مشاور باراک اوباما متولد شیراز

۰۸ آذر ۱۳۸۷ | ۱۴:۳۷ کد : ۳۲۹۴ آمریکا
والری جارت، مدیر عامل شرکت، استعفانامه‌ خود را امضا کرد و اکنون به تلفن‌هایی جواب می دهد که از سوی دیپلمات‌های درجه اول به صدا در می‌آید. او اکنون به عنوان مشاور ارشد باراک اوباما انتخاب شده است.
مشاور باراک اوباما متولد شیراز
در یک بعدازظهر تاریک هفته گذشته، راه به اورشلیم و پکن ناگهان به سمت یک بنگاه معاملات ملکی تغییر مسیر داد.
 
والری جارت، مدیر عامل شرکت، استعفانامه خود را امضا کرد و اکنون به تلفن هایی جواب می دهد که از سوی دیپلمات های درجه اول به صدا در می آید.
 
وی با صدایی آهسته و زنانه می گوید که نیازی به تشکر نیست. من فقط می خواستم که شما این شانس را داشته باشید که موقعیت خود را داشته باشید.
 
اگر کسی بخواهد لیست کسانی را که به موقعیت امروز باراک اوباما کمک کرده اند درآورد، مسلما خانم جارت جایی در بالای این لیست را به خود اختصاص خواهد داد. حدود دو دهه پیش خانم جارت وکلای جوان را زیر بال خود گرفت و آنها را در مقابل موقعیت های بهتر از آنچه که در آن بودند قرار داد. وی همچنین کمک های مالی خود را برای سناتوری باراک اوباما دریغ نکرد.
 
در رقابت های انتخابانی باراک اوباما، خان جارت می توانست مانند همه آموزگاران می توانست به حاشیه رانده شود. اما وی چنین نکرد. با توجه به صمیمیت وی با باراک اوباما وی به یکی از مشاوران اوباما تبدیل شد که توانست با طرفداران کلینتون روابط خوبی برقرار کند و به باراک اوباما در شرایط سخت کمک برساند.
 
میشل اوباما در یک مصاحبه تلفنی روز جمعه اعلام کرد که او به سادگی می تواند ارزش های شما و دیدگاه های شما را درک کند. او کسی است که هرگز از اینکه حقیقت را به شما بگوید هراس ندارد و تمام زوایا را می‌شناسد.
 
در ماه ژانویه، خانم جارت به کاخ سفید می رود تا به عنوان مشاور ارشد وی به فعالیت خود ادامه دهد. جایی که به همراه چهار یا پنج نفر دیگر در اتاقی خواهند بود که هنگام تصمیم گیری در کنار باراک اوباما حضور خواهند داشت.
 
وقتی در خصوص ترس هایش از شغل جدید از او سوال کردند پاسخ داد که تنها از این می ترسد که اطلاعات کافی ندارد و اکنون سعی می کند تا تکالیف خود را به خوبی انجام دهد.
 
خانم جارت 52 ساله است. وی پیش از این به عنوان سرپرست برنامه ریزی ریچارد دالی، شهردار شیکاگو در یک شرکت معاملات ملکی بود. وی تخصص زیادی در زمینه املاک خارج از شهر دارد.
 
او خصوصیتی دارد که هیچ کدام از مشاوران باراک اوباما در کاخ سفید ندارند: روابطی دوستانه با رییس‌جمهور و بانوی اول دارد که خارج از روابط سیاسی است. خانم جارت تنها چند سال از اوباما بزرگ تر است. باراک اوباما می گوید که وی در سه حوزه به شدت می تواند روی خانم جارت حساب کند: به عنوان یک مادر، به عنوان یک خواهر بزرگتر، و به عنوان شخصی که همواره بدون چون و چرا می توان روی آن حساب کرد.
 
خانم جارت قصد دارد با درس هایی از زندگی که به همراه دارد وارد کاخ سفید شود. اولین درس هایی که وی از زندگی گرفته است از شهر شیراز در ایران آغاز می شود. والری جارت در سال 1956 در شیراز متولد شد. مادر و پدر وی به شیراز سفر کرده بودند چراکه پدر وی که یک پزشک بود. در شیکاگو کمتر از همکاران سفید پوست خود حقوق می گرفت. وقتی مادر وی سعی کرد تا به دختر کوچک خود در خصوص مسائل نژادی درس بدهد، والری به خوبی متوجه مسائل نبود. والری پوستی روشن داشت، بنابراین درک نمی کرد که چرا ایرانی هایی که در این مطقه پوستی تیره تر از او داشتند اعتراض نمی کردند؟
 
زمانی که خانواده وی از بریتانیا به شیکاگو رفتند، در حالی که می توانست به زبان های فارسی، فرانسه و انگلیسی با لهجه بریتانیایی صحبت کند در یک مدرسه عمومی ثبت نام کرد.
 
خانم جارت، حقوقدانی که مدرک خود را از دانشگاه استنفورد و میشیگان گرفته است و اولین بار آقای اوباما را در دوران نامزدی اوباما با خانم میشل رابینسون ملاقات کرد.
 
همسر خانم جارت، که یک پزشک بود، چند سال پس از اینکه از یکدیگر جدا شدند فوت کرد. وی اکنون مادر لورا است که در حال حاضر دانشجوی رشته حقوق هاروارد است.
 
در جولای سال 2007، آقای اوباما تمامی مشاوران ارشد خود را گرد هم آورد. در آن دوره خانم کلینتون که جزو کاندیداهای دموکرات ها به شمار می رفت روابط بسیار بهتری با مقامات بلند پایه سیاسی امریکایی داشت.
 
خانم جارت دو مسوولت را در آن دوره برعهده گرفت. مسوولیت اول مسوولیتی در داخل گروه بود و مسوولیت دوم وی خارج از گروه. در دنیای خارج خانم جارت سفیر همه کاره بود. وی سعی می کرد تا سیاه پوستان بلند پایه را قانع کند که باراک اوباما گزینه مناسبی سات. خانم جارت در نیویورک با رهبران سیاه پوست ملاقات کرد.
 
خانم جارت همچنین مامور بود تا طرفداران خانم کلینتون را به حوزه رقابتی باراک اوباما بکشاند.
اکنون او یکی از مشاوران بلند پایه باراک اوباما به شمار می رود. وی بین شیکاگو و واشنگتن در رفت و آمد است. در شیکاگو سعی دارد تا فعالیت های خصوصی خود را تعطیل کند وی همچنین با اعضای دولت جورج بوش ملاقات می کند و به پند های آنان گوش می دهد و هنوز به طور دقیق نمی داند که در پاتیخنت باید چگونه به زندگی خود ادامه دهد.
 
در هفته های اخیر به باراک اوباما در انتخاب اعضای کابینه ساعت های طولانی کمک کرده است. درحال حاضر با مقامات بلندپایه امریکایی مدام در تماس است. برخی بر این عقیده اند که رابطه دوستانه این دو نفر اکنون به یک مرحله ای رسیده است که در آن آقای اوباما رییس است و خانم جارت کارمند. آقای المندروف، یک استراتژیست دموکرات معتقد است که باید مسئله ای که باید در مورد آن مواظب بود این است که این رابطه دوستانه به سمتی می رود که اشخاص دیگری نیز در حال حاضر میان شما و رییس جمهور قرار دارند.
 
دوستان خانم جارت معتقدند که از آنجا که او تمام خصوصیات اقای اوباما را می داند، زمانی که حرف می زند می تواند تمام عقاید باراک اوباما را انعکاس دهد.
 
پس از انتخابات ریاست جمهوری در امریکا، گمانه زنی در خصوص اینکه خانم جارت جایگزین آقای اوباما در سنا خواهد شد افزایش پیدا کرد اما اوباما جای او را در واشنگتن خالی کرده بود.
 
خانم اوباما می گوید که من به او گفتم. حضور کسی مثل او در واشنگتن و در کنار باراک اوباما برای من آرامش بخش است.
 
پس از گفت و گوهای طولانی خانم جارت این سمت را پذیرفت و از تلاش برای حضور در سنا دست کشید.
خانم جارت می گوید: باراک اوباما من را می شناسد، سنا را می شناسد و می داند که در کاخ سفید به دنبال چیست. من به او اطمینان دارم و اجازه دادم که تصمیم خودش را بگیرد.

( ۲ )

نظر شما :