تاکيد بر عدم استفاده از خاک عراق براى حمله به کشورهاى همسايه

۰۴ آذر ۱۳۸۷ | ۲۰:۰۲ کد : ۳۲۷۳ آمریکا
در پایان نشست امنیتی همسایگان در دمشق، شرکت کنندگان در بیانیه‌ای تاکید کردند، عراق نباید به پایگاهی برای حمله به هریک از همسایگان این کشور تبدیل شود.
تاکيد بر عدم استفاده از خاک عراق براى حمله به کشورهاى همسايه

در پایان نشست امنیتی همسایگان در دمشق، شرکت کنندگان در بیانیه ای تاکید کردند، عراق نباید به پایگاهی برای حمله به هریک از همسایگان این کشور تبدیل شود.

 

شرکت کنندگان در سومین نشست کمیته همکاری و هماهنگی امنیتی کشورهای همسایه عراق، استفاده از خاک و آب و آسمان عراق را به عنوان گذرگاه یا پایگاهی برای حمله به کشورهای همسایه این کشور رد کردند.

 

دربیانیه مطبوعاتی که بعد از پایان نشست روزگذشته صادر شد، شرکت کنندگان همچنین بر ضرورت اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از وقوع حملات تروریستی علیه کشورهای همسایه عراق تاکید کردند.

 

در این نشست، نمایندگان کشورهای ایران، عراق، ترکیه، کویت، اردن و همچنین نمایندگان کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه مصر، بحرین و اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی حضور داشتند. جایگاه عربستان سعودی در این نشست خالی بود و هیچ نماینده ای از این کشور به اجلاس نیامد.

 

بسام عبدالمجید، وزیر کشور سوریه در سخنرانی افتتاحیه خود تصریح کرد، محکومیت حمله­ای که نیروهای آمریکایی علیه روستای مرزی السکریه مرتکب شدند، کافی نیست و بلکه این نشست ما باید بر این موضوع تاکید کند که عراق نباید به پایگاهی برای انجام اقدامات تجاوزکارانه علیه هریک از کشورهای همسایه عراق تحت هر شرایطی تبدیل شود.

 

وی در ادامه افزود: ««سوریه همواره بر این موضع که عراق باید یکپارچه، صاحب استقلال و امن باشد و نیروهای اشغالگر آن را خالی کنند، تاکید داشته است.»

 

این در حالی است که خانم مورا کونیلی، نماینده امریکا در این نشست از سوریه به دلیل سهل انگاری و عدم نظارت بر مرزهایش که باعث عبور و مرور تروریست­ها به خاک عراق می­شود، انتقاد کرد و در این باره گفت: «شهل انگاری سوریه در نظارت بر مرزها نه تنها خطری برای عراق بلکه برای کل کشورهای منطقه است.»

 

اظهارات نماینده ایالات متحد با واکنش احمد عرنوس، معاون وزیر امور خارجه سوریه و نماینده این کشور در این نشست مواجه شد و وی در پاسخ به اظهارات کونیلی گفت: «کشور ما قربانی تروریسم بوده است و دمشق به کسی اجازه نمی دهد از خاک سوریه علیه کشور دیگری فعالیت کرده و در سوریه مقیم شود.»

 

اشاره وی مستقیما به حمله امریکا به خاک سوریه که نزدیک به دو ماه پیش انجام شد، بود.

 

در همین حال لبید عباوی، نماینده وزارت امور خارجه عراق در این نشست تصریح کرد، وضعیت امنیتی در عراق بسیار بهبود یافته و لازم است کشورهای همسایه عراق مرزهای خود را بر روی تروریست­ها و اخلالگران ببندند.  

 

دومین دور نشست کمیته هماهنگی و همکاری امنیتی کشورهای همسایه عراق 25 فروردین سال جاری ( 13 آوریل 2008 ) با مشارکت اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین و همچنین اتحادیه اروپا و هشت کشور بزرگ صنعتی جهان در دمشق برگزار شد. اولین نشست این کمیته در هشتم اوت 2007 میلادی برگزار شده بود.


نظر شما :