لس‌آنجلس تايمز: کاخ سفید برنامه نجات مالی را اجرا می­کند

۲۱ مهر ۱۳۸۷ | ۱۹:۱۱ کد : ۲۹۰۶ آمریکا
به اعتقاد آنها بدین طریق گرچه دولت نظام سرمایه­داری را کنار انداخته و برای نجات بانک­های ملی مستقیما وارد عمل می­شود اما صنعت و بخش­های تولیدی را از خطر ورشکستگی نجات خواهد داد... نگاهى به سرمقاله‌هاى مطبوعات جهان ۱۲ اکتبر.
لس‌آنجلس تايمز: کاخ سفید برنامه نجات مالی را اجرا می­کند

روزنامه ایندیپندنت سرمقاله امروز خود را همانند چند روز گذشته این بار هم به بحران اقتصادی جهانی اختصاص داده و با عنوان گربه چاق زننده، باد کردن دستمزدهایتان، استعفا، نوشته است، بدترین هفته را پشت گذر گذاشتیم. جمعه بسیار وحشتناک بود. بازارهای اقتصادی سقوط آزاد داشتند، صفحه­های تلویزیون با هیکل­های قرمز پوشانده شدند. رابرت پستون در صدر اخبار بود، چشم­ها از حیرت خیره و باز شدند، دهان­ها از عصبانیت محکم به هم بسته شدند، اطلاعات مخفی درباره بحران دهان به دهان می­چرخید، با صحبت­هایی که اوضاع را به دهه 1930 تشبیه می­کند و راهی که در نهایت به آن منتهی شد.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، با بانکم از طریق ای میل تماس گرفتم و از بیمه پس­اندازم مطمئن شدم. من هیچ فکری درباره بانک­های بزرگی که از لحاظ پرداخت نقدی نسبت به دیگر بانک­ها امن­ترند ندارم. به ویژه درباره اتفاقی که در مورد من پیش آمده است. متصدی بانک هیچ توضیح روشنی به من نداد حتی از او پرسیدم اگر باز هم شک و شبهه­ای وجود دارد حداقل به من اطلاع دهد که از دادن پاسخ روشن در این باره هم خودداری کرد. بعد از ظهر که شد خبرهای بد بیشتری منتشر شدند.  1100 نفر کار خودشان را ظرف کمتر از 12 ساعت از دست دادند، بسیاری از کارخانه­ها و شرکت­های کوچک تجاری و تولیدی نیز تعطیل شدند.

 

روزنامه فایننشال تایمز نیز سرمقاله امروز خود را به همین موضوع اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان عجله بیشتر، سرعتی از آن بیشتر، نوشته است، مجموعه­ای از بانک­های مرکزی مشهور دنیا با یکدیگر هم صدایی می­کنند. تمام آنها در این هفته هم صدا بودند. بانک­های مرکزی بریتانیا، ایالات متحده امریکا، کانادا، سوئیس، چین، ژاپن، کره جنوبی و تایوان همگی بهره بانکی خود را کاهش داده­اند. این حرکت خوشامدگویی است به عکس­العمل کند اقتصاد حقیقی جهانی. کارگزاران به هر حال باید به خاطر بسپارند که یک انجماد مالی بسیار بزرگ در این پدیده اقتصادی به وجود آمده است.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، از زمانی که بحران بانکی آغاز شده و راه حلی برای آن یافت نشده هر اتفاقی می­تواند بیفتد و اوضاع را از این هم بدتر کند. افزایش بحران بانکی باعث می­شود هر چیزی را به هم بریزد. بحران به اندازه­ای شدید است که اعتبار اعتماد به خود را از دست داده است. همان طور که قیمت مسکن به شدت افت کرده و بانک­ها دیگر قادر نیستند وام­ به خریداران و واحدهای تولیدی و صنعتی بدهند.

 

روزنامه لس آنجلس تایمز نیز سرمقاله امروز خود را به بازارهای آشفته جهانی اختصاص داده و با عنوان کاخ سفید برنامه نجات مالی را اجرا می­کند، نوشته است، رهبران بین­المللی روز شنبه در کاخ سفید گرد هم آمدند تا راهی برای مهار بحران اقتصاد جهانی بیابند. مشاوران جورج بوش رئیس جمهوری امریکا طرحی را تهیه کرده­اند که بر اساس استراتژی آنها نظام اقتصادی از فروپاشی نجات می­یابد. دو هفته پیش کنگره به کاخ سفید اجازه داد که 700 میلیارد دلار به بازارهای اقتصادی تزریق کند تا ضمن خرید سهام شرکت­های بزرگ در حال ورشکستگی آنها را از بحران­های مالی دور کند. به اعتقاد آنها بدین طریق گرچه دولت نظام سرمایه­داری را کنار انداخته و برای نجات بانک­های ملی مستقیما وارد عمل می­شود اما صنعت و بخش­های تولیدی را از خطر ورشکستگی نجات خواهد داد.

 

روزنامه نیویورک تایمز سرمقاله امروز خود را به سیاست­های مک­کین اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان بالا و پایین منحنی آموزش، نوشته است، نقش جان مک­کین به عنوان کسی که قصد دارد رئیس جمهور آینده ایالات متحده شود، با بحران­های بسیاری مواجه خواهد شد. شاید از بدشانسیش یکی از مهمترین آنها مسئله انرژی است. تا کنون ما حرف های بسیاری درباره تفاوت های بزرگ مک­کین و اوباما شنیده­ایم. همچنین به اندازه کافی هم شنیده­ایم که آقای اوباما چه قول­هایی درباره حل بحران­های بزرگ انرژی داده و این که چگونه باید وابستگی به نفت کاهش یافته و باید بسیاری چیزها عوض شود.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، آقای اوباما همچنین برنامه­هایی را داده تا چگونه بحران انرژی کاهش یافته و وابستگی به آن جبران شود. در حالی که هنوز مک­کین از دادن برنامه اجتناب می­کند، غافل از این که مشکلات و مسائل انرژی بسیار مهم است و گرهی در اقتصاد و سیاست ایالات متحده محسوب می­شود و برای حل آن رهبران امریکا باید بی­قرار باشند و برای حل بحران آن احساس نیاز کنند.       


نظر شما :