البرادعى به زودى از رياست آژانس خداحافظى مى‌کند

۱۵ مهر ۱۳۸۷ | ۲۲:۵۰ کد : ۲۸۶۱ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
هیات امنای سازمان بین­المللی انرژی هسته­ای روز دوشنبه 6 اکتبر در وین تشکیل جلسه داد تا در نشست یک روزه­ای جانشینان محمد البرادعی، رئیس فعلی آژانس را بررسی کند.
البرادعى به زودى از رياست آژانس خداحافظى مى‌کند

هیات امنای سازمان بین­المللی انرژی هسته­ای روز دوشنبه 6 اکتبر در وین تشکیل جلسه داد تا در نشست یک روزه­ای جانشینان محمد البرادعی، رئیس فعلی آژانس را بررسی کند. این نشست در راستای نشست روز 29 سپتامبر تا 4 اکتبر به مدت شش روز که با همین هدف منعقد شده بود و تا پاسی از شب نیز ادامه یافت، برگزار شد. در این نشست نمایندگان 35 کشور جهان حضور می­یابند و برای دوره 2008 تا 2009 رئیس و دو معاون او را انتخاب می­کنند.

 

به گزارش برخی منابع خبری، شبه اجماعی بر روی خانم طاوس فاروخی، نماینده الجزایر در آژانس به جای مسلنکو شوکنیک، سفیر شیلی در آژانس به عنوان یکی از معاونان رئیس آینده آژانس انجام شده است. برای جانشینی دکتر محمد البرادعی که عدم تمایلش برای ادامه فعالیت در این سمت برای دور چهارم را اعلام کرده است، از میان نماینده ژاپن در آژانس و عبد الصمد منتی، نماینده آفریقای جنوبی در آژانس یک نفر انتخاب می­شود تا جای محمد البرادعی در دور بعدی آژانس را بگیرد.

 

در نشست روز دوشنبه 6 اکتبر، 11 عضو جدید دوره­ای آژانس نیز شرکت دارند که از مهمترین آنها می­توان به وحید منور، نماینده افغانستان که به عنوان نماینده کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا، میسا در هیات امنای آژانس که با حمایت قوی امریکا و غربی انتخاب شد، اشاره کرد. پیش از این قرار بود نماینده سوریه به عضویت هیات امنای آژانس انتخاب شود که پس از کناره­گیری سوریه از عضویت در آن در لحظات آخر حضور وی نیز منتفی شد. بسیاری از کارشناسان این حرکت سوریه را شکست دیپلماتیک دمشق پس از فشارهای بسیار ایالات متحده و اتهام­هایی که متوجه آن کرد، به حساب می­آورند. نماینده افغانستان پس از کناره­گیری رقیب سوری راهی این نشست شد.

 

وحید منور که 37 سال سن دارد از این که توانسته به این سمت انتخاب شود، بسیار خشنود است و از این که ایالات متحده برای رسیدن به این منصب از وی حمایت کرده به خود می­بالد و خشنودی را پنهان نمی­کند. وی در این رابطه در گفت و گو با روزنامه الشرق­الاوسط گفت: «این انتخاب افتخاری برای افغانستان محسوب می­شود و افغانستان آمادگی دارد تمام تلاش خود را برای ایفای بهترین نقش ممکن در این پست انجام دهد.»

 

سوریه بر سر فعالیت­های مخفی هسته­ایش با آژانس و غرب چالش دارد و تا کنون حاضر نشده با آژانس برای دیدن تاسیسات هسته­ایش به توافق برسد.

 

در ساعات پایانی روز چهار اکتبر بررسی خواست کشورهای عربی برای بررسی توان هسته­ای اسرائیل که از سوی 16 کشور عربی پیشنهاد شده بود به پیشنهاد کانادا لغو شد. در رای­گیری انجام شده بر سر این طرح 46 کشور به پیشنهاد کانادا رای مثبت دادند در حالی که 43 کشور به آن رای منفی داده و 7 کشور نیز از رای دادن منصرف شدند. بر این اساس کشورهای عربی بار دیگر در برابر یک حرکت دیپلماتیک در برابر اسرائیل شکست خوردند. کشورهای عربی تا کنون بارها از آژانس انرژی هسته­ای خواسته­اند که به اسرائیل فشار آورد تا به عضویت سازمان عدم گسترش سلاح­های هسته­ای و کشتار جمعی در آید که در هر بار با مخالفت اسرائیل مواجه شده است. پیشنهاد کشورهای عربی از حمایت قوی ایران و کوبا و تعدادی از کشورهای عضو سازمان عدم تعهد برخوردار بود.

 

افزوده می­شود کشورهای عراق و سوریه از رای دادن به نفع طرح کشورهای عربی امتناع کردند و نماینده 13 کشور عربی نیز در لحظه رای­گیری صندلی­های خود را ترک کردند تا در لحظه رای گیری در جلسه حاضر نباشند.

 

نمایندگان این 13 کشور اعلام کردند، به دلیل جلوگیری از ایجاد اختلال در روند صلح خاورمیانه از رای دادن به این پیشنهاد انصراف داده­اند. اسرائیل تنها دولت در خاورمیانه است که از امضای منع گسترش تسلیحات هسته­ای اجتناب می­کند در حالی که از حق خود می­داند که از تمام خدمات و مساعدت­های زیست محیطی و زیربنایی که آژانس به اعضای خود ارائه می­دهد برخوردار باشد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :