جهان در هفته اى که گذشت...

۲۳ آبان ۱۳۸۷ | ۱۶:۱۸ کد : ۳۱۸۸ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته اى که گذشت...
 اوباما به نامه احمدى نژاد پاسخ مى‌دهد
 
باراک اوباما، رييس جمهور منتخب آمريکا روز جمعه در اولين کنفرانس خبرى پس از پيروزى در انتخابات در پاسخ به سوالى در خصوص نامه تبريک محمود احمدى نژاد، رييس جمهور ايران به مناسبت پيروزى وى در انتخابات ضمن تاييد ارسال اين نامه گفت: نامه رييس جمهور احمدى نژاد را بررسى‌خواهم کرد و به نحو شايسته‌اى پاسخ آن را خواهم داد.
 
اوباما در اين کنفرانس 20 دقيقه‌اى افزود: فقط سه روز از اين انتخابات گذشته است و قطعا چگونگى رويکرد ما به کشورى مانند ايران چيزى نيست که بتوان به سرعت و به سادگى انجام داد؛ فکر مى‌کنم بايد درباره‌اش فکر کرد.
 
اوباما هم چنين در خصوص تسليحات هسته‌اى با تکرار آنچه در مبارزات انتخاباتى‌اش گفته بود مدعى شد: توسعه سلاح هسته‌اى در ايران غيرقابل پذيرش است و ما بايد تلاش بين المللى را براى جلوگيرى از چنين اتفاقى افزايش دهيم.
 
بوش و اولمرت درباره ايران گفت‌وگو مى‌کنند
 
روزنامه هاآرتص از نشست ايهود المرت، نخست‌وزير مستعفى رژيم صهونيستى و جورج بوش رييس جمهور آمريکا در نوامبر و بررسى مساله تعامل با ايران خبر داد.
 
قرار است اولمرت و بوش در نشستى در واشنگتن گردهم آيند که ظاهرا روابط با اسرائيل، روند صلح با فلسطينى‌ها و سوريه، تعامل با ايران و متحدانش، آينده‌ همکارى‌هاى نظامى با آمريکا و کمک‌هاى آمريکا به اسرائيل از موضوعات مورد بحث در اين نشست خواهد بود.
 
سياست‌هاى آمريکا در قبال خاورميانه تغيير نخواهد کرد
 
جفرى ويلتمن معاون وزير امور خارجه‌ آمريکا در امور خاور نزديک که به عنوان سفير آمريکا در بيروت نيز فعاليت داشته است، در خصوص امکان تغيير در سياست‌هاى آمريکا در قبال لبنان با روى کار آمدن دولت جديد در اين کشور اظهار داشت: هيچ گونه تغييرى در سياست هر يک از دولت‌هاى آمريکا در قبال بيروت ايجاد نشد و من مطمئن هستم، پايبندى آ‌مريکا به حمايت از لبنان و موسسات آن از جمله ارتش و پايبندى به حمايت از وحدت، حاکميت و استقلال لبنان همچون گذشته باقى خواهد ماند، هر چند که ممکن است برخى تغييرات در تاکتيک‌ها و اشخاص ايجاد شود و يا اين که تفکرات جديدى ارايه شود اما سياست‌ها به منوال گذشته باقى خواهد ماند.
 
ويلتمن در خصوص اين که لبنانى‌ها معتقدند روى کار آمدن باراک اوباما، رييس‌جمهور منتخب آمريکا موجب آرامش اوضاع لبنان مى‌شود، گفت: هر رييس‌جمهورى خط مشى ويژه‌ خودش را در اداره امور کشور دارد اما چنانچه به موضع‌گيرى‌هاى ما در قبال خاورميانه بنگريد، مى‌بينيد که ما از حاکميت و استقلال لبنان دفاع مى‌کنيم، به دنبال حل و فصل بحران فلسطين و اسراييل بر اساس تشکيل دو کشور مستقل هستيم، خواهان ايجاد عراقى با ثبات و شکوفا هستيم و به ايران به عنوان يک کشور همسايه‌ مسئول مى‌نگريم. اين اصول هرگز با روى کار آمدن هر دولت جديدى در آمريکا تغيير نخواهد کرد زيرا سازمان‌هايى که اين سياست‌ها را ترسيم و اداره مى‌کنند، ثابت هستند.
 
پرونده‌ اقتصادى مهم ترين محور برنامه‌هاى دولت جديد آمريکا
 
باراک اوباما، رييس‌جمهور منتخب آمريکا در اولين نطق راديويى هفتگى‌اش اظهار داشت: به رغم آن که جورج بوش، رييس‌جمهور آمريکا همچنان مسوول سياست‌هاى اقتصادى کشور است اما من در تلاش هستم تا يک تيم براى رويارويى فورى با بحران اقتصادى پس از آغاز فعاليتم در کاخ سفيد در ماه ژانويه تشکيل دهم.
 
اوباما هم‌چنين اتخاذ گام‌هاى فورى براى رويارويى با بحران اقتصادى را خواستار شد و تاکيد کرد: حتى نبايد براى يک لحظه وقت را تلف کرد.
 
رييس‌جمهور منتخب آمريکا خاطرنشان کرد که تلاش مى‌کند تا وضع اقتصادى کشور را با توجه به مشکلات بيکارى و ديگر مشکلات اقتصادى موجود براى مردم آمريکا به ثبات برساند.
 
لاوروف و رايس در شرم الشيخ روابط دوجانبه را بررسى کردند
 
وزيران امور خارجه‌ى آمريکا و روسيه در ديدارى يک ساعته و در گفتگويى مستقيم، اختلاف اين دو ابرقدرت نظامى بر سر طرح‌هاى دفاع موشکى را مورد بحث و بررسى قرار دادند.
 
شان مک کورمک سخنگوى وزارت امور خارجه آمريکا، گفت: کاندوليزا رايس و سرگئى لاوروف وزيران خارجه‌ آمريکا و روسيه، در شرم‌الشيخ مصر نشست 80 دقيقه‌اى با يکديگر داشتند.
 
اين ديدار رودررو به دنبال يک دوره روابط سرد ميان مسکو و واشنگتن پس از جنگ ماه اوت روسيه و گرجستان - متحد کليدى آمريکا - صورت گرفته است. اين ديدار چند روز پس از اعلام ديميترى مدودف رييس جمهور روسيه مبنى بر اين که مسکو در نظر دارد موشک‌هاى استراتژيک خود را در مرز اتحاديه‌ اروپا مستقر کند، صورت گرفته است.
 
ديدار وزير کشور عربستان با پترائوس
 
وزير کشور عربستان در دفتر خود با رييس فرماندهى مرکزى آمريکا در خاورميانه و آسياى مرکزى و هيات همراه وى ديدار کرد.
 
طى اين ديدار نايف بن عبدالعزيز وزير کشور عربستان و ديويد پترائوس فرمانده‌ نيروهاى آمريکا در خاورميانه و آسياى مرکزى، آخرين تحولات منطقه‌اى و بين‌المللى را بررسى کردند.
 
همچنين نايف بن عبدالعزيز در دفتر خود با حازم بن محمد کرکلتى سفير عربستان در سوييس و عبدالعزيز بن عبدالرحمن الدريس سفير عربستان در ايرلند ديدار کرد و طى اين ديدار بر تحکيم روابط عربستان با سوييس و ايرلند تاکيد کرد و براى آنها آرزوى موفقيت در انجام وظايف محوله کرد.
 
امیدواری کوبا به تغییر در سياست‌هاى آمريکا  
 
"فليپه پرز روکه" وزیر خارجه کوبا که در کنفرانس خبرى در مسکو سخن مى‌گفت، تاکيد کرد: ما اعتقاد داريم دولت آمريکا بايد در سياست‌هاى خود در قبال کوبا بازنگرى کند.
 
وى افزود: قول‌هاى تغيير در آمريکا اساس انتخاب اوباما بود. ما اميدواريم که واشنگتن سياست‌هاى خود را در قبال ما تغيير خواهد داد.
 
وزير امور خارجه کوبا همچنين خواستار لغو تحريم‌هاى 46 ساله تجارى آمريکا عليه کوبا و تعطيلى پايگاه دريايى ارتش آمريکا در گوانتانامو شد.
 
20 نفر در زیردریایی روس کشته شدند
 
یک سخنگوی بلند پایه نیروی دریایی روسیه از کشته شدن دست کم 20 تن در زیر دریایی هسته‌ای واقع در اقیانوس آرام خبر داد.
 
به گفته این مقام که نامش منتشر نشده است هنگام وقوع این حادثه در زیردریایی دست کم 208 تن حضور داشته‌اند که 20 نفر از آنها کشته و 22 تن نیز به شدت مجروح شده‌اند.
 
علت سانحه فوق اختلال در کار سیستم ضد حریق این زیردریایی عنوان شده و ظاهرا به کار راکتورهای هسته‌ای موجود در این زیردریایی اختلالی وارد نشده است.
 
احتمال بازگشت پوتین به کرملین
 
رسانه های روسی به نقل از منابع این کشور اعلام کردند که دیمیتری مدودف ممکن است استعفا داده و راه را برای ورود دوباره پوتین به کرملین بازکند.
 
مدودف در اولین خطابه ملی خود خواستار افزایش دوره ریاست جمهوری این کشور از 4 سال به 6 سال شد.
 
روزنامه "ودوموستی" به نقل از یک منبع ناشناس در کرملین می نویسد: اگر نمایندگان و قانونگذاران این پیشنهاد اصلاحی را تصویب کنند مدودف ممکن است اوایل سال آینده از شغل خود کناره گیری کند.
 
مدودف رسما خواستار افزایش دوره ریاست جمهوری روسیه شد
 
رئیس جمهوری روسیه امروز به طور رسمی از پارلمان این کشور خواست مدت ریاست جمهوری را از چهار به شش سال افزایش دهد.
 
بخش مطبوعاتی کاخ کرملین روز سه شنبه خبر داد که دیمیتری مدودف طرحی را به نمایندگان مجلس ارائه کرد.
 
رئیس جمهوری روسیه در این طرح از نمایندگان خواست که دوره ریاست جمهوری از چهار به شش سال افزایش یابد.
 
رييس پارلمان اوکراين برکنار شد
 
233 نماينده پارلمان اوکراين به برکنارى آرسنى ياتسنيوک، رييس پارلمان راى مثبت دادند. براى برکنارى وى به 226 راى نياز بود.
 
الکساندر لاورينوويچ نماينده‌ حزب مناطق و معاون اول ياتسنيوک به طور موقت جانشين وى شده است.
 
نمايندگان، رييس پارلمان را به نقض قوانين متهم کرده‌اند. خود ياتسنيوک پس از ازهم پاشيدن ائتلاف نارنجى (ائتلاف حاکم بلوک يوليا تيموشنکو و فراکسيون هوادار رييس جمهور اوکراين ما - دفاع ملى) خواستار برکنارى در اوايل سپتامبر 2008 شده بود اما بررسى آن چندين بار به تعويق افتاده بود.
 
بهبود نسبی وضعیت سیاسی حزب کارگر انگلیس
 
جدیدترین نظرسنجی های انجام شده در انگلیس حکایت از بهبود وضعیت نخست وزیر این کشور به دلیل اتخاذ سیاست های اقتصادی مناسب از سوی دولت انگلیس دارد.
 
این نظر سنجی که توسط روزنامه تایمز انجام شده حکایت از افزایش محبوبیت گوردون براون و حزب کارگر در انگلیس دارد.
 
بر همین اساس محبوبیت حزب کارگر در مقایسه با آخرین نظرسنجی های انجام شده با پنج درصد رشد به 35 درصد رسیده است.
 
تنش در روابط آلمان - روآندا
 
رزکابويه مدير تشريفات پل کاگامه رييس جمهور روآندا، روز يکشنبه بر اساس حکم دستگيرى بين‌المللى وى که از سوى يک قاضى فرانسوى در سال 2006 به اتهام دست داشتن در قتل رييس‌جمهور سابق اين کشور صادر شده در فرودگاه فرانکفورت توسط پليس آلمان دستگير شد.
 
وى به منظور آماده‌سازى زمينه جهت ديدار کاگامه از آلمان به برلين سفر کرده بود.
 
رزمارى موسمينالى وزير خارجه‌ى روآندا، به خبرنگاران گفت: ما از سفير آلمان خواسته‌ايم تا براى حل و فصل اين مساله کشور را ترک کند. روآندا همچنين سفير خود از برلين را فرا خوانده است.
 
انتخابات زودهنگام تا سال آينده به تعويق افتاده است
 
ويکتور يوشچنکو رييس‌جمهور اوکراين در حاشيه‌ مراسم گراميداشت نودمين سالگرد استقلال لهستان اظهار داشت: معقولانه نيست که طى تعطيلات سال نو انتخابات برگزار کنيم.
 
يوشچنکو در ماه گذشته تصميم خود مبنى بر به تعويق انداختن انتخابات تا چهارده دسامبر را اعلام داشت.
 
وى همچنين از پارلمان خواست اقدامات اضطرارى را براى مقابله با بحران مالى در جهان انجام دهد، اما پارلمان اين کشور 29 اکتبر قانون پيشنهادى توسط حزب حاکم براى سرمايه‌گذارى جهت برگزارى انتخابات زودهنگام را رد کرد.
 
کره‌ شمالى تردد زمينى در مرز با کره‌ جنوبى را متوقف کرد
 
کره شمالى روز چهارشنبه اعلام کرد که تمامى ترددهاى زمينى اين کشور در مناطق مرزى‌اش با کره‌ جنوبى را که قرار بود از ماه آينده آغاز شود، به دليل موضع تقابلى سئول متوقف کرده است.
 
آژانس خبرى رسمى کره‌ شمالى اعلام کرد، ارتش کره‌ شمالى براى مقابله و قطع تمامى ترددهاى زمينى در مرز دو کره که از اول دسامبر آغاز مى‌شود، وارد عمل خواهد شد.
 
اين اقدام در بحبوحه‌ افزايش تنش‌ها در اين شبه جزيره و اتهامات مکرر کره‌ شمالى مبنى بر اين که دولت محافظه‌کار سئول فعاليت هاى مقابله جويانه انجام مى‌دهد، صورت گرفته است.
 
مذاکرات آشتى ملى زيمبابوه بار ديگر ناکام ماند
 
در پى مخالفت حزب اصلى اپوزيسيون زيمبابوه با پيشنهاد‌هاى ميانجيگران منطقه‌اى براى تقسيم کنترل نيروى پليس با حزب حاکم زانو - پى‌اف، تلاش‌ها براى پياده کردن يک توافق تقسيم قدرت در زيمبابوه‌ بحران زده بار ديگر ناکام ماند.
 
جامعه توسعه جنوب آفريقا که متشکل از 15 کشور اين قاره است، در نشست سران در ژوهانسبورگ آفريقاى جنوبى خواستار تشکيل بى‌درنگ دولت اتحاد ملى در زيمبابوه و انجام تغييرات ضرورى در قانون اساسى به منظور تسهيل اين روند شد.
 
اين گروه همچنين حکم کرد که وزارت کشور زيمبابوه که کنترل نيروهاى پليس را در دست دارد، توسط دو وزير به طور مشترک که از سوى رابرت موگابه رييس جمهور زيمبابوه و مورگان چانگيراى رهبر احزب اصلى اپوزيسيون جنبش تغييرات دموکراتيک معرفى مى‌شوند، کنترل شود.
 
چاد و سودان روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند
 
چاد و سودان پس از ماه‌ها سردی روابط سیاسی، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و با هم تبادل سفیر کردند.
 
روزنامه سوییسی نویه سوریشر سایتونگ در پایگاه اینترنتی خود گزارش داد، این دو کشور همسایه شش ماه پیش همه روابط خود را با یکدیگر قطع کرده و همدیگر را به حمایت از گروه‌های شورشی در همسایگی خود متهم کردند.
 
سودان، دولت انجامنا را متهم می‌کند که شورشیان دارفور را مورد حمایت قرار داده است که اوایل سال جاری میلادی تا نزدیک خارطوم نفوذ کرده بودند. چاد هم رهبری سودان را متهم می‌کند که حامی شورشیان شرق این کشور قرار دارد.
 
رادیو بی‌بی‌سی هم خبر داد در دیداری در لیبی دو طرف متعهد شدند جنبش‌های شورشی دیگر مورد حمایت قرار نگیرند و به جنگ روانی علیه همدیگر خاتمه دهند.
 
رئيس جمهور سودان در دارفور آتش‌بس اعلام کرد
 
"عمرالبشير" روز چهارشنبه دستور توقف فورى آتش‌بس را در دارفور صادر کرد و خواستار خلع سلاح شبه‌نظاميان در اين منطقه واقع در غرب کشور شد.
 
رئيس جمهور سودان آتش‌بس غيرمشروط بين نيروهاى شبه‌نظامى و جنبش‌هاى شورشى را شرط ايجاد ساز و کار نظارت فعال و مشترک از سوى همه طرف‌هاى ذيربط و نيروهاى مشترک اتحاديه آفريقا و سازمان ملل دانست.
 
وى افزود: اجراى طرح نياز به تعيين مواضع طرف‌هاى درگير و ايجاد تماس‌‌هاى فشرده و انجام برنامه‌هاى ادارى دارد.

نظر شما :