نگاهی به سرمقاله‌های مطبوعات جهان-۲۹ سپتامبر

۰۸ مهر ۱۳۸۷ | ۱۹:۰۰ کد : ۲۸۰۵ آمریکا
اينديبپندت: بروان پهلوان به دنبال حمایت از کابینه،* ديلى تلگراف: یادبود جنگ جهانی دوم،* شيکاگو تيربيون: کشف دلایل تنفر زنان از سارا پیلین،* بوستون گلاب: عراقی­ها بر می­خیزند.
نگاهی به سرمقاله‌های مطبوعات جهان-۲۹ سپتامبر

روزنامه ایندیپندنت سرمقاله امروز خود را به موضوع جایگاه نه چندان خوب گوردون براون نخست­وزیر فعلی بریتانیا اختصاص داده و با عنوان بروان پهلوان به دنبال حمایت از کابینه، نوشته است، یکی از دشمنان مشهور گوردون براون به من گفت: «دفتر نخست­وزیری تا چند سال پیش جای خوبی بود برای کار کردن. جایی بود که می­توانستیم امیدوار باشیم با فرهنگ شیوه کاری گانگستری مبارزه می­کند. تو به خوبی می­دانی که گانگسترها چگونه به اعضای خود فشار می­آورند تا دست به جنایت بزنند. چیزی که بستگی مستقیم به حیات گانگسترها دارد. ما مردم را می­بخشیم زیرا از کرده­هایشان پشیمان می شوند و تلاش می­کنند به فضای عادی جامعه باز گردند.»

 

در ادامه این یادداشت آمده است، خیلی بد است که کار نخست­وزیر به جایی بکشد که گذشته را به رخش بکشند و وی را به گروه­های گانگستری تشبیه کنند. بروان و هم قطارانش به شدت نیازمند حمایت گسترده پارلمان هستند. به این حمایت نیاز دارند زیرا می­خواهد سابقه سیاه خود را پاک کنند.

 

روزنامه دیلی تلگراف سرمقاله امروز خود را به سالگرد جنگ جهانی دوم اختصاص داده و با عنوان یادبود جنگ جهانی دوم، نوشته است، این هفته ما باید هفتادمین سال امضای توافقنامه مونیخ را گرامی بداریم. یکی از شرم­آورترین لحظات تاریخ در جزایر بریتانیا. بریتانیا در سال 1938 یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیا بود. امپراطوی به اندازه­ای عظیم که تا کنون سابقه نداشته و نظیر آن نیز در هیچ جای تاریخ دیده نشده است. 70 سال پیش در چنین هفته­ای نویل چمبرلین، نخست­وزیر وقت بریتانیا تصمیم گرفت به چکسلواکی استقلال کامل دهد. اتفاقی که باعث شد بلافاصله پس از آن آلمان به رهبری هیتلر به آن حمله کرده و ضمن ویران کردن چکسلواکی آن را ضمیمه خاک خود کند.

 

روزنامه شیکاگو ترییبون سرمقاله امروز خود را به سارا پیلین و دلایل عدم محبوبیتش نزد زنان اختصاص داده و با عنوان کشف دلایل تنفر زنان از سارا پیلین، نوشته است، چند وقت پیش به یک کافی شاپ رفتم و در هنگام خوردن قهوه به خانمی برخوردم. نخستین نکته­ای که وی پس از این که لب تاب مرا دید گفت، این بود که، امیدوارم درباره سارا پیلین چیزی بنویسی. به نظرات او افتضاح نیست؟ سپس او به من به بحث پرداخت و گفت که تا چه اندازه از پیلین متنفر است.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، من خود را در موقعیت ناشیانه­ای دیدم، آن خانم از من چیزی می­خواست که در نظر من غیر قابل قبول بود. پیلین نخستین زن جمهوریخواه و دومین زن در تاریخ امریکا است که به سمت معاون رئیس جمهوری انتخاب می­شود. این روزها سایت­های زیادی از سوی زنان به راه افتاده که علیه پیلین فعالیت می­کنند و ای میل­ها بسیاری رد و بدل می­شود که مردم را علیه وی تحریک می­کند. اطلاعات خصوصیش را منتشر می­کنند و از خوانندگان می­خواهند درباره چنین شخصیتی خود قضاوت کنند.

 

روزنامه بوستون گلاب سرمقاله امروز خود را به انتخابات عراق اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان عراقی­ها بر می­خیزند، نوشته است، قانون جدید انتخابات عراق به تنهایی نمی­تواند جلوی تهدید جنگ داخلی را بگیرد. بدون قانون هم دولت عراق نمی­تواند انتخابات استانی را در سال آینده میلادی برگزار کند. در همین حال دولت امیدوار است با برگزاری این انتخابات بتواند خدمات­رسانی خود را در زمینه­های تامین آب بهداشتی، ایجاد فرصت­های شغلی، پاکسازی روستاها و شهرها از بمب، مین و عوامل بمب­گذار، برق رسانه و ... را فراهم کند.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، اما آنچه هفته گذشته رای دهندگان بر آن متفق القول بودند این بود که باید برای اعضای پارلمان روشن شود که آنها می­توانند بر روی قدرت تاثیرگذاری خود برای جلوگیری از کش مکش­های سیاسی و رقابت­های غیر متعادل سیاسی حساب کنند و قدرت پارلمان تا اندازه­ای است که در چنین مسائلی اثرگذار باشد.


نظر شما :