دوئل دوم مک‌کين و اوباما

۱۸ مهر ۱۳۸۷ | ۲۱:۰۱ کد : ۲۸۸۲ آمریکا
دومين مناظره جان مک­کین و باراک اوباما دو نامزد رقابت‌هاى انتخاباتى در آمريکا در حالى سه‌شنبه شب برگزار شد که باز هم موضوعات بحران مالی جهانی و سیاست خارجی محور گفت و گوهای دو طرف بود.
دوئل دوم مک‌کين و اوباما

دومين مناظره جان مک­کین و باراک اوباما دو نامزد رقابت‌هاى انتخاباتى در آمريکا در حالى سه‌شنبه شب برگزار شد که باز هم موضوعات بحران مالی جهانی و سیاست خارجی محور گفت و گوهای دو طرف بود.

 

جان مک­کین مدت­ها بود که انتظار این مناظره را می­کشید. در این مناظره دو طرف با 80 نفر از منتخبین مردم غیر سیاسی امریکا که هنوز در انتخاب هر کدام از دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه مرددند، به صورت رو در رو و مستقیم به مناظره می­پردازند. جان مک­کین بارها از رقیب دموکرات خود خواسته بود که به چنین مناظره­ای تن دهد که هر مرتبه با مخالفت وی رو به رو می­شد. انتظار می­رفت مک­کین با انجام این مناظره که به دلیل این که بارها مشابه آن را انجام داده بود، بتواند عقب افتادگی خود را از اوباما جبران کند. اما گویا چنین نشد و این مناظره چندان تاثیری بر عقب افتادگی مک­کین از اوباما نگذاشت. حرکت آزاد در میان پرسش شوندگان و وجود تعداد مشخص افراد متمایل به دو نامزد از ویژگی­های این مناظره است.

 

به هر صورت در شرايطى که انتظار مى‌رفت مناظره‌ انتخاباتى جان مک کين و باراک اوباما تحت تاثير تهاجم‌های شخصى طرفين قرار گيرد، مناظره اين دو به دور از توهين‌هاى شخصى، بيشتر حول محور سياست خارجى آمريکا به ويژه جنگ افغانستان، پاکستان، روسیه و بحران مالى جارى در اين کشور انجام شد.

 

در اين مناظره 90 دقيقه‌اى که در دانشگاه بلمونت در نشويل و در ايالت تنسى انجام شد، دو طرف دو سوم زمان مذکور را صرف بررسى بحران اقتصادى و مالى آمريکا کرده و مواضع خود را در قبال اين بحران و پيامد‌هاى آن ابراز داشتند و برنامه‌هاى خود را برای کمک به قشر متوسط آسيب ديده از اين بحران شرح دادند. در زمينه سياست خارجى نيز اوباما و مک کين متقابلا از رفتار غيرمسوولانه‌ يکديگر انتقاد کردند.

 

اوباما در ارتباط با بحران اقتصادى امریکا گفت: «بدترين بحران مالى که ما از سال 1929 در شرايط فعلى شاهد آن هستيم قطعى‌ترين قضاوت را درباره سياست­های اقتصادى ناکارآمد هشت ساله گذشته می­دهد، سياستى که مک‌کين از آن حمايت مى‌کند.»

 

اوباما بار ديگر وعده خود را در مورد تسهيلات مالياتى بويژه براى گروه‌هاى کم درآمد و متوسط تکرار کرد.

 

در اين مناظره مک کين پيشنهاد کرد براى ممانعت از مزايده و حراج اجبارى منازل به افرادى که از لحاظ مسکن دچار مشکلات شده‌اند، خانه‌هاى رهنى واگذار شود.

 

هر دو نامزد همچنين مراتب رضايتمندى خود را براى انتصاب وارن بافت، ميليارد آمريکايى به عنوان وزير دارايى اظهار داشتند. بافت پيش از اين حمايت خود را از اوباما اعلام کرده بود.

 

در اين ارتباط هم چنين دو کانديدا متفق‌القول مراتب توافق خود براى اصلاحات اجتماعى و سيستم بهداشت و درمان آمريکا را ابراز داشتند.

 

در بخش ديگرى از اين مناظره که مربوط به سياست خارجى دو کانديدا مى‌شد، جان مک کين با انتقاد از رقيب خود اظهار داشت که عجولانه و نسنجيده پاکستان را تهديد به حمله مى‌کند و از اين طريق هم پيمانان ما در اسلام آباد را عصبانى مى‌سازد.

 

مک‌کين با اظهار نقل قولى از تئودور روزولت، رييس جمهوری اسبق آمريکا خطاب به اوباما گفت: «آمريکا بايد به نرمى صحبت کند اما در عمل با چماق و باتوم وارد عمل شود.»

 

اوباما در مقابل با سرزنش مک کين از وی به دلیل انتشار نوار ويديويى که دموکرات‌ها در اينترنت پخش کرده و در آن از مقاصد جمهورى خواهان براى بمباران ايران سخن به ميان آمده، انتقاد کرد و با اشاره به نقل قولی از مک کين گفت: «احمقانه است که آواز بمب، بمب‌، بمب، ايران را سر دهيم و از نابودى کره شمالى حرف بزنيم. من فکر نمى‌کنم که اين گفته‌ها نمونه‌اى از سخن گفتن نرم و لطيف باشد.»

 

اوباما هم چنين با اشاره به جنگ عراق و حوادث 11 سپتامبر سال 2001 گفت: «من نمى‌دانم که ما چگونه بايد به تهاجم عراق که هيچ ارتباطى با حوادث 11 سپتامبر نداشت، پايان دهيم.»

