مهم‌ترین تغییرات در مهاجرت و امنیت مرزی ایالات متحده در راه است؟

رونمایی سنای آمریکا از لایحه ۱۱۸ میلیارد دلاری امنیت مرزی

۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۵۵۱ اخبار اصلی آمریکا
مجلس سنای ایالات متحده از لایحه امنیت مرزی ۱۱۸ میلیارد دلاری رونمایی کرد، اما این لایحه‌ که کمک به اوکراین و اسرائیل نیز در آن گنجانده شده است، بلافاصله با مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا مواجه شد.
رونمایی سنای آمریکا از لایحه ۱۱۸ میلیارد دلاری امنیت مرزی

دیپلماسی ایرانی: مجلس سنای ایالات متحده از لایحه امنیت مرزی ۱۱۸ میلیارد دلاری رونمایی کرد، اما این لایحه‌ که کمک به اوکراین و اسرائیل نیز در آن گنجانده شده است، بلافاصله با مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا مواجه شد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ضمن ستایش از تصمیم‌های مهاجرتی گنجانده‌شده در این لایحه که پس از ماه‌ها مذاکره به سرانجام رسید، گفت: «من از کنگره درخواست می‌کنم این توافق دوحزبی را به‌سرعت تصویب کند».

به گزارش شرق, بایدن این توافق پیشنهادی را «سخت‌گیرانه‌ترین و منصفانه‌ترین اصلاحات» در قوانین مرزی کشور خوانده است. با‌این‌حال، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در اظهارنظری ضمن مخالفت با این لایحه، پیش‌بینی کرد این لایحه اگر به مجلس نمایندگان برسد، رأی نخواهد آورد. جانسون در ایکس نوشت: «این لایحه حتی از آنچه انتظار داشتیم هم بدتر است و به [حل مشکل] فاجعه مرزی که رئیس‌جمهوری ایجاد کرده است، نزدیک نمی‌شود». چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، اعلام کرده برای برگزاری رأی‌گیری اولیه درباره این لایحه، در روز چهارشنبه اقدام‌هایی انجام خواهد داد.

اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، مهم‌ترین تغییرات در مهاجرت و امنیت مرزی ایالات متحده را در دهه‌های اخیر رقم خواهد زد. برخی دموکرات‌های چپ‌گرا که خود را «مترقی» می‌خوانند، از این خشمگین‌ هستند که این لایحه برای اعطای شهروندی به ۱۱ میلیون نفری که سال‌هاست در ایالات متحده زندگی می‌کنند، ازجمله مهاجران «رؤیاپرداز» که در کودکی به این کشور آورده شده‌اند، هیچ راهی فراهم نمی‌کند. ایلان ماسک، مالک تسلا و شبکه ایکس و از منتقدان سیاست مهاجرتی بایدن، به‌تازگی تأکید کرده بود که دموکرات‌ها قصد دارند با ورود حدود 11 میلیون مهاجر و اعطای شهروندی به آنها، رأی آنها را برای خود تضمین کنند.

بر اساس بخشی از این توافق که ارزشی معادل ۱۲۰ میلیارد دلار دارد، اگر در یک بازه هفت‌روزه، متوسط ورود مهاجران غیرقانونی از پنج هزار نفر بیشتر شود، گذر از مرز و نیز درخواست پناهندگی محدود خواهد شد و مرز بسته می‌شود. از سوی دیگر، برخی معتقدند این قانون مرز جنوبی ایالات متحده را ایمن می‌کند و الزام برای بستن موقت مرز به روی «مهاجران غیرقانونی» را مفید ارزیابی می‌کنند. جیمز لنکفورد، سناتور جمهوری‌خواه و یکی از مذاکره‌کنندگان درباره این لایحه، گفت مرز احتمالا حداقل به مدت سه هفته بسته خواهد ماند. علاوه بر اختصاص حدود 20 میلیارد دلار برای امنیت مرزها، این لایحه 60 میلیارد دلار برای حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه، 14 میلیارد دلار کمک امنیتی برای اسرائیل، نزدیک به 2.5 میلیارد دلار برای فرماندهی مرکزی ایالات متحده و درگیری در دریای سرخ و همچنین 4.8 میلیارد دلار برای حمایت از شرکای آمریکا در اقیانوس آرام در نظر گرفته است.

این لایحه همچنین ۱۰ میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان در مناطق درگیری از‌جمله اوکراین، غزه و کرانه غربی ارائه می‌کند؛ اگرچه ماده‌ای دارد که کمک‌های مالی به آژانس سازمان ملل برای فلسطینیان (آنروا) را منع می‌کند. دولت بایدن و دیگر کشورها، کمک مالی به این آژانس را به دلیل گزارش‌هایی مبنی بر دست‌داشتن برخی کارکنان آن در حملات هفتم اکتبر حماس در جنوب اسرائیل متوقف کرده‌اند. میچ مک‌کانل، جمهوری‌خواه ارشد سنا، از مذاکرات درباره این لایحه حمایت کرد و در بیانیه‌ای گفت: «سنا باید فرصت پیش‌رو را به‌ دقت بررسی کند و برای اقدام آماده شود». با وجود این، جمهوری‌خواهان درباره این لایحه جدید سنا تردیدهایی دارند.

استیو اسکالیز، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آنچه افرادی که این معامله را پیش می‌برند به شما نمی‌گویند، این است که چنین توافقی روزانه پنج هزار مهاجر غیرقانونی را می‌پذیرد و به پناه‌جویان اجازه کار می‌دهد؛ یعنی آهنربایی برای مهاجرت غیرقانونی بیشتر». بر اساس نظرسنجی رویترز-ایپسوس، مهاجرت دومین نگرانی بزرگ آمریکایی‌ها‌ست و به‌طور خاص برای جمهوری‌خواهان موضوع مهمی است. گشت مرزی ایالات متحده در سال مالی ۲۰۲۳ حدود دو میلیون مهاجر را در مرز دستگیر کرد.

دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای به چالش کشیدن جو بایدن در انتخابات نوامبر، کارزار انتخاباتی بزرگی علیه مخالفت با مهاجرت آغاز کرده است. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا نیز در تلاش‌ هستند تا الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی‌ و مقام ارشد مرزی دولت بایدن‌ را استیضاح کنند. در طول ریاست‌جمهوری جو بایدن، بیش از 6.3 میلیون مهاجر غیرقانونی وارد آمریکا شده‌ و همین مسئله به یکی از بزرگ‌ترین دردسرهای سیاسی بایدن برای انتخاب مجدد به ریاست‌جمهوری تبدیل شده است. این توافق برای تصویب در سنا به دست‌کم ۶۰ رأی موافق نیاز دارد.

کلید واژه ها: آمریکا جو بایدن دونالد ترامپ سنای امریکا دموکرات ها حزب جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا


( ۱ )

نظر شما :