نگاهی به سرمقاله‌های مطبوعات جهان-۱۶ سپتامبر

۲۶ شهریور ۱۳۸۷ | ۲۰:۱۵ کد : ۲۷۱۲ آمریکا
اينديپندنت: ورشکستگی لمن همه­اش خبر بد نیست،* ديلى اکسپرس: سرانجام، سلطنتی با یک کار شایسته،* فايننشال تايمز: وال استریت را بکش یا بیماریش را علاج بده،* الشرق الاوسط: اولمرت کسی که معبد را منهدم کرد، الحیات: دردهای رشد.
نگاهی به سرمقاله‌های مطبوعات جهان-۱۶ سپتامبر

روزنامه ایندیپندنت سرمقاله امروز خود را به مسئله ورشکستگی چهارمین بانگ بزرگ امریکا اختصاص داده و با عنوان ورشکستگی لمن همه­اش خبر بد نیست، نوشته است، باید به نظریات اقتصاد جهانی نظر دوباره بیندازیم و به انتقادهای وارد آن دقت بیشتری کنیم. منتقدین می­گویند، اگر ورشکستگی بزرگتری در اقتصاد رخ دهد همان طور که در این هفته رخ داد، اقتصاد جهانی به طور واقعی مورد تهدید قرار خواهد گرفت. به هر حال این سقوط باعث شد فریب­های اقتصادی بر ملا شوند و این خود دلیل خوبی خواهد بود که به این باور برسیم که این سقوط چندان عمیق­تر از بحران اقتصادی در دهه­های 80 و 90 قرن گذشته نبوده است.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، امکان ترمیم این اتفاق تلخ به نظر می­رسد که بسیار دور باشد، یکی از دلایل آن امتداد وقایعی است که در طول یک هفته گذشته پشت سر هم اتفاق افتاده است. منتقدان اقتصادی معتقدند چنین اتفاقاتی در نهایت با یک اتفاق بزرگ پایان می­یابد، موسسات بزرگ معمولا برای فرار از چنین بحران­هایی باید یا به زیر مجموعه موسسات دیگر در آیند یا نیازمند رسیدن به یک رهایی بزرگ هستند. بسیاری از ما گمان می­کنیم، دخالت مستقیم دولت امریکا در کنترل بازار مسکن به واسطه مراکز فنی مائی و فردی مک و متعاقب آن افزایش بحران مسکن در امریکا و در نهایت اعلام ورشکستگی بانک بردران لمن نشانه­های یک لرزش بزرگ در بازگشت به نظرات اقتصادی گذشته است.

 

روزنامه دیلی اکسپرس سرمقاله امروز خود را به وضعیت پرنس ویلیامز اختصاص داده و با عنوان این که سرانجام، سلطنتی با یک کار شایسته، نوشته است، پرنس ویلیامز سرانجام هوشمندانه تصمیم گرفت تمام وقت خلبان نیروهای هوایی سلطنتی بریتانیا باشد و خود را از قدرت و فشارهای وارده خلاص کند.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، پرنس ویلیامز که تصمیم گرفت پنج سال به آموزش و کار در نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا مشغول باشد و در آنجا آموزش­های لازم برای خلبانی هلیکوپتر و راندن مدل راف 6 را از سر بگذراند از ماه ژانویه می­تواند خود را شرافتمندانه یک خلبان کارکشته نیروی هوایی معرفی کند. پیش از این گفته بودم وی به دنبال کاری است که بتواند ظرفیت­های قدرت خود را نشان بدهد و به رخ بکشد و انتظار دارد تجربه یک شخصی که کاری در زندگیش انجام داده را داشته باشد. این به وی اجازه می­دهد که وقتی دید مردم در تنگنا هستند بهتر به کمک آنها بیاید.

 

روزنامه فایننشال تایمز نیز سرمقاله امروز خود را به بازارهای آشفتی مالی در پی اعلام ورشکستگی بانک برادران لمن اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان وال استریت را بکش یا بیماریش را علاج بده، نوشته است، دنیا به پایان نرسیده است. اقتصاد بین­المللی هنوز کاملا وارد بحران نشده است. ولی یک چیز کاملا روشن و آشکار است: نظام بانکداری که ما می­شناسیم اکنون ورشکست شده است.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، بر اساس نشانه­های نامرئی شدن نمادهای بیر استیرنز در ماه مارس و ورشکستگی بانک برادران لمن و نقشه تعجب آوری که بانک امریکا برای جذب مریل لینچ کشیده، پیش­بینی می­شود ظرف شش ماه آینده وال استریت پنج برابر بیشتر وابستگی خود را به بنگاه­های اقتصادی از دست دهد.

 

روزنامه الشرق الاوسط سرمقاله امروز خود را به موضوع اظهارات اخیر ایهود اولمرت نخست­وزیر اسرائیل مبنی بر پایان یافتن رویای اسرائیل بزرگ اختصاص داده و با عنوان اولمرت کسی که معبد را منهدم کرد، نوشته است، آنچه ایهود اولمرت نخست­وزیر اسرائیل گفته است، گفته­ای تاریخی نیست. آنچه وی گفت همانند کسی است که معبدی که خود در آن به سر می­برد را با تمام کسانی که در آن هستند، ویران کند. وی با گفته­اش آرزوهای کسانی که به دنبال اسرائیل بزرگ بودند را از بین برد و به تندروهای یهودی نیز حملات تندی کرد.

 

در ادامه این یادداشت با اشاره به بخشی از گفته­های اولمرت در این باره، آمده است، آنچه اولمرت گفت، بدین معنا است که به دیوار حائل اسرائیل ضربه وارد شده است برای این که در مقابل اشغال اراضی کشورهای عربی توجیه شود. طبیعتا آنچه اولمرت گفت، ترس از فلسطینینان نیست بلکه در حقیقت ترس از دموگرافی است که اسرائیل را تهدید می­کند.

 

روزنامه الحیات سرمقاله امروز خود را به ورشکستگی بانک لمن اختصاص داده و با عنوان از دردهای رشد، نوشت، معروف است که می­گویند در عرصه اقتصاد سیاسی یا غیر اقتصادی، پیشرفت به جلو در هر حالتی مخاطراتی دارد. منظور از پیشرفت منظور همان پیشرفت اقتصادی است و هر گونه پیشرفته اقتصادی دردآور محسوب می­شود. مهمترین چیزی که در رشد اقتصادی مد نظر است مطابقت دادن علوم طبیعی و دیگر پیشرفت­های علمی برای تولید و ارزان ساختن روند آن برای عرضه در بازارهای جهانی است. در چنین راهی رخ دادن اتفاقی همچون ورشکستگی بانک برادران لمن اتفاقی ساده و معمول به حساب می­آید.  


( ۱ )

نظر شما :