نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان-۱ اکتبر

۰۹ مهر ۱۳۸۷ | ۲۳:۲۰ کد : ۲۸۱۵ آمریکا
فایننشال تایمز: بحران امنیتی پاکستان، * ایندیپندنت: بحران مالی شدید در امريکا، *شیکاگو تریبیون: سارا پیلین که فاقد شرایط لازم برای مقام­های عالی است، * بوستون گلاب: نمایندگان جمهوریخواه کنگره خطای بسیار بدی مرتکب شدند
نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان-۱ اکتبر
روزنامه فایننشال تایمز سرمقاله امروز خود را به بحران امنیتی پاکستان اختصاص داده و با عنوان پاکستان به اتحاد حقیقی با امریکا نیاز دارد، نوشته است، حداقل نکته قابل توجه این است که غوغا و آشفتگی نظام اقتصادی جهان بر پاکستان و زندگی مردم تاثیرات زیان باری دارد و حیات آنها را تهدید می­کند. انفجار اخیری که در قلب اسلام­آباد روی داد و باعث شد هتل ماریوت را به طور کامل ویران کند، می­تواند ناشی از یک بحران اقتصادی به همان ترتیبی که گفته شد، مرتبط باشد. البته بسیار بسیار بیشتر از آن که فکرش را بکنیم.
 
در ادامه این یادداشت آمده است، افزایش تنش در مرز افغانستان و پاکستان و نزدیک شدن دیدگاه پشتون­های متعصب به اسلامگراهای افراطی پاکستان را رو در روی یک دشمن بومی همچون طالبان قرار داده است که باعث می­شود دو کشور پاکستان و افغانستان را در یک  جبهه قرار دهد.
 
روزنامه ایندیپندنت سرمقاله امروز خود را به بحران مالی شدیدی که پس از رد کنگره امریکا بر سر لایحه تزریق 700 میلیارد دلاری به بازار آزاد اختصاص داده و نوشته است، روز گذشته نه تنها دوشنبه سیاه بازار بود بلکه سیاهترین دوشنبه برای نظامی سیاسی ایالات متحده نیز محسوب می­شد. تلاش­ها برای بی­اعتبار جلوه دادن رئیس جمهوری امریکا کسی که کنترل کامل حزب خود و کنگره را از دست داده در ضرورت­های ملی کشور انعکاس مستقیم داشت. چیزی که کشور را وارد یک تله کوچک ولی عمیق پارتیزانی کرد.
 
در ادامه این یادداشت آمده است، رد لایحه کاخ سفید برای نجات بازار از سوی کنگره نشان داد که نظام مالی تا چه اندازه ضعف داردو هم­زمان تا چه اندازه آسیب­پذیر است. آن هم دقیقا زمانی که تلاش می­کنند در چند مرحله در هفته­های مانده با پایان دولت جورج بوش به وی ضربه بزنند تا ضعف­ها و کاستی­های آن را پررنگ جلوه دهند. دقیقا همان کاری که جمهوریخواهان بر سر دموکرات­ها در دوره دوم ریاست جمهوری بیل کلینتون کردند و وی را به چالش مشابهی کشاندند.
 
روزنامه شیکاگو تریبیون سرمقاله امروز خود را به وضعیت سارا پیلین اختصاص داده و با عنوان مانع بر فراز سارا پیلین دردآور است، نوشته است که آیا می­توانیم اکنون آنچه را آشکار شده بپذیریم؟ سارا پیلین که فاقد شرایط لازم برای مقام­های عالی است معاون رئیس جمهوری امریکا شده است. وی فردی عصبانی و فراری از دنیای سیاست است که کارهای خوبی را در آلاسکا انجام داده است. اما هرگز یک روز هم درباره مسائل ملی یا بین­المللی تفکر نکرده است.و این جهنمی برای کسی چون اوست که می­خواهد حرکت سیاسی­اش را از همین نقطه آغاز کند.
 
در ادامه این یادداشت آمده است، در چنین زمانی جان مک­کین فردی را انتخاب کرده که به عنوان همراه او عاری از حس مسئولیت است. مک­کین گفته است که وی همیشه کشور را در اولویت نخست مد نظر داشته است. در چنین مورد مهمی گفته ایشان چندان درست به نظر نمی­آیند.
 
روزنامه بوستون گلاب سرمقاله امروز خود را به بحرانی مالی جدید امریکا اختصاص داده و با عنوان عبور از وام­دهنده بد، نوشته است، دیروز نمایندگان کنگره امریکا و به خصوص نمایندگان جمهوریخواه کنگره خطای بسیار بدی مرتکب شدند و برنامه 700 میلیارد دلاری دولت برای نجات وال استریت را رد کردند تا سقوط آن شدیدتر شود.
 
در ادامه این یادداشت آمده است، در یک دنیای دورتر، کنگره هرگز چنین زمان و موقعیتی را تجربه نکرده است. اما هنگامی که وام دهندگان در خارج از کنگره با یکدیگر با توافق برسند، تنها راه چاره و انتخاب تصمیمی بود که دیروز کنگره گرفت. نظام اقتصاد مالی در خطر انجماد مالی قرار گرفته است زیرا موسسات متحیر مانده­اند که چگونه می­توانند دوباره در وال استریت سرمایه­گذاری کنند. آنها از این می­ترسند که مجبور شوند به یکدیگر بدهکار شده و آن گاه فاجعه تازه آغاز می­شود.

نظر شما :