نخستین ژنرال آسیایی تبار در کابینه رئیس جمهوری امریکا

۱۸ آذر ۱۳۸۷ | ۰۴:۳۸ کد : ۳۳۸۵ آمریکا
ژنرال اريک شينسکى نخستین آسيايى - آمريکايى است که سمت رياست امور کهنه سربازان آمريکايى را برعهده مى‌گيرد و بر تمايز و اختلاف کابينه اوباما با دیگر کابینه های قبل از خود مى‌افزايد.
نخستین ژنرال آسیایی تبار در کابینه رئیس جمهوری امریکا

باراک اوباما، رئيس جمهوری منتخب آمريکا ژنرال بازنشسته، اريک کى شينسکى را به عنوان رئيس امور کهنه سربازان و بازنشستگان آمريکا انتخاب کرده است.

 

ژنرال اريک شينسکى، رئيس سابق ستاد مشترک ارتش آمريکا زمانى به دليل زير سئوال بردن استراتژى جنگ عراق از سوى دولت جورج بوش، مورد توهين قرار گرفت.

 

باراک اوباما، رئيس جمهوری منتخب امريکا يکشنبه 7 دسامبر در يک کنفرانس خبرى در شيکاگو انتخاب شينسکى را که اولين ژنرال چهارستاره با اقليت ژاپنى - آمريکايى است را رسما اعلام کرد.

 

ژنرال اريک شينسکى نخستین آسيايى - آمريکايى است که سمت رياست امور کهنه سربازان آمريکايى را برعهده مى‌گيرد و بر تمايز و اختلاف کابينه اوباما با دیگر کابینه های قبل از خود مى‌افزايد.

 

باراک اوباما در گفت‌وگو با شبکه NBC آمريکا گفت: «فکر مى‌کنم ژنرال شينسکى دقيقا همان فردى است که مى‌تواند احترام به سربازانمان را هنگام بازگشت به کشور تضمين کند.»

 

دوره تصدى ژنرال اريک شينسکى به عنوان رئيس ستاد مشترک ارتش (2003 - 1999) تحت تاثير تنش‌هاى دائم با دونالد رامسفلد، وزير دفاع وقت آمريکا بود.

 

شهادت ژنرال شينسکى در کنگره آمريکا در سال 2003 مبنى بر اينکه براى کنترل عراق به چند صد هزار سرباز آمريکايى احتياج است خشم رامسفلد را برانگيخت.

 

رامسفلد و پائول ولفوونيز، معاون وقت وى در آن زمان سخن ژنرال شينسکى را به شدت بى‌پايه و اساس خواندند و وى ظرف چند ماه از سمت خود عزل شد. اما پيش بينى شينسکى درست از آب درآمد و جورج بوش در اوائل سال 2007 پس از اعلام ارزيابى غلط از تعداد سربازان مورد نياز در عراق براى ريشه‌کن کردن خشونت‌هاى فرقه­اى استراتژى افزايش نيرو در عراق را اعلام کرد.

 

اوباما گفت: «ژنرال شينسکى بدين دليل انتخاب شده که به درستى پيش بينى کرد که آمريکا در آن زمان به سربازان بيشترى نسبت به آنچه که رامسفلد معتقد بود احتياج پيدا خواهد کرد.»

 

وی به شبکه خبرى ان بی سی (NBC) گفت: «زمانى که من به فداکارى کهنه سربازانمان و به اينکه چطور تعداد زيادى از آن‌ها در سراسر کشور حتى بيشتر از آنهايى که به جنگ نرفته در رنج و سختى بسر مى‌برند (نرخ بالاى بيکارى، نرخ بالاتر بيخانمانى، ميزان بالاتر سوء استفاده از مواد مخدر و ناکافى بودن مراقبت‌هاى بهداشتى) فکر مى‌کنم،‌ قلبم مى‌شکند.»

 

ژنرال شينسکى 66 ساله قرار است رياست دومين نهاد بزرگ دولت را برعهده بگيرد. نهادى که در دوران دولت بوش اغلب به خاطر دست کم گرفتن ميزان بودجه مورد نياز براى درمان هزاران کهنه سرباز قديمى از جنگ عراق و افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است.


نظر شما :