پیوند سهروردی و ده اندیشمند غربی در مرکز گفتگوی تمدن ها

۱۳ مهر ۱۳۸۷ | ۱۵:۳۲ کد : ۲۸۳۱ آمریکا
محمد بقایی در نظر دارد در یک سخنرانی که در موسسه بین المللی گفتگوی تمدن ها برگزار می شود، مشابهت ها و پیوندهای فکری اندیشمندانی چون هگل، دکارت، ویلیام جیمز، مارتین لوتر، هانری کربن، اوژن یونسکو، و لرد هاردین را مورد بررسی تطبیقی قرار دهد.
پیوند سهروردی و ده اندیشمند غربی در مرکز گفتگوی تمدن ها
اندیشه های شیخ اشراق (۵۴۹ - ۵۷۸ ه.ق.) این فیلسوف نامدار ایرانی یکی از ستون های مباحث ادبیات تطبیقی به شمار می رود.
 
مکتب فکری و فلسفی شهاب الدین سهروردی بعد از مرگش به مکتب فلسفی اشراق شهره شد. او را رهبر افلاطونیان جهان اسلام لقب داده‌اند. سهروردی فلسفه اش را حکمت اشراق نامیده بود که به معنای درخشندگی و برآمدن آفتاب است و اقوام لاتین آن را aurora conurgens نام نهادند. البته این تفکر فلسفه خاص افلاطونی نیست و در آن آرای افلاطون و ارسطو و نوافلاطونیان و زرتشت و هرمس و اسطوره تحوت و آرای نخستین صوفیان مسلمان درهم آمیخته است.
 
می توان گفت مکتب سهروردی هم فلسفه است و هم نیست. فلسفه است از این جهت که به عقل اعتقاد دارد ولی عقل را تنها مرجع شناخت نمی داند. همچنین عرفان است از این نظر که کشف و شهود و اشراق را شریف ترین و بلندمرتبه ترین مرحله شناخت می شناسد.
 
پیوندهای فکری سهروردی با اندیشمندان غربی موضوعی است که پیشتر از سوی دکتر محمد بقایی ماکان و تعدادی دیگر از محققان ایرانی مورد مداقه قرار گرفته است.
 
محمد بقایی در نظر دارد در یک سخنرانی که در موسسه بین المللی گفتگوی تمدن ها برگزار می شود، مشابهت ها و پیوندهای فکری اندیشمندانی چون هگل، دکارت، ویلیام جیمز، مارتین لوتر، نیچه، جورج الیوت، هرمان هسه، هانری کربن، اوژن یونسکو، ادوارد کیرد و لرد هاردین را مورد بررسی تطبیقی قرار دهد.
 
این سخنرانی ساعت 16 روز چهارشنبه 17 مهر ماه در موسسه گفتگوی تمدن ها واقع در خیابان سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی، شماره 171 برپا می شود.
 
از محمد بقایی ماکان پیشتر ترجمه هایی چون "دکارت، شرح فلسفه و آثار برگزیده"، "فردریک نیچه، شرح افکار و آثار برگزیده"، "ژان ژاک روسو، شرح افکار و آثار برگزیده"، "توماس هابز و جان لاک، شرح فلسفه و آثار برگزیده"، "اخبار عجیب و حکایات غریب" از هرمان هسه و... منتشر شده است.

( ۱ )

نظر شما :