سفر پيش بينى نشده به بحرين

۱۶ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۹:۴۰ کد : ۳۳۳ سرخط اخبار
مقاله اى که وزير خارجه ايران را راهى منامه کرد

 

روزنامه‌ الايام به نقل از وزير امور خارجه‌ بحرين نوشت منوچهر متکى حامل نامه‌ى عذرخواهى به بحرين نيست بلکه قصد دارد تا درباره‌ برخى نکات و موضع‌گيرى کشورش در قبال مقاله يک روزنامه ايرانى به ارائه توضيحاتى بپردازد.

 

به نوشته‌ اين روزنامه‌ى بحرينى شيخ خالد بن احمد آل خليفه گفت ما موضع‌گيرى‌هاى اوليه ايران را از طريق کاردار سفارت ايران در منامه شنيده‌ايم و امروز منتظر پاسخ رسمى متکى هستيم.

 

الايام به نقل از وزير خارجه‌ بحرين افزود برخى گروه‌هاى غيررسمى سعى در نابودى روابط ايران و بحرين و ايجاد اختلاف و تفرقه ميان دو کشور که از روابط خوبى برخوردارند، را دارند اما ما اين را نمى‌پذيريم.

 

منوچهر متکى وزير امور خارجه‌ى ايران عصر روز جمعه وارد بحرين شد. به نوشته مطبوعات بحرين قرار است منوچهر متکى طى اين سفر با مسوولان عالى‌رتبه‌ بحرين در خصوص روابط دوجانبه، مسائل حائز اهميت دو کشور و هم‌چنين آخرين تحولات منطقه به بحث و تبادل‌نظر بپردازد.

 

متکى بعد از ورود به بحرين در فرودگاه مورد استقبال شيخ خالد بن احمد بن محمد همتاى بحرينى خود و رضا هنرور نظرى کاردار سفارت ايران در اين کشور قرار گرفت.

 

 

اين درحالى است که در اعتراض به مقاله اخير گروهى خارج از سفارت ايران در بحرين تجمع کردند. اين تجمع کنندگان که اکثر آنها سنى بودند خواستار خروج سفير ايران و بسته شدن سفارت ايران در بحرين شدند. با اين حال پليس به آنها اجازه نداد به ساختمان سفارت نزديک شوند.

 

نويسنده مقاله اخير درمورد جزاير سه گانه ايرانى خليج فارس و بحرين روز جمعه به خبرنگار ايسنا گفته اگر چه اين مقاله نظرى بوده از جانب من ارائه شده اما اين مساله نظر بسيارى از مردم داخل کشور و نيز مردم بحرين است. در اين ياداشت اسناد غير قابل انکارى از حاکميت قطعى و بلامنازع ايران بر جزاير سه گانه خليج فارس ارائه شده است.

 

وى ادامه داد اين اسناد علاوه براينکه در وزارت خارجه ايران موجود است در وزارت خارجه انگليس نيز موجود مى‌باشد و بخشى از آن نيز در سازمان ملل نگهدارى مى‌شود. بخشى از اين اسناد توسط وزارت خارجه انگليس براين اساس که هر 30 سال يک بار برخى اسناد منتشر مى شود، منتشر شده است.

 

شريعتمدارى در ادامه با اشاره به طرح موضوع بحرين در اين مقاله و مصاحبه خود با روزنامه الشرق الوسط لندن در خصوص اين موضوع گفت: خبرنگار اين روزنامه پنچ شنبه بعداز ظهر طى تماسى با من درمورد اين موضوع سوال کرد که من به وى توضيح دادم که اين نظر اگر چه از جانب من در اين ياداشت مطرح شده، اما نظر بسيارى از مردم در داخل کشور و نيز کشور بحرين است.

 

مدير مسوول روزنامه کيهان ادامه داد: خبرنگار اين روزنامه از من پرسيد که آيا اين مساله نظر مسوولين ايران و يا نظر مقام معظم رهبرى است که من در پاسخ به وى گفتم،‌ جايگاه رهبرى بسيار رفيع تر از اين است که در مورد مقاله يا نوشته‌ى روزنامه‌اى نظر بدهند.

 

در همين زمينه روزنامه‌ الرايه خبر داده بود که منوچهر متکى به منظور توضيح درباره‌ى موضع ايران در قبال بحرين عازم منامه مى‌شود. ابوالقاسم وفايى، سخنگوى سفارت ايران در منامه با اعلام خبر سفر متکى، گفت: مقاله نظر شخصى نويسنده است.

 

يک مقام مسوول در وزارت امور خارجه بحرين نيز اظهار داشت: ما منتظر پاسخ رسمى ايران درباره‌ مقاله هستيم. شوراى مشورتى بحرين که شوراى عالى پارلمان اين کشور به شمار مى‌رود نيز با صدور بيانيه‌اى اين مقاله را محکوم کرده است.


نظر شما :