوگانی از تمام رده‌ها و بیش از هزارو ۳۰۰ نوع از انواع سامانه‌‌های توپخانه منهدم شده است».

برآورد بریتانیا از تلفات، مشابه ارزیابی کی‌یف است که می‌گوید روسیه در مجموع ۳۱۳‌هزار‌و ۴۷۰ نیروی نظامی را در نبرد از دست داده است. هیپی در پاسخ به پرسشی درباره تلفات مشاهده‌شده در شرکت‌های نظامی خصوصی روسیه در جنگ، گفت در بحبوحه دشواری‌های جنگ نمی‌شود تعداد واقعی این تلفات را به دست آورد. او گفت: «تعداد نیروهای کشته‌شده‌ای که در خدمت شرکت‌های نظامی خصوصی روسیه بودند، روشن نیست. روسیه از چند شرکت نظامی خصوصی و یگان‌های داوطلب در اوکراین استفاده کرده است تا نیروهای نظامی روسیه را افزایش دهد اما مرگ افراد این سازمان‌ها در ارقام رسمی تلفات نظامی روسیه منعکس نمی‌شود».

گروه واگنر، یکی از مشهورترین شرکت‌های نظامی خصوصی روسیه، به برخی از خونین‌ترین نبردها در اوکراین اعزام شده بود. این گروه در اوکراین تلفات قابل‌‌ملاحظه‌ای را متحمل شده است،اما پیش‌تر در سال جاری، پس از شورش نافرجام یوگنی پریگوژین، فرمانده این گروه که اکنون مرده است، بسیاری از جنگجویان واگنر کشور را ترک کرده‌ و در چارچوب قراردادی، به بلاروس نقل مکان کرده‌اند. با وجود این، کی‌یف بعدتر گفت که چند‌صد نفر از آنها به شرق اوکراین بازگشته‌اند. روسیه از آغاز جنگ اوکراین آمار رسمی تلفاتش را منتشر نکرده است.

مسکو و کی‌یف آمار تلفات جنگی‌شان را محفوظ نگه داشته‌اند و با آن مانند اسرار دولتی برخورد می‌کنند. در مراحل اولیه جنگ، روسیه مرگ بیش از شش هزار سرباز را علنی تأیید کرد. به گفته فعالان و روزنامه‌نگاران مستقل، گزارش‌ها درباره تلفات نظامی در رسانه‌های روسیه به‌شدت کنترل می‌شود. مستندسازی شمار کشته‌شدگان در روسیه به نوعی نافرمانی تبدیل شده است؛ کسانی که چنین کاری کنند، با آزار و احتمالا اتهام‌های کیفری مواجه می‌شوند. در فوریه 2022 وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد احتمالا حدود ۴۰ تا ۶۰ هزار روس در جنگ کشته شده‌اند. ارزیابی سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا که به بیرون درز کرده است، شمار روس‌های کشته‌شده در نبرد در سال اول جنگ را بین ۳۵ تا ۴۳ هزار نفر برآورد کرده بود./شرق

کلید واژه ها: روسیه پوتین رمضان قدیروف چچن اوکراین میزان تلفات


( ۱۲ )

نظر شما :

خسرو ۱۱ آذر ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۴
رمضان قدیراوف رهبر پراگماتیک چچن ، با شرکت در جنگ اکراین قابلیت و ظرفیت نیروهایش را بالا می‌برد قوی‌تر می‌شود و تجهیزات بهتری بدست می آورد تا در روز موعود ، آنوقت که پوتین به هر دلیلی وجود نداشته باشد بیرق استقلال چچنستان را دوباره برپا کند
اطلس ۱۱ آذر ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۴
سیستم مافیایی چچن مانند شمشیری است که غلاف و ضامن ان دست رمضان قدیروف است با حمایت پوتین در صورت مرگ پوتین یا عدم حمایت پوتین و رهبران کرملین تغییر رهبری یا مرگ قدیروف باعث کشتار و تسویه حساب قبایلی طرفدار (روسیه واحد )و غیر طرفدار (ترکیه و غرب و تجزیه )خواهد شد و جرقه جنگ داخلی مانند انچه در کشورهای پسا شوروی قفقاز (باکو و گرجستان ارمنستان)و اسیای مرکزی(ازبکستان قرقیزستان و...) رخ داده است .رقابت قومی و قبیله ای در اقوام ترک همیشه با کشتار همراه بوده است حال اگر کاتالیزورهای این رقابت قدرتهای منطقه ای (ترکیه و غرب )یا جهانی (چین .امریکا و.....)باشد .یکبار چچن قصد ازادی و استقلال داشت با ضربه پنجه خرس قطبی طرف شد .اروپا امریکا چین و هند و ایران مخالف موجودیت کشور مزاحم ترکیه دوم در منطقه هستند انهم با پیشینه قومیتی ترک و مذهب سنی حنفی .البته روسهابا وارد ساختن چچنها و سایر اقوام ترک در جنگ اوکراین سعی در مرگ سریع انها دارند مانند سیاست باکو علیه اقوام تالشی و لزگی و...که باعث شده بیشترین کشته های جنگ قره باغ انها باشند