هر وقت درآمد نفتی‌مان زیاد بوده بد مدیریت کرده‌ایم

۲۲ آبان ۱۳۸۷ | ۰۰:۴۴ کد : ۳۱۵۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
بخش نخست گزارش اختصاصی دیپلماسی ایرانی از همایش بین‌المللی "صد سال نفت در ایران"
هر وقت درآمد نفتی‌مان زیاد بوده بد مدیریت کرده‌ایم
همایش بین المللی "صد سال نفت در ایران" 19 آبان با حضور کارشناسان سیاسی، تاریخی و امور بین الملل برگزار شد. بخش نخست گزارش اختصاصی دیپلماسی ایرانی به صحبت های اکبر ترکان و حمیدرضا طیبی اختصاص دارد.  

آنچه در لابلای کلام او مورد توجه قرار گرفت یکی موضوع برداشت 42 درصدی از ذخایر نفت خام ایران از آغاز تا امروز و دیگر فروش 34 میلیارد بشکه نفت بعد از انقلاب بود.

 

او عنوان کرد که قبل از انقلاب، حدود 27 میلیارد بشکه به فروش رفته بود و از زمان جنگ تحمیلی تا امروز معادل 26 میلیارد بشکه فروش داشته ایم.

 

وی همچنین اعلام کرد مصرف داخل کشور روزانه یک میلیون و 650 میلیون بشکه باضافه 200 هزار بشکه واردات به صورت بنزین است.

 

وزیر اسبق وزارت نفت از تقاضای روزانه 600 میلیون متر مکعبی گاز در کشور با بهای متر مکعبی 2 سنت سخن گفت و بر این نکته تاکید کرد که یک متر مکعب گاز برای صادرات حدود 40 سنت فروخته می شود.

 

او در ادامه سخنانش به تقاضای جهانی نفت اشاره کرد و گفت: این تقاضا از 84.7 میلیون بشکه در روز در سال 2007 به 113.3 میلیون بشکه در روز در سال 2030 خواهد رسید.

 

ترکان با بیان اینکه بخش کمی از منابع زیرزمینی ما به منابع رو زمینی تبدیل شده است تاکید کرد: همه مسئولان در ادوار مختلف همواره قول رسیدن به رفاه را از طریق نفت داده اند. این در حالی است که به جای آن باید بگوییم زندگی بهتر محصول کوشش و کار و رشد فناوری است و نه نشستن سر سفره نفت.

 

وی افزود: همه سیاسیون ما گفته اند قول می دهیم شما را سر سفره نفت بنشانیم ولی کاش می گفتند آنچه را داریم صرف آبادانی ایران خواهیم کرد نه مصرف.

 

ترکان با انتقاد از شیوه های مدیریتی نفتی کشور گفت: بعد از انقلاب هر وقت درآمد نفتی مان زیاد بوده بد مدیریت کرده ایم و وقتی درآمد آن کم بوده، خوب مدیریت کرده ایم. باید درس هایی از گذشته بیاموزیم تا در آینده بهتر زندگی کنیم.

 

در این سمینار حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی نیز درخصوص ضرورت توسعه فناوری در صنعت نفت ایران سخنرانی کرد.

 

او با اشاره به دو الگوی توسعه صنعتی "منبع پایه" و "دانش پایه" ، الگوی توسعه منبع پایه را واجد ضعف هایی دانست که می بایست توسط الگوی دانش پایه ای آنها را مرتفع کرد.

 

طیبی سپس چالش ها و موانعی را برای توسعه فناوری در صنعت نفت برشمرد که عبارت بودند از: موانع تاریخی، آسیب پذیری مالکیت خصوصی، عدم خودباوری، بدبینی به کارآفرینان و تولیدگران، فقدان ثبات و پیوستگی داخلی و در نتیجه عدم انباشت تجربه علمی و مدیریتی در غیاب تحزب پایدار، بریدگی از فضای کسب و کار بین المللی و اعمال تحریم ها، فقدان قوانین حامی تولید و تحقیق و توسعه، وجود مقررات دست و پاگیر بر سر راه تولید، موانع ساختاری مثل نهادی و برنامه ای و لجستیکی، عدم تناسب بین تربیت نیروها و تخصص های موردنیاز، مشکلات حاصل از تحریم ها و...

 

وی برخی مصادیق توسعه فناوری را در طول تاریخ و در صنایع دریانوردی، حمل و نقل ریلی، هوا فضا، نظامی و... برشمرد و بر لزوم تمرکز بر فناوری در صنعت نفت تاکید کرد و گفت: این صنعت بعد از صنایع نظامی، پیچیده ترین و پیشرفته ترین دانش فنی را دارد و هر چه پیش می رویم با دشواری هایی در استخراج نفت و دیگر مسائل مواجه می شویم.

 

رئیس جهاد دانشگاهی الگوی منبع پایه و اتکا به نفت به مثابه ثروت دولتی را محکوم به شکست خواند و گفت: ما همیشه دوست داریم سریع تر به درآمد نفت برسیم و این یعنی اینکه از توان خارجی به جای توان داخلی استفاده کنیم. باید اراده خود را نشان دهیم ولی من چنین اراده ای را در حال حاضر نمی بینم. وزارت نفت باید خود را متولی تولید دانش و فناوری و واگذارکننده اپراتوری و بهره برداری از صنعت نفت به بخش خصوصی بداند.

  مهندس اکبر ترکان وزیر اسبق نفت یکی از سخنرانان این همایش بود که درباره ذخایر نفتی و میزان استخراج، مصرف و فروش نفت در ایران صحبت کرد.

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :