نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان -۱۰ سپتامبر

۲۰ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۹:۱۸ کد : ۲۶۶۴ آمریکا
الحيات: آغاز به کار باراک اوباما،* هرالد ترببيون: در روز انتخابات 11 سپتامبر،* فایننشال تایمز: اشتانمایر در زمام،* ایندیپندنت: آغازی برای درمان طولانی گذشته.
نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان -۱۰ سپتامبر

روزنامه الحیات چاپ لندن سرمقاله امروز خود را به موضوع انتخابات ریاست جمهوری امریکا اختصاص داده و با نگاهی به کمپ انتخاباتی دموکرات­ها با عنوان آغاز به کار باراک اوباما، نوشته است، از سال 1978 تا کنون 43 نفر رئیس جمهوری ایالات متحده شده­اند و با گذشت این همه سال تاریخ کمتر یادی از بحران­ها و تنش­های دورانشان می­کند، کما این که بسیاری از آنها نیز تا کنون تاثیر کمتری بر سیاست­های خارجی ایالات متحده داشتند و چندان هم بدان نمی­پرداختند. اگر از مردم امریکا هم بپرسید شاید کمتر از 11 نفر را بتوانند به یاد بیاورند که تاثیر به سزایی در تاریخ دیپلماسی ایالات متحده گذاشته باشد. بیشتر آنها تلاش می­کردند که تصویر مثبتی از کشورشان نسبت به امریکا وجود داشته باشد و بر عکس.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، این در حالی است که وضعیت امریکا از ابتدای قرن بیستم تغییر کرده است و همواره تلاش کرده از تاثیرگذاران مستقیم سیاست جهانی باشد. اوباما در چنین وضعیتی خود را برای رسیدن به منصب ریاست جمهوری امریکا مطرح کرده است. اما مشکل اساسی­ای که وی دارد این است که تجربه دیپلماتیک ندارد و مردم امریکا همواره تلاش داشته­اند این شعار را مطرح کنند که امریکا دولت قوی است و بهترین چهره را در دنیا دارد. معلوم نیست اوباما می­تواند با نبود تجربه این حس را همچنان برای امریکایی­ها نگه دارد.

 

روزنامه هرالد تریبیون چاپ ایالات متحده، سرمقاله امروز خود را به سالگرد حادثه 11 سپتامبر اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان در روز انتخابات 11 سپتامبر را به خاطر بسپار نوشته است، رئیس جمهوری آینده امریکا یک کار را باید حتما انجام دهد، فقط همین یک کار. اگر او بتواند درست قضاوت کند، باید جلوی القاعده را بگیرد و به هیچ وجه اجازه ندهد این شبکه کوچکترین کاری را انجام دهد. باید به شدت تاسیسات هسته­ای امریکا را زیر نظر داشته باشد و اجازه ندهد کوچکترین اتفاقی در آن بیفتد. به ویژه این که القاعده تا کنون چندین بار قصد انهدام آن را داشته است.

 

یادداشت نویس این روزنامه در ادامه می­نویسد، القاعده بسیار خطرناک شده است. احتمال دسترسی آن به تاسیسات هسته­ای بسیار بالا است و احتمال انجام یک حمله نظامی از سوی آن نیز بسیار ممکن است. به گفته یکی از دستگیر شدگان وابسته به القاعده که اعضای آن شبکه را در درون امریکا مخفی می­کرده، القاعده قادر است با ترکیب مواد اولیه به تکنولوژی هسته­ای دست یابد و به این تکنولوژی نیز بسیار نزدیک است.

 

روزنامه فایننشال تایمز سرمقاله امروز خود را به انتخابات آلمان و نامزدی فرانک والتر اشتان مایر از حزب سوسیال دموکرات آلمان برای رقابت با آنگلا مرکل صدر اعظم فعلی آلمان اختصاص داده است. در این سرمقاله که عنوان اشتانمایر در زمام را بر خود دارد، نوشته شده است، اشتانمایر خود را برای رقابت با آنگلا مرکل آماده کرده است. اعضای حزب سوسیال دموکرات در جریان انتخابات درون حزبی خود به این نتیجه رسیدند که اشتانمایر بهترین گزینه برای رقابت با مرکل است.

 

در ادامه این یادداشت آمده است که گمان می­رود هر دو حزب برای رسیدن به قدرت دست به یک رقابت پوپولیستی بزنند، 12 ماه آینده برای هر دو حزب ماه­های سختی خواهد بود. انتخاب فرانک والتر اشتانمایر وزیر امور خارجه کابینه مرکل با توانایی­هایش در وزارت امور خارجه می­تواند علاوه بر آن که برای مرکل چالش­زا شود، توانایی­هایش را نیز نشان دهد. گرچه انتخابی فردی از حزب سوسیال دموکرات به عنوان نخست­وزیر قلب اروپا می­تواند چندان هم مناسب نباشد.

 

روزنامه بریتانیایی ایندیپندنتسرمقاله امروز خود را به اقتصاد جهانی اختصاص داده و با عنوان آغازی برای درمان طولانی گذشته، نوشته است، اکنون وقت آن رسیده که به نظام بانکی جهانی برسیم. البته این بدان معنا نیست که بخواهیم روسای بانک­ها را حذف کنیم. و مطمئنا بدان معنا هم نخواهد بود که بخواهیم مثلا بر اقتصاد جهانی قیمت­های مسکن را جهانی کنیم یا اقتصاد جهانی را یک دست کنیم. اما به هر حال وابستگی به اقتصاد جهانی در سال 2009 بسیار بیشتر از سال 2008 خواهد بود.  

 

یادداشت نویس این روزنامه در ادامه می­نویسد، اقتصاد جهانی به سمتی پیش می­رود که وابستگی بیشتر به اقتصاد امریکا داشته باشد. تجربه ثابت کرده اگر تولید ناخالص مالی ایالات متحده 40 درصد رشد کند رشد اقتصاد جهانی نیز 10 درصد رشد خواهد کرد. اگر خدمات رسانی و بدهی­های امریکا افزایش یابد میزان رشد اقتصاد جهانی نیز کاهش خواهد یافت. به همین دلیل است که می­توانیم بگوییم ما در حال رسیدن به اقتصاد کلان جهانی هستیم. اقتصادی که فعالیت همه کشورها در آن موثر است.

 

 

 

   


نظر شما :