گاردين: جمهوریخواهان دوباره رهبری مستقیم خود را باز خواهند یافت

۳۰ مهر ۱۳۸۷ | ۰۰:۰۰ کد : ۲۹۸۵ آمریکا
تاکتیک سیاسی به ما می­گوید، اوباما و هم­فکران و مشاورانش با این شیوه‌ای که اتخاذ کرده­اند باعث شده­اند که ضد امریکایی­ها به سمتشان جذب شوند و این می­تواند برای اتباع امریکایی احساس خطر ایجاد کرده و ورق را به طور کامل برگرداند.
گاردين: جمهوریخواهان دوباره رهبری مستقیم خود را باز خواهند یافت

روزنامه لس آنجلس تایمز سرمقاله امروز خود را به وضعیت جان مک­کین نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری امریکا که از موقیعت چندان مناسبی در برابر رقیب دموکرات خود باراک اوباما برخوردار نیست، اختصاص داده و با عنوان مک­کین پیر فریبدهنده رای­دهندگان، نوشته است، کمیته جان مک­کین از روی بد اندیشی یا نابخردی نمایش بدی را در مناظره اخیر با نامزد کمپ رقیب یعنی باراک اوباما به نمایش گذاشت، به ویژه زمانی که وی به فعالان گروه­های لیبرال اعتراف کرد که اکنون زمان آن رسیده است که بزرگترین فریب تاریخ انتخابات امریکا را مرتکب شویم. گرچه شاید این شیوه به ساختار دموکراتیک کشور ضربه بزند. این به چه معنایی است، آیا مک­کین خیال می­کند چون رقیبش یک فرد استثنائی است می­تواند خدعه و نیرنگ در انتخابات به کار ببرد.

 

روزنامه فایننشال تایمز سرمقاله امروز خود را به بحران اقتصاد جهانی اختصاص داده و در یادداشتی با عنوان چرا آسیا نیازمند یک برنامه بزرگ مالی نیست، نوشته است، ترس از بحران اخیر اقتصادی که در یک دهه گذشته بی سابقه بوده است، باعث انباشته شدن مقدار متنابهی از پول در اقتصادهای منطقه­ای شده است. همچنین به نظر می­رسد آسیایی­ها انباشته­ای از منابع مالی برای رهایی از بحران­های این چنینی در اختیار دارند.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، لی مایونگ بک، رئیس جمهوری کره جنوبی خواستار تشکیل یک آژانس بین المللی جدید برای حل مسائل اقتصادی آسیا شده است. گلوریا ماکاپاگال آرویو، رئیس جمهوری فیلیپین خواستار امضای معاهده­ای برای تشکیل موسسه مالی بزرگ با هدف مهار بحران­های اقتصادی شده است. ژاپن، چین، کره جنوبی و بانک جهانی همگی در یک طرف حل بحران مالی جهان قرار دارتند. بانک جهانی به نظر می­رسد که چندان اطمینانی به وضعیت فعلی بازار آزاد جهانی ندارد. تارو آسو، نخست­وزیر جدید ژاپن چشم به آن طرف آب­های اقیانوس آرام دوخته و فکر می­کند که نجات بانک­های امریکایی نباید تحت تاثیر کاهش ارزش بازارهای سهام قرار بگیرد. دیگر رهبران آسیایی نیز حرف­های تازه­ای درباره بازار بر زبان آوردند و انتظار می­رود که اینها تنها حرف هایی نباشد که برای موقعیت فعلی اقتصاد جهان گفته شده باشد.

 

روزنامه ایندیپندنت نیز از زاویه­ای دیگر به بحران اقتصادی جهانی پرداخته و با عنوان زمین را به اسم نجات اقتصاد جهانی نکشید، نوشته است، می توانیم بگوییم اکنون در دو موقعیت سخت قرار گرفته­ایم از یک سو نظام مالی ما را تحت فشار گذاشته و زیر دندانهایش ما را خرد می­کند و از سوی دیگر کره زمین و وضعیت آب و هوایی آن به گونه­ای شده که زیر دندان­های مخاطرات زیست محیطی خرد می­شویم. نابودی کره زمین اکنون جنبه تازه­ای یافته و این بار با بحران اقتصادی و با شهامتی بی­سابقه تخریب بشریت را آغاز کرده است. دنیا در حال حاضر مشغول بحران اقتصادی و چگونگی مهار آن شده که به گواه شواهد ارائه شده از سوی دانشمندان تا سال 2013 یخ­های قطب شمال آزاد خواهند شد و اکوسیستم جهانی را دچار تغییرات اساسی خواهد کرد. چگونه و به چه ترتیبی قرار است این اتفاق بیفتد؟ چگونه باید از شر آن خلاص شد؟ با بحران­های مالی کنونی آیا دنیا فکری برای نجات کره زمین نه به برای صد سال دیگر برای پنج سال دیگر کرده است؟

 

روزنامه گاردین سرمقاله امروز خود را به وضعیت جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری امریکا اختصاص داده و با عنوان جمهوریخواهان دوباره رهبری مستقیم خود را باز خواهند یافت، نوشته است، یکی دو سال پیش اگر به من درباره باراک اوباما می­گفتید، تصور می­کردیم جان مک­کین رقابت آسانی را با وی در انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت. در حالی که دموکرات­ها ناامید بودند جمهوریخواهان درباره چگونگی مقابله و ترساندن دشمنان ایالات متحده سخن می­گفتند و دائما نشانی می­دادند که چگونه با آنها مقابله خواهند کرد و در آینده چه برنامه­هایی برای رو در رویی با آنها خواهند داشت. در آن موقع می­گفتیم این یک رقابت است، رقابتی که شاید زیاد هم جدی نباشد.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، پس از آن دیدیم که جمهوریخواهان با سخت­ترین دوران پس از ریچارد نیکسون رو به رو شدند. موقعیتی آن چنان سخت که اکنون نتیجه می­گیریم که غیر ممکن است، آنها شانسی برای پیروزی در برابر رقیب دموکرات خود که یک آفریقایی امریکایی است و یک نامزد کاملا غیر مترقبه است، برخوردار باشند. این درست است که ما یک سری کدهای نژادی به نفع اوباما دریافت می­کنیم. اما تاکتیک سیاسی به ما می­گوید چیزهای دیگری نیز وجود دارد. و آن این که اوباما و هم­فکران و مشاورانش با این شیوه­ای که اتخاذ کرده­اند باعث شده­اند که ضد امریکایی­ها به سمتشان جذب شوند و این می­تواند برای اتباع امریکایی احساس خطر ایجاد کرده و ورق را به طور کامل برگرداند.   


نظر شما :