نامه تبریک؛ مبنایی برای تحولات آینده در روابط ایران و امریکا

۱۹ آبان ۱۳۸۷ | ۲۳:۰۶ کد : ۳۱۳۷ اخبار اصلی
گفتاری از دکتر داوود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و متخصص روابط بین‌الملل
نامه تبریک؛ مبنایی برای تحولات آینده در روابط ایران و امریکا
محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در نامه ای پيروزی  باراک اوباما را در انتخابات رياست جمهوری امريکا به وی تبريک گفت. این اقدام احمدی نژاد پس از انقلاب اسلامی ایران و از سوی هیچ یک از مقامات ارشد کشور، سابقه نداشته است. از سوی دیگر باراک اوباما در این خصوص گفت که  نامه رييس جمهوری ايران را بررسی کرده و به طور شایسته به آن پاسخ می دهد.
 
گفتاری از دکتر داوود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و متخصص روابط بین الملل و مسائل امریکا برای ديپلماسى ايرانى:
 
به دو دلیل نامه اخیر آقای احمدی نژاد به باراک اوباما، رئیس جمهور جدید امریکا با نامه های قبلی ایشان به رهبران برخی کشورهای جهان متفاوت است، اول اینکه اوباما در مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که به مذاکره بدون قید و شرط با ایران، کوبا و دیگر کشورهایی که ایالات متحده امریکا با آنها اختلافاتی دارد، خواهد پرداخت، گو اینکه بعدا این اظهار نظر تعدیل و گفته شد که این مذاکرات ابتدا در سطح کارشناسی انجام می گیرد و در صورت موفقیت، در سطوح بالاتر ادامه خواهد یافت.
 
دوم اینکه اوباما با نگاه کلی تغییر در امور داخلی و سیاست خارجی ایالات متحده امریکا- به عنوان شعار اصلی انتخاباتی خود- فضای جدید را ایجاد کرده است، بنابراین در پرتو آن گفتار دوران رقابت های انتخاباتی و فضای جدیدی که اکنون ایجاد شده و ناظر بر حل مشکلاتی است که دولت بوش در خاورمیانه با آنها روبرو بوده است، پیام تبریک آقای احمدی نژاد به مناسبت موفقیت آقای اوباما  به نحوی در راستای قصد و نیت ایران برای گفت و گوی سازنده ارزیابی می شود.
 
بناست که باراک اوباما این نامه را پاسخ دهد، همان‌طور که اعلام شده ایشان نامه رئیس جمهور ایران را مطالعه و پاسخ خواهند داد، البته ممکن است پاسخ اوباما به لحاظ زمانی فوری نباشد اما دیر یا زود ارائه خواهد شد.
 
مبنایی برای مذاکره
در طرف امریکایی، قصد و نیت مذاکره با ایران از سوی آقای اوباما اعلام شده است، در عین حال نامه رئیس جمهور ایران به مناسبت تبریک انتخاب باراک اوباما نیزاعلام قصد و نیت برای نوعی مذاکره است.
 
به هر حال هر تحولی در روابط دو کشور بستگی به پاسخ آقای اوباما دارد، احتمالا رئیس جمهور جدید ایالات متحده امریکا در پاسخ به نامه همتای ایرانی خود نظراتش را در خصوص حل مسائل معوقه ایران و امریکا اعلام خواهد کرد، در صورتیکه عکس العمل ایران به این نظرات مثبت باشد؛ فضا برای ایجاد دفتر حافظ منافع امریکا در تهران فراهم خواهد شد.
 
بدون تردید در این نامه به مسئله تکنولوژی هسته ای ایران و مسائل و مشکلات عراق و افغانستان، اشاره خواهد شد و پیشنهاد اوباما این خواهد بود که در رابطه با حل این مسائل گام های مثبتی برداشته شود، اگر عکس العمل جمهوری اسلامی ایران تاحدودی متعادل باشد، آنوقت فضای جدیدی ایجاد خواهد شد و دفتر حافظ منافع امریکا در تهران به عنوان اولین گام در بازگشایی روابط دو کشور، تاسیس خواهد شد.
 
بنابراین نامه رئیس جمهور ایران به همتای امریکایی خود و پاسخ آقای اوباما و نکاتی که در نامه ایشان مورد اشاره قرار می گیرد، می تواند مبنایی برای تحولات جدید در آینده روابط تهران و واشنگتن باشد.

نظر شما :