ديپلماسى وسیاست‌خارجی در کلام مسئولين

۲۴ آبان ۱۳۸۷ | ۱۶:۱۹ کد : ۳۱۹۰ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
ديپلماسى وسیاست‌خارجی در کلام مسئولين
رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، سخنگوی وزیر خارجه، یکی از مدیران وزارت امور خارجه، فرمانده نيروى مقاومت بسيج، چند تن از نمایندگان مجلس، معاون سياست خارجى مرکز تحقيقات استراتژيک، رئیس مجلس، سفیر ايران در سازمان ملل متحد، جانشین رئیس ستاد کل ارتش، امام جمعه موقت تهران و رئیس مجمع تشخیص نظام مسئولانی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.
 
پیام محمود احمدی نژاد به باراک اوباما
 
محمود احمدى‌نژاد در نامه ای به باراک اوباما پس از پیروزی اش در انتخابات آمریکا تصريح کرد‌: توقع عمومى اين است که پاسخگويى سريع و روشن به مطالبه تحول صحيح و اساسى در سياست‌هاى داخلى و خارجى دولت آمريکا که خواست همه ملت‌هاى جهان و ملت آمريکاست ، سرلوحه و محور همه برنامه‌ها و اقدامات دولت آينده شما قرار گيرد.
 
احمدى‌نژاد افزود: ملت‌هاى جهان انتظار دارند که سياست‌هاى مبتنى بر جنگ طلبى، اشغالگرى، زورگويى، فريبکارى تحقير ملت‌ها و تحميل روابط تبعيض آميز و غيرعادلانه بر آنان و بر مناسبات جهانى که موجب انزجار همه ملت‌ها و اکثريت دولت‌ها از حاکمان آمريکا و مشوه شدن حيثيت مردم آن کشور شده است به رفتارى مبتنى بر عدالت و احترام به حقوق انسان‌ها و ملت‌ها دوستى و عدم دخالت در امور ديگران تبديل گردد و دايره دخالت‌هاى دولت آمريکا به مرزهاى جغرافيايى آن کشور محدود شود.
 
اين نامه حاکی است: ملت بزرگ و تمدن ساز ايران و عدالت جوى ايران از تحولات اساسى، عادلانه و واقعى در سياست‌ها و رفتارها به ويژه در اين منطقه استقبال مى‌کند.
 
تحريم‌هاى دشمنان به فضل الهى به نفع ما تمام شد
 
رئیس جمهور در همایش ملی طرح تحول اقتصادی با بيان اينکه «وضعيتى که امروز در اقتصاد جهانى ايجاد شده، حاصل 70 تا 80 سال عملکرد اقتصادى اين نظام است» گفت: امروز هم که نظام سلطه دچار خسارت و ضرر شده مى‌خواهد اين ضرر را از جيب ديگران جبران کند؛ چنان که بخشى از آن به صورت غيرادارى از جيب ما مى‌رود و به هر نسبتى که با نظام اقتصادى جهان در تعامل باشيم و در اين رابطه قرار داشته باشيم، سودها به سمت آن نقطه‌ مرکزى مى‌رود و ضررها به ما منتقل مى‌شود.
 
رييس‌جمهور با بيان اينکه «نيازمند يک نظام اقتصادى مستقل هستيم که ويژگى‌هاى انسانى و ارزشى خود را داشته باشد و بر پايه عدالت، احترام به کرامت انسانى و در خدمت تعالى انسان باشد و خود نقطه‌ هدف نباشد» افزود: ما فکر مى‌کنيم اقتصاد بايد ابزارى در جهت تعالى جامعه بشرى باشد. ما بايد اين نظام اقتصادى را تدوين کنيم و اين يک آرزوى تاريخى براى ما و خيلى‌هاست؛ چنان که امروز که ناکارآمدى اقتصاد ليبرال آشکار شده است، بسيارى از افراد اظهارنظر و آرزوى تاريخى خود را بيان مى‌کنند. 
 
وی  ادامه داد: برخى اتفاق رخ‌داده در اقتصاد غرب را به ضرر ايران مى‌بينند و مى‌گويند تبعات منفى آن بر اقتصاد ايران خيلى بيشتر از اقتصاد غرب است. من از بيان چنين حرف‌هايى تعجب مى‌کنم، در حالى که در پشت آن‌ها هيچ‌گونه سند و منطقى وجود ندارد. قضيه برعکس است؛ چنان که از آنجا که با هوشمندى اقتصاددانان و تصميم‌گيران کشور، اقتصاد ما در اقتصاد جهانى هضم نشده، آثار منفى وضعيت موجود بر اقتصاد ما کمتر است و اين مساله‌اى است که خيلى از افراد به آن اذعان کرده‌اند و حتى تحريم‌هاى دشمنان به فضل الهى به نفع ما تمام شد، در حالى که اگر تمام درهاى اقتصاد ما بر روى آنها باز بود و با آنها گره خورده بود، ما هم بايد سهم بيشترى از اين ضررها را تحمل مى‌کرديم؛ چنان که اين مساله را در برخى کشورهاى همسايه‌ شمالى و حتى شر‌قى‌مان مشاهده مى‌کنيم.
 
رئیس جمهور، زورگویان جهان را به حرکت در راه انبیا دعوت کرد
 
رييس جمهور در مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری امام رضا خطاب به زورگويان جهان تاکيد کرد: شما راه طغيان را در پيش گرفتيد و از راه انبيا دور شديد، راه ممانعت انسان‌ها به پيوستن به راه انبيا را در پيش گرفتيد و نتيجه آن را ديديد همه شما شکست خورده‌ايد و شرمنده‌ايد و ذليل هستيد. ما همه شما را نصحيت و دعوت مى‌کنيم به راه انبيا و اين دعوت يک هديه الهى است. اصرار بر راه ضدبشريت، ظلم، خودخواهى، خودپرستى و تضعيف حقوق ملت‌ها، زورگويى و آدم‌کشى بس است. براى شما بهتر است که به راه حقيقت برگرديد، چنگ به دامن امام بزنيد. ما انتظار داريم و اميدواريم که اين‌ها پيام دعوت را بشنويد و توبه کنيد و ايمان بياوريد و در مسير خدمت به انسان‌ها و در مسير عدالت و حق حرکت کنند و اين براى خود‌تان نيز بهتر است.
 
وى گفت: ترديدى ندارم اين‌هايى که نوبه‌نو مى‌آيند و آن‌هايى که دوران‌شان به پايان رسيده است، اگر همه دست به دست بدهند قواى مادى و شيطانى خود را بسيج کنند باز هم به نتيجه نمى‌رسند و راهى جز توبه و بازگشت و تبعيت از امام را ندارند. آن‌ها نبايد فکر کنند که روى خزانه ميليارد دلارى و تجهيزات نشسته‌اند و به موفقيت مى‌رسند. اين خزانه ميليارد دلارى و تجهيزات در يک چشم به هم زدن بر باد است.
 
وى با بيان اين‌که "اين زورگويان حرفى يا ابتکارى نو ندارند و به پايان رسيده‌اند" گفت: آن‌ها هر جا که کم مى‌آورند مى‌خواهند با شمشير و زور وارد شوند و هر کسى که بخواهد با شمشير و زور مسائل را حل کند، آخر خط است.
 
اگر قدرتى بخواهد غلطى بکند، همين جوانان سارى او را کفايت مى‌کند
 
رئیس جمهور در سفر استانی به مازندران گفت: در موضوع هسته‌اى مهم‌تر از خود فناورى، علم و منافع اقتصادى اين فناورى که بسيار مهم است، عزت ملت ايران بود. آنها همه مى‌خواستند به بهانه‌هاى هسته‌اى و گوناگون عزت ملت ايران را لگدمال کنند و اگر عزت يک کشور لگدمال شود، هيچ شانى از شئون ملت و هيچ حقى از حقوق آن باقى نمى‌ماند؛ چنان که مى‌بينيد در کشورهايى که عزت خود را از دست داده‌اند، اکنون مستکبران تا درون خانه‌ها آمده‌اند و براى آن‌ها هيچ کرامت، عزت و حيثيتى قائل نيستند.
 
احمدی نژاد افزود: من از زبان شما مردم مازندران مى‌خواهم به آن‌ها پيام بدهم که براى ما تفاوتى نمى‌کند چه کسى برود و چه کسى بماند؛ تغيير حکومت‌ها و دولت‌ها تفاوتى نمى‌کند بلکه رفتار آنهاست که زير ذره‌بين ملت ايران و ملت‌هاى جهان قرار دارد و هر کس بخواهد با زبان زور و غرور با ملت ايران صحبت کند، پاسخ ملت ايران به او روشن است؛ چنان که اگر قدرتى بخواهد غلطى بکند، بى‌ادبى بکند و جسارتى بکند براى منکوب کردن او، همين جوانان سارى کفايت مى‌کنند و او را سر جاى خود مى‌نشانند.
 
ممکن است کور امیدی به او (اوباما) باشد
 
آیت الله جنتی امام جمعه موقت تهران با اشاره به انتخابات آمريکا گفت: اين انتخابات تمام شد، يکى رفت و يکى آمد. من نمى‌دانم اين فرد چه مى‌خواهد بکند. خودش حرف‌هايى مى‌زند اما خيلى حرف‌ها در موقع انتخابات گفته مى‌شود و بعد فراموش مى‌شود، ادعا مى‌کند که مى‌خواهد تحول ايجاد کند اگر اين کار را بکند ممکن است يک کوراميدى به او باشد اما در اصول فرقى نمى‌کند.
 
وى اظهار داشت: سياست‌هاى کلى اجتناب‌ناپذير آمريکا ضديت با اسلام است. اين خدشه برنمى‌دارد حالا هر جناح، جريان و حزبى بيايد همين وجود دارد. اين سلطه‌گرى مساله‌ ريشه‌اى است. بايد بر مملکت خود مسلط باشند، بايد همه را قبضه کنند و منافع خود را هر جا که هست بگيرند ولو اين‌که منافع ديگران به خطر بيفتد، جان‌ها به خطر بيفتد، خانه‌ها خراب بشود، عراق ويران شود، قبرستان شود، افغانستان هم همين‌طور حتى ترکش‌هايش به پاکستان هم بخورد. اين همه کشته و آبروريزى بشود. فقط بتوانيم آن‌جا حضور داشته باشيم و سلطه داشته باشيم؛ اين سياست آن‌هاست و فرقى نمى‌کند.
 
وى افزود: در مورد اسرائيل هم که اين‌ها همين اول بايد بروند آستان اسرائيل را ببوسند و در مقابل عده‌اى ذليل به خاک بيفتند و اظهار ذلت کنند و بعد سر پست‌شان در کاخ سفيد بنشينند. اين هم از سياست‌هاى کلى و اجتناب‌ناپذير آمريکاست. حالا اگر کنار اين کار ديگرى بکنند مساله‌ اساسى و اصولى نيست. پس اين مشکلات جهان اسلام و بشريت است. چه بايد کرد؟ بايد مقاومت، صبر و پايدارى داشت. اين کليدش است. اى برادر، خواهر، اى سياسى، اى طلبه و دانشگاهى بدانيد اين کليد خورده است.
 
خطيب نماز جمعه تهران ادامه داد: الان مسائل اقتصادى آن‌ها را کلافه کرده است و روز به روز سهام‌شان سقوط مى‌کند، وضعيت‌شان عجيب و غريب است. در داخل آمريکا مشکلات‌شان خيلى زياد است. چيزهاى عجيب و غريبى از آن نقل مى‌کنند. مى‌گويند مردم آمريکا بيش از 50 درصد در تامين زندگى روزمره‌ خود مشکل دارند، 66 درصد نگران تامين هزينه‌هاى گزاف درمانى و بهداشتى هستند. وضع آمريکا اين‌طور است. آن‌ها رو به سقوط هستند و سير نزولى خود را طى مى‌کنند در حالى که ما سير صعودى داريم.
 
نگاه آمریکا به ایران تغییر می کند
 
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با مهر، انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا را تحول مهمی در جامعه آمریکا دانست و اظهار داشت : با توجه به اینکه اکثریت جامعه 300 میلیونی آمریکا سفید پوست هستند و اقلیت کوچکی سیاه پوستان و نژادهای دو رگه را تشکیل می دهند انتخاب اوباما نشان از تحول در رویکرد جامعه آمریکا دارد.
 
بروجردی یادآور شد: اوباما با سیاست های مردمی و نزدیک به توده های مردم آمریکا وارد صحنه تبلیغات انتخابات آمریکا شد و این سیاست جواب داد، فکر می کنم باید شاهد نوعی تغییر رویکرد آمریکایی ها در سیاستهایشان در منطقه باشیم.
 
وی درباره تاثیرانتخاب اوباما در رابطه این کشور با ایران نیز گفت: این که اوباما شخصی مانند سناتور بایدن را که مواضع معتدلی نسبت به ایران دارد به عنوان معاون خود انتخاب می کند نشان دهنده رویکرد مثبت در جهت تعامل با جمهوری اسلامی است به نظر می رسد در این زمینه ما باید شاهد یک نگاه جدیدی از طرف آمریکایی ها به ایران باشیم.
 
در شرايط فعلى بايد ببينيم اوباما چه مى کند
 
علاءالدین بروجردی رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس تصريح کرد: آنچه مسلم است به دليل اشتباهات متعدد جمهورى خواهان، بوش و تبليغات سياست‌هاى اوباما در افکار عمومى آمريکا ، قابل پيش بينى است که اوباما در عرصه سياست خارجى آمريکا تغيير ايجاد کند که ايران نيز مى تواند جزء آن باشد اما اين به معناى آن نيست که ما شاهد يک تغيير راهبردى در سياست هاى آمريکا باشيم؛ چرا که آمريکا تنها اوباما نيست و لابى هاى صهيونيستى , سازمان جاسوسى سيا و پنتاگون نيز در اين زمينه نقش موثرى را ايفا مى کنند ، ولى به عنوان گام اول چنين اتفاقى خواهد افتاد.
 
وى در خصوص رابطه ايران و آمريکا در شرايط جديد گفت: طى سال هاى اخير، پيام هاى متعددى را براى مذاکره به ويژه از سوى کنگره آمريکا دريافت مى کرديم، اما حرف ما اين است که يک دم بلند خروس وجود دارد ،اينکه ابتدا براى مقابله با جمهورى اسلامى بودجه تصويب مى کنند و به دنبال براندازى نظام قانونى کشور ما هستند سپس حرف از مذاکره را مى زنند با اين حال مذاکره براى بى معناست.
 
وى افزود: ما اگر در عراق هم حاضر به مذاکره شديم، براى کمک به مردم مظلوم عراق بود، اما در شرايط فعلى بايد ببينيم اوباما چه مى کند، بنابراين جهان در انتظار تغيير در آمريکاست.
 
امارات کوچکتر از آن است که تهديدى براى ما داشته باشد
 
رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس در پاسخ به سوالى در خصوص ادعاهاى امارات در موضوع جزاير سه گانه و تهديدات اين کشور عليه ايران تصريح کرد: امارات خيلى کوچکتر از آن است که بخواهد تهديدى براى ما داشته باشد و ما با آنها مسئله سه جزيره را نداريم بلکه جزيره ابوموسى است که جزء لاينفک تماميت ارضى جمهورى اسلامى است، سوء تفاهم هايى دارند که ما گفته‌ايم براى رفع آن ها حاضر به مذاکره هستيم و اين مسئله خيلى کوچکتر از اين است که تبليغ مى شود.
 
پيام رييس جمهور به اوباما اتمام حجت و نوعى نصيحت کتبى بود
 
محمد اسماعيل کوثرى در گفتگو با ايسنا با بيان اين‌که تجاوز و چپاول منافع کشورهايى چون افغانستان و عراق و تلفاتى که نيروهاى نظامى آمريکا داده‌اند و بحران اقتصادى ايجاد شده در دنيا نشان دهنده‌ سياست‌هاى غلط بوش و عدم موفقيت وى بود، ‌افزود: اين مباحث سبب شد مردم از جمهورى خواهان به دموکرات‌ها روى بياورند و در اصل عمل نادرست بوش سبب شد دموکرات‌ها و اوباما راى بياورند.
 
نماينده‌ مردم تهران در خانه‌ ملت همچنين پيام رييس جمهور کشورمان به اوباما را اتمام حجت و نوعى نصيحت کتبى توصيف کرد و گفت: در گذشته نيز حضرت امام خمينى(ره) و مقام معظم رهبرى شفاها دولتمردان آمريکايى را نصيحت کردند و اين بار نيز احمدى‌نژاد در پيامى کتبى اين مساله را مطرح کرده است.
 
کوثرى يادآور شد: در اصل رييس جمهور خواسته تا با اين پيام به دولتمردان آمريکايى اتمام حجت کند و به دنيا تفهيم کند که ما اهل گفتگو و صحبت هستيم و اگر آنها بخواهند از راه زور مسير خود را ادامه دهند در نهايت به سرنوشت و بلايى مبتلا خواهند شد که بوش و جمهورى‌خواهان شدند. 
 
توافقنامه امنيتى براى مردم و همسايگان عراق خطرناک است
 
حشمت‌الله فلاحت‌پيشه رئيس گروه دوستى پارلمانى ايران و عراق در ديدار با محمود شيخ‌المجيد سفير عراق در تهران با اشاره به اشتراکات ديرينه تاريخى، فرهنگى و مذهبى دو کشور ايران و عراق بر گسترش و تقويت روابط پارلمانى تاکيد کرد.
 
وى با انتقاد از حضور نيرهاى اشغالگر در عراق گفت: بايد روند تقويت دولت با هدف کاهش بحران‌ها به سرعت پيش برود تا شاهد يک عراق مستقل و آزاد باشيم.
 
رئيس گروه دوستى پارلمانى ايران و عراق پيرامون توافقنامه امنيتى آمريکا و عراق اظهار داشت: اگر نتيجه توافقنامه امنيتى آمريکا استقرار يک نظم آمريکايى باشد براى مردم و همسايگان عراق خطرناک است.
 
اتحادیه اروپا رویکرد خود را در قبال ایران تصحیح کند
 
کاظم جلالى نماينده شاهرود در مجلس شوراى اسلامى در ديدار با يادومير کوه‌ليجک نماينده جمهورى چک در پارلمان اروپا با اشاره به همکارى‌هاى مطلوب جمهورى اسلامى ايران با مجموعه اتحاديه اروپايى در خصوص مسايل هسته‌اى گفت: ايران از همان ابتدا، رويکرد فعالى را در زمينه همکارى با اروپا در مسئله هسته‌اى پيش گرفت و امروز نيز آمادگى دارد اين همکارى را در ساير زمينه‌ها همچون امنيت و اقتصاد و انرژى ادامه دهد.
 
وى در ادامه از فعاليت‌ در زمينه‌ مقابله با قاچاق مواد مخدر، مبارزه با تروريزم و امنيت خاورميانه به عنوان جنبه‌اى مشترک همکارى بين ايران و اروپا نام برد و افزود: اتحاديه اروپا با تصحيح برداشت و رويکرد خود در مورد جمهورى اسلامى مى‌تواند افق‌هاى جديدى از همکارى‌هاى اقتصادى، تجارى را بر روى خود بگشايد.
 
انتقاد از مذاکره برخی کشورها با طالبان
 
فيد لنداگرتا، مديرکل کشورهاى حوزه مديترانه، آفريقاى شمالى و خاورميانه وزارت امور خارجه اسپانيا با علاءالدين بروجردى، رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى ديدار کرد و پيرامون روابط دوجانبه و مسايل منطقه‌اى به بحث و گفتگو پرداخت.
 
بروجردی در بخشی از سخنان خود با تشريح اوضاع کنونى افغانستان و شکست آمريکا در اين کشور گفت: خروج نيروهاى بيگانه از افغانستان منافع اين کشور را تامين مى‌کند.
 
بروجردى در همين زمينه با انتقاد از مذاکره برخى کشورهاى اروپايى با گروه طالبان گفت: سياست برخى کشورهاى اروپايى مبنى بر ارتباط با عناصر تندرو در افغانستان به زيان امنيت و ثبات منطقه مى‌باشد. 
 
انتظار داریم اوباما از سیاست های بوش پیروی نکند
 
امیر رضا خرم طوسی جانشین رئیس ستاد کل ارتش تصریح کرد: ما انتظار داریم اوباما با تدابیر خاص تغییر سیاست داده و از سیاست های بوش پیروی نکند.
 
وی در گفتگو با مهر درباره تهدیدات دشمنان به ویژه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: دولتمردان آمریکا بهتر است به جای آنکه مشکلات منطقه و جهان را حل کنند به مشکلات داخلی خود و به ویژه بحران اقتصادیشان بپردازند.
 
جانشین رئیس ستاد کل ارتش افزود: بنده به عنوان یک سرباز به دولتمردان آمریکا این نصیحت سربازی را می کنم که دست از تهدید ملت ایران بردارند چرا که در صورت هر گونه تجاوز و اقدام نظامی از سوی آنان با پاسخ دندان شکنی از سوی جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهند شد و آنان بهتر است تعاملات خود را با جهان امروز تغییر دهند.
 
اوباما براى مهار وقوع انقلاب اجتماعى در آمريکا انتخاب شد
 
رييس سازمان بسيج دانشجويى گفت: مراکز قدرت و تصميم‌سازان آمريکا، اوباما را براى مهار وقوع انقلاب اجتماعى در اين کشور انتخاب کردند.
 
رضا سراج در مراسمى که از سوى بسيج دانشجويى دانشگاه قم برگزار شد، به انتخاب اوباما در انتخابات رياست جمهورى آمريکا اشاره کرد و افزود:‌ آمريکايى‌ها قصد داشتند با ايجاد فضاى دو قطبى، هيلارى کلينتون را چهره‌سازى و به عنوان رييس جمهور اين کشور انتخاب کنند اما به دليل تحولاتى که در آمريکا و جهان در حال شکل‌گيرى بود، مسير برنامه را عوض کردند و پس از کشمش طولانى، سرانجام اوباما را به عنوان چهل و چهارمين رييس‌جمهور آمريکا برگزيدند.
 
وى خاطرنشان کرد: با انتخاب اوباما، نگاه آمريکا به ايران شديدتر مى‌شود و عده‌اى که با انتخاب وى ذوق‌زده مى‌شوند در واقع گاف سياسى مى‌دهند.
 
وى با بيان اينکه اوباما و تصميم‌سازان آمريکا شعار «ما مى‌توانيم» را از احمدى‌نژاد ياد گرفتند، تصريح کرد: اين شعار مردم آمريکا را تهييج کرد تا براى تغيير وضع موجود و رهايى از يأس و سرخوردگى به اوباما رأى دهند.
 
اصول منشور سازمان ملل بايد در عمليات‌هاى حفظ صلح مد نظر قرار گيرد
 
سفير و نماينده دائم جمهورى اسلامى ايران در سازمان ملل متحد تصريح کرد: سازمان ملل در چارچوب ماموريت خود براى حفظ صلح و امنيت بين‌المللى، بايد اصول و مقاصد منشور ملل متحد را در عمليات حفظ صلح مد نظر قرار دهد.
 
محمد خزاعى در سخنانى در مراسم بزرگداشت شصتمين سالگرد عمليات حفظ صلح اين سازمان با اشاره به اهميت کوشش‌هاى دسته جمعى براى دستيابى به صلح و امنيت گفت: از زمان آغاز اولين عمليات حفظ صلح سازمان ملل متحد در سال 1948 تاکنون صدها هزار نيروى دولت‌هاى عضو سازمان در بيش از 60 عمليات از اين نوع شرکت کرده و بيش از 2500 تن از آنان نيز در اين راه جان باخته‌اند.
 
خزاعى که به عنوان رييس گروه آسيايى سخنرانى مى‌کرد، از جمله به نقش بزرگ قاره آسيا در تامين منابع انسانى و مالى اين عمليات پرداخت و با اشاره به چالش‌هاى گسترده در برخى از مناطق جهان، بر ضرورت اتخاذ رهيافت‌هاى جديد و ايجاد تغييرات معنادار و عميق‌تر در مديريت درگيرى هاى خشونت بار تاکيد کرد.
 
مسئولان عراقى همه تلاش خود را براى نفى توافقنامه به کار ببرند
 
سردار سرتيپ پاسدار سيد مسعود جزايرى معاون فرهنگى و تبليغات دفاعى ستاد کل نيروهاى مسلح در گفتگو با ایسنا درباره بحث‌هاى مربوط به بستن تنگه هرمز از سوى جمهورى اسلامى در صورت عملى شدن تهديدات، گفت: رويکرد جمهورى اسلامى يک رويکرد دفاعى ومبتنى بر صلح است اين حقيقتا شعار نيست و در طول 29 سال عمر جمهورى اسلامى ، تهران اين مساله را همواره نشان داده است . بروز و ظهور سياست‌هاى نظامى ما مبتنى بر دفاع است بنابراين اصل بر باز نگه داشتن همه آبراه‌ها از جمله آبراه تنگه هرمز است.
 
جزايرى در عين حال خاطر نشان کرد:بديهى است اگر هجمه‌اى صورت بگيرد، ايران قادر خواهد بود که هر نوع عکس‌العمل لازم را در ارتباط با تنگه هرمز داشته باشد.
 
معاون فرهنگى ستاد کل نيروهاى مسلح در ادامه درباره توافقنامه امنيتى ميان دو کشور آمريکا و عراق نيز اظهار کرد: مسوولان عراقى بايد همه تلاش خود را براى نفى چنين توافقنامه اى به کار ببرند، مصلحت دراز مدت عراق، همسايگان عراق و حتى کشورهاى اسلامى در عدم امضاى چنين توافقنامه‌اى با آمريکاست.
 
جزايرى در برابر اين سوال که تبعات امضاى چنين توافقنامه‌اى چقدر مى تواند متوجه ايران و ديگر کشورهاى منطقه باشد؟ پاسخ داد: ما تلاش مى کنيم از تبعات منفى چنين توافقنامه اى براى خودمان و براى منطقه تا جايى که مى توانيم کم کنيم.
 
حاکميت آمريکا در ريشه يکپارچه است
 
حسين طائب فرمانده نيروى مقاومت بسيج با تاکيد بر اينکه حاکميت آمريکا در ريشه يکپارچه است، خاطر نشان کرد: صاحبان قدرت در حاکميت جديد آمريکا دنبال اين هستند تا با تغيير تاکتيک در ديپلماسى خارجى، ‌قدرت از دست رفته خود را دوباره بازسازى کنند و از يک درگيرى سخت به يک تهاجم نرم تغيير روش بدهند.
 
وى با اشاره به اينکه ملت ما يک ملت استکبارستيز است و هر چند متوجه تهديد بيشترى شود انسجام و مقاومتش بيشتر مى شود، گفت: از کسى که با نقاب دوستى مى آيد اما هدفش خيانت است و از زاويه مذاکره بدون قيد و شرط وارد مى شود، بايد بيشتر احساس خطر کرد.
 
طائب با اشاره به چالش هاى جدى آمريکايى ها در مقابله با نظام اسلامى ايران خاطر نشان کرد: برآورد آمريکا اين بود که تا سال 2025 جهان را به يک دهکده ارتباطى با يک نظم واحد تبديل کند و براى اين امر پيش بينى برخى از شکست ها را هم کرده بود و با استفاده از تمامى عوامل قدرت خود همچون نظامى، اقتصادى، سياسى و عمليات روانى تمام تلاش خود را در نشان دادن قدرت خود درافغانستان، عراق، ‌فلسطين و لبنان درعرصه نظامى به نمايش گذاشت اما مقاومت ملت هاى مستضعف اين ابزار قدرت نظامى آمريکا را در هم شکست.
 
تغيير رويکردها در منطقه ضرورى است
 
جفرى آوامز سفير انگليس در تهران با دکتر على لاريجانى رييس مجلس شوراى اسلامى ديدار و گفتگو کرد.
 
رييس مجلس شوراى اسلامى در این دیدار به مشترکات تهران و کشورهاى عضو اتحاديه اروپا اشاره کرد و بر آمادگى جمهورى اسلامى ايران براى همکارى پيرامون مشترکات طرفين تاکيد کرد.
 
لاريجانى رفت و آمدها و گفتگوهاى پارلمانى را در فرآيند توسعه مناسبات همه جانبه موثر دانست و تصريح نمود: بدون شک گفتگوهاى پارلمانى نقش بسزايى در فهم مشترک و گسترش مناسبات همه جانبه دارد و مجلس شوراى اسلامى براى تقويت گفتگوها و همکارى‌هاى پارلمانى با پارلمان اروپا و پارلمان‌هاى اعضاى اتحاديه اروپايى آمادگى دارد.
 
هيچ ارزيابى از اوباما ندارم
 
علی لاريجانى در حاشيه افتتاح نمايشگاه دستاوردهاى آستان قدس رضويدر پاسخ به سوال خبرنگارى که نظر وى را در رابطه با نامه احمدى نژاد به اوباما جويا شد گفت: آقاى رييس جمهور حتما يک مبنايى را براى خود در نظر داشته است که اين نامه را داده‌اند، من فکر مى کنم در انتخابات رياست جمهورى آمريکا انتخاب اوباما با وضعيت و شعارهايى که داشتند حکايتگر يک تغييراتى است، بدين معنا اگر آقاى اوباما بخواهد پاسخ مثبتى به انتخاب خودش بدهد، بايد نگاه دقيق ترى به شرايط منطقه و کارهاى اشتباهى که پيش از اين آمريکا در منطقه کرده داشته باشد و جبران کند.
 
لاريجانى گفت: من هم اکنون نمى توانم قضاوتى درباره وضعيت ايشان داشته باشم و هيچ ارزيابى هم از آقاى اوباما ندارم، اما برخى از طرح‌هايى که ايشان ديروز راجع به مسايل منطقه و اتمى داده‌اند، حکايت از اين مى کرد که ايشان هنوز به يک جمع بندى دقيقى نرسيده است و لذا ساده انديشى است که ما هم اکنون بخواهيم فکر کنيم که ايشان يک مسير جديدى را مى خواهد طى کند.
 
لاريجانى همچنين خاطرنشان کرد: انتظار جامعه بين الملل نسبت به رفتارهاى غلط گذشته آمريکا اين است که اوباما در رفتارش تغييرى داشته باشد که البته اين تغيير هم نمى تواند يک تغيير روبنايى و تاکتيکى باشد اگر ايشان مى خواهد شرايط آمريکا عوض شود و از دام نفرت عمومى که در منطقه و در سطح بين الملل نسبت به آمريکا به وجود آمده رهايى پيدا کند، بايد دست به يک تغييرات استراتژيک بزند.
 
روند سیاسی تحولات خاورمیانه حکایت از فضایی جدید دارد
 
در دیدار خداحافظی احمد جلال المفلح، سفیر اردن در تهران با وزیر امور خارجه کشورمان، منوچهر متکی تلاش‌های مفلح برای تحکیم مناسبات دوجانبه را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به مراودات مقامات دو کشور گفت: دیپلماسی دارای ماهیتی ظریف و حساس است و به تدریج نتایج آن آشکار می گردد.
 
وزیر امور خارجه در گفتگو با این دیپلمات اردنی سیاست های آمریکا در منطقه را غیرموفق خواند و گفت: واشنگتن در سال‌های اخیر از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌های خود به نفع رژیم اشغالگر قدس و بعضا علیه کشورهای عربی بهره گرفته و درصدد است مانع بازگشت آوارگان فلسطینی به کشورشان شود اما این خط مشی با برخورد منفی بسیاری از کشورهای منطقه به ویژه کشورهای ذی ‌نفع روبه ‌رو شده و روندهای سیاسی در خاورمیانه حکایت از نوعی فضای جدید دارد که انتظار می‌رود به نفع مسلمانان باشد.
 
حمایت همه جانبه ایران از لبنان ادامه می یابد
 
آیت الله هاشمی رفسنجانی با تاکید بر عزم راسخ و اراده جدی کشورمان برای تداوم حمایت همه جانبه از مردم لبنان، تاکید کرد: توسعه روابط دو کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با توجه به مشترکات عدیده تهران و بیروت، می‌تواند منافع مردم دو کشور را تامین کند.
 
وی در دیدار زین الموسوی، سفیر جدید لبنان در جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از ثبات و امنیت کنونی حاکم بر لبنان و بازگشت آرامش به صحنه عمومی این کشور، ‌گفت: تجریه جدید فضای مصالحه و آشتی داخلی بین رهبران سیاسی و طوائف مختلف لبنان می‌تواند به تعمیق آرامش سیاسی در این کشور کمک کند.
 
مذاکره با سولانا راه‌حل مناسبى است
 
حسن قشقاوى، سخنگوى وزارت امور خارجه‌ کشورمان در نشست هفتگى خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالى در مورد دور جديد تحريم‌ها عليه ايران و اين که آيا ايران رويکرد مثبت خود به تحولات جهانى را ادامه مى‌دهد يا خير؟ گفت: چنين خبرى در مورد تحريم‌ها نداريم. يکى از دلايل اعمال نکردن تحريم‌هاى جديد اقدامات يک‌جانبه آمريکا است که اگر 1+5 همراهى لازم با آمريکا را داشت به صورت يک‌جانبه اقدامات اخير و خارج قواعد بين‌المللى و قطعنامه‌هاى موجود و معيارهاى مشخص بين‌المللى را انجام نمى‌داد و اين گونه حرکت‌ها در واقع تضعيف خود آنان است.
 
وی در پاسخ به سوال ديگرى در مورد نامه‌ سولانا بر طرح فريز در برابر فريز و ديدار با نمايندگان پارلمان ايران گفت: اين مذاکرات با نمايندگان پارلمان ايران صورت گرفت که در مقابل آن ارسال نامه‌ سولانا را داشتيم.
 
قشقاوی گفت: ‌ما مذاکره با سولانا به نمايندگى از 1+5 را راه‌حل مناسبى مى دانيم که خود سولانا نيز از دستاوردهاى مناسب مذاکرات باقرى و کوپر، معاونان جليلى و سولانا تاکيد کرده است.
 
نامه احمدى نژاد به اوباما ابتکار عملى هوشمندانه بود 
 
سيد رسول موسوى مديرکل دفتر مطالعات سياسى و بين المللى وزارت امور خارجه در گفتگو با ايرنا، اظهار داشت: نامه تبريک رييس جمهورى به اوباما، در فضاى بى تصميمى، تصميم قابل توجهى بود و اگر اين نامه کمى ديرتر نوشته مى شد، جايگاه کنونى اش را نداشت.
 
وى افزود: اين نامه که ابتکار عمل شخص رييس جمهورى بود و با درک شرايط صورت گرفت، گامى به پيش محسوب مى شود.
 
موسوى در پاسخ به اين سوال که برخى در داخل نسبت به ارسال نامه رييس جمهورى به اوباما انتقاداتى را مطرح کرده اند، نظر منتقدان را رد کرد و گفت: به نظر من، با بررسى مجموعه رخدادها و تحولات جهانى و نيز تحليل جايگاه اوباما، آقاى احمدى نژاد به موقع از فرصت استفاده کرد و ابتکار عملى هوشمندانه انجام داد.
 
اگر اين سياست خارجى فشل است چگونه تا اين حد تاثيرگذار است؟
 
حسن قشقاوی با اشاره به برخى مطالب عنوان شده از راديوهاى بيگانه در مورد نفوذ ايران و سياست خارجى‌اش خاطر نشان کرد: اين راديوها از يک طرفه بر منزوى بودن ايران تاکيد مى‌کنند و از طرف ديگر بر نفوذ ايران در بخش‌هاى مختلف جهان اشاره دارند. سوال اينجاست که اگر اين سياست خارجى فشل است چگونه است که تا اين حد تاثيرگذار است که آن‌ها از تعبير دخالت استفاده مى‌کنند؟
 
سخنگوى وزارت امور خارجه با اشاره به گسترش نفوذ ايران در بخش‌هاى مختلف و با يادآورى برخى ادعاهاى غرب مبنى بر بزرگ‌ترين چالش بودن ايران در برابر رييس جمهور جديد آمريکا گفت: کشورى که ديپلماسى‌اش ضعيف است چگونه مى‌تواند بزرگ‌ترين چالش باشد؟
 
وى در پاسخ به سوال يکى از دانشجويان در مورد نامه‌ احمدى‌نژاد به اوباما نيز خاطرنشان کرد: اين نامه بيانگر فضا و توان ديپلماسى ماست که مى‌تواند چنين کارى انجام دهد که معتقديم جهان از آن استقبال کرد که بيشتر بازتاب‌ها نيز در داخل آمريکا بود.
 
روح پیام رئیس جمهور ایران به اوباما
 
وى اضافه کرد: روح پيام رئیس جمهور به اوباما اين بود که اگر قصد تغيير داريد ما مى‌توانيم کمک کنيم ضمن اينکه امروز قدرت ديپلماسى ما آن قدر بالا رفته که نمى‌توان آن را ناديده گرفت.
 
قشقاوى همچنين با يادآورى اين موضوع که قطع رابطه با آمريکا از سوى خود آمريکايى‌ها شروع شد و ما موضع اتخاذ شده در قبال رژيم صهيونيستى و آفريقاى جنوبى را در اوايل انقلاب نسبت به آمريکا نداشتيم، خاطر نشان کرد: امروز نشريات آمريکايى طى يک ماه اخير بحث ايجاد دفتر حفاظت منافع را مطرح مى‌کنند اما در کنار آن بحث تحريم‌ها مشاهده مى‌شود.
 
شرایط مذاکره با آمریکا از زبان معاون مرکز تحقيقات استراتژيک
 
معاون پيشين اروپا و آمريکاى وزارت امور خارجه درباره‌ روابط ايران و آمريکا عنوان کرد: ما با آمريکايى‌ها به نوعى غير مستقيم در برخى مواقع همسايه هم هستيم. در اطراف ما آمريکا يا حضور فيزيکى دارد يا نفوذ پرقدرت سياسي. ما بايد به نوعى تعامل برقرار کنيم که هزينه‌ کم‌ترى بپردازيم.
 
وى درباره‌ اينکه آيا آمريکا بالاخره دوست است يا دشمن؟ عنوان کرد: بستگى به شرايط دارد؛ قطعا دوست ما نيست. امروز روابط ايران و آمريکا خصمانه است اما بايد ديد آيا جوهر اين روابط خصمانه است و براى هميشه خصمانه خواهد ماند. به نظر من فرق چندانى ميان اهداف نهايى انگليسى‌ها و آمريکايى‌ها نيست.
 
واعظى ادامه داد: يک زمانى آمريکايى‌ها مى‌خواستند به هر نحو با ما مذاکره کنند و ما براى آنان پيش‌شرط مى‌گذاشتيم اما الان دقيقا برعکس شده و اوباما گفته ما بدون پيش‌شرط با آنان مذاکره مى‌کنيم و يادمان رفته زمانى آن‌ها التماس مى‌کردند که با ما مذاکره کنند. زمانى که موضع ما مشخص و اصولى نباشد مذاکرات ايران و آمريکا به جايى نمى‌رسد.
 
معاون سياست خارجى مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اگر آمريکايى‌ها حقوق ايران را در نظر بگيرند و به نوعى قبول کنند ايران به عنوان کشورى مطرح است که در منطقه‌ خود بازيگر محسوب مى‌شود و به‌دنبال براندازى نباشد، اين شرايطى است که مى‌توانيم اين مذاکره را انجام دهيم.
 

نظر شما :