پنج وزیر امور خارجه سابق امریکا: همین الان با ایران مذاکره کنیم

۲۷ شهریور ۱۳۸۷ | ۰۳:۲۷ کد : ۲۷۱۶ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
کاولین پاول: من يک بار با وزير امور خارجه ايران ديدار داشته‌ام و به وى گفتم مشکل بزرگى که ايران اکنون با آن مواجه است چيست؟ او پاسخ داد ما جمعيت جوانى داريم و بايد شغل ايجاد کنيم. آنها مشکلات اقتصادى بزرگى دارند، اکنون اين، آن چيزى است که ما مى‌توانيم به واسطه آن با آنها تعامل کنيم.
پنج وزیر امور خارجه سابق امریکا: همین الان با ایران مذاکره کنیم

پنج وزیر امور خارجه سابق امریکا خواستار آغاز گفت و گوهای مستقیم با ایران بر سر برنامه­های هسته­ای آن شدند و تاکید کردند که تهدیدهای امریکا علیه تهران چندان جدی نیست.

 

این پنچ مقام عالی­رتبه سابق امریکایی که دوشنبه 15 سپتامبر در یک مناظره در دانشگاه جورج واشنگتن شرکت کرده بودند، شامل مادلین آلبرایت و وارن کریستوفر وزیران امور خارجه سابق امریکا در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون که هر دو عضو حزب دموکرات هستند و جیمز بیکر، هنری کسینجر و کولین پائول هر سه از حزب جمهوری خواه بودند.

 

در این مناظره هر پنج نفر از تعلل جورج بوش رئیس جمهوری امریکا در انجام مذاکره با ایران سخن گفتند و از این که وی تا کنون نتوانسته با ایران وارد گفت و گو شود و با تهران به حداقل توافقات برسد، انتقاد کردند.

 

وارن کریستوفر که از سال 1993 تا 1997 در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون وزیر امور خارجه امریکا بود، در این باره گفت: «امکان حمله نظامی به ایران واقعا بسیار ضعیف است و لازم است این موضوع را به اطلاع اسرائیلی­ها نیز برسانیم.»

 

در اين نشست کريستين امانپور، خبرنگار شبکه خبرى سى‌ان‌ان پرسيد، در صورتى که ايران آماده باشد تا پس از انتخابات آتى رياست جمهورى آمريکا با واشنگتن تعامل کند، آنها چه پاسخى خواهند داد؟ کسينجر گفت: «من طرفدار مذاکره با ايران هستم.»

 

هنری کسینجر که از سال­های 1973 تا 1977 در دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون و جرالد فورد، وزیر امور خارجه امریکا بود نیز گفت: «من مذاکره با ایران را تایید می­کنم. اما باید ایالات متحده از ابتدا هدف خود را از انجام این مذاکرات اعلام کند.»

 

مادلین اولبرایت که از سال 1997 تا 2001 و در دوره دوم ریاست جمهوری بیل کلینتون وزیر امور خارجه امریکا بود نیز گفت: «اگر من وزیر امور خارجه امریکا بودم مذاکرات با ایران را در سطح وزیران امور خارجه آغاز می­کردم. ما وظیفه داریم با هر کشوری که مشکل داریم نزدیک شویم تا بتوانیم آن مشکلات را حل و فصل کنیم.»

 

آلبرايت در ادامه افزود: «اين موضوع جدى‌تر است زيرا جنگ در عراق، ايران را قدرتمند کرده است.

وى همچنين با بيان اينکه آمريکا ديدگاه غيردقيقى از جامعه ايران دارد، گفت: «ما جامعه ايران را درک نکرده‌ايم.»

 

وی در ادامه افزود: «ما هر چه از محمود احمدی­نژاد رئیس جمهوری ایران بیشتر انتقاد کنیم قدرت او در جامعه ایران افزایش می­یابد.»

 

جیمز بیکر که از سال 1989 تا 1992 در دوران ریاست جمهوری جورج بوش پدر وزیر امور خارجه امریکا بود نیز در این باره گفت: «ما باید علاوه بر ایران با سوریه نیز وارد گفت و گو شویم و این بسیار خنده­دار و احمقانه است که بگویم ما با سوریه گفت و گو نمی­کنیم.»

 

کاولین پائول که از سال 2001 تا 2005 وزیر امور خارجه امریکا بود و گفته می­شد به دلیل وجود اختلاف­های بسیار با کادر رهبری کاخ سفید از وزارت امور خارجه امریکا کنار گذاشته شد، نیز ضمن تایید مذاکرات مستقیم و رو در رو با ایران در این باره گفت: «ما در سال 2003 گفت و گوهایی را با مقام­های ایرانی آغاز کرده بودیم اما متاسفانه پس از مدت کوتاهی متوقف شد.»

 

پاول نيز با انتقاد شديد از کسانيکه براى جمهورى اسلامى مانع تراشى مى‌کنند گفت: «ما بايد گفتگو با آنها را آغاز کنيم و منتظر آينده نشويم. ما از چه مى‌ترسيم؟

 

وى همچنين تصريح کرد که آمريکا مى‌تواند از کمک اقتصادى به عنوان وسيله‌اى براى ذوب کردن يخ روابط با ايران استفاده کند و افزود: «من يک بار با وزير امور خارجه ايران ديدار داشته‌ام و به وى گفتم مشکل بزرگى که ايران اکنون با آن مواجه است چيست؟ او پاسخ داد ما جمعيت جوانى داريم و بايد شغل ايجاد کنيم. آنها مشکلات اقتصادى بزرگى دارند، اکنون اين، آن چيزى است که ما مى‌توانيم به واسطه آن با آنها تعامل کنيم.»

 

پیش از این روزنامه الحیات به نقل از منابع نزدیک به دولت سوریه خبر داده بود که مذاکرات ایران و امریکا به زودی آغاز می­شود و این بار دو کشور به سمت ذوب کردن یخ­ها حرکت خواهند کرد.

 

این مقامات که نمی­خواستند نامشان فاش شود، در ادامه تاکید کرده بودند که در صورت آغاز مذاکرات ایران و امریکا برای عادی­سازی روابط، واشنگتن از کشورهای حاشیه خلیج فارس دور خواهد شد و در مقابل به سمت تحکیم روابط با تهران حرکت خواهد کرد.

 

به گفته این روزنامه، اعراب از نزدیکی ایران و امریکا بسیار بیم دارند و امیدوارند در انجام این مذاکرات خلل ایجاد شود.  

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۳۰ )

نظر شما :

محمد شعاعی ۲۳ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۰
جالب ومورد پسند بود.