 

دو نامزد همچنین بر این موضوع که ایران نباید به سلاح هسته­ای دست یابد تاکید کردند و مدعی شدند که با تحریم­های بیشتر ایران موافقند.

 

اوباما در این باره مدعی شد: «نباید اجازه دهیم ایران به سلاح هسته­ای دست یابد زیرا این باعث تغییر قواعد بازی در منطقه خواهد شد و این نه تنها برای اسرائیل خطرناک است بلکه ممکن است گروه­های تندرو نیز به سلاح­های هسته­ای دست یابند. من اگر به ریاست جمهوری امریکا برسم تلاش می­کنم تحریم­ها را علیه جمهوری اسلامی تشدید کرده و صادرات بنزین به آن کشور را تحریم کنم. اگر ما بتوانیم بدین ترتیب بر تهران فشار بیاوریم آنگاه تهران مجبور خواهد شد، رفتار خود را تغییر دهد. من همچنان حاضرم با ایران به گفت و گوی مستقیم بنشینم اما گزینه نظامی نیز همچنان بر روی میز باقی است.»

 

مک­کین نیز مدعی شد، اگر ایران به سلاح هسته­ای دست یابد تمام کشورهای منطقه نیز می­خواهند به آن دست پیدا کنند و این باعث افزایش شدید تنش­ها در خاورمیانه خواهد شد و ما نباید اجازه دهیم هولوکاست دیگری به وجود آید. من هم با تشدید تحریم­ها برای تغییر رفتار ایران موافقم.»

 

نامزد دموکرات‌ها همچنین در ادامه تاکيد کرد، القاعده بايد نابود و بن لادن نيز کشته شود. وى تصريح کرد که در صورت پيروزى در انتخابات رياست جمهورى با دولت پاکستان به نرمى رفتار نخواهد کرد و از آن خواهد خواست تا شبه‌نظاميان را تعقيب و دستگير کند.

 

وى همچنين قول داد که اگر دولت پاکستان از اين اقدام صرف‌نظر کند، خود بن‌لادن و اقداماتش را دنبال کند.

 

اين در حالى است که سناتور مک‌کين آريزونايى با انتقاد شديد از رقيب دموکرات خود در مورد تصميم وى به حمله و انجام عمليات‌هاى نظامى در پاکستان گفت: «اين حرکت اوباما باعث شد تا افکار عمومى پاکستان در مورد آمريکا تغيير کند و سياست خارجى ايالات متحده شديدا دچار آسيب شود.

 

مک‌کين همچنين قول داد که به زودى به پاکستان سفر کرده و وارد ولايت وزيرستان شود و با حمله آمريکا به پاکستان به شدت مخالفت کند.

 

وى در ادامه اطمينان داد که طرحى براى دستگيرى بن لادن در دستور کارش قرار دارد.

 

از سوى ديگر اوباما موضوع پيشنهاد حمله به پاکستان از جانب خود را شديدا تکذيب و تاکيد کرد که افکار عمومى پاکستان تنها به دليل حمايت دولت آمريکا از ديکتاتورى پرويز مشرف رئيس جمهوری سابق اين کشور دچار تغيير اساسى شد و آسيبى که به وجهه سياست خارجى آمريکا وارد شد از اين طريق بود.

 

مک‌کين و اوباما در ادامه مناظره تلويزيونى خود در مورد افغانستان نيز به بحث و گفتگو پرداختند تا جايى که نامزد دموکرات‌هاى آمريکا قول داد که دولت افغانستان را شديدا تحت فشار گذارد و به حامد کرزى رئيس جمهوری اين کشور اعلام کند که براى مردم افغانستان اقدامات بهترى انجام دهد.

 

اوباما همچنين اظهار کرد که از جمله تغييرات اوليه و اساسى وى در مورد افغانستان، اين خواهد بود که از دولت عراق خواهد خواست تا مسئوليت امنيت داخلى خود را بپذيرد، زيرا قرار است نيروهاى نظامى زيادى از اين کشور خارج و به افغانستان فرستاده شوند.

 

در واکنش به اين اظهارات اوباما،‌ مک‌کين گفت، يکى از اشتباهات بزرگ در سياست خارجى آمريکا، غفلت از افغانستان پس از شکست نيروهاى اتحاد جماهير شوروى سابق به‌وسيله نيروهاى مجاهدين افغانى بود که به‌صورت موفقيت آميزى انجام شد.

 

اين دو در ادامه مناظره درباره روسيه نيز اظهار نظر کردند. مک‌کين در اين باره گفت: «روسيه همان امپراتورى شيطانى سابق است که در دوران اتحاد جماهير شوروى بود اما ديگر جنگ سردى رخ نخواهد داد. ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه در حال نقشه کشيدن در مورد اوکراين بود و تلاش مى‌کرد تا آن را مجددا به شوروى سابق الحاق کند.»

 

وى اظهار داشت، آمريکا بايد از گرجستان و اوکراين حمايت اخلاقى کند و روسيه را به خاطر اقدام نظامى‌اش عليه گرجستان شديدا تنبيه کند.

 

اين در حالى است که اوباما يک گام پيشتر نهاده و اظهار داشت، حمايت اخلاقى آمريکا از گرجستان کافى نيست و علاوه بر آن بايد از اين کشور حمايت مالى کامل نيز صورت گيرد.

 

نامزد جمهوريخواهان پوتين را به نشان دادن رفتار شيطانى از خود متهم کرد و هشدار داد که روسيه کشورى است که داراى انگيزه‌هاى ناسيوناليستى خطرناک است.

 

مک کين تاکيد کرد که وابسته کردن روسيه به انرژى راه خوبى براى تضعيف اين کشور است. 


نظر شما :