راه باز براى اصلاحات آقاى سارکوزى

۲۹ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۸:۴۹ کد : ۲۳۶ اروپا
آقاى سارکوزی به عنوان رئیس جمهور بدون در دست داشتن اکثریت کرسی های پارلمان نمی توانست قدرت خود را بر تمام امور کشور اعمال کند. اما اينک با پيروزى قاطع حزب حاکم راه براى اصلاحاتى که آقاى سارکوزى وعده آن را در جريان رقابت هاى انتخابات يداده بود باز مى شود.
راه باز براى اصلاحات آقاى سارکوزى

 

با پيروزى حزب حاکم فرانسه در انتخابات پارلمانى مطابق قوانين اين کشور" فرانسوا فیون " نخست وزیر فرانسه پس از اعلام آرای انتخابات پارلمان استعفای خود را به رئیس جمهوری تسلیم کرده است.

استعفای " فرانسوا فیون " نخست وزیر فرانسه با موافقت " نیکلا سارکوزی " رئیس جمهوری این کشور روبرو شد. کاخ الیزه در این زمینه گزارش داده است که آقاى سارکوزی بار دیگر آقاى فیون را به‌ عنوان نخست وزیر فرانسه معرفی و از وی خواست تا دولت جدید این کشور را معرفی کند.

 

براساس قوانین حاکم در فرانسه پس از انتخابات مجلس ملی این کشورمعمولاً دولت موقت استعفا داده و اعضای کابینه جدید براساس نتایج انتخابات این نهاد قانون ‌گذاری معرفی می ‌شوند. دولت فیون حدود یک ماه فعالیت کرده است . 

 

بر پایه نتایج رسمی انتخابات مجلس ملی فرانسه حزب حاکم راستگرای این کشور " یو ام پ " توانست دراین انتخابات با کسب ‪314 کرسی اکثریت مجلس قانون گذاری فرانسه را از آن خود کند.

 

براساس همین نتایج ، حزب سوسیالیست فرانسه 185 کرسی ، حزب کمونیست 15 کرسی ، احزاب چپ رادیکال 7 کرسی ، احزاب چپ متفاوت 15 کرسی را در اختیار گرفتند . همچنین سبزها توانستند 4 نماینده ، حزب جدید جنبش دمکراتیک 3 نماینده ، حزب یو د اف سابق 22 نماینده ، احزاب راست متفاوت 9 نماینده روانه این مجلس کنند. 

 

دور دوم انتخابات مجلس ملی فرانسه روز يکشنبه هفدهم ژوئن با رقابت بین 933 کاندید برای کسب 467 کرسی دیگر این مجلس برگزار شد. اهمیت انتخابات پارلمانی فرانسه به این دلیل بود که آقاى سارکوزی به عنوان رئیس جمهور بدون در دست داشتن اکثریت کرسی های پارلمان نمی توانست قدرت خود را بر تمام امور کشور اعمال کند. اما اينک با پيروزى قاطع حزب حاکم راه براى اصلاحاتى که آقاى سارکوزى وعده آن را در جريان رقابت هاى انتخابات يداده بود باز مى شود.

 

در نظام سیاسی فرانسه قدرت میان رئیس جمهور و پارلمان تقسیم شده و اگر جناح رئیس جمهور سارکوزى نمى توانست  کرسی های پارلمان را به دست آورد ناگزیر بود با نخست وزیری از جناح مقابل خود بسازد. این دوره از انتخابات پارلمانی همچنین از آن جهت مهم بودکه جناح چپ فرانسه برای چندمین بار از به دست گرفتن اکثریت پارلمان محروم می شود.


نظر شما :