آغاز کاهش فروش خودروسازان جهانى

۱۸ آذر ۱۳۸۷ | ۱۹:۰۳ کد : ۳۳۹۳ آمریکا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
رئیس اجرایی شرکت خودروسازی فیات گفت: «پیش­بینی­ها حاکی از آن است که در آینده نزدیک تنها 6 شرکت خودروساز بزرگ جهانی از خیل شرکت‌های خودروساز کنونی باقی بماند و خودروسازان همگی برای فرار از ورشکستگى با یکدیگر ادغام شوند.»
آغاز کاهش فروش خودروسازان جهانى

پس از گسترش بحران مالی و مواجه شدن خودروسازان بزرگ جهان با خطر ورشکستگی اکنون خودروسازان با کاهش فروش مواجه شده­اند و از این نگرانند که مجبور به تعطیل کردن کارخانه­ها و اخراج کارکنانشان شوند.

 

در همین رابطه سرگیو مارشیونی، رئیس اجرایی شرکت خودروسازی فیات، یکی از شرکت­های خودوروساز ایتالیایی در این باره گفت: «پیش­بینی­ها حاکی از آن است که در آینده نزدیک تنها 6 شرکت خودروساز بزرگ جهانی از خیل شرکت های خودروساز کنونی باقی بماند و خودروسازان همگی برای فرار از ورشکستگی، کاهش فشارهای ناشی از بحران اقتصاد مالی و با هدف حفظ بقا با یکدیگر ادغام شوند.»

 

وی در ادامه افزود: «تنها راه پیش رو برای خودروسازان تولید سالانه 5/5 میلیون خودرو در سال است.»

 

مارشینی در عین حال تاکید کرد، وضعیت فعلی در نهایت این گونه پایان خواهد یافت که چند گروه خودروساز امریکایی، آلمانی، ژاپنی و فرانسوی باقی بمانند که همان شرکت­های غیر امریکایی نیز امتداد و شاخه­هایی در ایالات متحد خواهند داشت.

 

وی بدون اشاره با نام شرکت­هایی که نتوانسته­اند میزان تولید خودرو به آن رقم مطلوب برسانند، گفت: «تا کنون شرکت­هایی که توانسته­اند تولید خود را به رقم 5/5 میلیون خودرو برسانند شرکت­های تویوتا موتورز کورپ ژاپن، جنرال موتورز امریکا، فولکس­واگن آلمان، فورد موتورز امریکا، رنو فرانسه و نیسان ژاپن هستند.»

 

شرکت فیات اعلام کرده است میزان تولید فروشش در سال 2008 با افزایش ملموسی رو به رو بوده و به 7/1 میلیون خودرو رسیده است.

 

از سوی دیگر در ایالات متحده کاخ سفید اعلام کرد، دولت فدرال هیچ کمک مالی به شرکت­های خودروساز نمی­کند و احتمال بسیار زیادی دارد که تقاضای آنها را رد کند.

 

دولت امریکا در این باره اعلام کرد، تنها راه کسب اطمینان مبنی بر میزان فروش خودروها تولید سالانه 5/5 میلیون خودرو است و این امکان­پذیر نیست به غیر از ادغام خودروسازان در یکدیگر.

 

پیش از این در هفته گذشته جنرال موتورز، کرایسلر و فورد سه خودروساز بزرگ امریکایی خواهان کمک 34 میلیارد دلاری دولت فدرال به آنها به شکل وام برای خروج از بحران مالی و فرار از ورشکستگی شده بوند.

 

مسئولان اعلام کردند، شرکت­های محلی رنو، ژنرال موتورز، پژو، فورد موتورز و دیگر خودروسازان کوچک تلاش دارند که برای حمایت از 150 هزار نیروی کاری که در اختیار دارند فعالیت کنند به رغم این که پیش بینی می­شود میزان تولید خودروها در سال آینده میلادی به شدت سقوط کند.

 

قرار است اتحادیه اروپا 8/3 میلیارد دلار به شرکت های خودروسازی اروپا کمک مالی کند که تا کنون و در مرحله اول 890 میلیون دلار به آنها تحویل داده شده است.

 

با این حال میزان فورش خودرو در اروپا طی ماه گذشته میلادی روند سقوطی را دنبال کردند. شرکت بی­ام­و در ماه نوامبر 4/25 درصد کاهش فروش داشته و 96 هزار و 570 خودرو فروش داشته است، میزان فروش دایملر مرسدس بنز نیز 2/25 درصد کاهش یافته و به 84500 خودرو رسیده است. شرکت مرسدس بنز نیز 6/27 درصد کاهش تولید داشت و به 74 هزار و 400 خودرو رسید.

 

ارزش سهام بی­ام­و نیز در بورس نیویورک به طور میانگین 6/2 درصد سقوط داشت است. این رقم برای شرکت دایملر در حدود 2/4 درصد بود. در ژاپن نیز شرکت هوندا دومین شرکت بزرگ ژاپن نیز کمترین میزان فروش از ابتدای سال تاکنون را تجربه کرده است.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :