گزارشی از حمله تروریستی کرمان

ترور در سالگرد ترور

۱۴ دی ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۳۹۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
بدون شک با هر نگاه سیاسی باید در محکومیت تروریسم، لکنت زبان را کنار گذاشت و قاطعانه موضع گیری کرد. حادثه تروریستی دیروز در کرمان با وجود آنکه از ابعاد مختلف می تواند مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد، اما در وهله اول نباید موجب انشقاق درونی شود. 
ترور در سالگرد ترور

دیپلماسی ایرانی: بدون شک با هر نگاه سیاسی باید در محکومیت تروریسم، لکنت زبان را کنار گذاشت و قاطعانه موضع گیری کرد. حادثه تروریستی دیروز در کرمان با وجود آنکه از ابعاد مختلف می تواند مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد، اما در وهله اول نباید موجب انشقاق درونی شود. در پی ۲ انفجار تروریستی در زیرگذر گنبد جبیله در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان، ‌‌تعداد زیادی از هموطنانمان به شهادت رسیده و تعدادی زیادی مصدوم‌ شدند. تا لحظه تنظیم گزارش محمد صابری، رئیس اورژانس کشور درباره آخرین آمار مجرومان و کشته شدگان حادثه تروریستی در کرمان گفت که تاکنون ۱۰۳ نفر کشته شده‌اند و آمار مجروحان این حادثه به ۱۴۱ نفر رسیده است. وی ادامه داد که متأسفانه از آمار مصدومان کاهش و به آمار جان باختگان اضافه شده است. طبق همین گفته و بر اساس برخی اخبار واصله به دلیل شدت جراحات امکان افزایش تعداد فوتی ها طی ساعات پیش رو وجود دارد.

در خصوص جزئیات وقوع این حمله تروریستی به دلیل آنکه خبرنگار خبرگزاری تسنیم به صورت میدانی در مراسم سالگرد سدار سلمیانی مشغول تهیه گزارش بوده است، تقریبا اصلی ترین منبع برای روایت رسانه ای حادثه تلخ دیروز بود. خبرنگار این خبرگزاری (تسنیم) از کرمان گزارش داد که ساعت 14:50 دقیقه در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان و در جمع مردم‌ انفجار‌ مهیبی به گوش رسید‌ که بلافاصله تیم واکنش سریع در محل حضور یافت‌. در نخستین انفجار تروریستی که در زیرگذر گنبد جبیله در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان رخ داد ‌‌تعداد زیادی به شهادت رسیده و تعدادی زیادی مصدوم‌ شدند که به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. برخی از منابع به خبرنگار خبر گزاری تسنیم مستقر در کرمان که در صحنه انفجار امروز حضور داشت، اعلام کردند که در ورودی گلزار شهدای کرمان، دو‌ کیف بمب‌گذاری شده وجود داشته است که عامل یا عاملین این حادثه ظاهرا با ریموت بمب‌ها را منفجر کرده‌اند؛ این در حالی بود که در برخی خبرها عنوان شده بود که دو عملیات انتحاری صورت گرفته است.

البته برخی منابع خبری دیگر در دقایق ابتدای این حادثه ی از وجود عامل انتحاری و یا کمربند انفجاری خبر داده بودند. طبق گزارش تسنیم به دنبال ازدحام جمعیت در محل‌، تعداد از هم‌وطنان دچار مصدومیت شده‌اند که بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شد‌ند. لحظاتی پس از انفجار نخست، در ساعت 15:17 دقیقه دومین انفجار در درگاه قلی بیگ رخ داد و بلافاصله ‌مردم از مسیر منتهی به گلزار شهدا تخلیه شده و نیروهای امنیتی و انتظامی در حال کنترل اوضاع بوده تا سریعا علت این انفجار را اعلام کنند. البته خبرهای شوکه کننده در خصوص تداوم این انفجار ادامه داشت چرا که خبرگزاری ایسنا هم از انفجار سوم و تیراندازی در محدوده مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان خبر داد.

