لاریجانی غرب را مسئول توقف مذاکرات هسته‌ای دانست

۲۵ مهر ۱۳۸۷ | ۱۴:۵۶ کد : ۲۹۴۶ آمریکا
لاریجانی تاکید کرد، ما هرگز ميز مذاکره را ترک نکرده‌ايم. آنها کسانى بودند که ميز مذاکره را ترک کردند. او گفت: «ايران آماده مذاکرات است، اما نمى‌تواند شرايطى که رسيدن به آن غيرممکن است را بپذيرد.»
لاریجانی غرب را مسئول توقف مذاکرات هسته‌ای دانست

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران که برای شرکت در نشست رييسان مجالس اتحاديه بين المجالس به ژنو سفر کرده است، درباره مذاکره اروپایی­ها بر سر برنامه­های هسته­ای ایران گفت: «در صورتى که کشورهاى غربى قصد بازگشت به ميز مذاکرات را داشته باشند ايران تداوم مذاکرات درباره برنامه هسته‌­ايش را خواستار است.»

 

رييس مجلس شوراى اسلامى ايران که پیش از این خود مذاکره کننده هسته­اى ايران بود، در ژنو گفت: «ايران آماده مذاکرات است، اما نمى‌تواند شرايطى که رسيدن به آن غيرممکن است را بپذيرد.»

 

ایالات متحده و دیگر اعضای شورای امنیت به استثنای چین و روسیه مدعی هستند که ایران به دنبال تولید سلاح هسته­ای است و از ایران می­خواهند، ضمانت دهد به هیچ عنوان به سمت تولید سلاح هسته­ای گام بر نخواهد داشت. ادعایی که ایران دائما رد کرده و می­گوید، هیچ گاه به دنبال تولید سلاح هسته­ای نبوده است.

 

در همین حال کشورهای اروپایی به هدف یافتن راه حلی برای پایان دادن به مناقشات هسته­ای میان ایران و غرب مذاکراتی را با تهران آغاز کرده بودند که این مذاکرات پس از مذاکرات جلیلی با خاویر سولانا، نمایندگان گروه پنج به علاوه یک و نماینده امریکا ادامه نیافت و فعلا متوقف شده است.

 

در همین رابطه شوراى امنيت سازمان ملل ماه گذشته نيز در قطعنامه­ چهارم خود بدون اعمال هر گونه تحريم، تعليق فعاليت غنى سازى اورانيوم در ايران را خواستار شده بود. لاريجانى آخرین قطعنامه سازمان ملل را تاکتيک هاى منسوخ شده هويج و چماق خواند که به نتيجه‌اى نمى‌رسد.

 

لاریجانی در ادامه افزود: «ما هرگز ميز مذاکره را ترک نکرده‌ايم. آنها کسانى بودند که ميز مذاکره را ترک کردند.»

 

به گزارش آسوشيتدپرس، لاريجانى از اظهارنظر درباره اين که تغيير دولت آمريکا چه تاثيرى بر مذاکرات هسته‌اى مى‌گذارد، خوددارى کرد.

 

لاريجانى همچنين در حاشيه يکصد و نوزدهمين نشست اتحاديه بين المجالس در ژنو بحران مالى را نتيجه اشتباهات آمريکا خواند و افزود که اين بحران نشان دهنده محدوديت­های قدرت واشنگتن براى نفوذ در وقايع جهانى است. بحران مالى اعتبار ادعاى آمريکا را مبنى بر اين که آنها قادرند امور جهانى را اداره کنند، خدشه دار کرده است. افزاز نظر ما بحران فعلى ارتباط زيادى با اشتباهات آمريکا دارد.

 

لاریجانی که از طريق يک مترجم صحبت مى‌کرد، همچنین در پاسخ به پرسشى درباره آواز بمب بمب بمب ايران که جان مک کين، کانديداى جمهوريخواه انتخابات رياست جمهورى آمريکا سال گذشته در پاسخ به سوالى درباره ايران با تقليد از يک آواز مشهور آمريکايى خوانده بود، گفت: «ما هيچ مخالفتى نداريم که آنها آواز بخوانند، اما بمب واقعى ديگر موضوع خنده دارى نخواهد بود. ما مطمئن هستيم اگر آنها اين اشتباه را مرتکب شوند از خوابشان بيدار می­شوند و با يک کابوس روبرو خواهند شد.»

 

لاريجانى با اشاره به موضع آمريکا که هيچ گزينه‌اى را براى حل مساله هسته‌يى ايران منتفى نمى‌داند گفت: «ديپلماسى روشى بسيار بهتر از توسل به سلاح براى رسيدن به نتيجه است. من از این که 1+5 ميز مذاکره را ترک کرده متعجب شده­ام.»

 

لاریجانی همچنین از آمريکا و انگليس به دليل اقدام خصمانه‌شان براى درخواست تحريم‌هاى بيش‌تر عليه ايران در شوراى امنيت به شدت انتقاد کرد و گفت: «شايد آن‌ها مى‌خواهند به جهان نشان دهند که پس از بحران اخير بين‌المللى مى‌توانند با هم يک صدا باشند و نشان دهند که 1+5 هنوز زنده است و مى‌تواند اقدام کند. آن چه آنها انجام داده‌اند اعتبار و پرستيژ شوراى امنيت سازمان ملل را تضعيف کرد. با اين حال فکر مى کنم که در براى مذاکرات باز است و آن‌ها مى‌توانند ادامه دهند. اين مذاکرات هنوز نمرده است.»

 

پنج عضو دايم شوراى امنيت و آلمان به ايران پيشنهاد کرده‌اند در ازاى دريافت مشوق‌هاى اقتصادى و ديپلماتيک، غنى‌سازى اورانيوم را تعليق کند. ايران نيز اعلام کرده است که از حقوق خود در برنامه هسته‌اى عقب نشينى نخواهد کرد.

 

رييس مجلس شوراى اسلامى همچنین در يکصد و نوزدهمين کنفرانس اتحاديه بين‌المجالس در ژنو با بيان اين‌که موضوع خلع سلاح و عدم اشاعه يکى از مهمترين موضوعات جهان امروز است، گفت: «اين مساله صرفا از طريق همکارى و تلاش مشترک همه‌ ملت‌ها مى‌تواند ارتقاء يابد و طبعا نيازمند توجه و مشارکت پارلمان‌ها در سراسر جهان است.»

 

وى با يادآورى این که امروز حدود 2700 کلاهک هسته‌اى در زرادخانه‌هاى چند کشور معدود وجود دارد، اظهار داشت، اين مقدار سلاح هسته‌اى کفايت مى‌کند تا تنها کره قابل زندگى شناخته شده را چندين بار نابوده کرده و تبديل به خاکستر کند. علاوه بر اين هزارها تن مواد اورانيوم با غناى بالا و پلوتونيوم نيز در ذخاير همين کشورها وجود دارد که به راحتى مى‌توانند تبديل به سلاح شوند. تا زمانى که اين سلاح‌ها وجود دارند خطر اشاعه‌ آنها هم وجود دارد. اين سلاح‌ها مى‌توانند تعمدا يا حتى ناخواسته در هر شرايطى به کار گرفته شوند.»

 

رييس مجلس شوراى اسلامى ادامه داد: حفظ نيروهاى هسته‌اى استراتژيک و تاکتيکى و مدرنيزه کردن مداوم آنان و نيز دکترين‌هاى جديد نظامى که در پى يافتن توجيهى براى کاربرد احتمالى اين سلاح‌ها به ويژه عليه کشورهايى که فاقد سلاح‌هاى هسته‌اى هستند، نيز تهديد بزرگى براى بشريت است.»

 

لاريجانى تاکيد کرد، تا زمانی که برخى قدرت‌هاى هسته‌اى خود را فارغ از هر تعهد حقوقى يا سياسى در تحقق بخشيدن واقعى به خلع سلاح هسته‌اى مى‌دانند و تا زمانى که همان کشورها بر اين باور باشند که ماده شش معاهده‌ منع گسترش سلاح‌هاى هسته‌اى چيزى بيشتر از يک جمله طولانى نيست، هيچ اميدى براى حل اين معضل بين‌المللى و ايجاد آرامشى روانى براى ملت‌ها وجود ندارد.»

 

رييس مجلس شوراى اسلامى در ادامه با تاکيد بر اين‌که جامعه‌ بين‌المللى حق دارد اطمينان پيدا کند کابوسى که مردم هيروشيما و ناکازاکى را در بر گرفت، ديگر هزگر اتفاق نخواهد افتاد، اظهار داشت: «کشورهاى داراى سلاح‌هاى هسته‌اى در اين زمينه تعهدات بنيادى و اساسى دارند. سلاح‌هاى هسته‌اى، همانند سلاح‌هاى ميکروبى و شيميايى غير قانونى هستند. دو طبقه از سلاح‌هاى کشتار جمعى اکنون بر اساس کنوانسيون‌هاى ذيربط ممنوع شده‌اند. اکنون زمان آن رسيده است که ممنوعيت کامل سلاح‌هاى هسته‌اى و امحاى کامل آنها در يک چارچوب زمانى مشخص، از جمله از طريق کنوانسيون ممنوعيت سلاح‌هاى هسته‌اى تحقق يابد.»

 

لاريجانى همچنين با تاکيد بر اين‌که در خاورميانه سلاح‌هاى هسته‌اى و فعاليت‌هاى خارج از پادمان اسرائیل منشا نگرانى است و تهديدى براى صلح و امنيت به شمار مى‌آيد، گفت: «يادآورى مى‌کنم که در خاورميانه فقط اين رژيم، معاهده منع گسترش سلاح‌هاى هسته‌اى را نپذيرفته است و فعاليت‌هاى هسته­ايش خارج از پادمان آژانس بين‌المللى انرژى اتمى است، مايه تاسف است که همين رژيم توسط برخى از کشورهاى خاص غربى پاداش دريافت مى‌کند.»

 

وى خاطرنشان کرد: «در سال‌هاى اخير رهيافت دوگانه‌ ايالات متحده‌ى آمريکا نسبت به اجراى معاهده‌ بين‌المللى، هم خاصيت اين معاهدات را به حداقل رسانده است و هم باعث ترغيب کشورها به سوى سلاح‌هاى هسته‌اى شده است. نمونه‌ اين رفتار را نسبت به رژيم صهيونيستى و برخى کشورهاى منطقه ملاحظه کرديد که نه تنها NPT را نپذيرفته‌اند، بلکه داراى سلاح اتمى نيز هستند. اما ايالات متحده با زير پا گذاران معاهدات بين‌المللى، قراردادهاى اتمى با آنها منعقد کرده است.»

 

وى اضافه کرد: «جانب ديگر موضوع رفتار غير حقوقى و غير عادلانه با پرونده هسته‌اى ايران است. شايد تصور رهبران آمريکا اين است که در چنين فضايى به کشورها نشان دهند که يکى از دو راه بپذيرند يا از هيچ يک از مواهب NPT برخوردار نخواهند شد هر چند در چارچوب آن عمل کنند يا مى‌توانند همه ضوابط بين‌المللى را ناديده انگارند، اما بايد متحد ايالات متحده باشند و شايد در تصور آنان چنين معادله‌اى به دليل بهره‌هاى تکنولوژى منجر به يارگيرى وسيع آمريکا در صحنه‌ بين‌المللى خواهد شد.»

 

وى با بيان اين‌که نمونه‌ اين نحوه‌ تصميم‌گيرى را در لبنان، عراق و افغانستان شاهد هستيم، تصريح کرد، بايد به مردم افغانستان حق داد که بين اميدهاى پمپاژ شده‌ اوليه در سرکوب تروريسم، محو مواد مخدر و وضعيت فعلى، يعنى گسترش اقدامات ضد امنيتى در سال جارى به ميزان 441 برابر سال 2001 و افزايش مواد مخدر به ميزان 9000 تن در سال 2008 يعنى بيش از 40 برابر سال 2001 عمل ناتو را مبناى قضاوت خود قرار دهند.

 

وى با بيان اين‌که به نظر مى‌رسد بساطت و غيرمتعهدانه بودن چنين سياست‌هايى بيشتر عامل گريز کشورها به سوى رفتار غير قانونى خواهد شد که خطرات بين‌المللى را افزايش مى‌دهد، افزود: «جمهورى اسلامى ايران رسما اعلام کرده است که سلاح کشتار جمعى در دکترين‌هاى دفاعيش جاى ندارد و در مذاکرات طولانى راه‌هاى متنوعى براى اعتماد دو سويه مطرح شد، اما سياست کهنه و سوخته چماق و هويج باعث بى‌خاصيت نمودن مذاکرات شد. پس از توافق با نماينده‌ اتحاديه‌ اروپا در مورد مداليته حل مسائل با آژانس، ايران مطابق تفاهم با آژانس کار را جلو برد. اما رفتار غيرخردمندانه در توسل به شوراى امنيت مخصوصا نوع مبتذل اخير آن، هيچ تاثيرى جز کند کردن مسير حل مسئله نداشته است، بلکه به بازنگرى در همکارى‌هاى گسترده‌تر منجر خواهد شد.»

