سايه انتقاد از امریکا بر نشست دوحه

۱۱ آذر ۱۳۸۷ | ۲۲:۴۰ کد : ۳۳۳۶ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
بسیاری گمان می­کردند رئيس جمهورى ایران تنها فردی باشد که در نطق این نشست به انتقاد از بازار آزاد بپردازد. اما چنین نشد و در ادامه نشست نمایندگان جوامع مدنی و شرکت­های حاضر در نشست، ایالات متحده را به تلاش برای شکست در گفت‌و‌گوهای جاری دوحه متهم کردند.
سايه انتقاد از  امریکا بر نشست دوحه

در حالی که گمان می­رفت اجلاس دوحه نیز همانند اجلاس جی 20 در واشنگتن و اجلاس اپک در لاما پایتخت پرو در نهایت کشورها مجبور به دادن وعده و یک سری تعهدات از سوی کشورهای حاضر برای حل بحران اقتصاد جهانی منتهی شود، بنا به گزارش­ها چنین نشده و این نشست در نتیجه راه دیگری را در پیش گرفته است.

 

این در حالی است که در سخنرانی روز نخست نشست که محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران نیز سخنرانی کرد، به انتقاد از بازار آزاد و کشورهای سرمایه­داری پرداخت و آن را ناعادلانه خواند. بسیاری گمان می­کردند وی تنها فردی باشد که در نطق این نشست به انتقاد از بازار آزاد بپردازد. اما چنین نشد و در ادامه نشست نمایندگان جوامع مدنی و شرکت­های حاضر در نشست زبان انتقاد گشوده و ایالات متحده را به تلاش برای شکست در گفت و گوهای جاری دوحه که تلاش دارد تا اندازه­ای نقش کشورهای در حال توسعه را در تحولات اخیر جهانی پررنگ­تر کند و کشورهای توسعه یافته را به کمک به این کشورها ترغیب کند، متهم کردند.

 

زیاد عبد الصمد، مدیر گروه اجرایی شبکه سازمان­های عربی که یک شرکت غیر دولتی است در این باره گفت: «ایالات متحده تلاش دارد در این نشست هیچ ملامتی متوجهش نشود و حتی حاضر نیست مسئولیت بحران اقتصادی کنونی را بر عهده بگیرد، بحرانی که بی شک بر کشورهای در حال توسعه اثر خواهد گذاشت و توسعه جهانی را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.»

 

وی همچنین گفت: «بحرانی که اکنون جهان با آن رو به رو است بحران نظام مالی و اقتصادی است، نه بحران سرمایه­گذاری و لازم است که برای درمان از طریق خود نظام های جاری در جهان کمک گرفت. من از سازمان ملل می خواهم که یک نشست فوری برای ایجاد یک نظام اقتصادی عادلانه­تر برگزار شود.»

 

وی در ادامه افزود: «نگرش امریکایی دلیل اصلی نبود استقرار در نطام مالی جاری در جهان است و صندوق بین المللی پول و بانک جهانی باید سیاست­های تازه­ای برای حل بحران در نظر بگیرند.»

 

در همین حال آلان گواندیا، رئیس گروه اروپایی در نشست دوحه و رئیس گروه توسعه اروپا نیز گفت: «میان ما و ایالات متحده اختلاف های گسترده­ای به وجود آمده که قابل گفتن نیست و تلاش داریم آنها را سری نگه داریم. تلاش ما بر این است که راه حلی که بتواند همه را راضی نگه دارد، بیابیم.»

 

سوباچای بانیچباکدی، دبیر کل گروه توسعه و تجارت سازمان ملل نیز به یک سویه شدن سرمایه­گذاری­ها برای حل بحران مالی جهانی هشدار داد و گفت: «با این تصمیم­هایی که کشورهای پیشرفته اتخاذ کرده­اند کشورهای فقیر و در حال توسعه از سرمایه­گذاری­های لازم محروم خواهند ماند. اکنون کشورهای در حال توسعه و فقیر تنها سه درصد سرمایه­ گذاری­های جهان را به سوی خود جذب می­کنند. نباید کشورهای توسعه یافته تعهدی را که برای کمک به کشورهای فقیر داده­اند، فراموش کنند.»

 

تریفور مانوئل، وزیر دارایی آفریقای جنوبی نیز گفت: «تاثیرات بحران اقتصاد جهانی اکنون از از اقتصاد مالی عبور کرده و به اقتصاد حقیقی رسیده است و برای گذر از آن باید حتما یک فکر اساسی و منطقی کرد.»

 

وی در ادامه افزود: «ما باید بدانیم در آینده چه نظام مالی بر جهان حاکم خواهد شد. همه کشورهای جهان دچار بحران اقتصادی شده­اند و شمار بیکاران روز به روز افزایش می­یابد، این روند در کشورهای فقیر که با بحران‌های دیگر همچون بحران غذا و بهداشت دست به گریبانند، شدید تر است. از این رو حق داریم بدانیم که اقتصاد آینده جهان چگونه خواهد بود. این در حالی است که همه سرمایه­های جهان متوجه یک سری از کشورهای خاص است و کشورهای فقیر بهره­ای از این سرمایه ها نمی­برند.»

 

در همین رابطه هو جیانتائو، رئیس جمهوری چین نیز در سخنرانی خود تاکید کرد، توسعه و رفاه محقق نخواهد شد مگر این که بدون اتلاف وقت به کشورهای در حال توسعه کمک شود. ما باید به کشورهای در حال توسعه که برای حل بحران اقتصاد کنونی که گریبانگیر آنها نیز شده، کمک کنیم.

 

وی همچنین از کشورهای پیشرفته خواست به تعهدات خود عمل کرده و همان طور که قول داده بودند 7/0 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به کشورهای در حال توسعه اختصاص دهند.

 

رئیس جمهوری چین تاکید کرد، بحران مالی جهانی نباید سبب شود تا کشورهای توسعه یافته تعهدات خود را فراموش کرده یا به تعویق بیندازند.

 

در همین حال صندوق بین­المللی پول نیز تاکید کرد، اجازه نمی­دهیم بحران مالی تمام انرژی ما را به خود صرف کند تا از کمک به کشورهای در حال توسعه و فقیر باز بمانیم. اما با این حال اولویت خود را مهار بحران اقتصادی قرار داده­ایم تا از بروز رکود در اقتصاد جهانی جلوگیری شود و کشورهای توسعه یافته بتوانند به کشورهای در حال توسعه کمک کنند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :