اولين دوئل پيلين کم تجربه با بايدن مجرب

۱۳ مهر ۱۳۸۷ | ۲۳:۳۸ کد : ۲۸۴۰ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اظهار نظرها درباره برنده این مناظره مختلف بود اما بسیاری آن را برابر و عده‌ای نیز بایدن را برنده این مناظره دانستند. در حالی که هیچ کدام سارا پیلین را برنده این مناظره انتخاب نکردند.
اولين دوئل پيلين کم تجربه با بايدن مجرب

نخستین مناظره تلویزیونی سارا پیلین معاون جان مک­کین نامزد جمهوریخواهان و ژوزف بایدن معاون باراک اوباما نامزد دموکرات ریاست جمهوری امریکا روز گذشته در دانشگاه سن لوئيس، انجام و به طور زنده از تلويزيون پخش شد. اظهار نظرها درباره برنده این مناظره مختلف بود اما بسیاری آن را برابر و عده­ای نیز بایدن را برنده این مناظره دانستند. در حالی که هیچ کدام سارا پیلین را برنده این مناظره انتخاب نکردند.

 

محور این مناظره عموما درباره ایران، بحران مالی امریکا و وضعیت جنگ در عراق و افغانستان بود. طبیعتا سارا پیلین انتقادهای تندی را متوجه ایران کرد و مدعی شد، تا زمانی که فردی مثل احمدی­نژاد رئیس جمهوری ایران است، نباید اجازه داد ایران به سلاح هسته­ای دست یابد. در مقابل ژوزف بایدن گفت: «متحدان آمريکا و پنج وزير امور خارجه سابق ايالات متحده با مذاکره مستقيم با ايران موافق بوده و از آن حمايت مى‌کنند. جورج بوش، رئيس جمهور کنونى آمريکا نیز پس از پنج سال يک ديپلمات رده بالا را براى شرکت در مذاکرات ديپلمات‌هاى ارشد ايرانى و اروپايى اعزام کرد. متحدان ما هم از اين موضع حمايت مى‌کنند.»

 

او در ادامه در واکنش به اجتناب مقامات جمهوريخواه با مذاکره با رئيس جمهور ایران گفت: «اين مرا شگفت زده مى‌کند که جان مک‌کين، نامزد جمهوريخواه انتخابات رياست جمهورى هنوز نمى‌داند که محمود احمدى‌ نژاد، رئيس جمهور ايران سيستم حکومتى در ايران را کنترل نمى‌کند. در ايران يک حکومت دينى حاکم است.»

 

در واکنش به این اظهارات سارا پالين از موضع باراک اوباما درباره مذاکره مستقيم و بدون پيش شرط با ايران انتقاد کرد و اين سياست را خطرناک و ساده‌لوحانه دانست و گفت: «اوباما گفته است است که تمايل دارد با رهبران ايران و کره شمالى به گفتگو بنشيند. اين موضع يک نامزد رياست جمهورى به دليل قضاوت و برداشت نادرست از اوضاع بسیار خطرناک است.»

 

در ادامه این مناظره بایدن بايدن تاکید کرد، مک‌کين در مباحث اساسى در کنار بوش قرار گرفته است، از آغاز جنگ عراق گرفته تا سياست‌ها در زمينه ماليات‌ها که اختلاف در‌آمد بين قشر ضعيف و غنى را افزايش داده است. مک‌کين در برخى از مباحث سياست‌هاى مستقلى را در پيش گرفته اما در موضوعاتى که به زندگى مردم مربوط مى‌شوند سياست‌هاى مستقل و جديدى را ارائه نکرده است.

 

بايدن در ادامه همچنين سياست‌هاى دولت بوش در خاورميانه را شکست خورده دانست و تصريح کرد که مک‌کين در اين زمينه نیز چيز جديدى براى گفتن ندارد.

 

در برابر این اظهار نظر، سارا پيلين براى حل مسئله فلسطين راه حل تشکيل دو کشور مستقل را پيشنهاد کرد و گفت که اين برنامه در راس برنامه‌هاى مک‌کين به عنوان رئيس جمهوری آمريکا خواهد بود.

 

وى گفت: «تشکيل دو کشور مستقل راه حل واقعى است. کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا در روزهاى پايانى دولت بوش در تلاش است تا طرفين را به اين صلح برساند و اين اقدام بايد انجام شود. اين موضوع به عنوان برنامه اصلى در دولت مک‌کين- پالين در دستور کار خواهد بود.»

 

اين در حالی بود که بايدن خود را به عنوان بهترين دوست اسرائيلى‌ها در سناى آمريکا عنوان کرده و هشدار داد، مجبور کردن اسرائيل به در پيش گرفتن يک روند ديپلماتيک نتيجه معکوسى را براى بوش داشته است. ما بايد در کنار اسرائيل از مذاکرات آنها حمايت کنيم، نه اينکه بر سياست‌هايى نظير سياست‌هاى دولت کنونى آمريکا اصرار و پافشارى کنيم.

 

در مورد عراق نیز جوزف بایدن تاکید کرد، باراک اوباما برنامه روشنی برای خروج از عراق دارد. به اعتقاد وی مسئولیت امور عراق باید به خود عراقی­ها واگذار شود و در مدت 16 ماه نیروهای نظامی ما از عراق خارج شوند. من و باراک اوباما کاملا در این خصوص اتفاق نظر داریم. ما هر ماه 10 میلیارد دلار در عراق هزینه می‌کنیم حال آنکه مازاد تجاری عراق 80 میلیارد دلار است. باراک اوباما می گوید، زمان آن فرارسیده است که خود عراقی ها برای این کارها هزینه کنند و 400 هزار نیروی نظامی عراقی که ما به آنها آموزش داده ایم به‌تدریج مسئولیت امور عراق را برعهده بگیرند و در مدت 16 ماه به تدریج نیروهای ما از عراق خارج شوند.

 

جوزف بایدن در ادامه افزود، تفاوت اساسی ما با طرف مقابل این است که ما بی تردید به این جنگ پایان خواهیم داد. حال آنکه جان مک کین هیچ پایانی برای این جنگ تصور نمی کند. این تفاوت اساسی ما است. ما به این جنگ پایان خواهیم داد.

 

در پاسخ به این انتقاد سارا پیلین گفت: «ما برنامه خوبی برای رسیدن به این هدف داریم. راهبرد اعزام نیروهای بیشتر به عراق در سال 2007 برای مقابله با شبه نظامیان فعال در این کشور که نتیجه بخش بوده بخشی از برنامه ما بوده است. طرف مقابل ما به این طرح رای منفی داد و حتی با تامین مالی نیروهای نظامی ما در عراق و افغانستان مخالفت کرده است.

 

در این جا بایدن تلویحا با این گفته پیلین موافقت کرد و گفت: «این رای سیاسی بوده است و از دست رفتن زندگی نظامیان آمریکایی هزینه آن خواهد بود.»

 

پیلین در ادامه خاطر نشان کرد، ما برای خروج از عراق طرح و برنامه داریم البته لزومی ندارد برنامه ما خروج زودهنگام از عراق باشد. آمریکا نباید در عراق بازنده باشد. اگر آمریکا در عراق بازنده باشد در جنگ افغانستان نیز عملکرد خوبی نخواهد داشت. امریکا باید در عراق پیروز باشد. با توجه به نتیجه بخش بودن طرح افزایش نیروها در عراق و کاهش شمار نیروها به سطحی که قبل از اجرای این طرح بود می توان شمار بیشتری از نیروهای آمریکایی را در افغانستان مستقر کرد. البته ما به اقدامات متحدان خود در ناتو نیز توجه داریم که اقدامات ما را تقویت می کنند.

 

به اعتقاد بسیاری از ناظران سارا پیلین در این مناظره تلویزیونی تلاش کرد، هم بر تجربه سیاسی خود بیفزاید هم چهره­ای عادی تر از خود نشان دهد.

 

به اعتقاد بسیاری پیلین با ارائه چهره­ای از زن خانه­دار و همچنین صاحب پنج فرزند که در کنار آن پست فرمانداری ایالت آلاسکا را نیز در اختیار دارد، توانسته جایگاه جان مک کین کاندیدای حزب جمهوریخواه را در نظر مردم آمریکا بهتر جلوه دهد.

 

پیلین توانسته با ارائه عادی تر از خود، به شهروندان آمریکایی نزدیک تر شده و تا حدودی فاصله مک کین ثروتمند با طبقه متوسط و ضعیف کشورش را کمتر کند.

 

برای خانم فرماندار که در هفته های اخیر در مصاحبه های خود نتوانسته بود شخصیتی توانا و مناسب برای پست معاونت اول ریاست جمهوری آمریکا از خود نشان دهد، مناظره پنجشنبه شب یک فرصت طلایی بود تا هم چهره خود و هم چهره جمهوریخواهان را در نظر مردم شفاف تر به نمایش گذارد.

 

هواداران حزب جمهوریخواه نیز که با مشاهده مصاحبه های اخیر پیلین و عدم تسلط وی در سیاست خارجی و مسائل اقتصادی نگران شده بودند، پس از تمام شدن مناظره شور وشوق بسیاری آنان را فرا گرفت.  البته براساس آخرین نظرسنجی ها به عمل آمده در روز جمعه، بایدن با 51 درصد و پیلین با 35 درصد توانستند این مناظره را به پایان برسانند.

 

در این مناظره تلویزیونی، دو طرف برخلاف کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا در کمترین سطح سعی در محکوم کردن یکدیگر داشتند.

 
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۱ )

نظر شما :