سکولار ضد فلسطينى شهردار بيت المقدس

۲۲ آبان ۱۳۸۷ | ۲۰:۴۷ کد : ۳۱۸۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
نیر برکات، درجه­دار سابق ارتش اسرائیل که از اعتقادات سکولار افراطی تبیعت می­کند بر خاخام مائیر بوروش رقیب تندروی یهودی­اش پیروز شد و توانست خود را شهردار آینده بیت­المقدس اعلام کند.
سکولار ضد فلسطينى شهردار بيت المقدس

به نظر می­رسد پیش­بینی ناظران و تحلیلگران انتخابات شورای شهر اسرائیل درست از آب در آمد و نیر برکات، درجه­دار سابق ارتش اسرائیل که از اعتقادات سکولار افراطی تبیعت می­کند بر خاخام مائیر بوروش رقیب تندروی یهودی­اش پیروز شد و توانست خود را شهردار آینده بیت­المقدس اعلام کند. وی به محض شنیدن خبر پیروزی­اش در انتخابات وعده داد که بیت المقدس همچنان یکپارچه باقی بماند، تقسیم نشود و پایتخت ابدی اسرائیل باشد.

 

وزارت کشور نتایج انتخابات بیت­المقدس را صبح امروز چهارشنبه 12 نوامبر اعلام کرد که بر اساس آن برکات از 52 درصد آرای جمع­آوری شده توانست 49 درصد آرار را تصاحب کند و بوروش رقیب تندروش نیز 43 درصد آرا را به دست آورد.

 

48 درصد مردم بیت المقدس در این انتخابات شرکت نکردند که عمده آنها فلسطینیان عربی بودند که این انتخابات را یک انتخابات سیاسی که صرفا برای دفاع از ارزش­های اسرائیلی ترتیب داده شده، دانستند. در همین رابطه مفتی اعظم فلسطین با صدور بیانیه‌ای شرکت در این انتخابات چه رای دادن و چه نامزد شدن در آن را تحریم کرده بود.

 

برکات همانند بسیاری از نامزدهای اسرائیلی دیگر تبلیغات انتخاباتی خود را به حمله به فلسطینیان و رد هر گونه عقب نشینی در مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل پایه­گذاری کرد و در تمام شعارهای تیلغاتی­اش تاکید داشت که تمام زمین­های اشغال شده توسط اسرائیل باید همچنان در اختیار این رژیم باقی بماند و بیت المقدس نیز پایتخت اسرائیل باشد. وی اصرار دارد که گفت و گوها با فلسطینیان با این نگاه پیگیری شود که بیت المقدس جزء لاینفک اسرائیل است و راهی برای بازگرداندن سرزمین­های اشغالی نیست.

 

برکات همچنین تقسیم بیت المقدس را به شدت رد می­کند و تاکید دارد که باید هزاران شهرک یهودی­نشین در دیگر نقاط مورد تنازع با فلسطینان و زمین­های اشغال شده، ساخته شود.

 

برکات عضو سابق حزب کادیما است. وی به این که از این حزب به دلیل طرح حاییم رامون، معاون نخست­وزیری اسرائیل مبنی بر تقسیم بیت المقدس جدا شده، افتخار می­کند.

 

با این حال برکات با یهودی تندرو یوری لوبولیانسکی که از اعضای حزب افراطی تورات یهودی متحد است، سر ناسازگاری دارد و به وی انتقاد می­کند که در امور شهری آرای مذهبی­اش را دخالت می­دهد و مصالح یهودی را بر مصالح عربی ترجیح می‌دهد. وی نزدیک به پنج سال است که شهردار و رئیس شورای شهر در شهرهای مختلف اسرائیل بوده است.

 

بیت المقدس نزدیک به 730 هزار نفر جمعیت دارد که 250 هزار نفر از آنها فلسطینیانی هستند که در قسمت شرقی این شهر زندگی می­کنند و عمدتا کسانی هستند که در جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1967 از تحت قیمومیب اردن خارج شدند. فلسطینیان ساکن بیت المقدس امکان حضور در انتخابات سراسری اسرائیل را دارند اما به دلیل این که به وجود اسرائیل در قسمت شرقی بیت المقدس اعتراف نمی­کنند و معتقدند اسرائیل تلاش دارد به هر نحوی شده اشغال خود را بر اراضی فلسطینی رسمیت دهد، همان طور که گفته شد از شرکت در این انتخابات خودداری کردند. به اعتقاد آنها هدف اسرائیل از برگزاری انتخابات شورای شهر صرفا سیاسی است و به هیچ عنوان اهداف خدمات رسانی ندارد.

 

رد اظهارات اولمرت توسط لیونی

 

زیپی لیونی، وزير امور خارجه‌ اسرائیل به اظهارات اولمرت مبنى بر ضرورت عقب نشينى اين رژيم از اکثر زمين‌هاى کرانه باخترى و بخش­هايى از بيت‌المقدس شرقى و بلندى­هاى جولان واکنش نشان داده و آن را رد کرد.

 

وی که اکنون رهبری حزب کاديما را نیز بر عهده دارد و خود را برای انتخابات آتی اسرائیل در ماه فوریه آماده می­کند در گفت‌وگو با راديو اسرائیل گفت: «من به عنوان رهبر کاديما به گفته‌هاى نخست وزيرى که به پايان دوره حکومتش نزديک شده، پايبند نيستم. ما به برنامه‌هاى حزب کاديما پايبند هستيم که تمام شروط برگزارى مذاکرات را تعيين کرده است.»

 

البته ليونى تاکيد کرد، نخست وزير اين ديدگاهش را در پارلمان اسراييل بيان کرد و اين اقدام خوبى بود. ما نيز خواهان کشورى امن هستيم و مى‌خواهيم که به جنگ و بحران با فلسطينيان پايان داده شود، اما بيش از هر چيز به امنيت هم­وطنان خود اهميت مى‌دهيم.

 

ايهود المرت در مراسم سالگرد ترور اسحاق رابين، نخست وزير اسبق اسرائیل، در کنست تاکيد کرده بود، اسرائيل بايد از بخش‌هاى زيادى از کرانه باخترى، بيت‌المقدس و بلندى­هاى جولان عقب نشينى کند.

 

وى هم چنين بر ضرورت تحقق صلح با فلسطينيان از طريق فرصت‌هاى بوجود آمده، تاکيد کرده بود.

 

تهدید جنگی اولمرت علیه حماس

 

از سوی دیگر ایهود اولمرت نخست‌وزير مستعفى اسرائیل مقابله با حماس را اجتناب‌ناپذير و موضوع روز خواند.

 

وی ديروز در ديدار از گردان عزه، وابسته به ارتش اسرائیل به همراه ايهود باراک، وزير دفاع اين رژيم پس از اين که گزارشى را درباره وضعيت امنيتى منطقه دريافت کرد، گفت: «بدون شک اوضاع بين اسرائيل و حماس به ناچار پيش‌زمينه مقابله‌اى اجتناب‌ناپذير است و اين مقابله مساله روز است نه اينکه آيا وجود خواهد داشت یا خیر. اسرائيل بايد در بالاترين سطح آمادگى براى اين مواجهه در وقت ضرورت باشد.»

 

ایهود باراک نيز گفت: «اسرائيل نمى‌خواهد آتش‌بس حاکم بر منطقه را نقض کند و اسرائيل به دنبال ادامه آتش‌بس است اما اين ارتش را از کار براى خنثى کردن عمليات عليه سربازان و هموطنان منع نمى‌کند.»

 

وزير دفاع اسرائیل همچنین گفت: «ارتش اسرائيل آمادگى کامل و تجهيزات کافى در اختيار دارد و امکان ربوده شدن يک سرباز در اسرائيل عملياتى راهبردى است که ظرف چند ساعت به مساله‌اى ملى و ظرف چند روز به مشکلى بين‌المللى تبدیل مى‌شود.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :