نیاز به راهبرد اقتصادی جدید برای نقطه اتصال اروپا به آسیا

عراق رویای هاب شدن می بیند

۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۵۲۰۴ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
«مظهر محمد صالح» مشاور نخست وزیر در امور مالی و اقتصادی در گفت و گو با روزنامه «الصباح» گفت: عراق نقطه ارتباطی بین قاره اروپا و بازارهای منطقه و آسیاست.
عراق رویای هاب شدن می بیند

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان و متخصصان امور مالی و اقتصادی بر ضرورت اجرای راهبردی جدید مبتنی بر فلسفه اقتصادی متفاوت و مدرنی شدند که کشورهای توسعه یافته در فرآیند تنوع و افزایش درآمدهای دولت، جذب سرمایه‌های خارجی و دستیابی به توسعه دنبال می‌کنند.

به گفته این کارشناسان عراق باید جایگاه تاریخی خود را به عنوان هاب، مرکز و نقطه تلاقی شرق و غرب و تبدیل شدن به کریدور حیاتی برای تجارت جهانی بازیابد.

کارشناسان همچنین خواستار افزایش تجارت با کشورهای همسایه شدند زیرا یکی از ارکان استراتژی موفق اقتصادی عراق است.

«مظهر محمد صالح» مشاور نخست وزیر در امور مالی و اقتصادی در گفت و گو با روزنامه «الصباح» گفت: عراق نقطه ارتباطی بین قاره اروپا و بازارهای منطقه و آسیاست.

وی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه کشور بیش از پنجاه سال پیش وارد محدودیت های تجاری ناشی از جنگ، درگیری و کاهش زیرساخت ها شود، عراق یکی از بهترین مناطق اقتصادی حیاتی در جهان بود که کریدورهای تجاری بین المللی را تعیین می‌کرد چون مسیر زمینی و دریایی اتصال قلب اروپا به بازارهای کشورهای همسایه و آسیا از آن می‌گذشت.

او توضیح داد: کریدورهای تجاری عراق یک جاذبه تجاری ایده آل است که می‌تواند درآمدهای سرشاری را از طریق ترانزیت عائد عراق کند ضمن اینکه می‌توان از بازاریابی خدمات فنی و لجستیک به تریلرهایی که از جاده‌ها و بنادر عراق عبور می‌کنند بهره مادی فراوانی برد.

صالح افزود: به حداکثر رساندن تجارت داخلی از طریق تجارت «ترانزیت» بدون شک بازده مالی مستمری را به همراه خواهد داشت و ارزش افزوده‌ای را ایجاد می‌کند که فرصت‌های رشد را در تولید ناخالص داخلی افزایش می‌دهد و عراق را به سیستم تجارت جهانی به عنوان یک بازیگر اصلی اقتصادی مرتبط می‌کند.

در همین راستا، عمر الناصر، تحلیلگر سیاسی، خاطرنشان کرد: تنوع منابع اقتصادی فلسفه مهمی است که کشورهای توسعه‌یافته به سمت آن رفته‌اند و تجربه اتحادیه اروپا بهترین نمونه آن است.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار و رونق اقتصادی از دروازه کاهش هزینه‌ها، به حداکثر رساندن درآمدها و چند برابر شدن منابع درآمد شروع می‌شود، تصریح کرد: با نگاهی واقع‌بینانه به وضعیت توسعه، نرخ تجارت میان کشورهای عربی همچنان نسبتاً پایین است و تنها به 13.8 درصد می رسد و این کشورها همچنان برای غلبه بر رویه ها و اثرات نامطلوب سیاست‌های گمرکی خود هستند.

الناصر تأکید کرد: عراق باید راه‌های جدیدی در این زمینه داشته باشد و اتاق‌های فکر و پژوهش باید وارد عمل شوند و به ترسیم سیاست‌های کلانی که موجب تحکیم روابط اقتصادی و تجاری دست‌کم با کشورهای منطقه شود کمک کنند و بدین ترتیب سرمایه‌ها در کشور تقویت و فرصت‌های شغلی ایجاد شود و روابط در سطح سیاسی نیز به عالی‌ترین سطوح رسد.

وی افزود: دعوت عراق به میزبانی کنفرانس منطقه‌ای برای تقویت تجارت داخلی و رفع موانعی که در مسیر آن وجود دارد، جایگاه عراق را در بین کشورهای منطقه افزایش می‌دهد و تمایل واقعی برای ایجاد شفافیت اقتصادی را نشان می‌دهد و این مشارکت‌ها آسیب‌های اختلافات سیاسی را کاهش می‌دهد و منطقه خاورمیانه را به یک مرکز بین‌المللی جذاب برای سرمایه و قطب برای تولید نیروی انسانی و اقتصادی تبدیل می‌کند.

وی تصریح کرد: اقدام عراق به حمایت از پژهش‌هایی که نقش عمده در تغییر راهبردهای توسعه و شکوفایی اقتصادی دارند، به ارتقای سطح توسعه پایدار، تقویت روابط بین المللی و ارتقای سطح فرصت‌های همکاری و مبادلات تجاری بین کشورهای منطقه کمک می‌کند.

منبع: الصباح/تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: عراق بصره جاده توسعه جاده توسعه عراق اقتصاد عراق آینده اقتصاد عراق هاب توسعه عراق اروپا آسیا ترانزیت


( ۶ )

نظر شما :

ناشناس ۰۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۱
به حرف نیست به عمله . ایران مناسبترین کشور ( با اختلاف ) برای هاب شدن در منطقه است . اما کو ؟ وقتی زیرساخت نداری . جاده ‌ بندر ، فرودگاه ، راه آهن و ... نداری ... اول اینها رو دست کن ، هاب خودش میاد .
سلام ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۳۸
هاب آسیا تو ترافیک هوایی شدند اینم میشند، روزی میرسه که دست به دامان همین ها هم شاید بشیم