 

دیدار با رئیس مجلس مصر

 

رئيس مجلس شوراى اسلامى در حاشيه برگزارى اجلاس مجمع بين المجالس با احمد فتحى سرور، رئيس مجلس مصر ديدار و گفت و گو کرد.

 

فتحى سرور در اين ديدار گفت: «هر چند که ايران و مصر همسايه نيستند، اما روابط دو کشور همواره خوب بوده است و به شما به عنوان يک کشور مقتدر اسلامى همواره افتخار مى‌کنيم.»

 

وى افزود: «مصر همواره از گام هايى که ايران در جهت استفاده صلح آميز انرژى هسته‌اى بر مى دارد حمايت کرده است. هياهوى غرب بر عليه ايران درخصوص موضوع هسته‌يى جاى تعجب دارد، چرا که بايد اين حرکت بر عليه اسرائيل صورت گيرد. موضع رسمى مصر همواره حمايت از ايران و مخالفت با هر گونه تجاوز عليه ايران است و ما هرگونه تعدى به ايران را يک فاجعه براى خاورميانه و جهان اسلام مى‌دانيم.»

 

رئيس مجلس مصر ضمن اعلام آمادگى براى گسترش روابط با ايران، همچنین گفت: «مشکلات جزيى که در اين مسير بر سر راه قرار گرفته است بايد با گفت و گوهاى دو جانبه برطرف شود.»

 

لاريجانى نیز با تشکر از مواضع کشور مصر در موضوع هسته‌اى ايران، گفت: «ايران و مصر دو کشور دوست هستند که اين ريشه در علايق دينى و فرهنگى مردم دو کشور دارد. ايران و مصر هر دو به عنوان کشورهايى بزرگ که در عالم اسلام تاثيرگذار هستند بايد نگران مسايل فلسطين، لبنان، افغانستان و عراق باشند.

 

رييس مجلس شوراى اسلامى همچنین تاکید کرد، ما چون اسرائيل را يک اشغالگر مى‌دانيم از گروه‌هاى مخالف با اسرائيل از قبيل حماس، جهاد اسلامى و فتح حمايت مى‌کنيم و همواره تلاش مى‌کنيم تا اختلاف­های اين گروه‌ها را به حداقل برسانيم.»

 

 

دیدار با وزیر خارجه سوئیس

 

على لاريجانى رئيس مجلس شوراى اسلامى با وزير امور خارجه سوئيس نیز دیدار کرد. در این دیدار لاریجانی بر اهميت  روابط ايران با سوئیس تاکید کرد و خواهان گسترش همکارى هاى اقتصادى با سوئيس شد.

 

در اين ديدار رئيس مجلس شوراى اسلامى خلاصه‌اى از روند موضوع هسته‌اى کشور و مذاکرات انجام گرفته با طرف اروپايى را شرح داد و از صدور قطعنامه اخير شوراى امنيت انتقاد و آن را ضربه جدى به روند حل مسئله دانست.

 

وى همچنين با خطرناک توصيف کردن اوضاع افغانستان، از افزايش چشمگير مواد مخدر به بيش از 40 برابر از زمان اشغال اين کشور ابراز نگرانى کرد و ناتو را مسئول اين روند دانست. وی همچنین خواستار ايفاى نقش فعال­تر سوئيس براى جلوگيرى از گسترش ابعاد آن شد.

 

خانم کال مرى، وزير امور خارجه سوئيس نيز که براى ديدار با رئيس شوراى اسلامى از برن به ژنو سفر کرده بود در اين ملاقات ضمن با اهميت خواندن ايران در عرصه روابط اقتصادى اين کشور، از قرارداد گازى بين دو کشور به عنوان نقطه عطف اين روابط ياد کرد و آن را براى سوئيس استراتژيک خواند.

 

وى همچنين پيشنهاد داد گفت و گوهاى متقابل در مورد وضعيت حقوق بشر بين دو کشور ادامه يابد. وی همچنین از گفت و گو به عنوان تنها راه حل مسئله هسته اى ياد و اين راه را کمک به صلح جهانى دانست.


نظر شما :