منافع دیرینه ای در خلیج فارس داریم

۱۳ خرداد ۱۳۸۷ | ۱۳:۵۱ کد : ۲۰۳۰ گفتگو
گزیده هایی از مصاحبه کاندالیزا رایس با نشریۀ دگنس نیهتر
منافع دیرینه ای در خلیج فارس داریم
شما هفتۀ گذشته گفتید که اگر عراق را برای همیشه ترک کنید، موجبات نیرومندشدن ایران را فراهم خواهید ساخت. آیا این همان اتفاقی نیست که بعد از تهاجم ایالاتمتحده به عراق روی داده است؟ منظورم این است که وقتی بدترین دشمن ایران ازمیانبرداشته شد، ایران برنده است.
با از میان برداشتهشدن صدام حسین بدترین دشمن ایران نیز از میان رفت، و من فکر می کنم این نخستین نکتهای است که ما همیشه باید به خاطر داشته باشیم. دوم، با از میان برداشته شدن صدامحسین بدترین دشمن منطقه نیز نابود شد، زیرا او در واقع علیه ایران دست به جنگ زدهبود، ولی او کویت را هم مورد تهاجم قرارداد و به صورتی مکرر از متابعت از قطعنامههایی که یکی بعد از دیگری صادر شد خود داری ورزیده بود. بنابراین ترتیب دادن کاررژیم صدام حسین از اهمیت بسیاری بر خوردار بود.


حالا، ایران در صورتینیرومند خواهد شد که عراق به عنوان یک کشور توانا و یکپارچه، به عنوان عراقی که نقشطبیعی خود را در جایگاه یک کشور چند مذهبی، با دولتی که از اکثریت شیعه تشکیل شدهاست، ایفا نکند. اما شیعیان عراقی ایرانی نیستند . . .


بنا بر این شما در حال حاضر اصولا خوشبینهستید؟
بله همینطور است. من فکر می کنم، نگاه کنيد،این راه دشواری است و آنها [عراقی ها] در آغاز بنا نهادن جامعۀ شایسته ای هستند. شما در آغاز ایجاد نهادهای دولتی کارآمدی هستند. آنها دارای نیروهای امنیتی هستندکه در حال جنگیدن از سوی همه عراقی ها برای بیرون راندن تروریست ها و جنایتکاران ازبخش های مختلف کشور اند. آنها قوانین مهمی در زمینه آشتی، نظیر قانون عفو و قانونعدالت و پاسخگو بودن، به اصطلاح همان بعث زدایی، گذرانیده اند.
 
 آنها در انتظاردومین رشته از انتخابات خود، در زمانی قبل از پایان سال، به سر می برند. وضع امنیتبهبود یافته است، با این همه این کشوری است که باید در این زمینه کارهای زیادیانجام دهد، و اگر بتواند اختلافات درونی خود را به جای توسل به سرکوب و خشونت ازراه سیاست فیصله دهد، یک گام سودمند به سود خاورمیانه برداشته شده است.
 
نخست وزیر مالکی دو سال تصدی امور را به عهده داشته است، شما درنزدیکترین آینده انجام چه کاری را از او انتظار دارید؟ منظورم این است که امروز بااو دیدار خواهید داشت؟
بله، مهمترین کاری که او میتواند به انجام برساند این است که همچنان نشان دهد که دولت عراق متعلق به همۀ عراقیها، چه شیعه و چه سنی و چه کرد و ترکمن و مسیحی مارونیت خواهد بود. و نیز تواناییخود را در مورد استفاده از نیروهای امنیتی عراقی که اکنون در آغاز روی دادن است بهمعرض نمایش بگذارد.
 
این کار دشواری خواهد بود، چون صدام حسین هیچ فضایی برای مردمکه به وسایل مسالمت آمیز با هم آشتی کنند به جای نگذاشت. ولی مشکل ترین کاری کهباید صورت گیرد همین است.


آنگاه موضوع دیگر هم این است که دولت بتواندبرای مردم خود کاری انجام دهد. مهمترین نشستی که ما در اینجا داریم کنفرانس اهداءکنندگان کمک نیست، زیرا عراقی ها خودشان دارای منابع هستند. آنچه که مورد نیاز آنهااست توانایی به اجرا گذاشتن بودجه های خودشان است، که آن وجوه را به جاهایی ببرندکه بتوانند برق در اختیار مردم بگذارند، که بتوانند کشاورزی را بازسازی کنند. بنابر این دولت عراق باید بتواند ساختارهای کار آمدی به وجود آورد.

 
وقتی همه چیز مرتب شد شما بیرون خواهید رفت؟ یا این که برای چند سال خیال دارید درآنجا حضور نظامی داشته باشید؟
خوب، ما به دعوتعراقی ها در آنجا حضور داریم، در آنجا حضور داریم که آنها را در برابر دشمنانمصممشان، مثل القاعده، کمک کنیم، به آنها برای آموزش نیروهاشان یاری دهیم، آنها راکمک کنیم که برای مردم خود امنیت به وجود آورند، هرچند که آنها دارند این کار راخودشان به طرز روز افزونی انجام می دهند.
 ایالات متحده در صدد کسب پایگاه هایدائمی در عراق نیست. ما این روزها اصولا به دنبال پایگاه های دائمی در هیچ جایی ازدنیا نیستیم. ولی مصمم هستیم که عراقی ها را در کاری که آغاز کرده اند یاری دهیم، وآن پی افکندن یک جامعۀ با ثبات و شایسته است.


موضوع ایران به گونه ایپیوسته مطرح می شود... طبق اظهارات شما، ایران بدترین دشمن یا بدترین تهدید برایمنطقه است. شما گزارش های اخیر را در رسانه های آمریکا چگونه تفسیرمی کنید؟ من همینچند روز پیش خواندم که نقشه هایی برای مبادرت به حملات هوایی علیه سپاه پاسدارانانقلاب در ماه اوت وجود دارد.
من نمی دانم اینگزارش ها از کجا سرچشمه گرفته اند. شما همیشۀ اوقات گزارش هایی دریاقت می کنید کهارتباطی با واقعیت ندارند.  رئیس جمهوری این نکته را روشن کرده که به عقیده اومسیر دیپلماتیک که ما اکنون در پیش گرفته ایم به احتمال زیاد به نتیجه خواهد رسید.
 
این بدیهی است که رئیس جمهوری همهگزینه ها را برای خود محفوظ نگاه خواهد داشت. شما از رئیس جمهوری آمریکا انتظاردارید که به همین نحو عمل کند. اما در آن گزارش های به سادگی حقیقتی وجود ندارد.


همۀ گزینه ها روی میز قراردارند. این یک چیز است. اما منظورم این استکه هم اکنون در مبارزات انتخاباتی اظهاراتی، به عنوان مثال، نظیر آنچه که از جانبسناتور کلینتون در باره نابود ساختن ایران در برخی از اوضاع و احوال عنوان شد، مطرحاست. شما وقتی این حرف ها را می شنوید چه احساسی پیدا می کنید؟
من نمی خواهم درباره هیچ چیزی که کسی به طور مشخص در مبارزاتانتخاباتی گفته است تفسیری بکنم. اما ایالات متحده این نکته را روشن ساخته که ازمنافع خود و منافع متحدانش دفاع خواهد کرد و ایرانی ها باید این نکته را درک کنند.
 
ما منافع دیرینه ای در خلیج [فارس] داریم که به دوران فرانکلین روزولت باز میگردند. و ما دارای متحدان مهمی در خلیج [فارس] هستیم و از منافع خودمان و آنها دفاعخواهیم کرد. اما اعتقاد ما بر این است که بهترین راه دفاع نه تنها از منافع خودمانو متحدانمان، بلکه همچنین از منافع جامعۀ بین المللی، از طریق رویکردی است که ما هماکنون اختیار کرده ایم.
 
 برای مثال ما با ایران هنگامی به آموزش دادن و تجهیز شبهنظامیان که سربازان ما را به خطرمی اندازند مبادرت می ورزد، مقابله خواهیم کرد. مادر عراق با آنها به مقابله خواهیم پرداخت. وقتی می بینیم که تلاش می کنند تا فنآوری هایی که می تواند به تولید سلاح های هسته ای بیانجامد دست یابند، از طریقراهبرد مبتنی بر دو مسیر که هم اکنون در حال به کار بستنش هستیم، قطعنامه های شورایامنیت سازمان ملل و همچنین پیشنهاد برگزیدن راهی متفاوت به آنها،با آنها برخوردخواهیم کرد.
 
 ما با تقویت دولت لبنان، دموکراسی جوان آنجا، ماهی گرفتن از آب گلآلود را برای آنها دشوار خواهیم ساخت. ما برای ایجاد کشوری فلسطینی خواهیم کوشید،به این دلیل که فلسطینی ها سزاوار داشتن یک کشور هستند، بلکه همچنین به این علت کهاین اقدام به احساس امیدواری در میان مردم شایسته به جای افراط گرایان، دامن خواهد.


اما شما نمی خواهید با همتای ایرانی خود همینجا در استکهلم گفتگو کنید...
به ایرانی ها گفته ام که وقتی آنها یک کار را که تمامی جامعه بین المللی از آنها خواسته است، یعنی تعلیق غنی سازی وبازفرآوری انجام دهند، ما می توانیم در هر زمان؛ هر مکان و هر جایی با هم دیدارداشته باشیم و دربارۀ هرچیزی به گفتگو بپردازیم. بنابر این، من فکر نمی کنم پرسشاین باشد که چرا ما به تهران صحبت نمی کنیم. فکر می کنم پرسش این باشد که چرا آنهابا ما صحبت نمی کنند.

آیا شما فکر می کنید آنها دعوت گفتگو با شما رابپذیرند؟
خوب، من دعوت را بارها تکرار کرده ام. حالا، من فکر نمی کنم به آنها اجازه داده شود تا از گفتگو برای سرپوش گذاشتن و دفعالوقت، چنانکه به این کار برای تکمیل فن آوری هایی که می تواند به تولید سلاح هستهای بیانجامد ادامه می دهند، استفاده کنند، به همین سبب تعلیق از اهمیت برخورداراست.
 
 ضمنا، این شرط تعلیق برای آغاز مذاکرات، به کشورهای سه گانه اتحادیه اروپا،پیش از آنکه ایالات متحده وارد این جریان بشود، باز می گردد.


بنا بر اینباردیگر، ایالات متحده هیچ دشمن دائمی ندارد. ما برای گفتگو آماده ایم. اما ایرانیانباید کاری را که در سه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از آنها خواسته شده، یعنیتعلیق غنی سازی و باز فرآوری، انجام بدهند.

نظر شما :