موضع محتاطانه آيت‌الله سيستانى در برابر توافق‌نامه امنيتى

۱۱ آذر ۱۳۸۷ | ۱۸:۱۹ کد : ۳۳۳۰ آمریکا
به گفته يک مقام نزديک به آيت‌الله سيستانى، مرجع تقليد شيعيان عراق، وى در ديدار با فرماندهان ارتش عراق از جمله بابک زيبارى، رئيس ستاد مشترک ارتش عراق در نجف بار ديگر نسبت به بندهاى توافق­نامه بغداد و واشنگتن موضع محتاطانه‌ای اتخاذ کرد.
موضع محتاطانه آيت‌الله سيستانى در برابر توافق‌نامه امنيتى

پس از آن که توافق­نامه امنیتی عراق و امریکا به تصویب رسید و آیت الله سیستانی نیز تشخیص داد نسبت به آن اعلام موضع نکرده و آن را به رای مردم واگذار کند، فرماندهان ارتش عراق با آ‌يت‌الله‌ العظمى سيدعلى سيستانى ديدار کردند تا شاید بتوانند اطمینان ایشان را به این توافق­نامه جلب کنند.

 

به گفته يک مقام نزديک به آيت‌الله سيستانى، مرجع تقليد شيعيان عراق، وى در ديدار با فرماندهان ارتش عراق از جمله بابک زيبارى، رئيس ستاد مشترک ارتش عراق در نجف بار ديگر نسبت به بندهاى توافق­نامه بغداد و واشنگتن موضع محتاطانه اتخاذ کرد.

 

اين مقام نزديک به سيستانى اعلام کرد، آيت‌الله سيستانى پذيرش يا مخالفت با توافق­نامه را به عهده‌ مردم گذاشت تا از طريق همه‌پرسى که در چند ماه آينده برگزار خواهد شد، نظرشان را اعلام کنند. آيت‌الله سيستانى همچنين نسبت به عدم تضمين خروج عراق از بند هفت منشور سازمان ملل و حاکميت عراق به طورى که از سوى تمام کشورها پذيرفته شده باشد و حفظ اموال عراق و همچنين نسبت به توانمندى دولت در اجراى توافق­نامه حتى در چارچوب کنونى‌اش و عدم اعمال فشارهاى امريکا در اجراى بندهاى اين توافق­نامه ابراز نگرانى کرد.

 

به گفته‌ اين مقام، اين توافقنامه داراى بندهايى است که رضايت‌بخش نيست و از اين رو ايشان موضع‌گيرى اتخاذ نکرده و موضع محتاطانه دارند.

 

وى تاکید کرد، احتياط آيت‌الله سيستانى به منزله رد يا پذيرش کامل اين توافق­نامه نيست.

 

بابک زيبارى و جمعى ديگر از فرماندهان نظامى در کنفرانس خبرى بعد از اين ديدار نيم‌ ساعته تاکيد کردند، ما به آيت‌الله سيستانى اعلام کرديم که ارتش آماده‌ برعهده گرفتن مسئوليت‌هاى امنيتى بعد از خروج نيروهاى خارجى است.

 

زيبارى گفت: «تسلط بر شبه نظاميان، افراد مسلح، نقض کنندگان قانون و حزب بعث منحل شده امر آسانى است و آيت‌الله سيستانى از اين مساله بسيار استقبال کرد و براى ارتش عراق دعا کرد.»

 

وى افزود: «توافق­نامه مدت خروج نيروهاى خارجى را از عراق مشخص کرده و ما زمان کافى براى تکميل آمادگى ارتش داريم.»

 

اين مسئول عراقى تصريح کرد، عمليات مسلح ساختن نيروهاى ارتش ادامه دارد و مناطق مرکزى و جنوب عراق شاهد امنيت هستند و ما در آنجا نيروهاى ذخيره خود را مستقر ساختيم.

 

رئيس ستاد مشترک ارتش عراق همچنین تهديد کرد که هر کسى که سلاح عليه دولت و عليه ارتش حمل کند با واکنش جدى روبه‌رو خواهد شد.

 

از سوی دیگر نورى مالکى نخست وزیر عراق و رئيس پارلمان عراق در نشستى به بررسى توافق­نامه عراق و امریکا و سند اصلاحات سياسى در عراق پرداختند.

 

محمود المشهدانى، رئيس پارلمان عراق که ميزبان نورى مالکى بود در نشستى طولانی درباره آخرين تحولات اوضاع عراق به ويژه توافق­نامه‌ خروج نيروهاى آمريکايى از عراق بحث و تبادل نظر کرد.

 

دو طرف همچنين ضمن بررسى سند اصلاحات سياسى، تحولات امنيتى و اوضاع بهداشتى عراق درباره راهکارهاى موجود برای بالا بردن سطح کيفيت خدمت رسانى به شهروندان عراقى بحث و گفت‌وگو کردند.

 

در همین حال على دباغ، سخنگوى دولت عراق نيز در گفت‌وگو با خبرگزارى رويترز از منتقدان توافق­نامه عراق و آمريکا خواست، براى اثبات حسن نيت‌ آمريکا در قبال اين توافق­نامه به آن شش ماه فرصت دهند.

 

وى خاطرنشان کرد، شش ماه پيش رو داريم تا از طريق آن حسن نيت آمريکا را در قبال اجراى اين توافق­نامه مشاهده کنيم هر چند که از نظر طرف عراقى هيچ گونه شک و ترديدى وجود ندارد و عراق به اين توافق­نامه پايبند خواهد بود.

 

دباغ هم چنين ضمن ابراز خوشبينى نسبت به اجراى تعهدات اين توافق­نامه توسط آمريکايى‌ها به ديدار نورى مالکى و رايان کروکر، سفير امريکا در عراق برای بررسى نحوه اجراى توافق­نامه پس از تصويب آن توسط شوراى رياست جمهورى عراق اشاره کرد.

 

وى افزود: «در اين ديدار همچنين موضوع ارسال درخواست رسمى برای پايان دادن به حضور نيروهاى خارجى در عراق به شوراى امنيت که مهلت حضور اين نيروها نيز تا پايان سال جارى ميلادى به اتمام خواهد رسيد، بررسى شد.»


نظر شما :