‌‌در همین باره معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان نسبت به تروریستی بودن این دو انفجار اذعان کرده است. در حال حاضر مراکز درمانی و کدهای پشتیبان دانشگاه های معین در حالت آماده‌باش قرار دارند. طبق گزارش خبرنگار تسنیم از محل انفجار، انفجار نخست 700 متری مزار شهید سلیمانی و انفجار دوم در یک کیلومتری مزار بوده و خارج از مسیر زائران و گیت‌های بازرسی بوده است. تمام مجروحان به بیمارستان‌های شهید مهرگان، شفا، باهنر و افضلی‌پور منتقل شده‌اند و روند درمان مجروحان ادامه دارد و در حال حاضر همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان در آماده‌باش بوده و روند درمان در مجروحان در انجام ا‌ست.

البته در پی 2 انفجار تروریستی در کرمان، برخی اکانت‌های اسرائیلی مدعی شدند در این انفجار یکی از فرماندهان ارشد سپاه کشته شده است که پیگیری خبرنگار تسنیم نشان داد این خبر کذب بوده و هیچ کدام از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در حوالی منطقه انفجار حضور نداشته‌اند. البته دیروز چهارشنه که ساعت از ۱۶ گذشته بود علیرغم آنکه گمانه زنی ها درباره تروریستی یا انتحاری بودن یا انفجار کپسول گاز مطرح بود، تسنیم اعلام کرد برخی از منابع مستقر در کرمان که در صحنه انفجار امروز حضور دارد، تایید کرده اند که در ورودی گلزار شهدای کرمان، دو کیف بمب‌گذاری شده وجود داشته است که عامل یا عاملین این حادثه ظاهرا با ریموت بمب‌ها را منفجر کرده‌اند.

احمد وحیدی، وزیر کشور هم عصر دیروز چهارشنبه در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره انفجارهای تروریستی در گلزار شهدای کرمان ضمن عرض تسلیت به خاطر این موضوع اظهار کرد که حدود ساعت ۳ بعد از ظهر امروز اولین انفجاررخ داد و وقتی مردم به کمک آمدند، انفجار دوم حدود ساعت ۳:۲۰ روی داد و عمده شهدا و مجروحین در همین انفجار دوم دچار حادثه شدند. وحیدی در پاسخ به این سوال که نوع انفجار چگونه بوده است؟ بیان کرد: این موضوع در حال بررسی است. البته ما اطلاعاتی داریم ولی بهتر است پس از قطعی شدن به استحضار مردم عزیزمان برسانیم. از مردم خواهش می‌کنم به شایعات توجه نکنند چرا که دشمن در حال انجام عملیات روانی است اما اطلاعات درست و تکمیلی از طریق رسانه ملی و مقامات مسئول به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی با بیان این‌که «این توطئه جدید در ادامه توطئه‌های قبلی صورت گرفت»، افزود: دشمنان همیشه دنبال چنین اقداماتی هستند و در مراسم مختلف تلاش کرده‌اند اما با هشیاری نیورهای امنیتی مورد هدف قرار گرفتنه‌اند و دستگیر شده‌اند. این دو مورد از میان خیل اقداماتی است که دشمنان در صدد انجام بوده و هستند. وزیر کشور با تاکید بر این‌که «پاسخ مقتدرانه و کوبنده دستگاه‌های امنیتی و نظامی به این اقدام در کوتاه‌مدت داده خواهد شد»، گفت: این عمل بزدلانه و کوردلانه علیه کسانی بود که می‌خواستند راه اسطوره مقاومت و سردار دل‌ها را دامه دهند. دشمنان این موضوع را نمی‌پسندند و به خاطر سیلی‌هایی که از محور مقاومت خورده‌اند و ضرباتی که دریافت می‌کنند انتقام خود را از کودکان، زنان و کسانی که هیچ گناهی جز عشق به بهترین مجاهدشان ندارند می‌گیرند. وی در ادامه اظهار کرد: نیروهای امنیتی و نظامی هشیار هستند و سیلی محکمی به جنایتکاران خواهد زد. این مسیر توفنده مردم پررهرو است و دشمنان در اشتباهند که فکر می‌کنند می‌توانند با این کارهای بزدلانه و جنایت‌های کور، عزم ملت را کم کنند.

واکنش ها

انفجار ترویستی دیروز در کرمان واکنش های زیادی را به دنبال داشت. در پی این جنایت، دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید این حادثه تروریستی و با تسلیت شهادت جمعی از هم‌وطنان عزیز و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان این اقدام کور تروریستی، فردا را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد. سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه هم با صدور پیامی، «با محکومیت شدید جنایت تروریستی در گلزار شهدای کرمان همزمان با مراسم بزرگداشت فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپهبد شهید قاسم سلیمانی»، «این اقدام را جنایت ایران ستیزان و عمال ترور و سیاهی عنوان کرد» و «ضمن موظف کردن مسئولان به رسیدگی فوری به مجروحان این حادثه، بر پیگیری و شناسایی سریع عاملان و آمران این اقدام کور و بزدلانه تاکید کرد.» حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائبیه هم طی پیامی شهادت شماری از زائران در مسیر گلزار شهدای کرمان در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت و تاکید کرد که بدون تردید، آمران و عاملان این جنایت اندوه‌بار از طرق مقتضی مجازات خواهند شد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم با صدرو بیانیه ای تاکید کرد که نهادهای امنیتی و انتظامی با جدیت نسبت به شناسایی عاملان و آمران حادثه خونین کرمان اقدام کرده و مراکز درمانی در رسیدگی به وضعیت مجروحان و مصدومان عمل کنند.

همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در دولت های یازدهم و دوازدهم در کانال تلگرامی خود نوشت:« انا لله و انا الیه راجعون؛ حادثه تروریستی انفجار در مسیر شرکت کنندگان مراسم چهارمین سالگرد سردار سرافراز، شهید حاج قاسم سلیمانی که منجر به شهادت و مجروحیت جمع زیادی از هموطنان عزیز شد جنایتی هولناک و ضد انسانی بود. اگرچه آمران و عاملان این اقدام تروریستی تاوان هدف قراردادن مردم و امنیت جامعه و کشور را پس خواهند داد اما لازم است نهادهای اطلاعاتی و امنیتی با ریشه یابی دقیق و صحیح مانع از تکرار وقوع چنین حوادث تلخی شوند. اینجانب این مصیبت را به ملت ایران و همچنین مردم عزیز استان کرمان و خانواده های محترمی که عزیزانشان ازدست داده اند تسلیت می گویم و برای مجروحان سلامتی و عافیت از درگاه خداوند متعال مسالت می نمایم.» محمد شریعتمداری از وزرای سابق هم در پیامی در پیامی شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان را تسلیت گفت.

غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در ابتدای جلسه شورای مرکزی ائتلاف ضمن تسلیت حادثه تروریستی زائران مزار شهید سلیمانی، گفت: روند تحولات اخیر از ترور شهید سیدرضی موسوی تا شهید صالح العاروری و اقدام خبیثانه امروز در کرمان همه نشان‌دهنده و علامتی است که رژیم صهیونیستی بعد از اینکه در میدان جنگ به موفقیتی نرسید، اکنون می‌خواهد با ترور در خارج به دستاوردسازی ظاهری برسد تا از بی آبرویی بیشتر جلوگیری و از شکست خفت‌بار فرار کند. فریدون عباسی، عضو کمیسیون امنیت انرژی مجلس، اسماعیل کوثری، مجتبی ذوالنوری، طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان،  بابک نگاهداری، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دیگر مقامات به این حادثه واکنش نشنا دادند. 

به جز مقامات داخلی برخی از سران و جریان های سیاسی در دیگر کشورها نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند. جنبش جهاد اسلامی فلسطین اقدام تروریستی در کرمان را به شدت محکوم کرد. «رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم در پیامی با اشاره به حادثه تروریستی در کرمان در پیامی ابراز داشت: «از حملات شنیع تروریستی در استان کرمان در ایران بسیار متأسفم.» سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز اقدام تروریستی در شهر کرمان را که ده‌ها شهید در پی داشت، به‌شدت محکوم کرد. دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن دهم ر بیانیه‌ای تاکید کرد: انفجارهای جنایتکارانه در کرمان را که منجر به شهادت و مجروح شدن ده‌ها نفر شد به‌ شدت محکوم می‌کنیم. در پی وقوع انفجار تروریستی دیروز چهارشنبه در کرمان، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم شهادت شماری از مردم ایران را تسلیت گفت.

روایت نمایندگان 

در پی انفجارهای تروریستی استان کرمان، یک عضو مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی انگشت اتهام را به سمت تل آویو چرخاند و عنوان داشت که حادثه تروریستی در کرمان نشان می‌دهد که حتی نام حاج قاسم نیز می‌تواند برای دشمن ایجاد ترس و وحشت کند. حسین جلالی طی گفت وگویش با ایسنا، با اشاره به ابعاد حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان، بیان کرد: هنوز مشخص نشده است که منشاء این انفجار چه بوده است؟ وی در ادامه اظهار کرد که دو انفجار با فاصله کوتاهی رخ داده اما فاصله محل انفجار از مزار حاج قاسم تقریبا زیاد است. این حادثه تروریستی نشان می دهد که حتی نام حاج قاسم نیز می تواند برای دشمن ایجاد ترس و وحشت کند. حتی مزار و زائران حاج قاسم نیز در جان دشمن ترس می اندازد. نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: همان طوری که زور اسرائیل به حماس نمی رسد و زنان و کودکان را می کشد امروز نیز عوامل اسرائیل دست به این جنایت زدند و نشان دادند که از زائران حاج قاسم نیز وحشت دارند. باید منتظر اخبار تکمیلی ماند. البته این نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس طی مصاحبه دیگری با خانه ملت در خصوص انفجار صورت گرفته دیروز در مسیر منتهی به گلزار شهدای شهر کرمان، گفت: ظاهرا عملیات تروریستی صورت گرفته با استفاده از کمربند انفجاری رخ داده و تا کنون دو مورد انفجار صورت گرفته است.

همچنین ذبیح الله اعظمی ساردوئی، نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری خانه ملت در خصوص عملیات تروریستی در گلزار شهدای کرمان، گفت: چهار انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدا انجام شده و بیش از ۲۰ نفر شهید و تعداد زیادی نیز مجروح شده اند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انفجارهای صورت گرفته به واسطه بمب گذاری که یک حمله تروریستی بوده در مکان‌های مختلفی از جمله زیر پل زیرگذر منتهی به گلزار شهدا و در مسیر موکب‌ها کارگذاری و منفجر شده‌اند.

محمدرضا پورابراهیمی دیگر نماینده کرمان در مجلس به ارائه توضیحاتی از چگونگی وقوع انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان جریان برگزاری مراسم سالگرد شهادت شهید سلیمانی پرداخت و گفت: مجروحان در بیمارستان شهید باهنر کرمان در حال مداوا هستند. محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به حادثه تروریستی در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان جریان برگزاری مراسم سالگرد شهادت شهید سلیمانی گفت: طبق گزارشات ارائه شده به ما، بمبی را از مسیر زیرگذر منفجر کردند که تعدادی از عزیزان شهید و تعدادی مجروح شدند. وی ادامه داد: در مسیری که فاصله با مسیر اول داشته بمب دیگری را منفجر کردند که بمب اولی شدت بیشتری داشته است. نماینده کرمان درباره علت انفجار کفت: هنوز دقیق مشخص نشده است و اطلاعات دقیقی نداریم. پورابراهیمی درباره وضعیت مجروحان گفت: من الان بیمارستان شهید باهنر کرمان هستم که مجروحان را به این بیمارستان آوردند. کل کادر بیمارستان برای ارائه خدمات و مداوای مجروحان بسیج شده اند./شرق

کلید واژه ها: ترور کرمان


( ۱۸ )

نظر شما :

داریوش ۱۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۹
عجیب است که همه از مجازات عوامل سخن میگویند ولی کسی کاری به حامیان داعش مثل ترکیه که داعش بدون حمایت آنها یک ماه دوام نمی آورد کاری ندارد! مقامات حتی یکبار این حامیان را هم بازخواست نکرده اند. فراموش نکرده ایم که ابوبکر البغدادی در مناطق تحت کنترل ارتش ترکیه در سوریه کشته شد. واقعا فکر میکنید چند جهادی بدون حمایت طرف ثالث میتوانند چنین عملیاتهایی در مرکز ایران انجام دهند!؟