تاسيس مرکز مقابله با حوادث در شوراى همکارى خليج فارس

۱۶ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۹:۵۰ کد : ۳۰۱ اخبار اصلی
در پایان سیصد و یکمین نشست وزرای امورخارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مرکزی با عنوان " مرکز مبارزه با حوادث شورای همکاری خلیج فارس" تاسیس شده است.

وزرای امورخارجه، دفاع و رؤسای سازمان های اطلاعاتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشستی مشترک در ریاض، تحولات منطقه به ویژه اوضاع لبنان، مناطق فلسطینی،عراق و موضوع هسته ای ایران را بررسی کرده اند.

عبدالرحمان العطيه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس پيشتر درگفتگو با روزنامه الحیات چاپ لندن گفته بود که دراین نشست روند فعالیت مشترک اعضای این شورا در زمینه های اقتصادی، اجتماعی ، آموزشی و همچنین همکاری نظامی و مبارزه با تروریسم پیگیری می شود.

مهمترين دستاورد اين اجلاس يک روزه، تاسيس مرکز مقابله با حوادث و بحران ها بوده است.

عبدالرحمن العطیه"در پایان سیصد و یکمین نشست وزرای امورخارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در جده گفت دراین نشست وزرا تصمیم گرفتند تا مرکزی با عنوان " مرکز مبارزه با حوادث شورای همکاری خلیج فارس" تاسیس کنند.

به گفته دبيرکل قطرى شوراى همکارى خليج فارس، نشست ریاض در شرایط کنونی که اوضاع عراق بحرانی است، برگزار می شود، لذا اعضای شورای همکاری خلیج فارس باید به دیدگاه مشترکی برای رویارویی با پیامدهای اوضاع عراق بر منطقه دست یابند.

 

در حالی وزرای خارجه شواری همکاری خلیج فارس تصمیم به تاسیس چنین مرکزی گرفتند که دو روزپیش از برگزاری این نشست وزرای دفاع، خارجه و رؤسای سازمان اطلاعاتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای بررسی اوضاع استراتژیکی ، نظامی ، سیاسی و امنیتی مشترک گرد هم جمع شده بودند.

 

دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس برای برگزاری نشست کارشناسان و متخصصان این شورا طی روزهای آتی به منظور آشنایی با مرکز بحران ها و حوادث با کشورهای عضو هماهنگی هایی را انجام می دهد.

 دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس همچنن مى گويد که وزرای محیط زیست کشورهای عضو، این شورا به همراه دبیرخانه آن تاسیس این مرکز و ایجاد سازوکارهای مناسب برای فعالیت آن را پیگیری می کنند. عربستان، امارات، قطر، بحرین، کویت و عمان شش عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

 

ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی در نشست شورای همکاری خلیج فارس بر ضرورت حفظ آرامش و ثبات در منطقه خلیج فارس و حل و فصل بحران عراق تاکید کرده و خواستار حمایت از منطقه خلیج فارس در رویارویی با اوضاع نا امن عراق شد.

 

ملک عبدالله مى گويد حوادث عراق ناگزیر برامنیت و ثبات کشورهای منطقه خلیج فارس تاثیرخواهد گذاشت، لذا برای حفظ آرامش و ثبات در این منطقه، باید راهکارهای مطلوبی ارائه شود؛ وی به این راهکارها اشاره ای نکرد.

 

اخيرا ايران پيشنهادى را با شش کشور عضو شوراى همکارى خليج فارس در ميان گذاشته تا اين ممالک يک همکارى دستجمعى را در منطقه آغاز کنند.

 

عليرضا باقرى معاون امور عربى وزارت خارجه ايران در همايش خليج فارس در تهران گفته که مهمترين علت ناکارامدى طرح‌هاى امنيتى منطقه خليج فارس  "وارداتى و تحميلى بودن" اين طرح‌ها است.قدرت‌هاى بزرگ قبل از آنکه در انديشه تامين امنيت منطقه باشند به تامين منافع ملى خود ولو به هزينه امنيت منطقه انديشيده‌اند. از اين رو اينگونه طرح‌ها با مقتضيات اين منطقه سازگارى نداشته و تنها پاسخگوى نيازهاى امنيتى قدرت‌ها بوده است.

 

به گفته آقاى باقرى همکارى مى‌تواند براساس بند هشت قطعنامه ‪ ۵۹۸ شوراى امنيت سازمان ملل از بعد حقوق بين‌الملل نيز تعريف و تفسير شود، اين طرح براى امنيت خليج فارس با توجه به تمام جوانب و بر پايه احترام به حقوق مشروع تمام طرف‌هاى ذيربط ارايه شده و بر اساس هشت محور ارايه شده است.

 

اينکه ايران طرح خود را به صورت رسمى به شش کشور شوراى همکارى خليج فارس ارايه کرده يا خير معلوم نيست اما اجلاس سران شوراى همکارى خليج فارس به زودى تشکيل مى شود که فرصت مناسبى براى طرح ايده ايران است.


نظر شما :