تشريح اصول سياست خارجى دولت نهم در جمع سفرا

۲۲ مرداد ۱۳۸۷ | ۰۳:۰۲ کد : ۲۴۳۶ آسیا و آفریقا
رييس جمهور «عدالت، مهرورزى، حفظ کرامت انسانى و توجه به اخلاق و معنويت» را از اصول سياست خارجى دولت نهم برشمرد و گفت: اين اصول برآمده از آرمان ها و ارزش هاى اسلامى است.
تشريح اصول سياست خارجى دولت نهم در جمع سفرا
دکتر محمود احمدى نژاد صبح امروز (دوشنبه) در افتتاحيه گردهمايى روساى نمايندگى هاى جمهورى اسلامى ايران در خارج از کشور، با تشکر از تلاش‌ها و دلسوزى‌هاى سفرا براى پيشبرد آرمان هاى انقلاب و نظام جمهورى اسلامى ، اظهار داشت : سياست خارجى قدرت‌هاى زورگو ارايه تصويرى غيرواقعى و ضديت با ايران است؛ بنابراين اگر اين تصوير شکسته شود، روند اضمحلال اين قدرت ها تسريع خواهد شد.

وى اصل اول ديپلماسى دولت را «عدالت» دانست و خاطر نشان کرد: بر اساس اين اصل به دنبال جهانى هستيم که مناسبات آن بر پايه عدالت تنظيم شده باشد. بدون عدالت، بشريت روى آرامش و صلح پايدار را نخواهد ديد.

رييس جمهور تصريح کرد: اگر عدالت پايه و اساس امور باشد، در آن صورت بايد خيلى از مناسبات جهانى و رفتارها تغيير پيدا کند و منظور از عدالت ، عدالت براى همه بشريت است و از اين رو فقط براى ملت ايران و منافع ملى نيست؛ چرا که پيشبرد منافع ملى ايران هم در گرو اجراى عدالت است و اگر در جهان عدالت برپا شود، نقطه کمال منافع ملى را به دست خواهيم آورد.

وى خاطر نشان کرد: با اتخاذ موضع عدالت محورانه موضع کشور خدشه ناپذير شده و حاميان فراوانى پيدا خواهيم کرد.

رييس جمهور «مهرورزى، دوستى و برادرى« را اصل دوم سياست خارجى دولت دانست و گفت: اين اصل نيز منعبث از عدالت است؛چرا که بدون عشق انسان ها به يکديگر محال است که جامعه بشرى روى آرامش ببيند و دستگاه سياست خارجى بايد حرکت خود را بر مبناى عشق و دوستى با انسان ها تنظيم کند.

وى با تاکيد بر اينکه اتخاذ موضع مهرورزى در سياست خارجى داراى عمق نفوذ است، تصريح کرد: عشق به انسانها مى تواند حتى نزديک ترين افراد به قدرتمندان عالم را تحت تاثير قرار دهد. اگر قلوب ما مالامال از عشق به بشريت باشد، بدانيد که نفوذ کلام و برنامه هاى کشورمان حتى تا دورترين نقطه جبهه زشتى‌ها هم نفوذ پيدا خواهد کرد.

دکتر احمدى نژاد اضافه کرد: نگاه انسانى و عشق به انسانها تمام مرزهاى مصنوعى را برمى‌دارد و در اين ديدگاه هيچ کس و هيچ ملتى استثنا نيست؛ مگر آن کسانى که عناد بورزند و طغيان کنند . هيچ کس از دايره شمول پيام عشق که برآمده از اسلام ناب است، استثنا نيست. کمترين فايده چنين ديدگاهى اين است که جبهه مقابل از داخل دچار بحران مى شود.البته بدانيد که اين بدان معنى نيست که بعضى دقت ها و ظرافت ها را کنار گذاشت تا دشمنان بتوانند به راحتى نفوذ کنند.

رييس جمهور با بيان اينکه اصل ديگر سياست خارجى دولت خدمتگزار «حفظ کرامت انسانى» است، گفت: از نگاه دولت همه انسانها محترم هستند، مگر اينکه خودشان آن را مخدوش کنند. نبايد انسانها را کوچک ، بى اهميت و بى‌حرمت شمرد.

دکتر احمدى نژاد در ادامه «اخلاق و معنويت» را اصل ديگر اصول سياست خارجى دولت دانست و اظهار داشت: اگر در قلوب ما جوشش معنوى نباشد، محال است بتوانيم در جبهه ديپلماسى کشور، دستاوردى اخذ کنيم. جان و روحى که به فن ديپلماسى کشور حيات مى بخشد، جز معنويت و کار براى خدا نيست.

وى افزود: اگر کار براى خدا نباشد، هر چقدر هم سنگين و گسترده باشد، به همان اندازه شکننده و عذاب آورتر خواهد بود.

دکتر احمدى نژاد تصريح کرد: اين اصول اساسى داراى مبانى عقلى و جهان شمول است و هر کس بخواهد در مقابل آن بايستد ، از سوى مردم دنيا منکوب خواهد شد.

رييس جمهور خاطر نشان کرد: جمهورى اسلامى ايران با اعتقاد به اين اصول مهم و اساسى در سياست خارجى خود اولين مخالف جنگ، اشغالگرى و ناامنى و پرچمدار مخالفت با تروريسم ، تبعيض و تخريب فرهنگ‌ها است.

