انتخابی خلاف انتظار محافل خاورمیانه‌ای

۲۰ آذر ۱۳۸۷ | ۰۱:۲۹ کد : ۳۳۸۱ گفتگو
گفت‌وگو با دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل روابط بین‌الملل
انتخابی خلاف انتظار محافل خاورمیانه‌ای
رهبران اسرائيل درگفت وگوهای تلفنی با وزيران معرفی شده ازسوی باراک اوباما برای پست وزارت خارجه و وزرات دفاع دردولت بعدی امريکا، خواهان ادامه همکاری ايالات متحده با اسرائيل  برای مقابله با برنامه های هسته ای ايران شدند.
 
گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل:
 
- آیا انتخاب هیلاری کلینتون و ابقای رابرت گیتس به عنوان وزرای خارجه و دفاع دولت جدید ایالات متحده امریکا نشانه بارزی در عدم تغییر سیاست خارجی دولت جدید بویژه در قبال خاورمیانه نیست؟
با توجه به اینکه خانم کلینتون دارای سوابق نظامی است و تمایلات شدید صهیونیستی، ضد اعراب و ضد مسلمانان دارد، بنابراین رئیس جمهور جدید در انتخاب خانم کلینتون اعلام داشت که همان سیاست های پیشین خاورمیانه ای خود را همچنان ادامه دهید.
 
این همه نشان می دهد انتخاب آقای گیتس - البته کمتر- و خانم کلینتون، یک انتخاب استثنایی بوده که شاید به نفع رئیس جمهور جدید نباشد چراکه خانم کلینتون همسر رئیس جمهوری بوده که دو دوره ریاست جمهوری را با موفقیت پشت سر گذاشته، بر این اساس شاید در لحظات حساس چندان حرف شنوی از آقای اوباما نداشته باشد، در واقع خانم کلینتون اساسا متعلق به طیف دیگری است که حال انتخاب فردی از این طیف یا باجی است که اوباما به لابی صهیونیستی می دهد و یا اینکه هدف ادامه سیاست های پیشین در سیاست خارجی با شدت عمل بیشتری بویژه در خاورمیانه است.
 
علت اهمیت خاورمیانه این است که حلقه های گرفتاری امریکا در شش منطقه خاورمیانه یعنی فلسطین، لبنان، عراق و ایران، افغانستان و پاکستان است و این کشورها همگی مسلمان هستند، بر این اساس برخی محافل بر این باورند که انتخاب یک زن با ویژگی هایی که خانم کلینتون دارد، چندان به نفع امریکا نبوده و کشورهای عربی نیز از این انتخاب چندان خرسند نیستند.
 
- علت محوریت برنامه هسته ای ایران در مذاکرات انجام شده نخست وزیر اسرائیل و وزرای دفاع و خارجه دولت اوباما چیست؟
تصور نمی کنم علی رغم همه شعارهایی که اسرائیلی ها در خصوص برنامه هسته ای ایران می دهند، امکان حمله نظامی آنها به ایران جدی باشد، این امکان بسیار ضعیف است، با این وجود مقامات اسرائیلی مکررا ایران را تهدید به حمله می کنند تا اتحاد میان کشورهای غربی با یکدیگر را تقویت کنند چراکه اتحادیه اروپا چندان در این موضوع از امریکا حرف شنوی ندارد و امریکاییان نیز از این بابت نگرانند.
 
بر این اساس تصور نمی کنم که مسئله حمله نظامی اسرائیل به ایران چندان مشکل غرب را با ایران حل کند ضمن آنکه بحران شدید اقتصادی - که بویژه در امریکا رواج یافته است- مقداری احتمال حمله نظامی به ایران را تحت الشعاع قرار داده است، از سوی دیگر مقامات اسرائیلی بارها اعلام داشته اند که یک ایران هسته ای قابل پذیرش نیست و مقداری هم تحریکات کشورهای عربی ( عکس العمل های اخیر رهبران برخی کشورهای عرب نسبت به ایران) بر اسرائیلی ها تاثیر گذاشته است.
 
- مذاکرات مقامات اسرائیلی و وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده در مورد ایران، چه اهدافی را دنبال می کند؟
آقای المرت در آستانه کناره گیری است و به نظر می رسد بخواهد اطلاعاتی را در اختیار خانم کلینتون قرار دهد و خانم کلینتون را برای ادامه روحیه ضد ایرانی و اسلامی اش تحریک کند، در حقیقت بلیط المرت دیگر باطل شده است، البته خانم لیونی که قرار است پس از المرت، نخست وزیر اسرائیل شود نیز بسیار ضد ایرانی و اسلامی است و این کار را مشکل می کند.
 
- تاکید بوش و مقامات اسرائیلی بر مشابهت سیاست دولت دموکرات اوباما و دولت جمهوری خواه فعلی ایالات متحده در قبال برنامه هسته ای ایران با چه اهدافی صورت می گیرد؟
شاید استراتژی ها تفاوت نکند، ممکن است تاکتیک ها تا حدودی تغییر کند و هنوز هم هیچ کس نمی تواند در خصوص سیاست های دولت اوباما اظهار نظر قطعی داشته باشد، ایشان هنوز کار خود را آغاز نکرده و کار چینش اعضای کابینه وی نیز به اتمام نرسیده است.
 
با این وجود برخی محافل سیاسی بر این باورند که اوباما ناچار است باجی به صهیونیست های بدهد تا آنها آرامش بگیرند اما ممکن است که رویه خود را در قابل خاورمیانه تغییر دهد چراکه وی نمی تواند با توجه به گسترش دامنه بحران اقتصادی در ایالات متحده امریکا، بار سنگین دیگری را به لحاظ اقتصادی بر دوش مالیات دهندگان امریکایی بگذارد.

نظر شما :