کابينه اوباما تکميل شد

هيلارى کلينتون وزير امور خارجه و رابرت گيتس وزير دفاع

۱۲ آذر ۱۳۸۷ | ۱۹:۰۹ کد : ۳۳۳۹ آمریکا
باراک اوباما، رييس‌جمهوری منتخب آمريکا با اعلام يک تيم امنيت ملى به رياست هيلارى رودهام کلينتون و رابرت گيتس، وزير دفاع سابق آمريکا، وعده داد در رهبرى آمريکا تغيير تازه‌اى ايجاد شود.
هيلارى کلينتون وزير امور خارجه و رابرت گيتس وزير دفاع

باراک اوباما، رييس‌جمهوری منتخب آمريکا با اعلام يک تيم امنيت ملى به رياست هيلارى رودهام کلينتون که در جريان رقابت‌هاى مقدماتى انتخابات رياست جمهورى با اوباما رقابت مى‌کرد و رابرت گيتس، وزير دفاع سابق آمريکا، وعده داد در رهبرى آمريکا تغيير تازه‌اى ايجاد شود.

 

باراک اوباما، رييس جمهوری منتخب آمريکا اعلام کرد، نظرش را در مورد بازگرداندن نيروهاى جنگى آمريکا از عراق ظرف 16 ماه عوض نکرده است، اما هشدار داد که با فرماندهان نظامى مشورت خواهد کرد.

 

اوباما در یک گفت و گوی مطبوعاتی شیکاگو تاکيد کرد، جدول زمان بندى خروج نيروها از عراق هنوز هم جدول مناسبى است.

 

بدین ترتیب هيلارى رودهام کلينتون، همسر بيل کلينتون به عنوان وزير امور خارجه منصوب و رابرت گيتس، وزير دفاع دولت بوش نيز در سمت خود ابقا شد.

 

وى همچنين اريک هولدر، مشاور ارشد کاخ سفيد را به عنوان دادستان کل و سوزان رايس را به عنوان سفير آمريکا در سازمان ملل منصوب کرد.

 

اوباما جنت ناپوليتانو، فرماندار ايالت آريزونا را نیز به عنوان وزير امنيت داخلى و ژنرال جيمز جونز را به عنوان مشاور امنيت ملى کاخ سفيد معرفى کرد.

 

اوباما با محکوم کردن گروه مشاوران کاخ سفيد نشان داد که با رويکرد جورج بوش، رئيس‌جمهوری کنونى آمريکا به روش مديريتى تک نفرى و ديپلماسى استفاده از حس ششم مخالف است.

 

اوباما در مراسم معرفی اع   اعضی کابینه­اش همچنین گفت: «زمان براى يک شروع جديد آغاز شده است. ماموريت جديد ارتش پايان دادن به جنگ در عراق از طريق انتقال موفقيت آميز کنترل اوضاع با خود عراقى‌ها است. توافق اخير ميان دولت عراق و بوش در مورد وضعيت نيروهاى آمريکايى به معناى دوره‌ انتقال است که ماموريت ما در آن در حال تغيير است. اين نشان مى‌دهد که ما هم اکنون به سوى کاهش نيروهايمان در عراق حرکت مى‌کنيم.»

 

باراک اوباماى 46 ساله‌ در مورد تيم منتخبش نیز گفت: «من اين تيم را تشکیل دادم زيرا من به شخصيت‌ها و عقايد قوى اعتقاد راسخ دارم. ما بايد تمام قدرتمان را نه تنها در حوزه نظامى بلکه در حوزه­های ديپلماتيک، اقتصادى و سياسى نیز براى مقابله با تهديدها جمع کنيم.»

 

وى با اشاره تيم امنيتى‌اش نيز گفت: «آن‌ها همان عمل گرايى من را در مورد استفاده از قدرت و نقش آمريکا به عنوان رهبر جهان دارند.»

 

رييس جمهور جديد آمريکا در مورد انتخاب کلينتون ضمن تقدير از وى گفت: «او داراى يک اطلاعات و جديت عجيبى است و خلقیات قابل توجهى در کارش دارد.»

 

هیلاری کلینتون سناتور نيويورک در پاسخ به اظهارات تعارف آمیز باراک اوباما گفت: «من از اين که به تيم شما ملحق شدم، افتخار می­کنم.»

 

رابرت گيتس نيز اظهاراتی همانند هیلاری کلینتون ایراد کرد و گفت: «از خدمت به اوباماى منتخب ملت امریکا مفتخر است.»

 

انتصاب‌هاى جديد اوباما بايد توسط سناى آمريکا تاييد شوند به جز جونز که به عنوان يک مقام کاخ سفيد به اين تاييديه نيازى ندارد. افزون بر اين گيتس نيز به دليل حضور در اين پست مى‌تواند بدون تاييد سنا به کار خود ادامه دهد.

 

از سوى ديگر روزنامه‌ هاآرتص گزارش داد که به گفته يک منبع ارشد ديپلماتيک اسرائیلی اوباما در حال بررسى انتصاب دانيل کورتسر، سفير سابق آمريکا در مصر (2001-1997) و سرزمين‌هاى اشغالى (2005-2001) به عنوان فرستاده‌ى خود به خاورميانه است.

 

کورتسر 59 ساله به عنوان عضو ارشد مشاوران خارجى رييس جمهوری منتخب امریکا به ستاد انتخاباتى وى پيوست. وى همچنين در زمان دیدار اوباما از منطقه به وی در طول سفر بسیار کمک کرد و از جمله نويسندگان اصلى سخنرانى‌هاى اوباما در مورد خاورميانه بود.

 

اين ديپلمات‌ آمريکايى که يک يهودى عبرى زبان است تاکنون سمت‌هايى در بخش‌ خاورميانه‌ وزارت امور خارجه‌ آمريکا داشته و همچنين در تيم صلح دولت کلينتون به رياست دنيس راس نیز بوده است.

 

وى در اواسط دهه 1980 مشاور سياسى سفارت آمريکا در تل آويو بوده است. در پايان دهه 1990 کلينتون وى را به عنوان سفير آمريکا در مصر منصوب کرد و جورج بوش نيز در سال 2001 وی را به سفارت آمريکا در تل آويو فرستاد.

 

کورتسر در مورد پياده شدن نقشه‌ راه و ايجاد کشور مستقل فلسطينى در آينده‌ى نزديک گفته است: «زيرساخت‌هاى ديپلماتيک اين امر وجود دارد، اما پياده سازى آنها به اين بستگى دارد که طرفين به وظايف خود عمل کنند.»

 

وى در طى حضور در سرزمين‌هاى اشغالى، مدام عليه ساخت و ساز شهرک‌هاى يهودى نشين اعتراض مى‌کرد به همين دليل رابطه سردى با آريل شارون، نخست وزير پيشين اسرائیل داشت.

 

علاوه بر اين ايهود المرت، نخست وزير مستعفى اسرائیل نیز انتخاب هيلارى کلينون به سمت وزارت امور خارجه آمريکا در دولت اوباما را به وى تبريک گفت.

 

المرت در پيام تبريک خود گفت: «سناتور کلينتون دوست اسراييل و مردم يهود است و مطمئنم که او در سمت جديد خود روابط ويژه‌ اسراييل - آمريکا را به پيش خواهد برد.»


نظر شما :