وى اضافه کرد: بر پايه اين اصول ما اولين مدافع آزادى و آزادى انديشه هستيم و اعتقاد به اين مولفه‌ها يک اقدام سياسى نيست بلکه موضع اعتقادى ماست.

دکتر احمدى نژاد با تاکيد بر اينکه جمهورى اسلامى ايران با هيچ قومى مخالفت و ضديت ندارد بلکه با جنايت و تجاوز مخالف است، گفت: اديان مسيحيت و يهوديت در مقابل ما قرار ندارد و برخى اختلافات القائات دشمن است. معتقديم هر کدام از اديان متناسب با ظرفيت بشر، بخشى از اسلام را ارايه کرده اند و تمام و کمال آن از طريق پيامبر اسلام (ص) عرضه شده است.

به نقل از سايت اطلاع رسانى رياست جمهورى، رييس جمهور تصريح کرد: ما با اتخاذ اين اصول به دنبال گسترش حوزه تسلط و سرزمينى خود نيستيم بلکه دلسوز همه بشريت حتى مردم آمريکا و بدبخت هايى که با سراب واهى به سرزمين هاى اشغالى روانه شده اند، هستيم. اين در حالى است که ايران با صهيونيسم فاسد و جنايتکار مخالف است.

وى افزود: همچنين جمهورى اسلامى ايران پرچمدار رعايت تعهدات است و بر عهدهاى¬مان متعهد هستيم و البته زير بار زور هم نمى رويم . آنچه مطلوب ما است تحقق حکومت جهانى است و پيشبرد سياست هاى مقطعى و موضعى به مثابه تکميل فرايند اين حکومت جهانى است.

دکتر احمدى نژاد در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: وقتى انقلاب پيروز شد، جبهه استکبار در مقابل ملت ايران صف کشيد و نگرانى آنها اين بود کشورى با منافع سرشار از زير تسلط آنها خارج شده است و با برنامه ريزى هاى خود به دنبال بازگرداندن اين منافع بودند. با آغاز موضوع هسته اى احساس کردند قدرتى در حال ظهور است که مى تواند براى آنها خطرناک باشد و از اين رو تمام توان خود را به کار گرفتند تا ايران، هسته¬اى نشود اما ناکام ماندند.

وى اضافه کرد: امروز براى دشمنان خارج شدن منفعت هاى مالى از زير دستشان ديگر موضوعيتى ندارد و از ‌٥/١ سال پيش موجوديت ايران هسته اى را پذيرفته اند اما امروز نگرانى آنها در سطح ديگرى است . آنها در درگيرى با ايران به جايى رسيده اند که تمام نظام هاى طراحى شده براى استقرار سلطه خود را در معرض فروپاشى مى بينند. اين که حاضر شده اند حتى به ظاهر از ما امتياز بگيرند، براى اين است که مى خواهند اثبات کنند که هنوز اين نظامات ناکارآمد نيست .

رئيس جمهور تصريح کرد: قدرت هاى زورگو ‌٩٩ درصد خواسته هاى خود را با استفاده از سازوکارهاى جهانى از جمله شوراى امنيت تامين مى کنند.

دکتر احمدى نژاد تاکيد کرد: شرايط امروز يک فرصت الهى و تاريخى براى پيشبرد همه جانبه آرمان‌هاى انقلاب اسلامى است و مبادا کسى در گذشته زندگى کند و مبادا کسى قدر اين لطف الهى را نداند.

رييس جمهور در ادامه ضرورت ايجاد تحول در عرصه ديپلماسى را مورد تاکيد قرار دارد و گفت: دستگاه ذهنى ديپلماسى کشور بايد از سازوکار ساخته شده توسط نظام سلطه فاصله گيرد و بر مبناى آرمان هاى انقلاب اسلامى متحول شود. در چنين صورتى کارها خستگى ناپذير و شيرين خواهد شد و البته اين دستگاه ذهنى تا حدود زيادى اصلاح شده است ولى بايد تحولات کامل شود.

دکتر احمدى نژاد با اشاره به اينکه نظام سلطه در عرصه هاى اقتصادى ، فلسفى و سياسى با مشکلات جدى روبرو است ، خطاب به سفرا گفت: بايد زيرمجموعه هاى خودتان را به اين باور برسانيد که با حضور فعال در عرصه هاى گوناگون مى توانيم حتى بسيارى از مشکلات جهانى را حل کنيم.

وى در ادامه توصيه کرد: سفارتخانه ها ارتباط با ايرانيان راتقويت کنند و همه آنها را تحت حمايت خود قرار دهند و با تاسيس انجمن ها و تشکل هاى ايرانى، قدرت و نفوذ فرهنگى ايرانيان را به دنيا عرضه کنند.

رئيس جمهور همچنين ارتباط بيشتر با دانشجويان ، پرهيز از سوء استفاده هاى شغلى و توجه کامل به نصايح رهبرى را مورد تاکيد قرار داد و گفت: در بعضى کشورها به دانشجويان اجحاف مى کنند و بايد پدرانه ودلسوزانه از آنها مراقبت کنيد و بدانيد اگر کسى در جمهورى اسلامى بخواهد به جاى خدمت به مردم به دنبال برخى فرصت‌ها و منافع شخصى باشد، قطعاً در دنيا و آخرت مغبون خواهد بود.

دکتر احمدى نژاد در پايان تاکيد کرد: سفرا بايد همواره با حفظ عزت و کرامت از آرمان ها و حيثيت جمهورى اسلامى ايران حمايت کنند.

منبع: ايسنا


نظر شما :