فايننشال تايمز: جنگ گره خورده افغانستان

۲۰ مهر ۱۳۸۷ | ۲۱:۳۸ کد : ۲۸۹۰ آمریکا
با وجود این که زمان به اندازه­ کافی سپری شده و تجربه لازم نیز در افغانستان به دست آمده، غرب و مسئولان امنیتی آن همچنان در گره افغانستان گرفتارند... نگاهى به سرمقاله مطبوعات جهان.
فايننشال تايمز: جنگ گره خورده افغانستان

روزنامه فایننشال تایمز سرمقاله امروز خود را به بحران افغانستان اختصاص داده و با عنوان جنگ گره خورده افغانستان، نوشته است، با وجود این که زمان به اندازه­ کافی سپری شده و تجربه لازم نیز در افغانستان به دست آمده، غرب و مسئولان امنیتی آن همچنان در گره افغانستان گرفتارند. در نهایت هیچ دستمزدی هم بابت این همه زحمت و هزینه به دست نیاورده است. بدتر از آن امریکا و ناتو مجبور شده­اند نبرد زمینی خود را متوقف کنند و حملات هوایی انجام دهند که این موضوع به دلیل این که روز به روز به پاکستان و مرزهای شمالی آن نزدیک می­شوند، مشکلات تازه­ای را برای آنان ایجاد کرده است.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، این تازه همه چیز نیست. بریگاد مارک کالرتن اسمیت، فرمانده نیروهای بریتانیایی در افغانستان یک هفته پیش گفته بود، این ستیز و جنگ گره خورده راه حل نظامی ندارد. اما ژنرال مایک مولن، فرمانده ارتش فرانسه در افغانستان که معمولا نظریاتی مخالف نظریات همتای بریتانیایی خود دارد نیز حرفی زیباتر از این نزد و به نوعی صحبت­های وی را تایید کرد.

 

روزنامه ایندیپندنت سرمقاله امروز خود را به بحران مالی جهانی اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان یک رویای چپ تندرو یا بازار آزاد منطقی؟ نوشته است، یک هرج و مرج روشنفکر مآبانه به وجود آمده که واقعا بازار آزاد را مورد تهدید قرار داده است. افراد بسیاری هستند که اعتقاد بی­شائبه­ای به بازار آزاد دارند و در مقابل آنها نیز بسیاری از مردم از این که باید در بازار آزاد زندگی کنند و نظاره­گر وقایع آن باشند متنفرند اما به هر حال دولت­ها موظفند بر اساس وظیفه­شان راه حلی برای نجات از این بحران بیابند. چنین کاری باید انجام شود، زیرا راه حل دیگری وجود ندارد زیرا همه چیز به این ختم می­شود که چگونه این بازار حفظ شود.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، به اعتقاد مردم هر کسی که اکنون در راس قدرت است، شانس کمتری برای نامزد شدن مجدد در انتخابات دارد. جورج بوش رئیس جمهوری امریکا تلاش می­کند یک گام به جلو بردارد در حالی که گوردون براون نخست­وزیر بریتانیا که وی نیز به فکر ادامه حکمرانیش بر ساختمان نخست­وزیریش است ترجیح می­دهد همین وضعیت را ثابت نگه دارد و خیلی محتاطانه قدمی رو به جلو بر می­دارد.

 

روزنامه لس­آنجلس تایمز نیز سرمقاله امروز خود را به بحران مالی جهانی اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان یک زمان برای تزریق مالی بدهید، نوشته است، مدت کوتاهی پس از آن که کنگره به تزریق مالی به بازار آزاد رای داد و اجازه داد وزارت خزانه­داری برای نجات تولید کنندگان و صنایع اقتصادی اقدام کند، رئیس جمهور بوش بدون هیچ شوخی هشدار داد که نجات مالی یک شبه امکان­پذیر نیست و نمی­توان انتظار داشت که تزریق مالی یک شبه جواب دهد. بلافاصله پس از آن بازار بورس داو جونز یک هزار واحد سقوط کرد و دولت­های اروپایی نیز تلاش­های تازه­ای را برای نجات بانک­هایشان آغاز کردند.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، اقتصاد همیشه قبل از آن که بهتر شود بدتر می­شود. کارشناسان اقتصادی همواره گفته­اند که افزایش وابستگی و پیوستگی اقتصادی در یک جهان در حال بحران هر دو طرف را یا ملتهب یا رو به پیشرفت قرار می­دهد. بنابر این دولت­های خود مختار و کشورهای مختلف تلاش دارند کاری کنند که فشار اقتصادی بیشتر از این وارد نیاید و کاری از پیش برود. آنها از این نگرانند که رشد منفی اقتصاد را دچار چالش شدید کند.

 

روزنامه نیویورک تایمز نیز سرمقاله امروز خود را به بحران مالی جهانی اختصاص داده و با عنوان وقت عمل نوشته است، یک هفته بعد از وحشیگری بازارهای جهانی، از جمعه شب خبرهای خوشی منتشر شد مبنی بر این که ایالات متحده با دیگر کشورها همکاری می­کرده تا حرکت رو به سقوط اقتصاد را نگه دارد و با طراحی نقشه­ای به رو در رویی با بحران­های بانکی رفته و با خریدشان یا خرید سهامشان آنها را از مهلکه بد سقوط و ورشکستگی نجات دهند.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، اکنون کاملا مشخص شده که باید دولت­ها به سویی رهبری شوند تا یک توسعه روشن و واضح صورت گیرد، نقشه­ای هماهنگ و به هم پیوسته طراحی شود تا در این زمان اقتصاد جهانی به سمت شکوفایی و نجات از مخاطرات حرکت کند.  

 

  


نظر شما :