انتخابات شوراى شهر اسرائيل و تحريم اعراب

۲۱ آبان ۱۳۸۷ | ۲۲:۲۳ کد : ۳۱۷۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
رای دهندگان اسرائیلی از صبح امروز به پای صندوق­های رای رفتند تا در انتخابات سراسری شورای شهر شرکت کنند. این در حالی است که اعراب ساکن بیت المقدس به فتواهای صادر شده در این زمینه پاسخ مثبت داده و شرکت در این انتخابات را تحریم کرده­اند.
انتخابات شوراى شهر اسرائيل و تحريم اعراب

رای دهندگان اسرائیلی از صبح امروز به پای صندوق­های رای رفتند تا در انتخابات سراسری شورای شهر شرکت کنند. این در حالی است که اعراب ساکن بیت المقدس به فتواهای صادر شده در این زمینه پاسخ مثبت داده و شرکت در این انتخابات را تحریم کرده­اند.

 

بر اساس گزارش­ها نزدیک به نیم میلیون اسرائیلی در این انتخابات شرکت کردند. 17 هزار صندوق رای نیز برای جمع آوری آرا مستقر شده­اند و تدابیر شدید امنیتی در اطراف آنها برقرار است. به گفته مرکز پلیس اسرائیل در حدود 11 هزار پلیس در پیرامون مراکز انتخاباتی مستقر هستند.

 

ناظران تحولات خاورمیانه معتقدند که نتایج این انتخابات تاثیر مستقیمی بر انتخابات سراسری پارلمان اسرائیل در فوریه سال 2008 خواهد داشت. از این رو رقابت احزاب اسرائیلی در شهرهای اصلی و مناطق نزدیک به غزه بسیار تنگاتنگ است و پیش‌بينی می­شود مناطق مرزی بیشترین اثرگذاری را بر این انتخابات بگذارد.

 

در بیت المقدس نیز پیش­بینی شده است پس از تحریم در انتخابات از سوی اعراب این منطقه، رقابت بیشتر میان احزاب سکولار و بنیادگراهای یهودی برگزار شود.

 

در همین حال به گزارش شبکه الجزیره، شرکت نکردن اعراب در انتخابات تا حدودی خشم اسرائیلی­ها را بر انگیخته زیرا به اعتقاد آنها تحریم انتخابات از سوی اعراب به معنای تایید اشغال بیت المقدس است و این می­تواند باعث تحریک عرب­ها برای انجام حرکات خشونت­آمیز و برخوردهای سیاسی دیگر شود.

 

چند روز قبل از فرا رسیدن موعد انتخابات شیخ تیسیر التمیمی، رئیس قضات فلسطین شرکت در این انتخابات را تحریم کرد و از اعراب خواست حتی خود را در آن نامزد هم نکنند. وی این انتخابات را انتخاباتی سیاسی دانست که هدف آن خدمت به مردم نیست بلکه در حقیقت تلاشی برای تداوم و حفظ اشغال بیت المقدس است.

 

در تحریم وی آمده است که شرکت در انتخابات شورای شهر اسرائیل چه در حالت رای دادن و چه در حالت نامزد شدن حرام است.

 

وی همچنین گفت: «در این انتخابات احزاب تندوری یهودی شرکت می­کنند. اگر اعراب در این انتخابات شرکت کرده و در پی آن رقابت­ها گرم شود، آن گاه آرا به سمتی پیش خواهد رفت که همگی متوجه نماینده­های یهودی می­شود و این بدان معنا است که تندورها وارد مجلس می­شوند و در نهایت همه چیز به ضرر اعراب تمام خواهد شد.»

 

التمیمی برای اثبات گفته خود، اظهار داشت، برکات پیش از این گفته بود که من به حزب لیکود رای می­دهم، احزاب دیگر هم که تا کنون فلسطین را به رسمیت نشناخته­اند و تمام تلاششان بر این است که بر مسجد الاقصی مستولی شده و اشغال خود را رسمیت بدهند. برنامه برکات صد درصد سیاسی و چیزی جز تقویب اشغال و موقعیت صهیونیست­ها نیست.

 

از سوی دیگر نخست وزير مستعفى اسرائیل ضمن اعتراف به شکست در تشکيل کشور يهود بر ضرورت عقب‌نشينى از بخش‌هاى بيشترى از بيت‌المقدس و بلندى‌هاى جولان تاکيد کرد.

 

ايهود المرت در سخنانى در نشست پارلمان اين رژيم (کنست) به مناسبت سالروز ترور اسحاق رابين نخست وزير اسبق اين رژيم، اظهار داشت: «ما در تشکيل کشور دموکرات يهود و عارى از خشونت شکست خورده‌ايم.»

 

وی در ادامه افزود: «دولت جديد اسراييل مجبور به عقب‌نشينى از بخشهاى بيشترى از بيت‌المقدس و بلندى‌هاى جولان است. زمان و فرصت به وجود آمده براى حل بحران فلسطين و اسراييل بر اساس تشکيل دو کشور مستقل در حال گذر است و بايد از اين فرصت استفاده کرد.»

 

المرت در این بار ديگر از توافقنامه صلحى که به موجب آن اسراييل باید تقريبا از تمام مناطق کرانه باخترى اشغال شده خارج شود، حمايت کرد.

 

وى خاطرنشان کرد، تشکيل کشورى براى فلسطينيان در کنار اسراييل همان مضمون و مفهومى است که مذاکرات صلح بين دو طرف تحت نظارت آمريکا بر اساس آن آغاز شده است. هم اکنون بايد به دور از هر گونه شک و ترديد تصميم‌گيرى کرد، پيش از آن که فرصت به وجود آمده از بين برود. شکست در تشکيل کشور مستقل فلسطين به شرايطى منجر مى‌شود که اسراييل مجبور به موافقت با تشکيل کشور دو مليتى شامل کرانه باخترى و نوار غزه شود و اين امر نهايتا يهوديان را در اقليت قرار مى‌دهد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :