امضاى توافق‌نامه جديد امنيتى ميان بريتانيا و پاکستان

۲۵ آذر ۱۳۸۷ | ۲۳:۵۷ کد : ۳۴۵۵ اروپا
گوردون براون گفت: «طبق تحقیقات انجام شده توسط سازمان­های اطلاعاتی و امنیتی بریتانیا، سه چهارم اقدامات تروریستی در این کشور به پاکستان ختم می شود. از این رو توافق­نامه­ای به امضا رساندیم که بتوانیم در مبارزه با تروریسم موفق­تر عمل کنیم.»
امضاى توافق‌نامه جديد امنيتى ميان بريتانيا و پاکستان

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا در سفر به اسلام آباد جزئیات یک توافق­نامه جدید میان دولتش با دولت پاکستان برای مبارزه با تروریسم را اعلام کرد. نخست­وزیر بریتانیا پس از یک سفر 24 ساعته به کشورهای افغانستان، پاکستان و هند یک­شنبه به لندن بازگشت تا گزارشی از وضعیت نیروهای بریتانیایی در افغانستان و چگونگی با تروریسم را به اطلاع نمایندگان مجلس عوام انگلیس برساند.

 

براون درباره توافق­نامه جدیدی که میان وی با همتای پاکستانی­اش امضا شده، گفت: «طبق تحقیقات انجام شده توسط سازمان­های اطلاعاتی و امنیتی بریتانیا، سه چهارم اقدامات تروریستی در این کشور به پاکستان ختم می‌شود. از این رو توافق­نامه­ای به امضا رساندیم که بتوانیم در مبارزه با تروریسم موفق­تر عمل کنیم. بودجه این توافق­نامه بالغ بر شش میلیون پوند است که جامع‌ترین برنامه ضدتروریستی بین بریتانیا و یک کشور دیگر محسوب می­شود.»

 

در سفر نخست­وزیر بریتانیا به پاکستان مقرر شد، پلیس انگلستان در کشف عوامل پاکستانی مظنون به حملات بمبئی به طور مستقیم دخالت کند. پلیس بریتانیا قصد دارد، با بازجویی از تنها عامل زنده مانده در این حملات، اطلاعات مفیدی را در مورد گروه‌های تروریستی که در این حملات شرکت کرده اند به دست آورد. هند دائما پاکستان را متهم می­کند که در امر مبارزه با تروریسم کوتاهی می­کند و با وجود این که آگاه است که گروه­های تروریستی مانند گروه لشگر طیبه در خاکش مستقر هستند، در دستگیری آنها کوتاهی می­کند. این در حالی است که پاکستان اواخر هفته گذشته هند را به تجاوز به حریم هوایی خود متهم کرد. دولت هند این اتهام را رد کرده است. دولت پاکستان هرگونه وابستگی به این حملات را تکذیب کرده است و در این مورد به دولت هند قول همکاری داده است. در همین رابطه نیز دولت پاکستان طی یک هفته گذشته حملات گسترده­ای را به مناطق قبلی خود آغاز کرد و شمار بسیاری از افراد مظنون به فعالیت در عملیات تروریستی را بازداشت کرد. اما دولت هند این اقدام را کافی نمی­داند و معتقد است باید دولت پاکستان مظنونان تروریستی را برای محاکمه به آن کشور تحویل دهد.

 

گردون براون هم ضمن ابراز همدردی با دولت و مردم هند به خاطر حملات بمبئی که منجر به کشته شدن 170 نفر شد، گفت: «این اقدام تروریستی هولناک تمام جهان را شوکه کرد و گروه‌های شبه نظامی پاکستان، به نظر مسئول این اقدامات هستند و باید پاسخگو باشند. من به نخست وزیر هند اعلام کرده­ام که بریتانیا از هیچ کمکی به هند فروگذار نخواهد کرد. ما برای ریشه کن کردن تروریسم و مسائل امنیتی دیگر با هم همکاری خواهیم کرد.»

 

قرار است بر اساس معاهده بریتانیا با پاکستان لندن تجهیزات ضد بمب گذاری در اختیار پاکستان قرار دهد و به نیروهای پاکستانی در مسائل آموزشی علیه افراطگرایان کمک کند.

 

گوردون براون در این باره گفت: «زمان عمل فرا رسیده و ما می‌خواهیم برای ریشه کن کردن تروریسم به پاکستان و دیگر کشورها کمک کنیم.در راستای این تصمیمات، ما برنامه‌های ضدتروریستی خود را بیش از هر زمان دیگر، با پاکستان گسترش خواهیم داد.»

 

با توجه به اظهارات بروان در پاکستان و همچنین ابراز نگرانی های او در سفر اخیرش به افغانستان که پس از کشته شدن سه سرباز انگلیسی در این کشور انجام شد، به نظر می رسد بریتانیا از رشد حلقه های تروریستی در این منطقه به شدن نگران است و برای جلوگیری از وقوع حملات تروریستی در کشورش از هیچ اقدامی رویگردان نیست.


نظر شما :